Zabytkowy dworzec kolejowy w Skarżysku-Kamiennej odzyskał dawny blask. Po gruntownym remoncie XIX-wieczny obiekt stał się komfortowy, bezpieczny, dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, nowoczesny, ale jednocześnie zachowano jego zabytkowy charakter. Dziś z dworca skorzystali pierwsi podróżni.
Nowy dworzec zwiedzali m.in.: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw zagranicznych Piotr Wawrzyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Anna Krupka, marszałek Andrzej Bętkowski, członek Zarządu Polskich Kolei państwowych S.A Ireneusz Maślany.
– Dziękuję w imieniu mieszkańców Skarżyska-Kamiennej. Ten blisko 140-letni dworzec przechodził różne koleje losu. Spalony w czasie pierwszej wojny światowej, zniszczony podczas drugiej wojny, teraz odzyskuje swój blask. Dla nas, skarżyszczan, to bardzo ważne wydarzenie – mówił marszałek Andrzej Bętkowski.
Komfort dla pasażerów
Zachowując w obiekcie funkcje obsługi pasażerów zmieniono układ funkcjonalno-przestrzenny budynku. Wykonano nową aranżację wnętrz uwzględniającej potrzeby pasażerów oraz najemców. Uwagę zwraca reprezentacyjny hol dworca połączony z poczekalnią zajmującą ponad 350 metrów kw. Wymieniono więźbę dachową wraz z pokryciem dachu. Renowacji poddano elewację. Odtworzono kamienny cokół, dawny blask odzyskała kolumnada przed wejściem głównym, a na wzór historyczny wykonano tynki na elewacji o wyższych kondygnacjach oraz odtworzono na wzór historycznej stolarkę okienną i drzwiową.
Komfort podróżnym poprawi zintegrowany z systemami stacji kolejowej moduł dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP), montaż wind, w tym do tunelu. Kompleksowo przebudowano i zagospodarowano teren wokół dworca, w tym wybudowano parking Park&Ride na 120 miejsc postojowych. Jest on połączony z dworcem i peronami istniejącą kładką dla pieszych, a następnie planowanym do realizacji tunelem pod torami. Wokół dworca posadzono drzewa, 2864 krzewów oraz wytyczono trawniki o powierzchni 6000 metrów kw.
Bezpieczeństwo i nowe rozwiązania
Wykonano udogodnienia zapewniające obsługę osób niepełnosprawnych, w szczególności poprzez eliminację barier architektonicznych, specjalne elementy nawierzchniowe, systemy podawania komunikatów i sygnalizacji, kasę oraz toaletę przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.
Poprzez montaż nowoczesnych systemów monitoringu poprawiono bezpieczeństwo budynku. Wprowadzono rozwiązania, sprzyjające środowisku: energooszczędne oświetlenie, nową stolarkę okienną i drzwiową. Nowością jest system odzysku wody deszczowej, która jest gromadzona w podziemnym zbiorniku i po przefiltrowaniu wykorzystywana do spłukiwania toalet.
Łączny koszt przebudowy dworca to ponad 32 mln złotych. Przebudowa została wykonana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
W otwarciu dworca wzięli udział także: senatorowie: Krzysztof Słoń i Jarosław Rusiecki, posłowie: Andrzej Kryj, Agata Wojtyszek, Mariusz Gosek, wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz.