Zaopiniowanie projektu uchwały Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego w sprawie przyjęcia Regulaminu przyznawania stypendiów Samorządu Województwa Świętokrzyskiego Talenty Świętokrzyskie dla uczniów i studentów a także zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków – tymi między innymi tematami zajęła się obradująca dziś pod przewodnictwem Agnieszki Buras Komisja Edukacji, Kultury i Sportu Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego.
Członkowie Komisji podczas posiedzenia pozytywnie zaopiniowali projekty uchwał Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego w sprawie przyjęcia regulaminów przyznawania stypendiów Samorządu Województwa Świętokrzyskiego Talenty Świętokrzyskie dla studentów oraz uczniów.
30 tysięcy złotych na wsparcie promocji świętokrzyskiego folkloru
Również pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały w sprawie udzielenia w 2023 r. pomocy finansowej w formie dotacji celowej dla Miasta Kielce z przeznaczeniem na dofinansowanie wyjazdu Zespołu Pieśni i Tańca Kielce na 58. Festiwal Europeada w Niemczech.
W dniach 12-16 lipca br. w mieście Gotha odbędzie się festiwal miłośników kultury ludowej. Weźmie w nim udział około 5 tys. artystów z całej Europy. Ideą wydarzenia jest zachowanie niematerialnego dziedzictwa regionalnej kultury ludowej – muzyki, tańca, śpiewu i kostiumu. Dorobek kulturalny poszczególnych krajów i ich różnorodność kulturowa prezentowane będą na pokazach, paradach, arenach i ulicach całego miasta. W imprezie uczestniczyć będzie delegacja Miasta Kielce, w której skład wchodził będzie Zespół Pieśni i Tańca Kielce, prezentując piękno świętokrzyskiego folkloru – pieśni, tańce i stroje ludowe.
Stosownie do postanowień ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej – mecenat nad działalnością kulturalną sprawuje państwo oraz organy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie swoich właściwości (art. 1 ust. 4 ustawy). Województwo sprawuje mecenat kulturalny polegający m.in. na wspieraniu zadań o istotnym znaczeniu dla rozwoju kultury, promocji i ochrony dziedzictwa kulturowego.
Udzielenie pomocy finansowej Miastu Kielce w kwocie 30.000 zł z przeznaczeniem na realizację zadania służącego wspieraniu niematerialnego dziedzictwa kulturowego, jest wydatkiem uzasadnionym z punktu widzenia polityki kulturalnej Województwa Świętokrzyskiego.
Nowy Statut Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
Dyrektor Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach zwrócił się do Zarządu Województwa Świętokrzyskiego z wnioskiem o wniesienie pod obrady Sejmiku projektu uchwały w sprawie nadania statutu Świętokrzyskiemu Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Statut ŚCDN był nadany w 2008 roku.
Obecnie, z uwagi na potrzebę dostosowania statutu do aktualnych uregulowań prawnych, w tym między innymi do zmienionych w 2021 roku rozporządzeń, tj. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli i wynikających z niego zadań, m.in. w zakresie zatrudnienia nauczycieli–doradców metodycznych, akredytacji Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty, a także realizacji projektów ze środków zewnętrznych, czy też realizacji zadań o charakterze regionalnym oraz ogólnokrajowym oraz w sprawie nadzoru pedagogicznego, na mocy którego uległ zmianie katalog form nadzoru pedagogicznego, niezbędne jest wprowadzenie zmian brzmienia niektórych zapisów statutowych i podjęcie uchwały w sprawie nadania statutu ŚCDN. Najważniejsze aktualizacje Statutu dotyczą m.in. postanowień ogólnych, w których określono, że terenem działania ŚCDN jest województwo świętokrzyskie, jednak w uzasadnionych przypadkach, w szczególności w związku ze świadczeniem usług szkoleniowych, ŚCDN może podejmować działania na terenie całego kraju oraz, że ŚCDN jest zobowiązane posiadać akredytację, stanowiącą potwierdzenie, że zapewnia wysoką jakość prowadzonych form doskonalenia nauczycieli, zaś organem akredytującym jest Świętokrzyski Kurator Oświaty.
Kolejne zmiany dotyczą organizacji ŚCDN, w której określone zostały zasady wyłaniania nauczyciela do składu komisji konkursowej na stanowisko dyrektora ŚCDN, przy czym skreślono warunek, że kandydat powinien posiadać co najmniej pięcioletni staż pracy w ŚCDN oraz zrezygnowano z określenia stanowisk kierowniczych, których szczegółowe definicje zostaną przeniesione do regulaminu organizacyjnego ŚCDN. Ponadto dodano zapis, że w przypadku, gdy stanowisko dyrektora ŚCDN zajmuje osoba niebędąca nauczycielem, nadzór pedagogiczny sprawuje wicedyrektor, będący nauczycielem.
Kolejną aktualizacją objęto zapisy o zasadach finansowania ŚCDN, w których zrezygnowano z zapisów dotyczących uprawnień głównego księgowego i dyrektora odnośnie niektórych kwestii dotyczących gospodarki finansowej.
Dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy świętokrzyskich zabytkach
Zaopiniowanie projektu uchwały Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego w sprawie udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, położonych na obszarze województwa świętokrzyskiego było kolejnym podjętym przez Komisję Edukacji, Kultury i Sportu tematem obrad.
Na mocy uchwały Zarządu Województwa Świętokrzyskiego w sprawie ogłoszenia naboru wniosków o udzielenie dotacji w 2023 roku na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, położonych na obszarze województwa świętokrzyskiego od 14 lutego do 17 marca br. Prowadzono nabór wniosków. Uchwałą Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego z 28 grudnia 2022 roku na 2023 rok zaplanowano w budżecie województwa w dziale „ochrona zabytków i opieka nad zabytkami” kwotę 600 tys. złotych.
W trybie otwartego naboru wniosków wpłynęło ogółem 37 wniosków. Komisja szczegółowo przeanalizowała złożone oferty zarówno pod względem formalnym jak i merytoryczno-finansowym. Z 37 ofert poddanych ocenie odrzucono jedną ofertę ze względu na błędy formalne, a 36 ofert zakwalifikowano do oceny merytoryczno-finansowej. Ze względu na błędy merytoryczno-finansowe dokonano negatywnej oceny kolejnych 4 ofert. W związku z powyższym wybrano 32 podmioty do udzielenia dotacji na wymienione prace.
Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Samorządu Województwa Świętokrzyskiego z Organizacjami Pozarządowymi za 2022 rok
Członkowie Komisji podczas posiedzenia pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego w sprawie przyjęcia Sprawozdania z realizacji Programu Współpracy Samorządu Województwa Świętokrzyskiego z Organizacjami Pozarządowymi za 2022 rok.
W 2022 roku suma kwot przekazanych w ramach zawartych umów organizacjom pozarządowym z budżetu Samorządu Województwa wyniosła 5 782 583,00 PLN w tym 5 209 785,00 PLN w ramach otwartego konkursu ofert oraz 572 798,00 PLN w ramach trybu pozakonkursowego. W 2022 r. Samorząd Województwa Świętokrzyskiego ogłosił łącznie 23 otwarte konkury ofert w ramach których złożonych zostało przez organizacje pozarządowe 1 098 ofert. Kwota przyznana przez Zarząd na realizację zadań w 2022 r. wyniosła 5 261 085,00 zł.
Po rozliczeniu zadań zleconych w ramach otwartego konkursu ofert organizacje pozarządowe wydatkowały kwotę w wysokości 5 168 195,46. Niższa kwota rozliczonych środków przeznaczonych na realizację zadań publicznych wynika z braku możliwości zrealizowania niektórych działań zaplanowanych w projektach przez organizacje pozarządowe, a co za tym idzie zwrotu niewykorzystanych środków dotacji zgodnie z umową na konto Urzędu.
Analizując liczbę zawartych umów oraz liczbę złożonych ofert współpracy w latach 2020-2022 można zaobserwować, iż 2022 rok charakteryzował się największą ilością podpisanych umów z organizacjami pozarządowymi jak i największą liczbą złożonych ofert współpracy zarówno w trybach otwartych konkursów ofert jak i w trybie pozakonkursowym. Organizacje pozarządowe oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wykazały się bardzo dużą aktywnością. W 2022 r. organizacje pozarządowe złożyły łącznie w ramach otwartych konkursów ofert oraz w ramach trybu pozakonkursowego 1 302 oferty. Zawartych zostało 823 umowy z organizacjami, które spełniały wymogi formalne, merytoryczne oraz uzyskały najwyższą punktację w ramach otwartych konkursów ofert.
W 2022 r. zawartych zostało o 167 umów więcej niż w 2021 r. oraz o 401 umów więcej niż w 2020 r. Organizacje pozarządowe w 2022 r. złożyły 1 302 oferty współpracy. W porównaniu do 2020 r. liczba złożonych ofert współpracy wzrosła o 35,56%, a do roku 2021 wzrosła o 9,60%. W 2020 r. liczne obostrzenia, które zostały wprowadzone ze względu na panującą pandemię zmusiły NGO’s do rezygnacji z przyznanych środków dotacji, a co za tym idzie zmniejszenia ilości zawartych umów na realizację zadań publicznych. Zwiększenie liczby złożonych ofert współpracy oraz zawartych umów na realizację zadań publicznych w latach 2021-2022 było związane z przekazaniem przez samorząd województwa większej puli środków na realizację zadań publicznych.
Raport monitoringowy z realizacji Strategii Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego 2030+
Podczas czwartkowego posiedzenia członkowie Komisji zapoznali się także z raportem monitoringowym z realizacji Strategii Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego 2030+.
Jak czytamy w raporcie, realizacji działań w ramach Strategii 2030 towarzyszyły dwa globalne kryzysy wywołane przez pandemię i agresję Rosji na Ukrainę. Konsekwencje tych wydarzeń dotknęły zarówno sfery gospodarczej, jak i społecznej. Mając na uwadze długoterminowe skutki pandemii oraz wojny, w kolejnych latach wdrażania Strategii priorytetem będzie realizacja działań na rzecz wzmocnienia gospodarki oraz zwiększenia odporności regionu na wyzwania związane z wystąpieniem podobnych sytuacji w przyszłości
Głównym instrumentem, w ramach którego możliwa będzie realizacja tych celów jest program regionalny Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021 2027 z budżetem wynoszącym 1 mld 456 mln EUR. Środki unijne wdrażane w perspektywie 2021-2027 w ramach programu regionalnego skierowane będą przede wszystkim na: rozwój przedsiębiorczości i infrastruktury, poprawią czystość wód i powietrza, służyć będą przedsięwzięciom społecznym i edukacyjnym.
Przeprowadzona w ramach prac nad przygotowaniem Raportu analiza wskaźnikowa obrazuje różny stopień zaawansowania realizacji założeń SRWŚ 2030 w każdym z celów strategicznych.