Policjanci kaskadowo sprawdzają prędkość. Warto zdjąć nogę z gazu
Przez cały wtorek, 7 stycznia policjanci prowadzić będą kaskadowy pomiar prędkości na polskich drogach. To kolejna, po świątecznych akcjach, mobilizacja funkcjonariuszy w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom ruchu drogowego.
Jak informuje Komenda Główna Policji, tylko w ubiegłym roku policjanci zatrzymali do kontroli blisko 49 tysięcy kierujących z powodu przekroczenia dozwolonej prędkości o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym.
Dzisiejsze działania, które rozpoczęły się o godz. 6.00 i potrwają do g. 22.00 mają na celu przypomnienie kierowcom o obowiązku jazdy zgodnie z przepisami i dozwoloną prędkością.
Policyjnych patroli należy spodziewać się m. in. w miejscach szczególnie niebezpiecznych, w których wypadki drogowe są skutkiem zbyt szybkiej jazdy.
Biuro Ruchu Drogowego KGP informuje, że w akcji pn. „Kaskadowy pomiar prędkości” wykorzystane zostaną policyjne pojazdy z wideorejestratorem. Na drogach spodziewać się można również stacjonarnych punktów pomiarów prędkości.
Weekend w klimacie Bożego Narodzenia
W najbliższą niedzielę i poniedziałek, 5 i 6 stycznia w powiecie kieleckim odbędą się wydarzenia, które przypomną nam niedawny klimat świąt Bożego Narodzenia. W Chęcinach już tradycyjnie zobaczymy Gminny Przegląd Widowisk Jasełkowych, a ulicami gminy Zagnańsk po raz piąty przejdzie Orszak Trzech Króli. Ale to nie wszystko.
Gminny Przegląd Wydarzeń Jasełkowych w Chęcinach organizowany jest już po raz 25. i niezmiennie cieszy się dużą popularnością.
W niedzielę o godz. 14.30 hala widowiskowo-sportowa „Pod Basztami” po raz kolejny wypełni się grupami scenicznymi, które opowiedzą historię Bożego Narodzenia. Celem tego przedsięwzięcia jest pielęgnowanie tradycji i zwyczajów świątecznych.
Bożonarodzeniowych kolęd i pastorałek będzie można posłuchać także 5 stycznia w Domu Kultury w Chmielniku (początek o godz. 17.00). Organizatorem jest Chmielnickie Centrum Kultury.
Dzień później, w poniedziałek ulicami gmin powiatu kieleckiego przejdą Orszaki Trzech Króli. Jeden z większych organizowany jest corocznie w gminie Zagnańsk. 6 stycznia w samo południe rozpocznie go msza św. w Kościele pw. Wniebowzięcia N.M.P. w Samsonowie Piechotnych. Po nabożeństwie uczestnicy przejdą w okolice ruin Huty „Józef”. Wydarzenie zwieńczy m. in. wspólne kolędowanie.
„Cuda, cuda ogłaszają” – pod takim hasłem poniedziałkowy orszak zorganizowany zostanie w Brzezinkach w gminie Masłów. Tu ciekawostką będzie przejazd Trzech Króli bryczką zaprzęgniętą w konie. Wydarzenie organizowane jest przez parafię NMP Królowej Świata w Brzezinkach i Centrum Edukacji i Kultury „Szklany Dom” w Ciekotach, przy wsparciu Fundacji Orszak Trzech Króli. Początek o godzinie 11.00. W gminie Masłów Orszak Trzech Króli przejdzie również przez Leszczyny.
Z kolei orszak w Łopusznie uświetni koncert Chóru Echo Łysicy z Bielin. W programie tego spotkania przewidziano również konkurs na najpiękniejsze przebranie. Wydarzenie rozpocznie się od Mszy Świętej o godz. 12.00 w kościele parafialnym w Łopusznie.
Trzej Królowie przejdą także ulicami Łagowa. Orszak połączony będzie z koncertem kolęd i pastorałek. Początek o godz. 13.45 – Msza Św. w kościele parafialnym.
Nowe wzory wniosków PFRON
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach informuje, że w związku ze zmianami wprowadzonymi przez PFRON od 1 stycznia 2020 roku obowiązują nowe wzory wniosków na następujące zadania z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych dofinansowanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych: Dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych. Dofinansowanie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów.
Wzory wniosków znajdują się na stronie internetowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach bippcpr.wrota-swietokrzyskie.pl oraz w siedzibie tutejszego Centrum.
Informujemy, że wnioski można składać w wersji papierowej lub drogą elektroniczną
w systemie SOW:
https://portal-sow.pfron.org.pl/opencms/export/sites/pfron-sow/sow/jst/aktualnosci/skladanie-wnioskow-w-sow-w-2020-roku/index.html
Dodatkowe informacje można uzyskać w siedzibie PCPR w Kielcach, ul. Wrzosowa 44, poziom 0, pokoje 38 i 39 od poniedziałku do piątku w godzinach 700 – 1500 lub telefonicznie 41/200-17-02 lub 14/200-17-04 u Pani Magdaleny Kończak oraz Pani Anny Lesiak -Dobosz.
Zbliża się czas rozliczeń dla Kół Gospodyń Wiejskich
Koła Gospodyń Wiejskich, które w 2019 roku wykorzystały przyznaną im pomoc finansową z budżetu państwa, do końca stycznia muszą się z niej rozliczyć – przypomina Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
W 2019 roku Koła Gospodyń Wiejskich mogły ubiegać się w ARiMR o pomoc finansową na swoją statutową działalność. Na ten cel przeznaczono 40 mln zł. Jedno koło mogło uzyskać do 5 tys. zł dofinansowania, w zależności od liczby członków.
Pieniądze należało wykorzystać do 31 grudnia 2019 roku. Teraz nadszedł czas rozliczeń. Do 31 stycznia 2020 roku koła powinny przedstawić sprawozdanie z wydatkowanych pieniędzy.
ARiMR przypomina, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 28 listopada 2018 roku, niedopełnienie tego obowiązku oznacza konieczność zwrotu środków.
Grupa rekonstrukcji historycznej z Chmielnika z kolejnym sukcesem
Dla niektórych z nas historia, zwłaszcza w postaci szkolnych lekcji tego przedmiotu, wydaje się dziedziną nudną, skoncentrowaną na pamięciowym przyswajaniu faktów, którym odpowiadają konkretne daty.
Wśród nas są jednak ludzie, który w poznawaniu historii znajdują zainteresowanie, a zgłębianie dziejów to dla nich prawdziwa pasja. To członkowie Grupy Rekonstrukcji Historycznej im. por. Stanisława Grabdy ps. „Bem”, działająca na terenie Chmielnika.
– Nasza grupa jest o tyle specyficzna, że nie uczestniczy w wydarzeniach widowiskowych. W swojej działalności skupiamy się na renowacji grobów, pracach ekshumacyjnych – mówi Wojciech Zapała, prezes Grupy Rekonstrukcji Historycznej im. por. Stanisława Grabdy ps. „Bem”.
Członkowie grupy angażują się w poszukiwania ofiar z czasów wojny i okupacji, aby zapewnić im godny pochówek, a członkom ich rodzin spokój związany z ustaleniem bolesnych i tragicznych dla nich faktów. Początkowo grupa działała w strukturach Związku Żołnierzy Narodowych Sił Zbrojnych, jednak po jakimś czasie odłączyła się od teju organizacji, od 2016 roku działając jako odrębny podmiot, a jednocześnie rozszerzając swoje zainteresowania badawcze.
Ludzie działający w chmielnickiej grupie rekonstrukcyjnej, to prawdziwi pasjonaci. W swojej pracy, jaką wykonują społecznie, współpracują zarówno z Instytutem Pamięci Narodowej, jak i Fundacją „Niezłomni” im. Zygmunta Szendzielarza „Łupaszki”.
Jednym z ostatnich sukcesów grupy było odnalezienie Bronisława Klimczaka ps. Sokół, żołnierza Armii Krajowej, którego pochówek odbył się 12 grudnia 2019 roku, w miejscowości Rędziny k. Częstochowy.
-Jako grupa rekonstrukcyjna kultywujemy tradycję i pamięć minionych pokoleń – dodaje Wojciech Zapała. Przejawem tego działania jest, m.in. renowacja zniszczonych przez czas grobowców. W ostatnim okresie odnowiono miejsce wiecznego spoczynku ks. Adama Błaszczyka, na kieleckim Cmentarzu Starym, wspólnie ze Stowarzyszeniem Kieleccy Patrioci. Z inicjatywy chmielnickiej grupy rekonstrukcyjnej awansowano także, pośmiertnie na stopień majora, kapitana Jana Skwarka – dowódcę Batalionu Buskiego Narodowych Sił Zbrojnych, co odbyło się w miejscowości Janina, koło Buska.
Kolejną formą zachowania pamięci jest zorganizowanie w świetlicy wiejskiej w Ługach, koło Chmielnika, Izby Pamięci, gdzie będzie można zobaczyć przedmioty historyczne, począwszy od okresu 20-lcecia międzywojennego. Nadal trwa gromadzenie pamiątek do ekspozycji.
Zdjęcia: archiwum Grupy Rekonstrukcji Historycznej im. por. Stanisława Grabdy ps. „Bem”
Sołtys z ambicjami
Rafał Banaś od lutego 2019 piastuje funkcję sołtysa Bobrzy w gminie Miedziana Góra. Od wielu lat jest strażakiem. Ma ogromne ambicje zmienić sołectwo.
– Sołtysem zostaje się chyba z potrzeby serca. Od wielu lat działam społecznie. Moja rodzina ma korzenie strażackie. Przez 5 lat byłem naczelnikiem i wiceprezesem OSP Bobrza, od 5 lat jestem jej prezesem. Startując na sołtysa, dołożyłem sobie obowiązków, ale lubię wyzwania – przyznaje szczerze pan Rafał.
Jak dodaje, w ciągu tych lat ludzie poznali go, co zaowocowało podczas sołeckich wyborów. – Sądzę, że misją sołtysa powinno być łączenie ludzi oraz idei. Od początku wiedziałem, że będę zabiegał o sprawy wsi, a tym samym o poprawę bytu mieszkańców.
W tym roku w sołectwie ruszyła budowa kanalizacji. I co ważne, zaczęto także wymieniać rury wodociągowe z azbestowych na PCV. – Prace mają się zakończyć w przyszłym roku. Potem będę się starał, by powiat we współpracy z gminą wybudował chodnik, a droga zyskała nową nawierzchnię.
Kolejna inwestycja, o jaką będzie zabiegał sołtys Bobrzy, to budowa gazociągu: – Ważne jest, by gaz był podciągnięty do ośrodka zdrowia i do remizy. Zależy mi też na uregulowaniu nazw i numeracji ulic.
– Wiem, że moja praca w pojedynkę nie miałaby sensu. Głównym zadaniem lidera społecznego jest stworzenie i umocnienie silnej grupy ludzi, którzy mają determinację i chcą działać. Stąd do różnych spraw angażuję moich druhów, a dodatkowo zachęcam, by w szeregi OSP wstępowali młodzi ludzie. To oni pomagali mi przy organizacji Dnia Dziecka. Poszukaliśmy sponsorów: jeden mieszkaniec wypożyczył dmuchańce, kolejny przekazał owoce i warzywa. Bawiło się blisko 50 dzieci, wszystkie były zadowolone. Razem z druhami zmieniamy oblicze wsi, udaje nam się zrealizować wiele ciekawych inicjatyw. Jedną z nich jest pomoc przy organizacji naszej słynnej imprezy cyklicznej – Święto Pieroga w Bobrzy – która już na stałe wpisała się w kalendarz imprez.
Jak dodaje Rafał Banaś, reprezentowanie wioski, która wyróżnia się bogatą historią, sięgającą końca XI wieku, oraz wieloma ciekawymi obiektami turystycznymi jest dużą przyjemnością. – Potencjałem naszej miejscowości jest obecnie bogata historia muru oporowego. To pozostałość po Zakładzie Wielkopiecowym w Bobrzy. Marzy mi się uchronienie tego obiektu od zapomnienia i ożywienie go. To miejsce daje nam tożsamość kulturową. W najbliższym czasie będę zabiegał o oświetlenie muru, by turyści jadący do dębu „Bartek” odwiedzili nasze okolice. I zapoznali się z niezwykłą historią muru. Ta ogromna tama kamienna miała przegradzać dolinę rzeki, by spiętrzać wodę od 12 do 17 metrów i stworzyć wielkopiecowy zbiornik wodny dla potrzeb energetycznych kraju.
– Kiedyś Bobrza była miejscowością wypoczynkową, stanęły tutaj domki kempingowe. Teraz kupił to prywatny przedsiębiorca. Będę się starał z nim rozmawiać i zachęcić do działań – deklaruje ambitny sołtys.
Marzeniem Rafała Banasia było, by w jego sołectwie coś działo, aby wioska tętniła życiem: – Centralnym punktem Bobrzy jest budynek OSP ze świetlicą. To tutaj odbywają się imprezy kulturalne. Wcześniej działał w niej Zespół Folklorystyczny Straży OSP Bobrzanki, który w styczniu 2019 przekształcił się w KGW Bobrzanki. Panie spotykają i się i gotują pyszne konkursowe potrawy. Niedawno remiza została wyremontowana ze środków unijnych. To wspaniała wizytówka naszej miejscowości – opowiada.
W tym roku z funduszu sołeckiego wybudowano ogrodzenie i oświetlenie na placu zabaw.
– Wiem, że sołtysem jestem krótko, ale sił mi nie brakuje – mówi pan Rafał. – W 2019 roku współpracowałem ze stowarzyszeniem Spektrum Możliwości, by pomóc najbardziej potrzebującym mieszkańcom. Tę pomoc otrzymało 39 osób. Na rok 2020 o wsparcie zapobiegają już 33 osoby.
Dla kogo darmowy prawnik?
Od 1 stycznia 2020 roku w powiecie kieleckim ruszyła nieodpłatna pomoc prawna. Od nowego roku ma też funkcjonować darmowa mediacja, która będzie realizowana w punktach bezpłatnej pomocy prawnej i finansowana przez państwo. Przedstawiamy zasady udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej i świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
Od 1 stycznia 2019 roku, zgodnie z nowelizacją ustawy, usługi będą świadczone każdej osobie fizycznej, która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (art. 4 ust. 1 ustawy).
Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
W przypadku osób z niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście (np. obłożnie chorych) powyższa regulacja umożliwi świadczenie usług w ich aktualnym miejscu pobytu, w tym w ramach wizyty domowej.
Przed udzieleniem nieodpłatnej pomocy prawnej można zażądać od osoby uprawnionej okazania dokumentu stwierdzającego tożsamość.
Adwokat lub radca prawny może z ważnych powodów odmówić udzielenia nieodpłatnej pomocy prawnej, informując osobę uprawnioną o innych punktach w których udzielana jest nieodpłatna pomoc prawna na obszarze powiatu. W przypadku stwierdzenia, że przedstawiony przez osobę uprawnioną problem nie może być rozwiązany w całości albo części poprzez udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej, w szczególności stwierdzenia, że problem nie ma wyłącznie charakteru prawnego, adwokat lub radca prawny informują osobę uprawnioną o możliwościach uzyskania innej stosownej pomocy w jednostkach nieodpłatnego poradnictwa, wskazanych na liście sporządzanej przez starostę, o której mowa w art. 8a ust. 1.
Zgodnie z przyjętą nowelizacją nieodpłatna pomoc prawna obejmuje: poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”,
o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2,
z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub nieodpłatną mediację, lub sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Na czym polega nieodpłatne poradnictwo obywatelskie:
Poradnictwo, które obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierza do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu. W razie potrzeby, sporządza się wspólnie z osobą uprawnioną plan działania i wspomaga jego realizacje. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje między innymi porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego. W zakres poradnictwa obywatelskiego wchodzi również nieodpłatna mediacja.
FORMA ŚWIADCZENIA POMOCY NA ODLEGŁOŚĆ:
Co do zasady porady udzielane są osobiście w wyznaczonych punktach. Wyjątek stanowi usługa świadczona osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się. Celem tej regulacji jest dotarcie z pomocą do grup z ograniczoną możliwością kontaktu z udzielającymi porad w punktach. Takim uprawnionym usługi poradnicze, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, mogą być udzielane za pośrednictwem telefonu i za pomocą innych środków porozumiewania się na odległość lub poza punktem (art. 8 ust. 8 ustawy).
W przypadku osób z niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście (np. obłożnie chorych) powyższa regulacja umożliwi świadczenie usług w ich aktualnym miejscu pobytu, w tym w ramach wizyty domowej.
W przypadku osób doświadczających trudności w komunikowaniu, przepis daje możliwość zorganizowania wizyty w miejscu do tego dostosowanym, czyli przykładowo w takim miejscu urzędu gminy lub powiatu, które zostało wyposażone w odpowiedni sprzęt wspierający porozumienie, zgodnie
z wymogami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się. Ponadto daje podstawę do umówienia osoby uprawnionej w innej lokalizacji, gdzie będzie w razie potrzeby możliwość zaangażowania osoby wspierającej, np. tłumacza języka migowego. Niekiedy najbardziej dogodną formą świadczenia pomocy tej grupie osób będą środki porozumiewania się na odległość, ze względu na posiadanie w domu odpowiedniego sprzętu wspomagającego połączonego z komputerem.
Wybór formy świadczenia usług z ustawy każdorazowo będzie zależeć od indywidualnych potrzeb uprawnionego.
Nieodpłatna mediacja:
Zgodnie z art. 4a ust. 4 ustawy z darmowej mediacji może skorzystać każda osoba fizyczna lub prawna (np. spółka, instytucja, spółdzielnia, wspólnota mieszkaniowa), „dążąca do polubownego rozwiązania sporu”, ale pod warunkiem, że stroną inicjującą skorzystanie z nieodpłatnej mediacji (osobą uprawnioną) jest osoba fizyczna, której nie stać na komercyjną pomoc prawną i która złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (art. 4 ust. 2 ustawy). Druga strona sporu, jeśli jest zapraszana do mediacji przez osobę uprawnioną, nie musi spełniać kryteriów do skorzystania NPP lub NPO, które nie mają zastosowania do osób prawnych. Żadna ze stron sporu nie musi być mieszkańcem danego powiatu. Nieodpłatna mediacja, będąca częścią NPP i NPO, podobnie jak te usługi, jest świadczona w wybranym punkcie w Polsce. Nie obowiązuje właściwość terytorialna według miejsca zamieszkania. Niewątpliwie w niektórych rodzajach spraw osoby uprawnione będą wolały zgłosić się na mediację w miejsce oddalone od miejsca zamieszkania, w których będą miały większe poczucie anonimowości i dyskrecji. Sprawy, które są już na drodze sądowej, również mogą być objęte nieodpłatną mediacją do momentu i pod warunkiem, że sąd jeszcze nie wydał postanowienia o skierowaniu stron do mediacji w tej konkretnej 6 sprawie. W takim wypadku, zgodnie z art. 4a ust. 2 pkt 1 ustawy, strony nie mogą już skorzystać z nieodpłatnej mediacji, choć oczywiście nadal mogą skorzystać z mediacji sądowej lub samodzielnie zgłosić się do mediatora świadczącego usługi rynkowe.
Usługi z zakresu nieodpłatnej mediacji, o których mowa w art. 4a ust. 1 pkt 1-3 oraz 5 ustawy są świadczone przez każdą osobę niebędącą mediatorem, a dyżurującą w punkcie NPP i NPO (art. 4a ust. 8). Zatem osoby uprawnione od 2020 roku w każdym punkcie powinny uzyskać informację na temat możliwości skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających, jak również wsparcia w działaniach mających na celu przystąpienie do mediacji (przygotowanie projektu umowy czy wniosku o mediację; przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej, czy też udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem). Natomiast do przeprowadzenia właściwej mediacji w formie wspólnych lub tzw. wahadłowych, tj. z każdą ze stron z osobna, o których mowa w art. 4a ust.1 pkt. 4 ustawy, upoważniony jest wyłącznie mediator.
Edukacja Prawna:
Jaki będzie zakres i formy edukacji prawnej?
Zakres tematyczny edukacji powinien być ściśle związany z problemami zgłaszanymi w trakcie udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego (art. 11 ust. 7 zdanie drugie).
Edukacja prawna może być prowadzona w różnych formach:
• informatorów i poradników, otwartych wykładów i warsztatów, rozpowszechnianiu informacji za pośrednictwem środków masowego przekazu i zwyczajowo przyjętych form komunikacji, w tym prowadzeniu kampanii społecznych (art. 3b ust. 2).
Kto może prowadzić edukacją prawną?
Organizacji pozarządowej, która zapewnia udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na podstawie umowy zawartej z powiatem, powierza się jednocześnie zadania z zakresu edukacji prawnej (art. 11 ust. 7 ustawy zdanie drugie). Wykonanie zadań z zakresu edukacji prawnej będzie podlegać kontroli starosty, podobnie jak inne zadania powierzone umową (art. 11 ust. 8).
Świadczenie usług odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Zgodnie z postanowieniami art. 8 ust. 5 ustawy zgłoszeń dokonuje się telefonicznie pod numerem telefonu:
(41) 200 17 85 (Starostwo Powiatowe w Kielcach)
WAŻNE:
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością.
To był pracowity, dobrze wykorzystany rok
Minął rok od wyboru nowego Zarządu Powiatu Kieleckiego na kadencję 2018–2023.Z tej okazji poprosiliśmy o rozmowę starostę kieleckiego Mirosława Gębskiego.
23 listopada minął rok od wyboru Pana na starostę Powiatu Kieleckiego. Pamięta Pan jeszcze ten dzień? Liczbę głosujących za Pana kandydaturą?
MIROSŁAW GĘBSKI:Dokładnie pamiętam ten historyczny dla mnie i dla ugrupowania, które reprezentuję, dzień. Temu pierwszemu posiedzeniu towarzyszyło mnóstwo emocji ze względu na to, że władzę straciło dotychczas rządzące Polskie Stronnictwo Ludowe. Mając 16 z 29 radnych, mogliśmy jako Prawo i Sprawiedliwość samodzielnie przejąć władzę. Wracając do Pani pytania – tak, pamiętam wyniki: zagłosowało na mnie 27 z 29 radnych.
Co było najtrudniejsze na początku nowej pracy?
Przez wiele lat pracowałem na stanowiskach kierowniczych, ale teraz z kilkudziesięciu podlegających mi osób zrobiło się kilkaset. Z jednej strony był to lekki stres, a z drugiej spore wyzwanie, wymagające rozwinięcia umiejętności menedżerskich. Nie bałem się spraw, problemów czy zadań stojących przed urzędem, bo z przerwą na kadencję 2002–2006 jestem radnym Rady Powiatu Kieleckiego od 1998 roku. Dało mi to bardzo duże doświadczenie i obycie w zakresie pracy i działań Starostwa. Nie bałem się kontaktów z ludźmi, petentami, bo lubię takie żywe relacje.
Rok pracy skłania do podsumowań i bilansów. Z czego jest Pan szczególnie dumny?
Jeśli za wyznacznik mojego sukcesu jako starosty można uznać polepszenie warunków życia, pracy, edukacji mieszkańców powiatu kieleckiego i bezpieczeństwa na drogach – ten rok
to wielki sukces. Staraliśmy się nie zaniedbać żadnej sfery, która wynika z zadań Powiatu.
Co w Pana osobistej ocenie szczególnie zasługuje na uznanie w działaniach Powiatu?
Obejmując władzę w Powiecie, mieliśmy jako Zarząd konkretne zamierzenia i zadania. Obietnice, jakie złożyliśmy naszym wyborcom, spełniliśmy i spełniamy każdego dnia. Ogromnym plusem są środki zewnętrze, które przez ten czas udało się pozyskać, inwestycje w drogi, jakie zrealizowaliśmy i zrealizujemy dzięki środkom własnym i rządowym. Dobrym przykładem współdziałania Starostwa z gminami jest zawieranie porozumień w sprawie pomocy finansowej na realizację zadań na drogach powiatowych.
Dumny jestem z oszczędności pieniędzy podatników. Decyzje personalne są zawsze trudne, ale trzeba pogodzić czynnik ludzki z oszczędnościami powierzonych nam środków. Tu odnieśliśmy sukces. Tam gdzie mieliśmy uzasadnione podejrzenia dotyczące nietransparentnych zasad zatrudnienia czy jego przerostu, zmniejszyliśmy je. Najbardziej było to widoczne w samym Starostwie, ale także w podległym mu Powiatowym Urzędzie Pracy.
W beczce miodu dobrych zmian wprowadzonych w Powiecie Kieleckim w ostatnim roku może łyżka dziegciu… Jaki obszar działania jest w tej chwili według Pana najbardziej deficytowy i wymaga najpilniejszej interwencji?
Nie ma w tej chwili takiej sfery aktywności powiatu, w której nie działamy w celu wprowadzenia głębokiej, pozytywnej zmiany jakościowej. Chcemy zintensyfikować nasze działania związane z likwidacją oddziałów terenowych Powiatowego Urzędu Pracy – Lokalnych Punktów Informacyjno-Konsultacyjnych. Na początek zlikwidowaliśmy punkt w gminie Bieliny. W grudniu znikną dwa, w Zagnańsku i Piekoszowie, a w przyszłym roku także w Masłowie i Chęcinach. Te działania są w pełni uzasadnione, przede wszystkim spadkiem liczby osób bezrobotnych.
Jakie są Pana marzenia i plany na kolejny rok?
Nie da się prowadzić działań samorządowych w odcięciu od czynnika ludzkiego. Uważam, że jako samorządowcy powinniśmy skupiać się na człowieku i jego potrzebach, a nie tylko
na prawnie wytyczonych obszarach aktywności poszczególnych samorządów. Czasem, nawet w strukturach o tak wysokim poziomie sformalizowania, potrzebna jest po prostu pasja i szacunek dla człowieka. W swoich decyzjach i działaniach zawsze musimy stawiać go na pierwszym miejscu – jego godność, rozwój, potrzeby i pragnienia. I to jest moje największe marzenie do zrealizowania na niwie publicznej.
Gdzie leży źródło Pana sukcesu w pracy samorządowej?
Jako wieloletni radny i działacz samorządowy mam na to sprawdzoną receptę: spójne z zasadami życia działania oraz wizja celu. Szczególnie istotne jest to na niwie samorządowej, gdzie tak wiele zależy od współpracy z różnymi środowiskami, a ostateczny sukces jest konsekwencją działania procedur demokratycznych. To tworzy kręgosłup moralny i etyczny, a przede wszystkim nie pozwala zapomnieć z czyjego mandatu i woli pełnimy swoje funkcje,
i komu jako samorządowcy jesteśmy zobowiązani służyć.
To również zasada uczciwego rozliczania się z wyborcami z obietnic składanych w kampanii wyborczej. Przez ten rok pracy w Zarządzie Powiatu Kieleckiego udowodniłem, że hasła
z kampanii wyborczej nie były zbiorem pustych sloganów, obietnic i założeń programowych. Mogę śmiało spojrzeć w twarz każdemu mieszkańcowi naszego powiatu i powiedzieć: dotrzymuję obietnic.
Jak z punktu widzenia starosty wygląda współpraca z samorządami gminnymi?
Zadania Starostwa, które są na styku naszych działań, staram się na bieżąco konsultować z samorządem gminnym. Bardzo mnie cieszy przywrócenie posterunku Policji w Bielinach. Tworzymy nowe punkty Nieodpłatnej Pomocy Prawnej. Warto podkreślić, że staramy się „lokować” nasze inwestycje w każdej z gmin powiatu.
Jaki będzie rok 2020 dla Powiatu Kieleckiego?
Zdecydowanie będzie to rok bogaty w inwestycje i przez to pracowity. W zeszłym roku przyjęliśmy budżet na poziomie 134 mionów złotych. Obecnie wynosi on ponad 205 mln 637 tys. zł. Jego wysokość wynika z tego, że przyjęliśmy do realizacji szereg zadań. Staramy się pozyskiwać pieniądze wszędzie tam, gdzie są dostępne, a wszędzie gdzie możemy – oszczędzać.
Dziękuję Panu serdecznie za rozmowę, jeszcze raz gratuluję sukcesów i życzę realizacji planów założonych na nowy, 2020 rok.
Dziękuję bardzo i pozdrawiam.
Program Wyrównywania Różnic Między Regionami III 2020 rok
Powiat Kielecki zaprasza wszystkie uprawnione podmioty do udziału w programie „Program Wyrównywania Różnic Między Regionami III 2020 rok”, obszar- „A, B, C, D, E, F”.
Powiat Kielecki zaprasza wszystkie uprawnione podmioty do udziału w programie „Program Wyrównywania Różnic Między Regionami III 2020 rok”, obszar-„A, B, C, D, E, F”.
1). obszar – A zapewnienie dostępności w wielorodzinnych budynkach mieszkalnych. Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi do 165 000,00 zł na każdy projekt.
obszar – B likwidacja barier w urzędach powiatowych i gminnych, placówkach edukacyjnych lub środowiskowych domach samopomocy w zakresie umożliwienia osobom niepełnosprawnym poruszania się i komunikowania. Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi do 150. 000,00 zł na każdy projekt.
obszar – C tworzenie spółdzielni socjalnych osób Dofinansowaniem objęta jest część kosztów utworzenia spółdzielni socjalnej w zakresie adaptacji pomieszczeń oraz wyposażenia stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych. Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi do 34.000,00 zł na każde nowoutworzone stanowisko pracy w spółdzielni socjalnej osób prawnych, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy osoby niepełnosprawnej zatrudnionej na tym stanowisku.
obszar – Dlikwidacja barier transportowych w warsztatach terapii zajęciowej lub placówkach służących rehabilitacji osób niepełnosprawnych prowadzonych przez organizacje pozarządowe, gminy lub powiaty (ŚDS, DPS, SOSW ).
Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi: 90.000,00 zł w przypadku mikrobusów 9-cio miejscowych specjalnie przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich 80.000,00 zł dla pozostałych samochodów zwanych mikrobusami, które w wersji standardowej są samochodami 9-cio miejscowymi 270. 000,00 złdla autobusów. obszar – E dofinansowanie wymaganego wkładu własnego w projektach dotyczących aktywizacji i/lub integracji osób niepełnosprawnych. Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi 15. 000,00 zł na każdą osobę niepełnosprawną, która będzie w sposób stały korzystała z rezultatów projektu, przy czym projekt musi stanowić co najmniej 30 % beneficjentów tego projektu. obszar – F tworzenie warsztatów terapii zajęciowej oraz przeciwdziałanie degradacji infrastruktury istniejących WTZ. Maksymalna wysokość dofinansowania ze środków PFRON wynosi do 80% kosztów realizacji projektu nie więcej niż 160. 000,00 złna remont bądź modernizację przeciwdziałająca degradacji infrastruktury istniejącego WTZ . obszar – G skierowanie do powiatów poza algorytmem dodatkowych środków na finansowanie zadań ustawowych dotyczących rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
Warunkiem udziału w programie jest nieposiadanie: wymagalnych zobowiązań wobec PFRON zaległości w obowiązkowych wpłatach na PFRON wymagalnych zobowiązań wobec ZUS i US
Maksymalne dofinansowanie ze środków PFRON wynosi do:
55%kosztów realizacji projektu w obszarze A,
55%kosztów realizacji projektu w obszarze B, w budynkach starostw i gmin do 35%
70%kosztów realizacji projektu w obszarze C,
70%kosztów realizacji projektu w obszarze D,
80%kosztów realizacji projektu w obszarze D, dla samochodów do WTZ
25%całkowitych kosztów realizacji projektu w obszarze E,
80%kosztów realizacji projektu w obszarze F,
50%wartości środków algorytmu planowanych w danym roku przez powiat na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych w obszarze G
Szczegółowe procedury programu znajdują się do pobrania na stronie internetowej PFRON: www.pfron.org.pl. w zakładce programy i zadania PFRON.
Wzór wniosku znajduje się na stronie internetowej Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach bippcpr.wrota-swietokrzyskie.pl oraz na stronie internetowej PFRON: www.pfron.org.pl.Wnioski w ramach obszarów B, C, D, F należy składać w Sekretariacie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach ul. Wrzosowa 44 pok. 36 poziom ,,O’’ do dnia 31 stycznia 2020r.Wnioski dotyczące obszaru A programu oraz wnioski samorządów gminnych, powiatowych i organizacji pozarządowych w ramach obszaru E należy składać w terminie do 30.11.2020r.