3.5 C
Kielce
sobota, 28 czerwca, 2025
Strona głównaAktualnościO procesach demokratycznych w UE

O procesach demokratycznych w UE

Zobacz

   Jak wychowywać  przyszłych obywateli, którzy będą działać na rzecz rozwoju państwa? – na to pytanie odpowiadali uczestnicy konferencji podsumowującej realizację projektu #shareEU.

Przypomnijmy, Powiat Kielecki w partnerstwie z Uniwersytetem Jagiellońskim, Świętokrzyskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach oraz europejskimi uniwersytetami z Włoch (Universita Degli Studi Dell’Aquila, L’Aquila) i Słowacji (Univerzita Mateja Bela, Bańska Bystrzyca) realizuje przedsięwzięcie pod nazwą „Kształtowanie obywatelstwa europejskiego w społeczeństwach posttotalitarnych. Refleksje po 15 latach od rozszerzenia Unii Europejskiej. #shareEU ”. Projekt ma przyczynić się do lepszego zrozumienia demokratycznych procesów społecznych zachodzących w Unii Europejskiej. Jego głównym celem jest stworzenie ponadnarodowej debaty i refleksji na temat działań edukacyjnych i społecznych związanych z kształtowaniem obywatelstwa europejskiego w społeczeństwach posttotalitarnych.

Powiat kielecki w ramach swoich działań był odpowiedzialny za organizację spotkania, w którego trakcie rozmawiano o efektach realizacji przedsięwzięcia. Konferencja odbyła się w ostatnią sobotę lutego. Uczestników powitali wicestarosta kielecki Tomasz Pleban i dyrektor ŚCDN Jacek Wołowiec.

– Program naszego spotkania jest bardzo bogaty. Usłyszymy wielu ciekawych prelegentów, którzy pozwolą nam zrozumieć procesy zachodzące w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego na przestrzeni ostatnich 15 lat – mówił wicestarosta Tomasz Pleban.

Zaangażowania i poświęcenia w realizację projektu pogratulował dyrektor Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. – Myślę, że dzięki zaangażowaniu i konsekwencji w działaniu udało nam się zrobić coś znaczącego i dobrego – mówił Jacek Wołowiec.

W webinarium uczestniczyli m.in.: członek Zarządu Powiatu w Kielcach Mariusz Ściana, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Kielcach Grzegorz Piwko, przedstawiciele partnerów projektu oraz dyrektorzy szkół, wykładowcy i nauczyciele odpowiedzialni za edukację obywatelską. Łącznie blisko 80 osób.

Jednym z przedmówców był Tomasz Pleban, który omówił rolę szkoły w kształtowaniu świadomości obywatelskiej uczniów na wszystkich szczeblach edukacyjnych.

Edukacja obywatelska w Polsce realizowana jest od pierwszego etapu edukacyjnego. Początkowo jej treści zintegrowane są w ramach różnych przedmiotów nauczania, potem jest realizowana w ramach osobnego przedmiotu (np. wiedzy o społeczeństwie).

– Polska w ostatnich latach postawiła na edukację obywatelską w szkołach. Świadczy o tym chociażby to, że został wydzielony przedmiot, który to realizuje. W wielu krajach Europy Zachodniej nie ma takiego przedmiotu – zwrócił uwagę Tomasz Pleban, analizując poszczególne etapy kształcenia. – W klasie VIII szkoły podstawowej pojawia się wiedza o społeczeństwie. I ten przedmiot wraz z historią dominują, jeśli chodzi o edukację obywatelską na płaszczyźnie edukacji ponadpodstawowej.

Wicestarosta zwrócił również uwagę na sposoby i formy realizacji edukacji obywatelskiej w szkołach. – Mamy edukację obywatelską poprzez udział w akcjach charytatywnych, pomoc słabszym, chorym czy wolontariat. Mamy tu edukację obywatelską rozumianą jako edukacja patriotyczna, która realizowana jest przez celebrowanie obchodów świąt państwowych, organizowanie akademii i prelekcji w duchu wychowania patriotycznego, kultywowanie tradycji, naukę hymnu narodowego, składanie kwiatów przed pomnikami, organizowanie spotkań z kombatantami czy zwiedzanie muzeów – wyliczał wicestarosta.

W programie znalazły się też wykłady na temat: polskiego społeczeństwa obywatelskiego po 1989 roku (dr Grzegorz Pożarlik, Uniwersytet Jagielloński), roli europejskiej polityki regionalnej w rozwoju krajów Unii Europejskiej (dr hab. Sławomir Pastuszka, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach), kształtowania się ustrojów totalitarnych po II wojnie światowej w Europie Środkowej (dr hab. Tadeusz Kopyś, Uniwersytet Jagielloński) i rozwijania empatii i postaw obywatelskich poprzez udział w wolontariacie (dr Maria Katarzyna Grzegorzewska, Wydział Humanistyczny AGH).

Referaty dotyczyły również szkolnych klubów europejskich po wejściu Polski do Unii Europejskiej (dr Grażyna Barwinek, dyrektor Szkoła Podstawowa w Chęcinach), wykorzystania środków unijnych przez nauczycieli, uczniów i gminy (dr Dariusz Kubalski, dyrektor Szkoła Podstawowa nr 2 w Staszowie; mgr Ewa Pasternak, Powiatowy Zespół Szkół w Chmielniku), roli szkół w projekcie #shareEU oraz wolontariatu ( mgr Anna Ulatowska, Powiatowy Zespół Szkół w Chęcinach; Wiktoria Kowalczyk, uczennica i wolontariuszka z Powiatowego Zespołu Szkół w Łopusznie; Milena Ruszyncew, uczennica i wolontariuszka  Liceum Ogólnokształcące Busko-Zdrój).

Prelegenci poruszyli też tematy odnoszące się do mocnych i słabych stron udziału regionu świętokrzyskiego w strukturach Unii Europejskiej (Ewa Kiniorska, dyrektor Wydziału Strategii i Rozwoju Starostwa Powiatowego w Kielcach), roli edukacji w kontekście zmian zachodzących na rynku pracy (Grzegorz Piwko, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Kielcach), doskonalenia zawodowego nauczycieli w latach 2004-2020 (mgr Maria Bednarska, Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach) oraz europejskich projektów edukacyjnych (mgr Maria Bednarska, mgr Anna Przeorska, Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli).

 

 

 

Aktualności

Szanowni mieszkańcy miasta Morawica oraz miejscowości Bieleckie Młyny, Brzeziny oraz Łabędziów

Szanowni mieszkańcy miasta Morawica oraz miejscowości Bieleckie Młyny, Brzeziny oraz ŁabędziówOd dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 18...

Polecamy