Program „Czyste Powietrze”

0

Trwa nabór wniosków w ramach drugiej części Programu „Czyste Powietrze” 2.0 przygotowanej dla osób o niższych dochodach, które mogą się ubiegać w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska o podwyższony poziom dofinansowania. Do złożenia wniosku konieczne jest zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego. Zaświadczenie można pozyskać w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Daleszycach.

Informacja Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Opierając się na obowiązujących od 15 maja 2020 r. nowych zasadach w programie „Czyste Powietrze” 2.0, osoby fizyczne (właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych) o dochodach miesięcznych do 1400 zł/os. (gospodarstwa wieloosobowe) lub do 1960 zł (gospodarstwa jednoosobowe), mają szansę na dotację do 60% poniesionych kosztów realizacji eko-inwestycji – wymiany pieca, termomodernizacji domu lub montażu odnawialnych źródeł energii (maksymalnie 37 tys. zł).

Pozostali beneficjenci „Czystego Powietrza”, z rocznym dochodem do 100 tys. zł, są uprawnieni do podstawowego poziomu dofinansowania (część pierwsza programu). To oznacza, że mogą starać się o wsparcie do 25 tys. zł przy wymianie źródła ciepła oraz montażu instalacji fotowoltaicznej (a nawet do 30 tys. zł jeśli inwestycja obejmuje pompę ciepła oraz instalację PV). Ponadto dla wszystkich – w rozliczeniu PIT – dostępna jest ulga termomodernizacyjna (do 53 tys. zł).

Nadal funkcjonuje infolinia dla wnioskodawców i beneficjentów programu (od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00 pod numerem: 22 340 40 80).

Przydatna pomoc

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na dzień inauguracji drugiej części programu „Czyste Powietrze” 2.0, przygotował kalkulator dotacji. To nowe narzędzie – na stronie www.czystepowietrze.gov.pl/kalkulator-dotacji – ułatwi wnioskodawcom wyliczanie dotacji na planowane przedsięwzięcie w zależności od wybranych zadań kwalifikujących się do dofinansowania.

Innym udogodnieniem dla beneficjentów „Czystego Powietrza” jest możliwość wydłużenia terminu realizacji przedsięwzięcia o maksymalnie sześć miesięcy. To rozwiązanie dotyczy sytuacji niezależnych od beneficjenta, w szczególności ze względu na epidemię COVID-19. Chcąc wydłużyć okres realizacji przedsięwzięcia, konieczne będzie złożenie stosownego wniosku do właściwego terytorialnie wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, który oceni jego zasadność i podejmie decyzję. Zmiana dotyczy umów zawartych w ramach wszystkich dotychczasowych wersji programu.

NFOŚiGW przypomina też, że dostępna jest – na stronie www.lista-zum.ios.edu.pl – nowa lista urządzeń i materiałów spełniających wymagania techniczne określone w programie „Czyste Powietrze”. Lista ZUM to pomoc dla wnioskodawców w wyborze kwalifikujących się do dofinansowania urządzeń grzewczych na paliwa stałe, ciekłe i gazowe, a także urządzeń wykorzystujących OZE (kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne, pompy ciepła) oraz materiałów izolacyjnych i stolarki okiennej i drzwiowej.

Przerwa w wydawaniu zaświadczeń

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazuje komunikat w sprawie corocznej przerwy w wydawaniu zaświadczenia o dochodach dla osób fizycznych, w których gospodarstwie domowym pozyskiwane są dochody z gospodarstwa rolnego. Przerwa przypada w terminie od 1 sierpnia do 23 września każdego roku i jest spowodowana oczekiwaniem na aktualizację obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego o podatku rolnym, koniecznego do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu z gospodarstwa rolnego.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” prowadzony jest nabór wniosków o dofinansowanie w sposób ciągły, to znaczy przez wszystkie miesiące w roku, aż do zakończenia Programu, tj. do 2027 r. włącznie.

Rozpoczęcie przedsięwzięcia, tj. poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego przez wnioskodawcę może nastąpić nawet sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie.

Projekt ˝Centrum Usług – Współpraca na rzecz społeczności lokalnej˝

0
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Kielcach realizuje projekt „Centrum Usług – Współpraca na rzecz społeczności lokalnej”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Przedsięwzięcie odbywa się w partnerstwie z 11 gminami i organizacją pozarządową. Adresatami projektu są rodziny w trudnej sytuacji życiowej oraz rodziny zastępcze. Jednym z elementów projektu jest inicjatywa promocji rodzicielstwa pod nazwą „Zostań Rodziną Zastępczą” mającą na celu pozyskanie kandydatów na rodziny zastępcze. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano spotkania na terenie powiatu kieleckiego oraz akcję promującą rodzicielstwo zastępcze we współpracy z instytucjami samorządowymi, pozarządowymi i kościołem katolickim. Jednakże w związku ze stanem epidemii w kraju nie wszystkie działania możemy w pełnym zakresie zrealizować. Dlatego zwracam się z prośbą o przekazanie plakatów oraz ulotek informacyjnych dla radnych gminy i sołtysów w celu ich rozpowszechniania w społecznościach lokalnych. Jednocześnie proszę o umożliwienie przedstawienia filmu promującego rodzicielstwo zastępcze (film jest dostępny http://www.youtube.com/watch?v=X2MgfFJjDug).

Koronawirus. Przedłużenie obostrzeń do 31 stycznia

0
Zadecydowano, że od 18 stycznia zachowane pozostaną wszystkie obostrzenia oprócz uruchomienia nauczania stacjonarnego w klasach I-III w szkołach podstawowych. Trudna sytuacja w Europie dotycząca COVID-19 oraz wciąż wysoka liczba osób w szpitalach i pod respiratorami w Polsce powodują, że konieczne jest przedłużenie obowiązujących obostrzeń związanych z pandemią do 31 stycznia. 18 stycznia uczniowie klas I-III wrócą do szkół w ścisłym reżimie sanitarnym. Rząd przygotował wytyczne oraz harmonogram testowania nauczycieli. „Decyzje w sprawie przedłużenia obowiązujących obostrzeń podejmujemy wspólnie z naszymi specjalistami z zakresu zdrowia publicznego, profesorami, wirusologami, epidemiologami. Musimy podejmować odpowiedzialne decyzje, uwzględniając realia epidemiczne. Wysoka liczba osób w szpitalach i pod respiratorami w Polsce powoduje, że konieczne jest przedłużenie obowiązujących obostrzeń związanych z pandemią. Dotychczasowe zasady bezpieczeństwa dotyczące zamknięcia lub ograniczenia np. niektórych branż gospodarki będą obowiązywały także po 17 stycznia – do 31 stycznia. O tym, co będzie dalej, zadecydujemy my sami. To od nas zależy, czy przedłużenie etapu odpowiedzialności umożliwi ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusa i pozwoli na znoszenie ograniczeń.” Najważniejsze obostrzenia związane z COVID-19 Obowiązuje utrzymywanie co najmniej 1,5-metrowej odległości między pieszymi. Konieczne jest zasłanianie ust i nosa w miejscach publicznych, m.in. na ulicy, w autobusie, w przychodni czy w kościele. Ograniczona jest działalność galerii handlowych – otwarte pozostają tam np. tylko apteki czy sklepy z artykułami spożywczymi. Obowiązuje zakaz działalności stacjonarnej restauracji – możliwy jest jedynie dowóz oraz podawanie żywności na wynos. Ograniczone jest prowadzenie działalności hotelarskiej (z wyjątkami). Nieczynne są stoki narciarskie. Zawieszona jest działalność placówek kultury, w tym m.in. teatrów, kin czy muzeów. Obowiązuje zakaz działalnościklubów nocnych, dyskotek i innych miejsc udostępnionych do tańczenia. Zawieszona jest działalność basenów, aquaparków, siłowni, klubów i centrów fitness (z wyjątkami). Środkami transportu zbiorowego może podróżować ograniczona liczba osób. W kościołach obowiązuje limit osób – max. 1 osoba na 15 m2, przy zachowaniu odległości nie mniejszej niż 1,5 m. W zgromadzeniach publicznych może uczestniczyć max. 5 osób. Obowiązują godziny dla seniorów (od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00 – 12:00). Obowiązuje zakaz organizacji wesel, komunii, konsolacji i innych uroczystości oraz przyjęć okolicznościowych. Targi, wystawy, kongresy i konferencje mogą odbywać się wyłącznie on-line. Obowiązują ograniczenia związane z przekraczaniem granicy i ruchem międzynarodowym Powrót klas I-III do szkół Mamy gotowe wytyczne sanitarne oraz harmonogram przeprowadzania testów przesiewowych na obecność SARS-Cov-2 dla nauczycieli klas I-III szkół podstawowych. Ministerstwo Nauki i Edukacji odbyło szereg rozmów z kuratorami oświaty, Radą Konsultacyjną ds. bezpieczeństwa w edukacji, Głównym Inspektorem Sanitarnym oraz Ministerstwem Zdrowia. Powrót uczniów klas I-III do szkół odbędzie się 18 stycznia w ścisłym reżimie sanitarnym. Wytyczne w dużej mierze opierają się na zapisach znanych już z września 2020 r. Nauczycieli mogą wykonać test PCR, w kierunku wykrycia koronawirusa w jednostkach inspekcji sanitarnej oraz w punktach drive thru. Listy punktów i godziny poboru wymazów od nauczycieli i pracowników szkół opublikowane zostaną na stronach internetowych Wojewódzkich Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych i Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych. Rząd wspiera polskich przedsiębiorców Wsparcie wypłacone firmom i pracownikom z Tarczy Antykryzysowej, Finansowej i Pomocowej przekroczyło 170 mld zł i uratowało ponad 5 mln miejsc pracy. Polskich przedsiębiorców wesprą także rozwiązania przewidziane w Tarczy Branżowej m.in. zwolnienie ze składek ZUS za listopad, ustanowienie jednorazowego dodatkowego świadczenia postojowego w wysokości 2080 zł, dopłata dla przedsiębiorców w wysokości 2 tys. zł do każdego miejsca pracy, w tym umowy zlecenie, dotacja w wysokości do 5 tys. zł oraz zawieszenie opłaty targowej w 2021 roku. Komisja Europejska zatwierdziła założenia Tarczy Finansowej PFR 2.0, która zakłada wypłacenie 13 mld zł dla mikro i średnich firm. Polski rząd wesprze finansowo przedsiębiorców z 38 branż, najbardziej dotkniętych skutkami wywołanymi pandemią koronawirusa. Uprawnione firmy będą mogły składać wnioski już od 15 stycznia do 28 lutego br. Pamiętajmy, że od naszej wspólnej odpowiedzialności zależy to, jak szybko poradzimy sobie z COVID-19. źródło: www.gov.pl

Wyróżnienie specjalne dla Zuzanny Habik

0
  Zuzanna Habik uczennica Szkoły Podstawowej w Polichnie uzyskała wyróżnienie specjalne w XVII  Wojewódzkim Konkursie Poezji Patriotycznej i Religijnej  „FIDES ET PATRIA” im.ks.ppłk Zbigniewa Stefaniaka. Konkurs organizowany był przez  Klub 1. Pułku Saperów w Brzegu. Zuzia zaprezentowała wiersz o Janie Pawle II autorstwa Marka Fibica.  

Projekt robót geologicznych dla wykonania Szczegółowej Mapy Geologicznej Regionu Świętokrzyskiego w skali 1:25 000 arkusz Morawica 851 A

0
Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 30.12.2020 r. znak: DNG-1.4720.2.2020.KO w sprawie decyzji zatwierdzającej „Projekt robót geologicznych dla wykonania Szczegółowej Mapy Geologicznej Regionu Świętokrzyskiego w skali 1:25 000 arkusz Morawica 851 A”

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w czasie ferii

0
Fot. PPP-P Piekoszów W czasie ferii zimowych uczniowie i rodzice mogą korzystać ze wsparcia, jakie oferują powiatowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Piekoszowie W czasie ferii zimowych poradnia udziela wsparcia psychologiczno-pedagogicznego zgodnie z przedstawioną ofertą Poradni (zamieszczoną na stronie internetowej w zakładce: Oferta Poradni). Konsultacje i porady dla uczniów, rodziców i nauczycieli odbywają się na miejscu w Poradni lub telefonicznie w godzinach 8.00 – 15.00, po wcześniejszym ustaleniu terminu. Termin konsultacji prosimy ustalać telefonicznie – tel. 41 30 61 115. Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bodzentynie Poradnia zapewnia możliwość korzystania z form pomocy, zgodnie z zamieszczoną ofertą. Specjaliści z poradni służą wsparciem m.in. w zakresie spraw wychowawczych, relacji domowych i rodzinnych, kontaktów i relacji rówieśniczych. W godzinach od 8:00 do 16:00 można korzystać z konsultacji telefonicznych pod numerem telefonu 41 311-50-20 (rozmowa z psychologiem, pedagogiem, logopedą). W dniu13 stycznia 2021r., w godz. 8:30-12:30, w Szkole Podstawowej w Piotrowieodbędzie się dyżur psychologa i pedagoga w ramach Punktu Konsultacyjnego dla gminy Łagów. Osoby, które chciałyby wtedy skorzystać z porady specjalistów proszone są o wcześniejsze umówienie wizyty pod numerem telefonu Poradni (41 311-50-20). Dzieci, młodzież, nauczyciele i rodzice mogą również uzyskać wsparcie, dzwoniąc na bezpłatną, całodobową infolinię 800 080 222. Pod tym numerem dyżurują specjaliści, którzy udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Chmielniku Powiatowa Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna w Chmielniku w czasie ferii zimowych zapewnia dzieciom i młodzieży pomoc psychologiczno –pedagogiczną. Tegoroczne ferie to okres szczególnie trudny dla dzieci i młodzieży ze względu na liczne ograniczenia, w szczególności dotyczące kontaktów społecznych, w tym rówieśniczych. Wychodząc naprzeciw potrzebom dzieci, młodzieży oraz rodziców, proponujemy w okresie ferii wsparcie psychologów, pedagogów, logopedów – porady, konsultacje, terapie, diagnozy. Pracownicy poradni będą do dyspozycji w okresie ferii zimowych od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00. Konsultacje i porady dla uczniów, rodziców i nauczycieli odbywają się na miejscu w Poradni lub telefonicznie, natomiast diagnozy i terapie prowadzone są na terenie poradni po wcześniejszym ustaleniu terminu. Termin konsultacji prosimy ustalać telefonicznie – tel. 41 354 42 17. Możliwy jest również kontakt mailowy z poszczególnymi pracownikami. Adresy mailowe dostępne w zakładce ,,Kontakt’’ na stronie internetowej poradni. Źródło: Powiatowe Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne

Projekt robót geologicznych dla wykonania Szczegółowej Mapy Geologicznej Regionu Świętokrzyskiego w skali 1:25 000 arkusz Morawica 851 C

0
Obwieszczenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 30.12.2020 r. znak: DNG-1.4720.4.2020.KO w sprawie decyzji zatwierdzającej „Projekt robót geologicznych dla wykonania Szczegółowej Mapy Geologicznej Regionu Świętokrzyskiego w skali 1:25 000 arkusz Morawica 851 C”

Z wizytą w nowym komisariacie

0
Policjantom z chęcińskiego komisariatu w nowej siedzibie wizytę złożyli samorządowcy i przełożeni. Włodarze z gmin Chęciny, Sitkówka – Nowiny i Piekoszów, wspólnie z Komendantem Miejskim Policji w Kielcach insp. Tomaszem Śliwińskim wzięli udział w uroczystym poświęceniu budynku przez ks. ppor. Pawła Kowalskiego – kapelana kieleckich mundurowych. W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną otwarcie nowej jednostki Policji odbyło się zupełnie inaczej niż bywało to w przeszłości. By nie narażać na ryzyko zakażenia gości i funkcjonariuszy zrezygnowano z organizacji dużej uroczystości. Jednak aby podkreślić znaczenie wybudowania nowej siedziby dla Komisariatu Policji w Chęcinach, czwartego dnia po oddaniu budynku wizytę miejscowym stróżom prawa złożyli przedstawiciele samorządów. Spotkanie było okazją do poświęcenia nowoczesnej siedziby chęcińskich policjantów. Modlitwę o spokojną służbę dla miejscowych funkcjonariuszy odmówił kapelan kieleckiej komendy, ks. ppor. Paweł Kowalski, w obecności Komendanta Miejskiego Policji w Kielcach insp. Tomasza Śliwińskiego, Burmistrza Miasta i Gminy Chęciny Roberta Jaworskiego, Wójta Gminy Piekoszów Zbigniewa Piątka oraz Wójta Gminy Sitkówka – Nowiny Sebastiana Nowaczkiewicza. To właśnie na terenie tych gmin o bezpieczeństwo dbać będzie 31 policjantów. Inspektor Tomasz Śliwiński podkreślił, że budowa nowej siedziby policjantów z Chęcin nie byłaby możliwa, gdyby nie przychylność samorządów. Z kolei włodarze gmin zgodnie przyznali, że takie warunki są potrzebne nie tylko policjantom, ale społeczności. Pan burmistrz i panowie wójtowie życzyli jednak, by miejscowi stróże prawa mieli policyjnej pracy z roku na rok coraz mniej. Opr. KM Źródło: KMP w Kielcach

Sprzątajmy po naszych psach

0

Psie odchody w naszym otoczeniu są prawdziwą plagą. Pomimo, że jest obowiązek sprzątania po czworonogach, niewielu ich właścicieli to robi. A szkoda, bo w ten sposób troszczymy się o zdrowie nasze i psów oraz dbamy o środowisko. Ale przede wszystkim, przyjemnie jest spacerować chodnikami, ścieżkami czy skwerami, bez ryzyka wdepnięcia w psią kupę.

Przestrzenie takie jak chodniki, czy trawniki są naszym wspólnym dobrem. Powinny być estetyczne i wolne od zanieczyszczeń. Niestety, to tylko teoria, ponieważ bardzo często zalegają tu psie odchody. Współczesną plagą jest unikanie sprzątania po czworonogach. Ich właściciele często zapominają, że posiadanie zwierzaka, to nie tylko przyjemność, ale też obowiązek. Brak dbałości o psa może mieć przykre konsekwencje, zarówno zdrowotne, które odczujemy wszyscy, ale też prawne, ponieważ za nie sprzątanie jego odchodów można dostać mandat. – Zwracam się z wielką prośbą do właścicieli psów z terenu Gminy i Miasta Chęciny o sprzątanie po swoich pupilach. Jest to wyraz dobrego wychowania, odpowiedzialności za nasze wspólne dobro i szacunku do innych osób. Z pewnością będzie nam milej przebywać w czystym otoczeniu – mówi burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski,

Dbanie o zdrowie i środowisko

Warto wiedzieć, że psie odchody mogą być siedliskiem pasożytów. Sprzątając po pupilu dbamy o zdrowie własne, osób korzystających z danego terenu, ale też innych psów, które często chętnie zjadają kupy innych zwierząt. Nieposprzątane odchody mają również wpływ na wody gruntowe, szczególnie w okresach deszczowych. Wtedy właśnie bakterie kałowe mogą przedostawać się do systemów wodnych.

Prawny obowiązek

Nie wszyscy o tym wiedzą, ale sprzątanie psich odchodów jest prawnym obowiązkiem właściciela pupila. Wynika on z przepisów, których nieprzestrzeganie grozi otrzymaniem mandatu karnego w wysokości do 500 złotych. Zwolnione z obowiązku sprzątania po psach są jedynie osoby niepełnosprawne oraz opiekunowie zwierząt będących w służbie policji.

Sprzątanie po psie nie powinno być wstydem, a wyrazem odpowiedzialności społecznej i wysokiej kultury osobistej.

Agnieszka Olech

Miejsca postojowe przy szkole w Korzecku gotowe

0

Końca dobiegły prace związane z budową miejsc postojowych przy Szkole Podstawowej w Korzecku. Będą one stanowiły bardzo duże udogodnienie nie tylko dla rodziców odbierających dzieci ze szkoły, ale też dla mieszkańców korzystających z boiska wielofunkcyjnego znajdującego się tuż za szkolnym budynkiem.

Miejsca postojowe przy szkole w Korzecku zlokalizowane są jest przy wjeździe na placu szkolnym. Poza miejscami postojowymi wykonano tu także drogę dojazdową. Do tej pory miejsce to było jedynie utwardzone kruszywem. Teraz przeszło całkowitą metamorfozę. – Bywało, że po deszczu tworzyło się tu błoto i kałuże. Ciężko było przejść do szkoły suchą nogą. Teraz mieszkańcy będą mieli całkowity komfort wjazdu i parkowania – mówi burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski, zdaniem którego brak należytego wjazdu i miejsc postojowych od lat był bolączką tutejszej społeczności szkolnej.

Pozostawiająca wiele do życzenia wyboista droga wjazdowa na szkolnym terenie teraz zamieniła się w równą i wyłożoną kostką brukową nawierzchnię. Przy drodze powstały miejsca postojowe, dzięki którym o parkowaniu w trawie można będzie nareszcie zapomnieć. – Celem przebudowy miejsc postojowych było przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa i funkcjonalności terenu przy szkole, jak również poprawa estetyki przestrzeni wokół placówki – podkreśla burmistrz Robert Jaworski.

Koszt budowy miejsc postojowych przy Szkole Podstawowej w Korzecku opiewał na kwotę blisko 53 tysięcy złotych. Długo wyczekiwania przez mieszkańców inwestycja w całości została sfinansowana z budżetu Gminy i Miasta Chęciny.

Agnieszka Olech