W siedzibie Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach odbyło się posiedzenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Kielcach, któremu przewodniczyła marszałek Renata Janik. Rada przyjęła informację na temat realizacji budowy drogi ekspresowej S74 w granicach miasta Kielce i propozycje alternatywnych rozwiązań komunikacyjnych, dyskutowano również o koncepcji ewentualnej budowy „parkingu nad torami” przy dworcu PKP w Kielcach.
W związku z kończącym się rocznym okresem przewodniczenia gremium przez marszałek Renatę Janik, Rada wysłuchała sprawozdania z działalności WRDS w Kielcach w 2025 r. Sprawozdanie przedstawiła marszałek Renata Janik.
– W czasie minionej kadencji Rada obradowała 4 razy na posiedzeniach plenarnych, a Prezydium Rady spotykało się 5 razy. WRDS podczas posiedzeń plenarnych podejmowała istotne społecznie i ważne dla rozwoju regionu tematy, wykazując olbrzymie zaangażowanie wszystkich stron dialogu i podejmując wspólne, konstruktywne działania – podkreśliła marszałek Renata Janik.
Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego w drodze podjętej uchwały zdecydowała o przekazaniu, na okres roku (do 21 czerwca 2026 r.) przewodnictwa w pracach WRDS stronie świętokrzyskich pracodawców.
Tematem, jaki zajął uwagę członków Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w Kielcach, była planowana budowa drogi S74 w granicach miasta Kielce, a w szczególności przewidywany harmonogram prac i propozycje rozwiązań komunikacyjnych na poszczególnych etapach realizacji inwestycji.
Jak podkreślali prezydent Kielc Agata Wojda i p.o. dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach Karol Nowakowski, ważną kwestią dla mieszkańców stolicy regionu i przedsiębiorców jest zapewnienie sprawnej organizacji ruchu drogowego w zachodniej części Kielc podczas trwającej budowy drogi. Ruch tranzytowy poprowadzony zostanie po istniejących drogach – S7 i DK73. Dla mieszkańców miasta ma być zapewniony dostęp do sprawnej komunikacji publicznej podczas przewidywanych ograniczeń ruchu kołowego w obszarze prowadzonej inwestycji. Ustalone będą także zakresy prac budowlanych w okresie organizacji najważniejszych wydarzeń wystawienniczych w Targach Kielce, by zapewnić dojazd zarówno firmom prezentującym się w targach, jak i publiczności.
Tomasz Kościelecki zastępca dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach powiedział, że zakończony jest etap planowania inwestycji, a prace mogą ruszyć tuż po otrzymaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, trwa ocena jej oddziaływania na środowisko. Prawdopodobnie pierwsze zmiany w obszarze organizacji ruchu drogowego w tej części Kielc mogą pojawić się już w IV kwartale bieżącego roku, a zakończenie inwestycji planowane jest na przełom 2027 i 2028 r.
Obecny na posiedzeniu przedstawiciel wykonawcy, firmy Intercor z Zawiercia zaprezentował planowane etaty realizacji inwestycji, zakres zmian w długości dróg miejskich, ścieżek rowerowych i chodników, zmiany w infrastrukturze miejskiej sieci sanitarnej, sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej, gazociągu.
W obszarze dyskusji uczestników posiedzenia znalazł się również temat koncepcji ewentualnej budowy „parkingu nad torami” przy dworcu PKP w Kielcach.