Cieszą się mieszkańcy powiatu kazimierskiego, uczestnicy ruchu drogowego, turyści. W piątek 24 czerwca do użytku oddana została długo oczekiwana, niezwykle ważna inwestycja – obwodnica Kazimierzy Wielkiej. Nowa droga wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta, poprawiając bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców, a także przyczyni się do rozwoju gospodarczego powiatu. W uroczystym otwarciu obwodnicy uczestniczył marszałek Andrzej Bętkowski i członek Zarządu Marek Jamka oraz dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Jerzy Wrona. Gośćmi uroczystości byli poseł RP Mariusz Gosek, starosta kazimierski Jan Nowak, Adam Bodzioch burmistrz Kazimierzy Wielkiej.
Oddana dziś do użytku inwestycja to trzykilometrowy odcinek obwodnicy po stronie północno-wschodniej Kazimierzy Wielkiej oraz fragment obejścia miasta po stronie południowo-zachodniej o długości 1,4 kilometra. Północno-wschodnia część obwodnicy rozpoczyna się na wiodącej ze Skalbmierza i Cudzynowic drodze nr 768. Jej pierwszym obiektem jest rondo usytuowane między stacją benzynową Rolmet a sklepem Media Expert. Stąd, nowym śladem, prowadzi do drogi nr 776 z którą łączy się kolejnym rondem. Dalej obwodnica biegnie do ulicy Koszyckiej i włącza się w nią. Południowe obejście zaczyna się na Koszyckiej i łączy z drogą nr 776 na rondzie – skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Tadeusza Kościuszki.
Droga posiada parametry drogi klasy G, jezdnię szerokości 7 m w raz z opaskami bitumicznymi oraz drogi serwisowe.
Obwodnica odciąży centrum Kazimierzy Wielkiej, wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta, poprawiając tym samym bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców. Dotychczas tranzyt przebiegał wąskimi, ciasno zabudowanymi ulicami: Kolejową, 1 Maja, Sienkiewicza, Koszycką – droga 768, a także Piłsudskiego i Armii Krajowej – droga 776. Nowa droga skróci również czas przejazdu od Jędrzejowa na drodze krajowej S7 do Brzeska na autostradzie A4. Obwodnica ma tym większe znaczenie, że miasto w ostatnich latach mocno promuje swoje walory uzdrowiskowe. Będzie miała wpływ na rozwój Kazimierzy Wielkiej i całego powiatu pod względem inwestycyjnym i gospodarczym.
Prace rozpoczęły się pod koniec 2019 roku. Pierwotnie inwestycja miała być gotowa na przełomie września i października 2021 roku. Na opóźnienie terminu oddania obwodnicy miało wpływ kilka powodów. Przede wszystkim zwiększyła się ilość terenów zalewowych, co spowodowało potrzebę poszerzenia przęseł mostowych, a także zwiększony zakres wykopaliskowych badań archeologicznych i niepełna obsada pracowników w związku z pandemią covid-19.
Wykonawcą inwestycji było kieleckie konsorcjum firm Trakt S.A i Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjnych FART Sp.z o.o. Jej wartość (z kosztami wykupu gruntów), to ponad 62,9 mln złotych, gdzie ponad 47,2 mln złotych stanowi wartość robot budowlanych. Pozostała kwota stanowi koszty wykupu gruntów, promocji oraz koszty nadzoru inwestorskiego.
Budowa obwodnicy została sfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014 – 2020 oraz ze środków krajowych będących w dyspozycji inwestora – Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.