W Szkole Podstawowej im. Jakuba Szelesta w Dębskiej Woli realizowane są obecnie dwa projekty, których celem jest podniesienie jakości edukacji w klasach I-VIII oraz w oddziałach przedszkolnych. Zadania te uzyskały dofinansowanie z Województwa Świętokrzyskiego w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027 oraz z budżetu Miasta i Gminy Morawica. Łączna kwota przeznaczona na realizację obu projektów to ponad 500 000 zł. Wsparcie w ramach projektów jest skierowane do dzieci przedszkolnych oraz uczniów SP w Dębskiej Woli. Obejmuje ono zajęcia dodatkowe, wycieczki, zakup pomocy dydaktycznych i szkolenie kadry pedagogicznej.
Projekt przedszkolny
Projekt pn. „Podniesienie jakości edukacji przedszkolnej w Oddziale Przedszkolnym w Dębskiej Woli” jest realizowany od lutego 2024 do czerwca 2025 r. Całkowity koszt projektu wynosi 256 161,45 zł, w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich to 217 737,23 zł.
Obejmuje następujące zajęcia:
– Zajęcia ruchowo-rytmiczne – mające na celu edukację muzyczną z elementami ruchu, tańca i ekspresji; sprzyjają wyrobieniu u dzieci prawidłowej postawy ciała i wzmocnieniu mięśni posturalnych.
– Zajęcia socjoterapeutyczne – kształtujące umiejętność właściwego wyrażania własnych emocji i rozpoznawania uczuć innych osób, stanowią wsparcie dla dzieci nieśmiałych, ale też tych z nadpobudliwością ruchową; to zajęcia pomagające w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych i konfliktowych, przygotowujące do współpracy w zespole.
– Zajęcia ekologiczno-regionalne – angażujące dzieci w rozwijanie wrażliwości estetycznej, rozbudzające ciekawość poznawczą oraz postawę poszanowania przyrody i tradycji.
– Preorientacja zawodowa – jej celem jest zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami i środowiskiem pracy, stymulowanie marzeń i zainteresowań dotyczących kariery zawodowej.
– Gimnastyka korekcyjna – kierowana do dzieci z wadami niewymagającymi jeszcze postępowania rehabilitacyjnego, obejmuje ćwiczenia oraz gry i zabawy ruchowe.
– Integracja sensoryczna – ćwiczenia stymulujące harmonijną pracę układu nerwowego, angażujące różne układy zmysłów u dzieci, doskonalące sprawność motoryczną, koordynację ruchową oraz wzmacniające siłę mięśni.
– Zajęcia surdologopedyczne – mające na celu rozwijanie funkcji słuchowych, korygowanie wad wymowy u dzieci, usprawnienie komunikacji poprzez ćwiczenia i zabawy.
W ramach projektu zostały zakupione pomoce do prowadzenia zajęć, m.in. kabina do terapii zaburzeń SI, mata sensoryczna, zestaw instrumentów, materiały wyrazowo-obrazkowe do utrwalania poprawnej wymowy głosek, kostki dźwiękowe, karty logopedyczne, mikrofony, słuchawki, pacynki-zawody, lustro logopedyczne, piłki oraz ławka gimnastyczna.
Odbyły się również wyjazdy zawodoznawcze połączone z warsztatami tj. wycieczka do pizzerii,,Koral” w Morawicy, gdzie dzieci zapoznały się ze sposobem wypieku pizzy i pracą piekarza; wyjazd do Teatru Lalki i Aktora,,Kubuś” w Kielcach w celu rozbudzenia zainteresowania kulturą oraz utrwalenia zasad prawidłowego zachowania się w teatrze; wycieczka do Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Kielcach, gdzie dzieci nie tylko poznawały pracę bibliotekarza, ale też uczestniczyły w zajęciach pn. Kłębuszek emocji oraz Robotyka.
Beneficjentami projektu są także nauczyciele przedszkolni, dla których sfinansowane zostały kursy z zakresu integracji sensorycznej oraz muzykoterapii.
Projekt szkolny
Projekt pn. „Podniesienie jakości edukacji szkolnej w Szkole Podstawowej w Dębskiej Woli” jest realizowany od lipca 2024 r. do czerwca 2026 r. Całkowita wartość projektu wynosi 255 869,25 zł, w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich to 217 488,86 zł.
Obejmuje następujące zajęcia:
– Zabawy matematyczne dla kl. I-III – zajęcia rozwijające poprzez gry i zabawy kompetencje matematyczne i umiejętność logicznego myślenia;
– Zajęcia sportowo-taneczne – kształtujące wrażliwość artystyczną uczniów oraz postawę dbałości o własne zdrowie i kondycję fizyczną, propagujące aktywne spędzanie czasu wolnego;
– Zajęcia rozwijające kompetencje w zakresie posługiwania się językiem ojczystym –kształtujące umiejętność rozumienia, wykorzystania i tworzenia informacji; wyrównujące szanse edukacyjne dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
– Ekologia po angielsku – zajęcia dwujęzyczne rozwijające umiejętności językowe uczniów w połączeniu z realizacją tematyki dotyczącej ekologii;
– Zajęcia ekologiczne,,Zieloni mi” – praktyczne zajęcia ekologiczne, realizowane m.in. poprzez prowadzenie ogródka, sadzenie kwiatów, drzewek, składanie karmników czy budek lęgowych oraz obserwację przyrody.
– Doradztwo zawodowe – pomoc uczniom w planowaniu własnej ścieżki nauki i kariery zawodowej, realizowana m.in. poprzez wycieczki do zakładów pracy.
– Sztuki plastyczne po niemiecku – zajęcia dwujęzyczne, których celem jest rozwijanie kompetencji językowych uczniów w połączeniu z realizacją tematyki dotyczącej różnych dziedzin działalności artystycznej.
– Zajęcia logopedyczne – mające na celu niwelowanie u uczniów wad wymowy, zaburzeń dyslektycznych, ćwiczenie poprawnej artykulacji.
– Trening Umiejętności Społecznych oraz zajęcia antydyskryminacyjne – zajęcia prowadzone przez psychologa mające na celu kształcenie postawy szacunku dla innych, umiejętności radzenia sobie z emocjami i stresem, przeciwdziałanie dyskryminacji i przemocy;
– Jak radzić sobie z emocjami? – zajęcia wpływające na właściwy rozwój emocjonalny dzieci, kształtujące umiejętność panowania nad skrajnymi emocjami.
– Zajęcia o charakterze terapeutycznym – na tych zajęciach, prowadzonych przez pedagoga specjalnego, zakres wsparcia dla każdego dziecka jest określony na podstawie diagnozy indywidualnych potrzeb.
W ramach projektu organizowane są także wycieczki oraz realizowany jest zakup wyposażenia potrzebnego do prowadzenia zaplanowanych zajęć, czyli różnego rodzaju materiały oraz pomoce dydaktyczne, m. in.: sprzęt sportowy (np. skrzynia gimnastyczna, kozioł gimnastyczny, drabinka gimnastyczna, pakiet do piłki ręcznej, zestaw do hokeja na trawie, równoważnia gimnastyczna), kolumna z mikrofonem, wieża, karmniki i budki lęgowe, sadzonki drzew i krzewów, zestaw narzędzi ogrodniczych dla dzieci, zestaw pomocy TUS, karty do terapii dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera, materiały Ortograffiti, klocki konstrukcyjne, farby, sztalugi i podobrazia, zestawy do rysowania.
Wsparciem w ramach projektu objęci są także nauczyciele, dla których zaplanowano szkolenia i kursy dotyczące następującej tematyki: procedury interwencyjne w trudnych sytuacjach kryzysowych i profilaktyka agresji, edukacja włączająca, motywowanie uczniów do nauki, metody skutecznego uczenia się i nauczania, terapia behawioralna, praca z dzieckiem w spektrum autyzmu.
Dzięki realizacji ww. projektów Szkoła Podstawowa im. J. Szelesta w Dębskiej Woli znacząco poszerzyła swą ofertę dotyczącą rozwoju zainteresowań dzieci, poprawy ich sprawności fizycznej, umiejętności językowych, kompetencji cyfrowych oraz społecznych. Podejmowane działania zwiększają szanse uczniów na sukces edukacyjny i przygotowują ich do radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego świata.