Pełną parą trwają prace związane z budową drogi krajowej nr 73, która stanie się obwodnicą Morawicy i Woli Morawickiej. Drogowcy pracowali tu nawet w trakcie wcześniej planowanej przerwy zimowej. Stąd już od poniedziałku, 23 marca, stopniowo będą wprowadzane zmiany w organizacji ruchu, początkowo od granicy miasta Kielce w kierunku Morawicy na długości dwóch kilometrów. Docelowo mają one być znaczne. Między innymi zostaną zwężone pasy jezdni, a w kwietniu dodatkowo wprowadzony będzie ruch wahadłowy na krótkich odcinkach. Wszystkich kierowców prosimy o cierpliwość.
Kierowców czekają spore utrudnienia
Już od najbliższego poniedziałku możemy spodziewać się zmian w organizacji ruchu na istniejącej jezdni zachodniej, z której aktualnie korzystają kierowcy. Spowodowane jest to kontynuacją robót w pasie rozdziału, między innymi przy budowie kanalizacji. Jak zapowiada wykonawca inwestycji, zmiany mają być wprowadzane etapami. W pierwszej kolejności na początkowym fragmencie inwestycji o długości ponad dwóch kilometrów (od granicy miasta Kielce w stronę Morawicy) pasy ruchu zostaną zawężone do trzech metrów każdy. W osi jezdni ustawione zostaną separatory ruchu, a niektóre fragmenty poboczy będą wyłączone dla ruchu pieszego.
Kolejne duże zmiany w organizacji ruchu wykonawca inwestycji zaplanował już na kwiecień. Wtedy to nastąpi dodatkowo okresowe wprowadzanie ruchu wahadłowego na krótkich fragmentach drogi. Będą też zamknięcia przejazdów w poprzek Drogi Krajowej 73 z wprowadzaniem lokalnych objazdów.
Spore utrudnienia związane z wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu rozpoczną się już w poniedziałek, 23 marca. Drogowcy ruszą z demontażem wysepek i elementów istniejącego oznakowania, a w kolejnych dniach wykonywane będzie tymczasowe oznakowanie poziome i montaże elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. O wprowadzeniu nowej tymczasowej organizacji ruchu i jej kolejnych etapach będziemy informować na bieżąco.
Zgodnie z założeniami, po zakończeniu prac w pasie rozdziału i ułożeniu warstwy wiążącej nawierzchni na wschodniej jezdni obwodnicy, już w okresie letnim zaplanowano przełożenie ruchu na tę jezdnię i przystąpienie do przebudowy istniejącej jezdni zachodniej.
Prace idą zgodnie z harmonogramem
Warto podkreślić, że pomimo planowanej przerwy zimowej, która miała trwać do 15 marca, wykonawca cały czas prowadził roboty. Polegały one głównie na pracach w pasie podziału i przy drogach dojazdowych. A W chwili obecnej trwają intensywne prace przy nowej wschodniej jezdni obwodnicy. Już w ubiegłym roku, na znacznej większości tej jezdni ułożona została podbudowa bitumiczna. Teraz drogowcy przygotowują pozostałe fragmenty pod ułożenie tej warstwy, wykonując wykopy, nasypy, warstwy mrozoochronne i stabilizację cementem. Nieprzerwanie w tym samym czasie prowadzone są roboty na drogach dojazdowych po wschodniej stronie obwodnicy, a na niektórych odcinkach wykonywana jest podbudowa z kruszywa. Trwa również budowa kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, oświetlenia i sygnalizacji świetlnej, czy też słupów pod ekrany. Wykonywane są też wzmocnienia rowów.
Na obwodnicę czekano od lat
Obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie w sumie miała nieco ponad 8 kilometrów długości. W pierwszym, właśnie trwającym etapie obwodnica Morawicy budowana jest w śladzie istniejącej drogi krajowej numer 73. W ramach tego etapu inwestycji powstaną cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Koszt prac opiewa na blisko 78 milionów złotych. Nowy odcinek drogi krajowej numer 73 o długości 4,2 kilometra od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miał dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). W drugim etapie inwestycji droga biec będzie po nowym śladzie. Trwa aktualizacja koncepcji programowej dla tego etapu.
Nowa droga zdecydowanie poprawi sytuację na obciążonym ruchem lokalnym podmiejskim i tranzytowym ciężkim odcinku trasy łączącej węzeł Kielce Północ, Busko i Tarnów. Warto podkreślić, że morawicki odcinek tej trasy jest jednym z najbardziej zatłoczonych. Dziennie przejeżdża tędy blisko dwadzieścia tysięcy samochodów. Budowa obwodnicy to bez wątpienia jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie.
Agnieszka Olech
fot:obwodnica-morawica-dk73-etap1.pl