Rehabilitacja i powrót do sprawności po Covid-19

0

Gimnastyka oddechowa, zabiegi, ćwiczenia, masaże, pomoc psychologa i edukacja zdrowotna, czy nauka technik oddechowych i aktywności fizycznej do samodzielnej kontynuacji w warunkach domowych – część świętokrzyskich placówek medycznych przyjmuje pacjentów po przebytej chorobie Covid-19, która niesie za sobą ciężkie powikłania. Rehabilitacja pomaga w powrocie do pełnej sprawności.

Gimnastyka oddechowa

Wojewódzki Szpital Specjalistyczny imienia świętego Rafała w Czerwonej Górze nieodpłatnie realizuje dla pacjentów 3-tygodniowy program bez kolejki w warunkach ambulatoryjnych. Program, który rozpoczął się przed pandemią początkowo został utworzony dla pacjentów z chorobami pulmonologicznymi . Teraz jest dedykowany dla tych, którzy chorowali na Covid-19. Pacjent jest rehabilitowany pulmonologicznie to kompleksowe, wielospecjalistyczne działanie, które połączone z indywidualnym planem leczenia zmniejsza zaburzenia chorobowe, poprawia sprawność fizyczną, stan psychiczny, stan funkcjonalny i sytuację społeczną oraz jakość życia osoby z chorobą zaburzającą czynność układu oddechowego. Rehabilitacja pulmonologiczna wywodzi się z tradycji stosowania gimnastyki oddechowej, zalecanej już od końcowych dziesięcioleci XIX wieku, oraz z rozwijanych od lat 30. XX wieku zabiegów fizjoterapii klatki piersiowej.

Uzdrowisko Busko-Zdrój oferuje specjalne turnusy, które ponownie będą realizowane po zniesieniu obostrzeń, dla tych, którzy zmagają się w związku z powikłaniami zdrowotnymi po Covid-19, które utrudniają codzienne funkcjonowanie, w tym powrót do pracy zawodowej.

Zabiegi i leczenie w uzdrowisku mają na celu:

• remisję przewlekłych objawów syndromu „long COVID” (powikłań po przebytej chorobie)
• przywrócenie prawidłowej czynności układu oddechowego
• zmniejszenie ryzyka wystąpienia powikłań zakrzepowo-zatorowych
• zwiększenie wydolności fizycznej organizmu
• poprawa funkcjonowania psychospołecznego
• edukacja prozdrowotna (nauka technik oddechowych i aktywności fizycznej do samodzielnej kontynuacji w warunkach domowych).

Niedługo zabiegi w uzdrowisku mają być refundowane.

Świętokrzyskie Centrum Rehabilitacji w Czarnieckiej Górze planuje od czerwca wdrożyć nieodpłatną rehabilitację dla pacjentów po przebytym Covid-19.

Zestaw ćwiczeń na każdy dzień tygodnia

Pandemia COVID-19 i związane z nią obostrzenia przyczyniły się do drastycznego obniżenia poziomu aktywności fizycznej. Ograniczenia te są problemem nie tylko dla osób, które sportem zajmują się profesjonalnie, ale również dla tych, którzy uprawianie aktywności fizycznej traktują, jako integralny element stylu życia. Chcąc wyjść naprzeciw potrzebom mieszkańców województwa świętokrzyskiego Departament Ochrony Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego stworzył film edukacyjny prezentujący zestaw ćwiczeń na każdy dzień tygodnia.

 

Bałtów w nowym blasku. Modernizacja oświetlenia ulicznego

0

Spore oszczędności energii elektrycznej, spadek emisji gazów cieplarnianych – a wszystko to dzięki wymianie starych i wyeksploatowanych lamp oświetlających tereny publiczne w gminie Bałtów. Marszałek Andrzej Bętkowski, członek Zarządu Województwa Tomasz Jamka oraz wójt Bałtowa Hubert Żądło podpisali dziś umowę na dofinasowanie projektu obejmującego kompleksową modernizację oświetlenia ulicznego. Wartość całej inwestycji to ponad 1,58 mln zł, a suma unijnego wsparcia – 1,33 mln zł.

Jak informuje marszałek Andrzej Bętkowski – Przedsięwzięcia związane z instalacją nowoczesnego, LED-owego oświetlenia cieszą się sporym zainteresowaniem wśród świętokrzyskich gmin. Za wymianą starych sodowych i rtęciowych opraw przemawia kilka czynników – oświetlenie LED jest bardziej energooszczędne, posiada ponadto znacznie dłuższą żywotność, a poza tym oświetlenie takie jest bezpieczne dla środowiska, sprzyja bowiem redukowaniu emisji gazów cieplarnianych – podkreśla marszałek. – Cieszę się, że ze środków  unijnych możemy wspierać takie przedsięwzięcia, które wpisują się w działania proekologiczne.

Projekt „Modernizacja oświetlenia ulicznego w gminie Bałtów” realizowany będzie z Działania 3.4 Strategia niskoemisyjna, wsparcie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej w ramach  Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020. Całkowita wartość inwestycji to 1 mln 580 tys. zł, z czego unijne dofinansowanie zamknęło się  w kwocie  1 mln  338 tys. zł.

– W 17 miejscowościach gminy Bałtów realizowany będzie projekt polegający na kompleksowej modernizacji oświetlenia ulicznego – mówi członek Zarządu Województwa Tomasz Jamka. I jak dodaje – W ramach przedsięwzięcia zainstalowanych zostanie 596 nowych sztuk opraw oświetleniowych oraz dwie lampy OZE. W miejsce starych lamp pojawią się nowoczesne, energooszczędne LED-owe, zmniejszające zapotrzebowanie energetyczne oraz emisję gazów cieplarnianych do powietrza.

Nowa odsłona platformy IBUK Libra w bibliotece

0

Już dziś każdy czytelnik może zobaczyć, jak zmieniła się czytelnia online IBUK Libra – nowoczesne narzędzie umożliwiające przez internet dostęp do książek, eksiążek, pracy z tekstem. Wciąż na platformie można czytać cała dobę, siedem dni w tygodniu. Wydawnictwo Naukowe PWN potwierdza, że serwis po serii testów, w których brali udział także bibliotekarze, jest gotowy. Zmienia się również wygląd. Do korzystania z narzędzia zachęca Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Kielcach.

Każdy odwiedzający platformę zostanie zapytany o to, czy potrzebuje więcej informacji, czy chce zacząć korzystać. Pojawiają się nowe karty użytkownika. Warto założyć konto w IBUKU Librze, aby cieszyć się w pełni wszystkimi funkcjonalnościami.

Po zalogowaniu będziecie mogli:

  • zobaczyć cztery ostatnio czytane książki + książkę miesiąca od PWN;
  • zobaczyć wszystkie „książki w moich bibliotekach”, bez potrzeby przełączania się między bibliotekami – opcja dla osób, które korzystają z zasobów dwóch lub większej liczby bibliotek;
  • korzystać z karty „moja półka” czyli dodawać do niej wybrane tytuły, czytać czy kopiować opis bibliograficzny do pracy, bez przechodzenia do wirtualnej półki myIBUK;
  • przeszukiwać cały zasób IBUKA Libry w karcie „wszystkie książki”, gdzie znajduje się 47 000 tytułów, proponować rozszerzenie zasobu lub znaleźć najbliższą e-czytelnię, w której poszukiwany tytuł jest dostępny.

 

Zapraszamy do nowej odsłony IBUKA Libry

Ośrodki służące rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami przejdą modernizację

0

Ponad 1,3 miliona złotych wsparcia trafi do sześciu świętokrzyskich ośrodków zajmujących się rehabilitacją osób z niepełnosprawnościami. Pieniądze będące w dyspozycji Samorządu Województwa Świętokrzyskiego, pochodzą z budżetu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.  Umowy na dofinansowanie robót budowlanych w tych ośrodkach podpisali dziś w urzędzie marszałkowskim marszałek Andrzej Bętkowski, wicemarszałek Renata Janik, burmistrz Miasta i Gminy Zawichost Katarzyna Kondziołka, burmistrz Miasta i Gminy Skalbmierz Marek Juszczyk, prezes Fundacji Dom Seniora im. Sue Ryder w Pierzchnicy Marek Zatorski, Dyrektor DPS i Zakładu Opiekuńczo – Leczniczego w Kurozwękach Siostra Barbara Ziółkowska, wójt Gminy Bogoria Marcin Adamczyk i dyrektor Szpitala Powiatowego we Włoszczowie Rafał Krupa.

W wydarzeniu uczestniczyli także wiceprzewodniczący Sejmiku Marek Strzała oraz radni Województwa Świętokrzyskiego Paweł Krakowiak i Artur Konarski.

Jak informuje marszałek Andrzej Bętkowski – Środki z PFRON-u zostaną przeznaczone m.in. na pokrycie kosztów budowy, przebudowy, remontu oraz przystosowania pomieszczeń do potrzeb osób z niepełnoprawnościami. Świętokrzyskie palcówki, w których na co dzień prowadzona jest rehabilitacja, dzięki przyznanemu wsparciu będą mogły poszerzyć swoją ofertę oraz dostosować obiekty do potrzeb osób z niepełnoprawnościami.

Miasto i Gmina Zawichost wsparcie finansowe w kwocie 25 tys. zł przeznaczy na adaptację pomieszczeń UMiG na potrzeby Dziennego Domu Pobytu oraz budowę pochylni dla osób z niepełnosprawnościami. 58 tys. zł dofinansowania uzyskała Gmina Skalbmierz, która otrzymane środki przeznaczy na zamontowanie przy budynku Ośrodka Zdrowia w Skalbmierzu zewnętrznej samonośnej platformy dla osób z niepełnosprawnościami. Kwotę 58 tys. zł na pokrycie kosztów przebudowy Domu Seniora otrzymała także Fundacja Dom Seniora im. Sue Ryder w Pierzchnicy. Zgromadzenie Sióstr Miłosierdzia Św. Wincentego a Paulo Prowincji Warszawskiej uzyskało dofinansowanie w wysokości 582 tys. zł i przeznaczy je na rozbudowę i przebudowę DPS w Kurozwękach. Gmina Bogoria uzyskała środki w wysokości 198 tys. zł na wykonanie szybu windowego oraz wymianę zespołu prądotwórczego w DPS w Pęcławicach Górnych. Natomiast Szpital Powiatowy we Włoszczowie kwotę w wysokości niespełna 400 tys. zł przeznaczy na wymianę wind.

– Wysokość środków przyznana w bieżącym roku ze środków PFRON dla województwa świętokrzyskiego to kwota blisko 10 milionów złotych i jest wyższa o 1, 5 miliona złotych w stosunku do roku ubiegłego – zaznacza wicemarszałek Renata Janik. I jak dodaje – z sumy, którą dysponuje Samorząd Województwa Świętokrzyskiego ponad 2 miliony złotych przeznaczymy na dofinansowanie robót budowlanych w obiektach służących rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami, a ponad 7,5 miliona złotych skierujemy na dofinansowanie kosztów związanych z tworzeniem i działalnością zakładów aktywności zawodowej. 100 tysięcy złotych przeznaczymy natomiast na realizację zadań zlecanych organizacjom pozarządowym.

W sumie w ramach naboru o dofinansowanie robót budowlanych w obiektach służących rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami wsparto 8 zadań.  Kolejni dwaj beneficjenci podpiszą umowy w najbliższym czasie.

W uroczystości wzięli udział również: dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Elżbieta Korus, zastępca dyrektora ROPS Arkadiusz Ślipikowski, kierownik ROPS Damian Gad, Członek Zarządu Powiatu Włoszczowskiego Małgorzata Gusta, Skarbnik Szpitala Powiatowego we Włoszczowie Krystyna Banaczkowska, Dyrektor DPS w Pęcławicach Anna Krasa, Przewodniczący Rady Miejskiej w Skalbmierzu Leszek Śmiech, Skarbnik Miasta i Gminy Skalbmierz Agnieszka Basiak, Skarbnik Gminy Bogoria Ewa Gajek.

I Świętokrzyska Olimpiada Łamigłówek

0

Jeśli chcemy, aby  uczniowie byli kreatywni i twórczy, należy kształtować u nich logiczne myślenie. Ta umiejętność zapewnia prawidłowy rozwój każdego człowieka. Receptą może być rozwiązywanie łamigłówek. Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach, Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego,  Kuratorium Oświaty w Kielcach oraz Wydawnictwo Logi  są organizatorami I Świętokrzyskiej Olimpiady Łamigłówek, która  odbędzie się 1 czerwca 2021 roku na Platformie Microsoft Temas.

Celem Świętokrzyskiej Olimpiady Łamigłówek jest m.in. popularyzacja matematyki, zadań logicznych, łamigłówek matematycznych i logicznych wśród uczniów, studentów oraz innych osób zainteresowanych matematyką i rozwijaniem logicznego myślenia. Jak wykazały badania rozwiązywanie łamigłówek poprawia pamięć oraz funkcjonowanie mózgu. Dzięki łamigłówkom uczniowie mogą szybciej i efektywniej się uczyć.

Olimpiada jest wydarzeniem jednoetapowym o zasięgu wojewódzkim. Jej uczestnikami będą uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz osoby dorosłe z województwa świętokrzyskiego. Zadania konkursowe mają formę łamigłówek różnego typu i o różnym stopniu trudności. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.

Olimpiada zostanie przeprowadzona w pięciu kategoriach:

  • MatłamekI – uczniowie klas I–III szkół podstawowych;
  • MatłamekII – uczniowie klas IV–VI szkół podstawowych;
  • MatłamekIII – uczniowie klas VII–VIII szkół podstawowych;
  • MatłamekIV – uczniowie szkoły ponadpodstawowej;
  • Dorośli, studenci, nauczyciele, rodzice i inni miłośnicy łamigłówek.

Cele konkursu:

  • popularyzacja matematyki, zadań logicznych, łamigłówek matematycznych i logicznych wśród uczniów, studentów oraz innych osób
  • zainteresowanych matematyką i rozwijaniem logicznego myślenia;
  • rozwijanie i pogłębianie zainteresowań matematyką;
  • szerzenie świadomości znaczenia rozwijania logicznego myślenia w życiu szkolnym i społecznym;
  • rozwiązywanie zadań w twórczy sposób;
  • podnoszenie kultury matematycznej wśród Polaków;
  • upamiętnienie Urszuli Marciniak – założycielki pierwszego specjalistycznego wydawnictwa łamigłówkowego w Polsce pn. LOGI.

Terminy:

28 kwietnia 2021 r. – konferencja inauguracyjna, kod formy: KMS021;
do 21 maja 2021 r. – zgłoszenie uczestników;
1 czerwca 2021 r., godz. 12.00 – Świętokrzyska Olimpiada Łamigłówek;
14 czerwca 2021 r. – ogłoszenie wyników.

Informacji o I Świętokrzyskiej Olimpiadzie Łamigłówek udziela Jacek Wołowiec, dyrektor ŚCDN. Zapraszamy do kontaktu.
sekretariat – tel. 41 362 48 99 lub centrala – tel. 41 362 45 48

Gmina Zagnańsk otrzymała 650 tysięcy złotych dofinansowania z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych

0

W ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych do gminy Zagnańsk trafi 650 tysięcy złotych dofinansowania. Rządowe wsparcie zostanie wykorzystane na rozpoczęcie prac związanych z zaadoptowaniem terenu po byłym posterunku policji. Ma tu powstać wielofunkcyjny i nowoczesny obiekt, w którym swoje miejsce znajdzie Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Klub Dziecięcy i Klub Seniora. Na realizację kosztownej inwestycji władze gminy planują pozyskać kolejne środki zewnętrzne.

Wszystko wskazuje na to, że teren po byłym posterunku policji w Zagnańsku zyska zupełnie nowy blask. Stary budynek będzie wyburzony, a w wybudowanym tu nowoczesnym obiekcie w przyszłości będzie się mieścić Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Klub Dziecięcy i Klub Seniora. Pierwsze kroki w kierunku wykonania inwestycji właśnie poczyniono. Władze gminy Zagnańsk pozyskały na ten cel 650 tysięcy złotych dofinansowania z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Symboliczną promesę na realizację inwestycji na ręce wójta Wojciecha Ślefarskiego przekazała wiceminister kultury, dziedzictwa narodowego i sportu Anna Krupka wraz z senatorem Krzysztofem Słoniem. – To ważne środki. Wpierają one samorządy w tym trudnym czasie kryzysu spowodowanego przez epidemię koronawirusa. Cały czas wspieramy samorządy i jako rząd Prawa i Sprawiedliwości z nimi współpracujemy – podkreślała wiceminister Anna Krupka. – Tym razem inwestujemy w tych mieszkańców gminy Zagnańsk, którzy będą realnie korzystali z wielofunkcyjnego budynku. Mam tu na myśli najmłodszych, którzy będą uczęszczać do Klubu Dziecięcego, a także seniorów, którzy znajdą tu swoje miejsce w Klubie Seniora oraz wszystkich mieszkańców, korzystających z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – mówiła Anna Krupka, wiceminister sportu.

Zdaniem senatora Krzysztofa Słonia, Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych to program, który wspiera finansowanie inwestycji przydatnych w samorządach. – W najnowszym naborze do województwa świętokrzyskiego popłynęło ponad 73 miliony rządowej dotacji. Bardzo się cieszę, że gmina Zagnańsk znalazła się wśród tych gmin w powiecie kieleckim, które otrzymały dofinansowanie. Jestem przekonany, że środki te zostaną dobrze wykorzystane – mówił senator Krzysztof Słoń.

Kwota 650 tysięcy złotych, jaka zasili budżet gminy Zagnańsk dzięki Rządowemu Funduszowi Inwestycji Lokalnych, pozwoli rozpocząć prace zaadaptowania otrzymanego terenu na nowe potrzeby. Warto przypomnieć, że przedmiotową nieruchomość gmina Zagnańsk otrzymała od Skarbu Państwa w formie darowizny ze wskazaniem na określony cel. To oznacza, że może tu funkcjonować na przykład Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Lokalny Punkt Informacyjno-Konsultacyjny Powiatowego Urzędu Pracy, Banku Żywności lub Punkt Przyjęć Interesantów Policji. – Założyliśmy również, że w nowym obiekcie mogłaby się mieścić filia biblioteki w Zagnańsku, co niewątpliwie jeszcze bardziej uatrakcyjniłoby przedmiotową nieruchomość – wymienia wójt gminy Zagnańsk, Wojciech Ślefarski i zaznacza, że zagospodarowanie działki, na której znajduje się dawny posterunek Policji w Zagnańsku będzie możliwe tylko dzięki środkom zewnętrznym.

Warto podkreślić, że wybudowanie nowego budynku, do którego przeniesiony zostanie GOPS i filia biblioteki w Zagnańsku, zlokalizowana do tej pory w ośrodku zdrowia, otworzy nowe możliwości rozwoju dla Ośrodka Zdrowia w Zagnańsku, pozwalając tym samym na zagospodarowanie większej powierzchni pod przychodnię i stworzenie nowej oferty prozdrowotnej dla mieszkańców.

– Na realizację inwestycji z całą pewnością będziemy chcieli pozyskać kolejne dofinansowania. Już szukamy nowych możliwości – zapowiedział wójt podczas przekazania promesy, składając jednocześnie na ręce parlamentarzystów podziękowania za dotychczasowe wsparcie.

W Piekoszowie powstanie filia wydziału komunikacji

0

Starostwo Powiatowe w Kielcach już od 5 maja uruchomi w gminie Piekoszów filię Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Kielcach. Mieszcząca się w budynku Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Piekoszowie filia będzie otwarta przez pięć dni w tygodniu, co bez wątpienia ułatwi mieszkańcom korzystanie z jej usług. Filia będzie działać tylko wyłącznie w oparciu o rejestrację internetową za pośrednictwem Starostwa Powiatowego w Kielcach.

Ta informacja z całą pewnością ucieszy tych mieszkańców gminy Piekoszów, którzy chcą zarejestrować samochód czy też odebrać dowód rejestracyjny. – Już od 5 maja wszyscy mieszkańcy gminy Piekoszów, którzy będą chcieli załatwić sprawy związane chociażby z rejestracją pojazdu, będą mogli zrobić to na miejscu w Piekoszowie. Po otwarciu oddziałów Wydziału Komunikacji w Bielinach, Chmielniku, Łagowie, Mniowie, Nowej Słupi, Strawczynie i w Bodzentynie przyszła kolej na Piekoszów – informuje starosta kielecki, Mirosław Gębski.

Jak zapowiedział członek Zarządu Powiatu Kieleckiego Cezary Majcher, filia w Piekoszowie ma obsługiwać 16 tysięcy mieszkańców. – Bardzo mi zależało na tym, aby w Piekoszowie powstała filia Wydziału Komunikacji. To duże udogodnienie dla mieszkańców gminy. Tym bardziej, że będzie ona otwarta przez pięć dni w tygodniu – mówi Cezary Majcher i zaznacza, że Zarząd Powiatu podjął szereg działań, dzięki którym Wydział Komunikacji i Transportu realizuje więcej spraw. – Siedem dni oczekiwania, bez kolejek, w dogodnym dla klienta czasie i z zachowaniem zasad bezpieczeństwa – tak obecnie wygląda obsługa klientów Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Kielcach – mówi nadzorujący Wydział członek Zarządu Cezary Majcher, który zaznacza, że wprowadzone w 2020 roku działania mające służyć lepszej obsłudze klientów Wydziału Komunikacji i Transportu przynoszą oczekiwane rezultaty. – Dzięki temu udało nam się rozwiązać problem kolejek i długiego czasu oczekiwania na wizytę w urzędzie – podkreśla.

Zdaniem wójta gminy Piekoszów, Zbigniewa Piątka, załatwienie spraw na miejscu będzie dużym ułatwieniem dla mieszkańców. – Mieszkańcy naszej gminy, którzy będą chcieli zarejestrować samochód, będą mogli umówić się przez internet tylko wyłącznie za pośrednictwem Starostwa Powiatowego w Kielcach. Tam zostaną umówieni na konkretny dzień i konkretną godzinę na wizytę w filii w Piekoszowie. Już nie będą musieli jeździć do Kielc. Wszystko załatwią na miejscu przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa. Nie będzie kolejek, a wewnątrz będzie mogła przebywać tylko jedna osoba – podkreśla wójt gminy Piekoszów, Zbigniew Piątek.

W filii Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Piekoszowie będą obsługiwani wyłącznie ci mieszkańcy, którzy dokonają rejestracji wizyty przez internet za pośrednictwem Starostwa Powiatowego w Kielcach. Rejestracja przez Urząd Gminy w Piekoszowie nie będzie możliwa. Filia Wydziału Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Piekoszowie będzie czynna od poniedziałku do piątku. Pierwsze samochody zostaną zarejestrowane tu już 5 maja.

fot. Starostwo Powiatowe w Kielcach

Obwieszczenie Burmistrza Miasta i Gminy Daleszyce o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Daleszyce wraz z prognozą oddziaływania na środowisko

0
 

Daleszyce, dnia 12.04.2021r.

Znak: GMR.6720.1.2021

OBWIESZCZENIE

Burmistrza Miasta i Gminy Daleszyce

o wyłożeniu do publicznego wglądu  projektu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Daleszyce wraz z prognozą oddziaływania na środowisko.

Na podstawie art. 11 pkt 7 w związku z art. 27 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 293 ze zm.), art. 39 ust. 1 pkt 2-5, w związku z art. 3 ust. 1 pkt 14 lit. d oraz art. 54 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. 2021 r. poz. 247) oraz uchwały Nr XXVII/108/2016 z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Daleszyce zawiadamiam o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Daleszyce, wraz z prognozą oddziaływania na środowisko w dniach od 27 kwietnia 2021 r. do 19 maja  2021 r., w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Daleszycach. Z projektem studium oraz prognozą oddziaływania na środowisko będzie można się zapoznać w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Daleszycach, a także zostanie opublikowany na stronie podmiotowej Urzędu Miasta i Gminy w Daleszycach w Biuletynie Informacji Publicznej pod adresem: bip.daleszyce.pl

Dyskusja publiczna nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie studium odbędzie się w dniu 17 maja 2021r., – Zespół Szkół Szkolno-Przedszkolny – ( Sala gimnastyczna) ul. Sienkiewicza 11B, 26-021 Daleszyce, o godzinie 13:00.

Zgodnie z art. 11 pkt 8 ustawy, osoby prawne i fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej mogą wnosić uwagi do projektu studium oraz prognozy oddziaływania na środowisko.

Uwagi należy składać do Burmistrza Miasta i Gminy Daleszyce z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej i adresu, oznaczenia nieruchomości, której uwaga dotyczy, w nieprzekraczalnym terminie do dnia 10 czerwca 2021 r.

Ponadto na podstawie art. 39 ust.1, art. 46 pkt 1, art. 54 ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. 2021 r., poz. 247) informuję, że w wyżej wymienionych terminach i miejscach wyłożenia projektu studium wraz z prognozą oddziaływania na środowisko do publicznego wglądu można zapoznać się także z niezbędną dokumentacją sprawy w ramach prowadzonej strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, w tym z: –    ww. projektem studium, –    prognozą oddziaływania na środowisko, –    stanowiskami innych organów, w tym wnioskami, uzgodnieniami i opiniami instytucji i organów, właściwych do uzgadniania i opiniowania projektu studium i prognozy oddziaływania na środowisko.

Dane o wyżej wymienionych dokumentach stanowiących dokumentację sprawy zostały zamieszczone w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. 2021 r., poz. 247).  

Zainteresowani mogą składać uwagi w postępowaniu dotyczącym strategicznej oceny oddziaływania na środowisko w terminie do dnia 10 czerwca 2021 r. 1) pisemnej w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Daleszycach, 26-021 Daleszyce, ul. Sienkiewicza 11, 2) ustnie do protokołu w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Daleszycach, 26-021 Daleszyce, ul. Sienkiewicza 11, 3) za pomocą środków komunikacji elektronicznej bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. document.getElementById(’cloak954d96563c0d13cc01528764e74c9038′).innerHTML = ”; var prefix = 'ma’ + 'il’ + 'to’; var path = 'hr’ + 'ef’ + '=’; var addy954d96563c0d13cc01528764e74c9038 = 'gmina’ + '@’; addy954d96563c0d13cc01528764e74c9038 = addy954d96563c0d13cc01528764e74c9038 + 'daleszyce’ + ’.’ + 'pl’; var addy_text954d96563c0d13cc01528764e74c9038 = 'gmina’ + '@’ + 'daleszyce’ + ’.’ + 'pl’;document.getElementById(’cloak954d96563c0d13cc01528764e74c9038′).innerHTML += ’’+addy_text954d96563c0d13cc01528764e74c9038+’’; Uwagi należy składać na piśmie do Burmistrza Miasta i Gminy Daleszyce z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej i adresu, oznaczenia nieruchomości, której uwaga dotyczy.

Uwagi złożone po upływie określonego terminu pozostawia się bez rozpatrzenia. Organem właściwym do rozpatrzenia uwag jest Burmistrz Miasta i Gminy Daleszyce.

W związku z trwającym stanem zagrożenia epidemicznego, w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 oraz wzrostem zachorowań na wywołaną nim chorobę COVID-19, informuję, że planowana dyskusja publiczna odbędzie się z uwzględnieniem wszelkich wymogów wynikających z aktualnych obostrzeń oraz ograniczeń sanitarnych. Mając na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców apeluję o poszanowanie wszelkich ograniczeń, tj. zachowanie bezpiecznej odległości między uczestnikami dyskusji, noszenie maseczek ochronnych lub innego rodzaju zasłaniania ust i nosa. Zapewnione zostaną również środki ochrony osobistej, m.in. dostęp do płynów dezynfekujących.

Obowiązek informacyjny: Administratorem danych osobowych jest Burmistrz Miasta i Gminy Daleszyce 26-021 Daleszyce, Plac Staszica 9. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych w Urzędzie Miasta i Gminy w Daleszycach znajduje się na stronie internetowej pod adresem: bip.daleszyce.pl

Dokumenty do pobrania: – Projekt Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Daleszyce wraz z prognozą oddziaływania na środowisko

Jest ponad dwa miliony rządowego wsparcia na trzy ulice w miejscowości Micigózd

0

Jeszcze w tym roku nowymi drogami w miejscowości Micigózd pojadą mieszkańcy gminy Piekoszów. Przebudowane zostaną tu aż trzy ulice o łącznej długości blisko 1,5 kilometra. Na realizację tych zadań władze gminy pozyskały ponad dwa miliony złotych rządowego wsparcia w ramach Funduszu Rozwoju Dróg.

To już pewne. Kompleksowej przebudowy nareszcie doczekają się aż trzy ulice w miejscowości Micigózd. Zupełnie nową nawierzchnię zyska ulica Słoneczna, Leśna i Południowa. – Bardzo się cieszę, że udało nam się pozyskać kolejne środki rządowe na wsparcie budowy dróg na terenie gminy Piekoszów. Pozyskane na poziomie 70 procent wartości wszystkich zadań dofinansowanie pozwoli nam na wykonanie łącznie około 1,5 kilometra nowych nawierzchni asfaltowych. Ponad dwa miliony złotych środków zewnętrznych to bardzo wysokie wsparcie – podkreślał wójt gminy Piekoszów, Zbigniew Piątek, podczas konferencji prasowej, jaka odbyła się w Micigoździe na ulicy Słonecznej, dziękując jednocześnie w imieniu mieszkańców posłowi Krzysztofowi Lipcowi za wsparcie tych inwestycji.

Zdaniem posła Krzysztofa Lipca, prezesa świętokrzyskich struktur Prawa i Sprawiedliwości, rządowe dofinansowanie realnie przyczynia się do podniesienia bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców. – Jestem tu dziś już po raz kolejny. W ubiegłym roku, pod koniec wakacji, mieszkańcy tych ulic wraz z wójtem pokazali mi jak one wyglądają. Prosili wtedy o wsparcie. A dziś spotykamy się tu, aby nareszcie przekazać dobrą wiadomość. Wszystko, co do tej pory było tylko marzeniem, w końcu staje się faktem. Te ulice jeszcze w tym roku zostaną wybudowane dzięki dużemu dofinansowaniu, jakie zostało przyznane na wniosek wójta Zbigniewa Piątka – poinformował poseł Krzysztof Lipiec. – Pragnę zaznaczyć, że w ostatnim czasie gmina Piekoszów otrzymała na budowę i przebudowę dróg aż 6,4 miliona złotych rządowego wsparcia. Oprócz trzech inwestycji w miejscowości Micigózd realizowane będą także inwestycje wieloletnie, które zostały rozpoczęte jeszcze w latach wcześniejszych. Cieszę się, że także moje obietnice ze wcześniejszych spotkań z mieszkańcami tej miejscowości stają się rzeczywistością – dodał poseł Krzysztof Lipiec, przypominając jednocześnie, że to nie jedyne rządowe dofinansowanie, jakie napłynie do gminy Piekoszów. – W sumie w trzech transzach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych gmina otrzymała łącznie ponad 15 milionów złotych. Cieszę się, że działania wójta Zbigniewa Piątka powodują dynamiczny rozwój tej gminy. Pamiętam, kiedy przyjmował funkcję wójta, a gmina była w opłakanym stanie finansowym. Dziś świeci prawdziwym przykładem gospodarności – zaznaczył.

W imieniu mieszkańców podziękowania na ręce parlamentarzysty złożył radny miejscowości Micigózd Paweł Zaleski oraz sołtys Robert Ślemp. – Droga ta jest w fatalnym stanie. Kiedy jest sucho wszędzie unosi się kurz, a kiedy jest mokro mamy doły wypełnione wodą. Cieszymy się, że pan poseł deklarując wsparcie słowa dotrzymał. Jesteśmy wdzięczni – mówił sołtys Robert Ślemp. – Te drogi nigdy nie były asfaltowe, a mieszkańcy od dawna czekali na ich realizację. W tym roku nareszcie spełnią się nasze marzenia – podkreślał radny Paweł Zaleski.

Radości z realizacji kolejnych inwestycji nie krył też starosta powiatu kieleckiego, Mirosław Gębski. Jak zaznaczył, Powiat Kielecki jest liderem w pozyskiwaniu środków na budowę i przebudowę dróg, co przekłada się na realne inwestycje i podniesienie bezpieczeństwa mieszkańców. – Bardzo się cieszę, że pozbędziecie się nareszcie tego kurzu i błota, które były tu przez lata. To drogi, które wymagały pilnej budowy, aby stworzyć tu godne warunki do życia – dodał Cezary Majcher, członek Zarządu Powiatu Kieleckiego.

Warto zaznaczyć, że przetargi na wyłonienie wykonawcy budowy ulic w Micigoździe już zostały ogłoszone, a umowy zostaną podpisane w przeciągu miesiąca. Prace mają ruszyć jak najszybciej, a ich zakończenie zaplanowano na koniec listopada bieżącego roku.

Zmiana w Zarządzie Zakładu Usług Komunalnych w Piekoszowie Sp. z o.o.

0

Z końcem marca zakończyła się umowa o świadczenie usług zarządzania z dotychczasowym Prezesem Zarządu Zakładu Usług Komunalnych w Piekoszowie Sp. z o.o. Marcinem Helioszem. W związku z tym, Rada Nadzorcza Spółki podjęła uchwałę o oddelegowaniu Andrzeja Paździerza do pełnienia czynności Zarządu do czasu wyboru nowego Prezesa Zarządu. Ma to nastąpić w przeciągu dwóch miesięcy.

Od 2007 roku Andrzej Paździerz zarządza instytucjami kultury w gminie Piekoszów, skąd został urlopowany na czas pełnienia czynności Zarządu Zakładu Usług Komunalnych w Piekoszowie Sp. z o.o. Od sierpnia ubiegłego roku zasiada w Radzie Nadzorczej Spółki, pełniąc funkcję jej przewodniczącego. – Sprawy związane z Zakładem Usług Komunalnych w Piekoszowie nie są obce Andrzejowi Paździerzowi. Stąd też po złożeniu rezygnacji przez poprzedniego prezesa, Rada Nadzorcza zdecydowała o oddelegowaniu go od kwietnia bieżącego roku do tymczasowego pełnienia czynności zarządu Spółki – mówi wójt gminy Piekoszów, Zbigniew Piątek.

Zdaniem pełniącego czynności Zarządu ZUK w Piekoszowie, Andrzeja Paździerza, przed spółką stoi wiele wyzwań. Jednym z najważniejszych bez wątpienia jest modernizacja oczyszczalni. Warto przypomnieć, że ogłoszony nie tak dawno konkurs na opracowanie i zaprezentowanie koncepcji architektoniczno-technologiczno-urbanistycznej inwestycji pn. „Zabezpieczenie przed przenikaniem do środowiska ścieków z istniejących reaktorów biologicznych oczyszczalni ścieków w Piekoszowie poprzez budowę nowoczesnych reaktorów spełniających normy dla parametrów ścieków oczyszczonych wraz z niezbędnymi obiektami budowlano-technologicznymi“ został unieważniony przez Sąd Konkursowy, którego zadaniem była ocena nadesłanych koncepcji rozbudowy oczyszczalni ścieków w Piekoszowie w zakresie zgodności tych prac z wymaganiami określonymi w Regulaminie Konkursu i z kryteriami oceny prac. W skład Sądu Konkursowego weszli: Adam Nosek – Przewodniczący (technolog ZUK), Marta Domagała – Członek (projektantka ZUK), Marek Szczerba – Członek (przedstawiciel Urzędu Gminy w Piekoszowie), dr hab. inż. Jarosław Gawdzik – Członek (Profesor Politechniki Świętokrzyskiej, Kierownik Katedry Technologii Wody i Ścieków, Politechnika Świętokrzyska) oraz dr hab. inż. Bartosz Szeląg – Członek (Profesor Politechniki Świętokrzyskiej, Katedra Geotechniki i Gospodarki Odpadami, Politechnika Świętokrzyska). – Sąd Konkursowy unieważnił prace, ponieważ nie były zgodne z regulaminem – mówi pełniący czynności Zarządu ZUK w Piekoszowie, Andrzej Paździerz, który wyjaśnia, że zarówno kontrola Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, jak i wewnętrzne statystyki związane z pracą przepompowni i oczyszczalni pokazują, że oczyszczalnia pracuje stabilnie. – Jesteśmy w tej chwili na etapie zlecania profesjonalnej ekspertyzy technicznej wraz z proponowanymi zmianami dotyczącymi modernizacji oczyszczalni oraz rozwiązania problemu gospodarki osadem. Prace projektowe ruszą zaraz po uzyskaniu ekspertyzy, która wskaże ich kierunek – zapowiada Andrzej Paździerz.

Kolejnym stojącym przed spółką ważnym wyzwaniem jest budowa dodatkowego ujęcia wody dla mieszkańców zachodniej części gminy Piekoszów. Pod koniec kwietnia ubiegłego roku spółka podpisała z samorządem Województwa Świętokrzyskiego umowę na dofinansowanie projektu pn. „Rozbudowa systemu wodociągowego na terenie gminy Piekoszów“ na kwotę 1 miliona 917 tysięcy złotych, co stanowi dofinansowanie inwestycji na poziomie 63,63%. Środki pozyskano w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. – Działanie zakłada realizację dwóch działań. Pierwszym z nich jest znalezienie i budowa ujęcia wody wraz z połączeniem sieci wodociągowej i niezbędną infrastrukturą techniczną. Drugie zadanie zakłada zaprojektowanie i budowę nowej sieci wodociągowej wraz z obiektami towarzyszącymi w Gałęzicach i Skałce – mówi Andrzej Paździerz. Przetarg na prace poszukiwawcze nowego ujęcia zostanie rozpisany w maju. Zakończenie inwestycji zaplanowano na 2023 rok.

W najbliższym czasie czeka też sporo zmian w bieżącym funkcjonowaniu ZUK w Piekoszowie, zmierzających nie tylko do usprawnienia pracy spółki, ale też do usprawnienia komunikacji z mieszkańcami. – W najbliższych tygodniach będą spisywane stany wodomierzy, które zgodnie z umowami z mieszkańcami muszą być weryfikowane co najmniej dwa razy w roku. Działanie to połączymy z aktualizacją danych w umowach. Planujemy też wprowadzić komunikację z mieszkańcami w XXI wiek, między innymi za pomocą e-faktur, czy aplikacji eBOK, dzięki której każdy będzie mógł sam rozliczać się z zakładem wchodząc na swoje konto i na bieżąco sprawdzać stan relacji finansowej z Zakładem. Usprawnienia wymagają również tak oczywiste rzeczy, jak sprawna centrala telefoniczna, czy na bieżąco aktualizowana strona internetowa z wszelkimi interesującymi mieszkańców informacjami. Ponadto od pierwszego dnia delegowania analizuję wniosek taryfowy złożony przez byłego Prezesa Zarządu w kontekście przedstawionych w nim kosztów w kolejnych latach. Działanie to wykonuje w pełnej korelacji z RZGW w Krakowie, instytucją która zatwierdza taryfy na kolejne 3 lata. Staramy się doprowadzić do sytuacji, w której podwyżka cen za dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków nie będzie zbyt duża, a adekwatna do rosnących na rynku cen towarów i usług. Poza tym, w najbliższym czasie chcemy też poruszyć kwestię przejmowania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych wykonanych przez osoby prywatne, aby zasady były jasne i oczywiste dla wszystkich planujących inwestycje na terenie gminy. Widzimy również problem lawinowo rosnących cen za gospodarkę odpadami w gminach, gdzie ceny rosną nawet do 30 złotych od osoby za odbiór odpadów segregowanych, stąd też sondujemy możliwości organizacyjne i finansowe, w których to ZUK mógłby stanąć do przetargu i ewentualnie realizować to zadania na terenie gminy. Są dobre przykłady tego typu działań w Polsce, między innymi w Połańcu, Miastku, czy Opocznie, gdzie zakłady wykonują tego rodzaju usługi i co najważniejsze bez tak gigantycznych podwyżek dla mieszkańców – mówi pełniący czynności Zarządu ZUK w Piekoszowie Andrzej Paździerz.