Bezpieczniej w Piekoszowie
Festiwal Smaków z Iwoną Zasuwą
Uczniowie PZS Chmielnik w Austrii
Uczniowie z Chęcin gościli na Litwie
Policja ostrzega przed SPOOFINGIEM
Spoofing – choć termin ten nie jest stosunkowo nowy to właśnie w ostatnim czasie jego wykorzystanie przybiera na sile. Realizowany jest przy użyciu telefonii komórkowej, adresów IP, e-maila czy DNS. Polega na podszywaniu się sprawcy pod znane i popularne numery telefonów, adresów mailowych czy stron internetowych by tym sposobem wzbudzić zaufanie u swojej ofiary a następnie wejść w posiadanie danych, które powinniśmy chronić dla bezpieczeństwa osobistego i materialnego.
Spoofing polega na podszywaniu się pod osobę lub instytucję w celu oszukania sieci lub osoby, że źródło danej informacji jest godne zaufania, podczas gdy faktycznie nie jest. Hakerzy mogą, na przykład, wysyłać e-maile, które wyglądają, jakby pochodziły ze źródła godnego zaufania aby w ten sposób wyłudzić prywatne dane. W ten sposób wykorzystać można również spoofing IP lub DNS, żeby oszukać sieć, aby kierowała na podrobione strony, które następnie zainfekują nasz komputer lub smartfon.
W ostatnim czasie na sile przybrał spoofing telefoniczny, gdzie dzwoniący podszywa się pod numery infolinii banków czy innych instytucji, w tym nawet Policji. Oszuści dzwonią do losowo wybranych osób a następnie pod przykrywką różnych legend próbują uzyskać dostęp do naszego komputera bądź smartfona a w konsekwencji do konta bankowego. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem. Wspólnym elementem tych wszystkich działań jest wywieranie presji i poczucia zagrożenia u rozmówcy aby ten działał pod wpływem emocji. Przykładem takiego działania może być rozmowa przez fałszywą infolinię z fałszywym przedstawicielem banku, który w bardzo w miły i kulturalny sposób informuje nas, że nasze oszczędności na koncie bankowym zagrożone są atakiem hakerskim i proponuje abyśmy przelali pieniądze na inny założony specjalnie dla nas nowy rachunek bankowy, gdzie nasze oszczędności będą już bezpieczne. Oczywiście wszystko musi być wykonane natychmiast bo im szybciej zareagujemy tym większe mamy szanse na ochronę pieniędzy. Wykonujemy wszystkie instrukcje i… niestety stajemy się ofiarami spoofingu i tracimy często finansowy dorobek naszego życia.
W praktyce zablokowania spoofingu telefonicznego jest technicznie niemożliwe. Żeby chronić się przed spoofingiem, czasem wystarczy zachować ostrożność podczas przeglądania Internetu czy rozmowy z obcymi osobami przez telefon. Nie należy też instalować dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujemy się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się zwłaszcza, gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego, czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku. Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku. Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
To tak niewiele a może we właściwy sposób ochronić nasze oszczędności.
Źródło: KWP Kielce
Harmonogram pracy Punktu Konsultacyjnego w Piekoszowie
W tym roku szkolnym konsultacje i porady w Punkcie Konsultacyjnym w Piekoszowie odbywać się będą raz w miesiącu.
Punkt przeznaczony jest dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z zespołem Aspergera oraz uczniów zdolnych, ich nauczycieli i rodziców.
Konsultacje i porady odbywają się po wcześniejszym umówieniu terminu w sekretariacie poradni pod nr tel. 41 306 11 15.
Termin: 09.11.2021r., 07.12.2021r.,11.01.2021r., 08.01.2021r., 08.03.2021r., 05.04.2021r., 10.05.2021r., 07.06.2021r.
Różowy październik. Korzystajmy z badań profilaktycznych
Październik jest miesiącem walki z rakiem piersi. Już w najbliższy poniedziałek, 11 października na parkingu Starostwa Powiatowego w Kielcach stanie cytomammobus Świętokrzyskiego Centrum Onkologii, gdzie będzie można zrobić badania mammograficzne.
Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła, że w 2021 roku rak piersi jest najczęściej diagnozowanym nowotworem u kobiet. Każdego roku na świecie ponad półtora miliona kobiet dowiaduje się, że ma raka piersi. Każdego dnia ponad 50 Polek słyszy, że ma tę chorobę. Badania profilaktyczne mogą uratować życie.
Badania w Mobilnej Pracowni Diagnostycznej prowadzone będą w godzinach od 10:00 do 16:00 w ramach programu profilaktyki raka piersi i raka szyjki macicy.
Panie w wieku 50 – 69 lat, które w ciągu ostatnich dwóch lat nie wykonywały badania mammograficznego będą mogły je zrobić bezpłatnie. Wystarczy tylko zgłosić chęć pod numerem telefonu 661 911 300.
Mammografia jest prześwietleniem rentgenowskim z użyciem niskiej dawki promieniowania, dzięki któremu można zbadać piersi i wykryć w nich ewentualne zmiany.
W cytomammobusie mieszkanki powiatu kieleckiego będą mogły zrobić również badania cytologiczne. Z bezpłatnych badań mogą skorzystać panie w wieku 25 – 59 lat, które w ciągu ostatnich trzech lat nie wykonywały tego badania. Należy wcześniej zarejestrować się telefonicznie pod numerem 661 911 300.
Dodatkowo będzie możliwość wykonania powyższych badań poza programem profilaktycznym, odpłatnie:
- Mammografia – koszt 150 zł (wymagane skierowanie),
- Cytologia- koszt od 50 zł do 80 zł (nie jest wymagane skierowanie).
W Piekoszowie będą nowe drogi
Uważaj na te numery telefonów
Oszuści coraz częściej wykorzystują naszą nieuwagę. Urząd Komunikacji Elektronicznej ostrzega. Sprawdzaj numery i oddzwaniaj z głową!
Najczęściej podejrzane numery są zarejestrowane poza Europą. Jak informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej, oszustwo polega na wykonywaniu krótkich połączeń z numerów międzynarodowych na polskie numery. Mechanizm działania opiera się przede wszystkim na nieuwadze użytkowników. Sprawcy liczą na to, że abonent oddzwoni, co wiąże się z naliczeniem znacznie wyższych opłat. Oszuści wykorzystuję m.in. numery z terytorium zależnego Nowej Zelandii. Numer wygląda następująco: +690 XXXXXXX. Koszt wychodzącego połączenia za minutę to około 7,69 zł brutto. Są jednak przypadki, w których jedna minuta połączenia może kosztować nawet kilkadziesiąt złotych.
Często numery zagraniczne są dłuższe niż polskie – nawet czternastocyfrowe, dlatego powinniśmy zwracać uwagę na numery kierunkowe, np. +225 dla Wybrzeża Kości Słoniowej; +675 dla Papui Nowej Gwinei; +243 dla Demokratycznej Republiki Konga. Mogą one być mylone z numerami kierunkowymi polskich miast. W tych przykładach: +25 dla Warszawy, +67 dla Piły, +24 dla Płocka.
W razie wątpliwości lub problemów można skontaktować się z Centrum Informacji Konsumenckiej UKE:
- infolinia 801 900 853 (koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora)
- 22 534 91 74 (pon.-pt. w godzinach 8.15 – 16.15)
źródło: telepolis.pl, uokik.gov.pl, uke.gov.pl