Z wizytą w Rzeszowie

0
Starosta kielecki Mirosław Gębski odwiedził powiat rzeszowski. Spotkał się ze starostą Józefem Jodłowskim. Samorządowcy rozmawiali m.in. o działaniu starostw powiatowych i ich jednostek w dobie pandemii. Szczególnie wiele uwagi poświęcono funkcjonowaniu powiatowych urzędów pracy, walce z bezrobociem i pomocy przedsiębiorcom w ramach tarczy antykryzysowej. W rozmowach wzięli również udział dyrektorzy powiatowych urzędów pracy -Grzegorz Piwko z Kielc i Barbara Oleszkowicz z Rzeszowa. Delegacja z powiatu kieleckiego odwiedziła też Powiatowy Urząd Pracy w Rzeszowie. – Takie spotkania służą wymianie doświadczeń i pogłębianiu współpracy. Możemy podzielić się uwagami na temat funkcjonowania poszczególnych powiatowych jednostek organizacyjnych, w tym przypadku powiatowych urzędów pracy – mówił starosta Mirosław Gębski. 22 lut 2021 Z wizytą w Rzeszowie Miniatury galerii 4 zdjęć z wizyty starosty kieleckiego w Starostwie Powiatowym w Rzeszowie. Z wizytą w Rzeszowie Z wizytą w Rzeszowie Z wizytą w Rzeszowie Z wizytą w Rzeszowie

NIE BLOKUJMY TERMINÓW

0
160 osób TYGODNIOWO, czyli 640 osób MIESIĘCZNIE!!! Tylu klientów Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego  w Kielcach nie przychodzi na umówiony termin wizyty lub zgłasza się bez wymaganego kompletu dokumentów. Powoduje to wydłużenie kolejki oczekujących i dezorganizuje pracę wydziału. Po raz kolejny apelujemy o anulowanie wizyt, z których nie możemy skorzystać! ODWOŁANIE WIZYTY: do godziny 10:00 w przeddzień wyznaczonego terminu, pod nr 41 200 15 07, lub mailowo: BĄDŹMY ODPOWIEDZIALNI!

Pomoc dla osób pokrzywdzonych

0
Rozpoczyna się Tydzień Pomocy Osobom Pokrzywdzonym Przestępstwem. Każda osoba zainteresowana będzie mogła w tym czasie uzyskać bezpłatną poradę prawną i psychologiczną m.in. w sądach, prokuraturach, komendach policji, siedzibach prawniczych samorządów zawodowych czy organizacji pozarządowych w całym kraju. W związku z ustanowieniem 22 lutego Dniem Ofiar Przestępstw, Ministerstwo Sprawiedliwości po raz kolejny koordynuje „Tydzień Pomocy Osobom Pokrzywdzonym Przestępstwem”. Akcja ma na celu zwrócenie uwagi na potrzeby ofiar przestępstw oraz przynieść potrzebującym skuteczną pomoc. W tegoroczną akcję zaangażowali się asystenci sędziów i kuratorzy zawodowi sądów okręgu kieleckiego, którzy będą w tych dniach pełnić dyżury i udzielać bezpłatnych porad prawnych. Ze względu na aktualną sytuację związaną z pandemią, w poszczególnych Sądach Rejonowych okręgu kieleckiego, dyżury będą odbywały się również za pośrednictwem środków łączności, takich jak Internet, telefon, za pośrednictwem poczty e-mail z dopiskiem „Tydzień Pomocy Osobom Pokrzywdzonym Przestępstwem”. Harmonogram dyżurów w ramach akcji ,, Tydzień Pomocy Osobom Pokrzywdzonym Przestępstwem” w dniach 22- 28 lutego 2021 r.  Dyżury odbywać się będą: -w Sądzie Rejonowym w Kielcach: Kaczor Radosław, Asystent sędziego, 22.02.2021 r., 9.00-15.00, dyżur telefoniczny: 41 34 95 755 Skrodzka-Przepióra Anna, Asystent sędziego, 22.02.2021 r., 9.00-15.00, dyżur pod adresem e-mail: Jarząbek Marlena. Asystent sędziego, 23.02.2021 r., 9.00-15.00, dyżur telefoniczny: 41 34 95 755 Bandrowska Katarzyna, Asystent sędziego, 23.02.2021 r., 9.00-15.00, dyżur pod adresem e-mail: Kowalska Agnieszka, Asystent sędziego, 24.02.2021 r., 9.00-15.00, dyżur telefoniczny: 41 34 95 755 Mozgiel-Wiecha Kinga, Asystent sędziego, 24.02.2021 r., 9.00-15.00, dyżur pod adresem e-mail: Derela Sylwia, Kurator zawodowy, 25.02.2021 r., 9.00-15.00, dyżur telefoniczny: 41 34 95 887 Ciszewski Paweł Kurator zawodowy, 25.02.2021 r., 9.00-15.00, dyżur pod adresem e-mail: Zdeb Małgorzata, Kurator zawodowy, 26.02.2021 r., 9.00-15.00, dyżur telefoniczny: 41 34 95 898 Lasota Agnieszka, Kurator specjalista, 26.02.2021 r., 9.00-15.00, dyżur pod adresem e-mail: Sydor-Sędek Małgorzata, Kurator zawodowy, 27.02.2021 r., 10.00-13.00, dyżur telefoniczny: 41 34 95 887 Molenda Marta, Kurator zawodowy, 28.02.2021 r., 10.00-13.00, dyżur telefoniczny: 41 34 95 896 W załączeniu wykaz wszystkich dyżurów w województwie świętokrzyskim.

Środki ochrony osobistej dla Rakowa

0
  Członkowie Zarządu Powiatu w Kielcach – Stefan Bąk i Cezary Majcher przekazali kolejnej gminie środki ochrony osobistej w ramach projektu „Powiat Kielecki w walce z koronawirusem SARS-CoV-2 – działania zmierzające do przeciwdziałania i zwalczania epidemii”. Środki – maseczki i dozowniki łokciowe – trafiły do gminy Raków. – To podstawowe środki w walce z koronawirusem. Zapotrzebowanie na nie jest bardzo duże. Staramy się sukcesywnie przekazywać maseczki, rękawiczki, produkty do dezynfekcji do gmin z terenu powiatu kieleckiego – powiedział członek Zarządu Powiatu Stefan Bąk. – Cieszymy się z tej pomocy, jest ona bardzo potrzebna. Otrzymane materiały trafią do mieszkańców gminy, w tym do kół gospodyń wiejskich, ochotniczych straży pożarnych, Klubu Seniora czy gminnego ośrodka zdrowia – mówił wójt Damian Szpak. Na przeciwdziałanie i zwalczanie epidemii koronawirusa powiat kielecki pozyskał w ubiegłym roku ponad 6-milionowe dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. Wartość projektu  „Powiat Kielecki w walce z koronawirusem SARS-CoV-2 – działania zmierzające do przeciwdziałania i zwalczania epidemii” to 7 mln 655 tys. zł, z czego unijne dofinansowanie wyniosło 6 mln 500 tys. zł. – Poprzez projekt staramy się dotrzeć do jak największej liczby mieszkańców powiatu. Stąd założenie, aby pomoc skierować do jednostek, z których oni korzystają. To między innymi gminne ośrodki zdrowia czy jednostki OSP – mówił członek Zarządu Cezary Majcher.

PUP podsumował 2020 rok

0
Powiatowy Urząd Pracy w Kielcach podsumował działania w minionym roku. Według danych bezrobotnych na koniec 2020 r. było 7 051. W porównaniu do grudnia 2019 nastąpił spadek o 667 osób. Stopa bezrobocia wyniosła 9,5 proc. Na przestrzeni 2020 r. w PUP w Kielcach zarejestrowano 9 527 osób, a wyrejestrowano – 10 194, w tym 5 254 bezrobotnych podjęło pracę. Większość bezrobotnych to osoby, które długotrwale nie mogą podjąć zatrudnienia (3 505), do 30 roku życia nie podjęło pracy –  2 178 osoby, powyżej 50 roku życia odnotowani 1 566 osób, a bez doświadczenia zawodowego – 1 409. W rejestrze osób bezrobotnych są też osoby posiadające co najmniej jedno dziecko do 6 roku życia (1 286), bez kwalifikacji zawodowych (1 393) oraz osoby z niepełnosprawnościami (294). Osoby bezrobotne mogły skorzystać z takich form wsparcia jak: straże (720), prace interwencyjne (166) i społecznie użyteczne(94), roboty publiczne (15) czy szkolenia (517). PUP przeznaczył też  środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej (305), doposażenie stanowisk pracy (96) czy bon na zasiedlenie (85). W 2020 r. pracodawcy zgłosili 2 609 miejsc pracy. Urząd wydał: 3 512 skierowań, 1 535 zezwoleń na pracę sezonową cudzoziemców oraz  zarejestrował 2 856 oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy  cudzoziemcowi. Urząd w ramach Tarczy Antykryzysowej pozytywnie rozpatrzył: –  9 015 wniosków o udzielenie niskooprocentowanej pożyczki z Funduszu Pracy dla mikroprzedsiębiorców; – 1 831 wniosków o dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną niezatrudniającą pracowników; – 811 wniosków o dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców; – 126 wniosków  o dotację dla mikro i małych przedsiębiorstw określonych branż; – 6 wniosków o dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od nich składek na ubezpieczenia społeczne dla organizacji pozarządowych; – 3 wnioski o dofinansowanie kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należne od tych wynagrodzeń składki na ubezpieczenie społeczne kościelnych osób prawnych.  

Eksperymenty w stanie nieważkości

0
Uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. 24 Lutego 1863 r. w Małogoszczu samodzielnie sprawdzą, co można zobaczyć na zimowym niebie. Już 22 lutego szkoła weźmie udział w całodniowych zajęciach e-Planetobus. Uczestnicy połączą się online z edukatorami Centrum Nauki Kopernik i wraz z nimi polecą w kosmos. Wyprawa poza galaktykę E-Planetobus to interaktywny pokaz nieba na żywo. Samodzielne eksperymentowanie i przeprowadzanie doświadczeń buduje u uczniów zrozumienie zarówno badanych zjawisk, jak i procesów prowadzących do rozwoju wiedzy naukowej. Uczestnicy zajęć sami sprawdzą, czy na Ziemi, a nawet w ich własnym domu, można doświadczyć stanu nieważkości. Dowiedzą się też, co widać w przestrzeni kosmicznej, kiedy opuści się Galaktykę: udadzą się między innymi w podróż do Obłoków Magellana. Prowadzący zajęcia edukatorzy Centrum Nauki Kopernik pokazują, że aby zostać badaczem kosmosu, nie trzeba mieć ogromnego teleskopu. Każdy może obserwować niebo i poznawać zagadnienia związane z kosmosem. W czasie zajęć online uczniowie odwiedzą Układ Słoneczny i gwiazdozbiory widoczne na zimowym niebie. Zdalne eksperymentowanie jest możliwe Szkoła w Małogoszczu to jedna z prawie 200 placówek, które w tym roku bezpłatnie skorzystają z jednego z trzech formatów z zajęć online (e-Naukobus, e-Laboratoria i e-Planetobus), organizowanych w ramach Programu Nauka dla Ciebie – wspólnej inicjatywy Ministra Edukacji i Nauki oraz Centrum Nauki Kopernik. Misją organizatorów jest wsparcie szkół w procesie nauczania i rozwój potencjału naukowego uczniów. Zdalna forma lekcji wpływa na sposób prowadzenia zajęć z zastosowaniem eksperymentów: wymagało to zaprojektowania nowych rozwiązań dydaktycznych. Wprowadzono takie, które wzbudzają ciekowość uczniów i wspierają ich w nauce, a przy tym nie tylko wpisują się w podstawę programową, ale także odciążają nauczycieli (nie wymagają dodatkowego przygotowania z ich strony). Zajęcia sprawdzą się w szkołach działających w systemie zdalnym, stacjonarnym i hybrydowym. Chętni do wzięcia w nich udziału mogą zarejestrować się na stronie www.naukadlaciebie.gov.pl. Wspólny Program Ministra Edukacji i Nauki oraz Centrum Nauki Kopernik pod nazwą Nauka dla Ciebie finansowany jest w ramach dotacji Ministra Edukacji i Nauki na podstawie umowy z dnia 6 marca 2020 r. Nr 1/CNK-NAUKOBUS/2020. W ramach Programu Nauka dla Ciebie realizowane są działania „Naukobus” i „Planetobus” oraz zajęcia online.

Przepisy dla hulajnóg elektrycznych coraz bliżej

0
  Wkrótce kolejne zmiany w Prawie o ruchu drogowym. Nowe przepisy będą dotyczyć hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego. Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Nowelizacja reguluje status prawny urządzeń napędzanych elektrycznie oraz urządzeń napędzanych siłą mięśni, które przeznaczone są do poruszania się po drogach publicznych. Projekt wprowadza pierwszeństwo pieszego w stosunku do kierującego hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego (UTO) poruszającego się po części infrastruktury przeznaczonej dla ruchu pieszych. Kierujący tymi pojazdami będą zobowiązani do ustępowania pierwszeństwa pieszym i nieutrudniania im ruchu. Regulacje zawarte w projekcie ustawy zabraniają m.in.: kierowania hulajnogą elektryczną po jezdni, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 30 km/h, kierowania hulajnogą lub urządzeniem transportu osobistego osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu, przewożenia hulajnogą elektryczną i urządzeniem transportu osobistego innych osób, zwierząt i przedmiotów, ciągnięcia lub holowania hulajnogą elektryczną i urządzeniem transportu osobistego innych pojazdów, pozostawiania hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego na chodniku w inny sposób niż równolegle do jego zewnętrznej krawędzi. Hulajnoga elektryczna Projekt ustawy definiuje hulajnogę elektryczną jako pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe. Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Dodatkowo jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Kierujący może wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów – z zachowaniem następujących zasad: jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowanie szczególnej ostrożności, ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu. Do kierowania hulajnogą elektryczną przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie tych samych uprawnień, co w przypadku kierowania rowerem, czyli karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie jest wymagany. Poruszanie się hulajnogą elektryczną po drodze publicznej przez dziecko do 10 lat jest zabronione w każdej sytuacji, również pod opieką osoby dorosłej. Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły poruszać się hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania, pod opieką osoby dorosłej. Urządzenia transportu osobistego – UTO Urządzenie transportu osobistego to pojazd napędzany elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe (np. deskorolka elektryczna, elektryczne urządzenie samopoziomujące). Kierujący urządzeniem transportu osobistego jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów, jeśli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić – z prędkością dopuszczalną 20 km/h. Może wyjątkowo poruszać się chodnikiem lub drogą dla pieszych, w przypadku braku drogi dla rowerów, z zachowaniem następujących zasad: jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowanie szczególnej ostrożności, ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu. Poruszanie się urządzeniem transportu osobistego po drodze publicznej przez dziecko do 10 lat jest zabronione w każdej sytuacji, również pod opieką osoby dorosłej. Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły poruszać się urządzeniem transportu osobistego jedynie w strefie zamieszkania pod opieką osoby dorosłej. Do kierowania urządzeniem transportu osobistego przez osoby w wieku od 10 lat do 18 lat wymagane będzie posiadanie tych samych uprawnień, co w przypadku kierowania rowerem, czyli karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób, które ukończyły 18 lat, dokument taki nie jest wymagany. Urządzenia wspomagające ruch Jest to urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny przeznaczone do poruszania się w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni (np. rolki, wrotki, deskorolka). Osoba korzystająca z urządzeń tego typu będzie mogła poruszać się po drodze dla rowerów (bez ograniczenia prędkości) lub po chodniku i drodze dla pieszych, z zachowaniem następujących zasad: jazda z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachowanie szczególnej ostrożności, ustępowanie pierwszeństwa pieszemu oraz nieutrudnianie ruchu pieszemu. Poruszanie się urządzeniem wspomagającym ruch napędzanym siłą mięśni nie wymaga posiadania żadnych uprawnień i jest dopuszczalne bez ograniczeń wiekowych. Nie wszędzie można zaparkować hulajnogę elektryczną Projekt ustawy wprowadza obowiązek pozostawienia m.in. hulajnogi elektrycznej na chodniku w przeznaczonym do tego miejscu (wyznaczonym przez zarządcę drogi). W przypadku braku takiego miejsca, pozostawienie pojazdu na chodniku będzie możliwe tylko przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków: hulajnoga elektryczna będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni, hulajnoga elektryczna będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika, szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest  nie mniejsza niż 1,5 m. W nowelizacji wskazano ponadto wysokość opłat za usunięcie z drogi hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego. Pojazdy te mogą zostać usunięte z drogi na koszt właściciela, m.in. w przypadku pozostawienia ich w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu. Dyspozycję usunięcia pojazdu z drogi może wydać policjant lub strażnik gminny (miejski). Nowe przepisy – nowe obowiązki Projekt przewiduje kary za poruszanie się przez kierującego hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo przez osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch chodnikiem lub drogą dla pieszych z prędkością większą niż prędkość zbliżona do prędkości pieszego lub za nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu. W związku z tym projekt ustawy wprowadza zmiany w ustawie – Kodeks wykroczeń. Za korzystanie podczas jazdy z telefonu, wymagające trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku przez kierującego pojazdem, przewidziano mandat 200 zł. Przewożenie innej osoby, zwierzęcia lub ładunku będzie karane mandatem w wysokości 100 zł. Za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka mandat wyniesie od 300 do 500 zł. Naruszenie warunków zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku będzie oznaczało mandat 100 zł. Za nieustąpienie przez kierującego pojazdem pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu przewidziano karę w wysokości 350 zł. Organy kontrolne mogą ponadto nałożyć mandat karny za popełnione naruszenie, m.in. na kierującego hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, która wykracza przeciwko innym przepisom ustawy – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie. Szczegółowe parametry techniczne hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego będą uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Przepisy dotyczące nowych warunków technicznych będą stosowane jedynie do hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego wprowadzanych do obrotu po 31 grudnia 2021 r.

Ogłoszenie

0
Dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach ogłasza otwarty konkursu ofert na realizację zadań publicznych adresowanych do uczestników projektu pn.: „Centrum Usług – Współpraca na rzecz społeczności lokalnej”.   Konkurs ofert na realizację zadań publicznych dotyczy: Zorganizowanie i prowadzenie poradnictwa specjalistycznego w ramach Centrum Usług dla osób uczestniczących w projekcie, Zorganizowanie i przeprowadzenie warsztatów i grup wsparcia dla opiekunów pieczy zastępczej oraz grup wsparcia dla rodziców biologicznych dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej uczestniczących w projekcie, Prelekcje profilaktyczne i edukacji zawodowej w Centrum Usług dla dzieci i młodzieży z pieczy zastępczej uczestniczących w projekcie, Zorganizowanie i przeprowadzenie kompleksowych działań kompetencyjno-motywujących dla rodzin wykazujących bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych uczestniczących w projekcie, Organizacja wyjść kulturalno-rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych uczestniczących w projekcie.

Zmiany dla kierowców

0
W tym roku szykują się kolejne zmiany w Prawie o ruchu drogowym. W planach jest m.in. zakaz jazdy na „zderzak”, bezwzględne pierwszeństwo pieszych oraz ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia. Zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych jest planowane poprzez nałożenie na kierującego pojazdem dodatkowych obowiązków. Będzie on zobowiązany do dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy oraz do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię dla pieszych znajdujących się na przejściu dla pieszych oraz tych, którzy wchodzą na przejście. Obecnie ustawa Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierującego pojazdem zbliżającego się do przejścia dla pieszych do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na nim. Natomiast obowiązek zmniejszenia prędkości przez kierującego pojazdem tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się na przejściu lub na nie wchodzących, wynika z przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Większa ochrona pieszego Nowe rozwiązanie będzie zobowiązywać kierującego pojazdem, który zbliża się do przejścia dla pieszych, poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych, do zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego. Obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w projektowanych zmianach ustawy nie dotyczy tramwajów. Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko. Na  pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych spoczywał będzie obowiązek zachowania szczególnej ostrożności, polegający na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie. Zakaz korzystania z telefonów podczas przechodzenia przez jezdnię W trakcie wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię albo torowisko (także w obrębie usytuowanych tam przejść) pieszych obowiązywał będzie zakaz korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu. Koniec z „jazdą na zderzaku” Niezachowanie odległości między pojazdami jest jedną z głównych przyczyn wypadków na drogach ekspresowych i autostradach. Na polskich drogach nagminną jest tzw. „jazda na zderzaku”, w niewielkiej odległości za poprzedzającym pojazdem. Na autostradach i drogach ekspresowych bezpieczna odległość między pojazdami wynosić będzie połowę aktualnej prędkości. Oznacza to, że kierowca jadący 100 km/h będzie musiał poruszać się 50 m za poprzedzającym samochodem, a 120 km/h – 60 m. Podobne rozwiązania zostały zastosowane w wielu europejskich państwach, w tym m.in. w Niemczech. Obowiązek zachowywania bezpiecznej odległości między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach nie będzie dotyczyć przypadków, w których kierowca wykonuje manewr wyprzedzania. Zmian w ograniczeniach prędkości W 2021 roku zostaną ujednolicone limity prędkości w terenie zabudowanym. Niezależnie od pory dnia i nocy, ograniczenie będzie wynosić 50 km/h. Obecnie w godzinach nocnych w terenie zabudowanym można jechać do 60 km/h.