3.5 C
Kielce
piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościNowe zasady korzystania z porad lekarskich

Nowe zasady korzystania z porad lekarskich

Zobacz

Fot. pixabay.com

Od 16 marca zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Kiedy skorzystasz z wizyty stacjonarnej, a kiedy z teleporady?

Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić Ci wizyty w formie teleporady. To Ty wybierasz, jaką formę wizyty preferujesz. Kiedy bezpośrednia wizyta

Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy: Nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy. Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy. Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej. Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat. Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.

Lekarz odmawia przyjęcia Cię bezpośrednio w placówce? Zadzwoń na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta800 190 590 i zgłoś tę oraz inne nieprawidłowości. Kiedy teleporada

Korzystasz z teleporady, gdy: Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2. Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną. Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną. Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia. Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.

Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza zalecenia e-zwolnienie e-skierowanie zlecenie na test na koronawirusa e-receptę sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał).

Jakie obowiązki informacyjne ma placówka lecznicza

Placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad.Musi to robić: w miejscu leczenia na stronie internetowej telefonicznie na Twoją prośbę.

Informacja powinna zawierać następujące dane: listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty system, przez który lekarze udzielają teleporad sposób ustalenia terminu teleporady sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (placówka musi podjąć co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut) możliwość skorzystania ze stacjonarnej wizyty, gdy jest ona niezbędna instrukcje o: sposobie realizacji e-recepty sposobie realizacji e-skierowania sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne sposobie realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta.

Termin realizowania teleporady

Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów: nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.

Jak przebiega teleporada Przed udzieleniem teleporady potwierdzenie tożsamość pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, okazanych przy wideoporadzie (np. dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta. Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej. Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego. Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta. Poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.

Gdzie do lekarza

Jeśli Twoja przychodnia została zamknięta, skorzystaj z innej. Na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ znajdziesz aktualne: listy poradni POZ, które udzielają teleporad wykazy otwartych poradni specjalistycznych, gabinetów ginekologicznych i stomatologicznych.

Poszukaj odpowiedniej dla siebie poradni, w której znajdziesz pomocotwiera się w nowej karcie

Źródło:Pacjent.gov.pl

 

 

Aktualności

Sesja Rady Miejskiej w Morawicy

Na podstawie § 18 ust. 3 Statutu Miasta i Gminy Morawica przyjętego uchwałą Nr II/5/18 Rady Miejskiej w Morawicy z dnia 27...

Polecamy