Podczas ostatniej, LI sesji Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego radni przyjęli opinię w sprawie braku zwiększenia środków finansowych dla szpitali III poziomu systemu zabezpieczenia i szpitali specjalistycznych na ustawowe podwyżki dla pracowników. Opinia została przekazana m.in. Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałkowi Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesowi Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ministrowi Zdrowia.
W opinii przyjętej przez radnych Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego czytamy:
„Sejmik Województwa Świętokrzyskiego z niepokojem przyjmuje Zarządzenie Nr 103/2022/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2022 r. zmieniające zarządzenie w sprawie szczegółowych warunków umów w systemie podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, które różnicuje zapłatę za takie same świadczenia pomiędzy szpitalami I i II poziomu systemu zabezpieczenia a szpitalami III poziomu i szpitalami specjalistycznymi. Niniejszym zarządzeniem wprowadzono zmiany w zarządzeniu Nr 56/2021/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 31 marca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków umów w systemie podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej. Zmiany w przywołanej regulacji wynikają z wejścia w życie ustawy z dnia 26 maja 2022 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz.1352).
Szpitale III poziomu systemu zabezpieczenia i szpitale specjalistyczne, dla których Województwo Świętokrzyskie jest podmiotem tworzącym są potraktowane gorzej od szpitali I i II poziomu zabezpieczenia, tzn. nie zwiększono dla nich współczynnika korygującego zwiększającego ryczałt z przeznaczeniem na zwiększenie wynagrodzenia pracowników zgodnie z ww ustawą. Arbitralna decyzja Prezesa NFZ jest sprzeczna z zasadą równego traktowania świadczeniodawców jak i pozbawiona kompletnie racjonalnych przesłanek. Niższa wycena za świadczenie udzielone w placówce z dostępem do pełnej diagnostyki, z możliwością szerokich konsultacji w stosunku do podmiotów, które nie zawsze są w stanie zapewniać takiego poziomu leczenia kłóci się z zasadami logiki. To szpitale III poziomu i szpitale specjalistyczne podejmują się leczenia najcięższych przypadków, które niejednokrotnie są przekazywane przez lecznice I i II poziomu. Uzasadnianie wprowadzonego finansowania zapewnieniem stabilności finansowej podstawowego szpitalnego systemu zabezpieczenia w sposób umożliwiający bilansowanie się działalności tylko szpitali I i II poziomu uważamy za niesprawiedliwe i krzywdzące dla szpitali III poziomu i szpitali specjalistycznych, w których udział kosztów pracy personelu medycznego jest wysoki. Regulacja taka wprowadza nieuzasadnione i szkodliwe podziały w środowisku medycznym.
W związku z powyższym, Sejmik Województwa Świętokrzyskiego wnioskuje do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia o wyrównanie finansowania placówkom III poziomu i szpitalom specjalistycznym dla których Województwo Świętokrzyskie jest podmiotem tworzącym na pokrycie kosztów zwiększonego wynagrodzenia pracowników. W przypadku braku zmiany warunków finansowania, Sejmik uważa za wskazane i uzasadnione wystąpienie przez dyrektorów podmiotów leczniczych na drogę sądowa wobec Narodowego Funduszu Zdrowia”.
Opinia Sejmiku została przekazana: Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałkowi Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałkowi Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesowi Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, Przewodniczącym Klubów i Kół Parlamentarnych oraz Poselskich, Parlamentarzystom Województwa Świętokrzyskiego, Ministrowi Zdrowia, Prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia, Wojewodzie Świętokrzyskiemu, Przewodniczącym Sejmików Województw, Marszałkom Województw, Gminom i Powiatom Województwa Świętokrzyskiego oraz mieszkańcom Województwa Świętokrzyskiego za pośrednictwem środków masowego przekazu.