3.5 C
Kielce
sobota, 4 maja, 2024

Pałac TO jest TO

Zobacz

 Z inicjatywy działającej w Powiatowym Zespole Szkół w Łopusznie Grupy Nieformalnej „Pałac TO Jest TO” oraz przy współpracy Stowarzyszenia „Skała” oraz Wydziału Strategii i Rozwoju Starostwa Powiatowego w Kielcach zorganizowano Debatę Oksfordzką, w której wzięła udział łopuszańska młodzież.

Debata była realizowana w ramach Inicjatywy: „Krytyka. Logika. Debata”, na którego pozyskano środki ze Świętokrzyskiego Funduszu  Młodych Inicjatyw – III edycja.

To nie przypadek, że finał debaty zorganizowano 31 maja, w Dniu Otwartym szkoły tzw. „Europicniku”. Jako, że dzieci i młodzież są głównymi adresatami oferty szkoleniowej PZS w Łopusznie, która stawia na kreatywną prace z uczniami, wspomaganie dojrzałość i zgodnie z zasadą “czym skorupka za młodu nasiąknie”, oferuje uczniom nowoczesne metody nauczania. Widzami debaty a zarazem tymi, którzy zdecydowali kto jest jej zwycięzcą byli dyrektorzy szkół, nauczyciele, samorządowcy, rodzice, a przede wszystkim licznie zgromadzeni uczniowie szkół podstawowych, którzy uczestniczyli w Dniu Otwartym Szkoły.

– Debata oksfordzka to rodzaj debaty, w której zdecydowanie zabronione jest obrażanie bądź wyśmiewanie mówców strony przeciwnej. Zadaniem debaty jest dyskusja nad tezą. Debatują przeciwnicy tezy oraz jej obrońcy: strona opozycji i propozycji. Przewodniczy im Marszałek, który ma do pomocy Sekretarza czuwającego nad czasem i kolejnością wypowiedzi. Ten typ kulturalnej debaty pochodzi z Uniwersytetu Oksfordzkiego.  Z rozognionych dyskusjami sal i bibliotek Oksfordu trafił  do Polski w latach 90-tych za sprawą Szkoły Liderów – opowiada prowadzący debatę Mariusz Brelski, Koordynator Projektu, inspektor w Wydziale Strategii i Rozwoju Starostwa Powiatowego w Kielcach.

Debata Oksfordzka posiada specjalną oprawę. Język debatanta – poza funkcją argumentacyjną – gra także rolę w przykuwaniu uwagi – słuchaczy i widzów. Tak jak trudno sobie wyobrazić debatę oksfordzką bez garniturów i wieczorowych sukien, tak niemożliwe jest jej przeprowadzenie bez pięknej polszczyzny. Debata wymaga elokwencji i zachęca do odnoszenia się do zjawisk kultury. Obowiązują zasady galanterii, mówcy zawsze zwracają się do siebie per Pan, Pani i często zwracają się bezpośrednio do Marszałka lub oponentów za pomocą wołacza, na przykład „Szanowna strono opozycji…!”, „jak moja przedmówczyni powiedziała…”. Opanowanie zasad teatralnej oprawy przy jednoczesnym zachowaniu istoty przekazu jest świetnym sposobem na wyćwiczenie charyzmy i umiejętności skupiania na sobie uwagi słuchaczy. Teza łopuszańskiej Debaty brzmiała: „Regulamin Szkoły Nie Powinien Ingerować w Strój i Wygląd Ucznia”.

To pierwsza tego typu Debata w szkołach podlegających powiatowi kieleckiemu. Uczestnicy Debaty i całego projektu otrzymali pamiątkowe certyfikaty, książki o tematyce rozwojowej a  Starosta Kielecki Mirosław Gębski ufundował dla uczestników Debaty nagrody rzeczowe, które zostały wręczone przez Radnego Rady Powiatu Krzysztofa Sobonia.

Aktualności

Pięciu nietrzeźwych kierujących. Jeden z nich straci auto

Jędrzejowscy policjanci zatrzymali wczoraj pięciu kierujących na tzw. „podwójnym gazie”. Jednym z nich był 55-latek jadący hondą. Miał on...

Polecamy