O tym, aby zachować szczególną ostrożność podczas robienia zakupów, sprzedaży czy zawierania jakichkolwiek umów przez Internet informujemy niemal każdego dnia. Pomimo wielu apeli o ostrożność i coraz większej świadomości, nadal znajdują się osoby, które dają wiarę oszustom. 24-latek podczas sprzedaży butów stracił ponad 10 000 złotych, natomiast 18-latka chcąc kupić telefon straciła ponad 1500 złotych.
Nie ma tygodnia, aby jędrzejowscy policjanci nie otrzymali zgłoszenia od oszukanych mieszkańców powiatu, którzy chcąc kupić, bądź sprzedać różne artykuły przez Internet padli ofiarą oszustów. Miejmy świadomość, że wszelkie internetowe transakcje nie zawsze są bezpieczne, ponieważ oszuści stale opracowują różne sposoby na bezprawne pozyskanie pieniędzy. Nie klikajmy w żadne linki kierujące do płatności, czytajmy uważnie SMS-y autoryzacyjne, nie logujmy się do konta bankowego poprzez otrzymane linki oraz nie przekazujmy nikomu swojego hasła czy loginu do banku.
W piątek do Komendy Powiatowej Policji w Jędrzejowie zgłosił się 24-latek. Mężczyzna poinformował, że na jednym z portali internetowych wystawił do sprzedaży damskie buty za kwotę 380 złotych. Po zamieszczeniu ogłoszenia, mieszkaniec powiatu jędrzejowskiego bardzo szybko otrzymał wiadomość o sprzedaży obuwia. Dodatkowo 24-latek otrzymał także link, za pośrednictwem którego miały zostać dopełnione wszelkie formalności. Niestety mężczyzna kliknął w link, gdzie podał wszelkie dane swojej karty bankomatowej. W między czasie miało dojść do połączenia z rzekomym konsultantem z banku, który poprosił o wygenerowanie kodu Blik. Pierwszy wygenerowany kod miał zostać odrzucony. Rozmówczyni o wyraźnie obcym akcencie, poprosiła o ponowne wygenerowanie kodu, a finalnie poinformowała o prawidłowym przebiegu transakcji. Akcent rozmówczyni wzbudził w 24-latku podejrzenia, że mógł paść ofiarą oszustów. Mężczyzna skontaktował się ze swoim bankiem, gdzie konsultant poinformował go o dwukrotnej wypłacie pieniędzy blikiem w kwocie 1200 złotych i 4500 złotych oraz o wypłacie z konta bankowego w wysokości 4900zł. Niestety na zablokowanie tych transakcji było już za późno. Finalnie 24-latek stracił ponad 10 000 złotych.
W sobotni wieczór do jędrzejowskiej komendy zgłosiła się 18-letnia mieszkanka gminy Sobków. Kobieta poinformowała, że w ciągu dnia na jednym z portali internetowych znalazła ofertę sprzedaży telefonu komórkowego. Zainteresowana zakupem nawiązała kontakt ze sprzedającą, którą poprosiła o przesłanie dodatkowej dokumentacji, świadczącej o legalności i fizycznym posiadaniu oferowanego do sprzedaży smartphone. Nastolatka oprócz niezbędnej dokumentacji, otrzymała także link do oferowanego telefonu. Sprzedająca tłumaczyła, iż ma problem z działaniem swojego konta w aplikacji mobilnej i prosiła, by zakupu dokonać za pośrednictwem tego właśnie linku. Sytuacja ta, nie wzbudziła podejrzeń u 18 –latki, która dokończyła transakcje, uiszczając nieco ponad 1500 złotych. Po zapłacie kontakt ze sprzedającą się urwał, a jej konto zniknęło z portalu internetowego. 18-latka nabrała podejrzeń, że mogła zostać oszukana. Nawiązała kontakt ze swoim bankiem w celu zablokowania zleconej przez siebie transakcji, jednakże było już za późno. Kobieta jeszcze tego samego dnia o całej sprawie poinformowała jędrzejowskich mundurowych.
Opr. BS
Źródło: KPP w Jędrzejowie