Najpiękniejsza palma w gminie Raków wybrana

0

Mariusz Ściana, członek Zarządu Powiatu w Kielcach uczestniczył w rozstrzygnięciu konkursu palm wielkanocnych w gminie Raków.

Konkurs wielkanocny już na stałe wpisał się w kalendarz wydarzeń we wspólnocie. Obyła się jego 11. edycja. Aby było sprawiedliwie, każda z palm otrzymała numer. Przypisany numer odszyfrowano dopiero po przeprowadzeniu oceny prac przez komisję konkursową.

– Cieszę się, że tradycja wyplatania palm, czyli symbolu Niedzieli Palmowej jest wciąż kultywowana wśród mieszkańców gminy Raków. To bardzo piękny zwyczaj, który warto podtrzymywać i przekazywać dalej. Każda z konkursowych prac przykuwa uwagę i jury nie miało łatwego wyboru – mówił Mariusz Ściana.

Najpiękniejszą plamę zrobiły członkinie Koła Gospodyń Wiejskich w Szumsku.

Posterunek Policji w Szydłowie ponownie na mapie

0

Przebudowa istniejącego budynku, instalacja najnowszego wyposażenia, przygotowanie pomieszczeń biurowych, socjalnych, gospodarczych oraz do obsługi interesantów – to już za nami. Od 08 kwietnia 2022 roku w nowo otwartym Posterunku Policji w Szydłowie przy ul. Towarowej 5, służbę pełni 8 funkcjonariuszy. Tym samym jednostka w randze posterunku oficjalnie powróciła do Szydłowa po 10 latach.

Dzisiaj, punktualnie w południe w obecności m.in. Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach insp. dr Agaty Malasińskiej-Nagórny, Komendanta Powiatowego Policji w Staszowie mł. insp. Grzegorza Majsaka, Wojewody Świętokrzyskiego Zbigniewa Koniusza, sekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Anny Krupki, Starosty Staszowskiego Pana Józefa Żółciaka, Burmistrza Miasta i Gminy Szydłów Pana Andrzeja Tuza, Kapelana staszowskiej Policji ks. Wiesława Kowalewskiego, lokalnej społeczności oraz policjantów został otwarty Posterunek Policji w Szydłowie.

Uroczysty apel rozpoczął się od złożenia meldunku przez dowódcę uroczystości mł. insp. Grzegorza Majsaka oraz powitania wszystkich zgromadzonych osób. Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji w Kielcach insp. dr Agata Malasińska-Nagórny zwróciła uwagę na to, że obecność na terenie gminy policjantów w nowoczesnym posterunku z pewnością pozwoli kontynuować budowanie poczucia bezpieczeństwa wśród mieszkańców. Pani Komendant podziękowała władzom miasta i gminy Szydłów, a także lokalnej społeczności za zaangażowanie, gdyż otwarcie nowego posterunku nastąpiło dzięki dobrej współpracy z tymi podmiotami. Następnie insp. dr. Agata Malasińska-Nagórny przekazała symboliczne klucze do budynku nowemu Kierownikowi Posterunku Policji w Szydłowie asp. szt. Tomaszowi Bilskiemu.

Blisko 140 m² powierzchni zabudowanej, w tym 88 m² użytkowej, na działce o powierzchni 0,0900 ha, wyremontowany i przebudowany budynek, dwa garaże, poczekalnia, pokój przyjęć interesanta, pokoje biurowe, pomieszczenie gospodarcze, a także szatnia – w takich warunkach od dziś pracować będą mundurowi w Posterunku Policji w Szydłowie. Inwestycja przy ulicy Targowej 5 została rozpoczęta w 2021 roku w ramach Programu Modernizacji Policji. W pomieszczeniach znajdują się nowoczesne instalacje teleinformatyczne oraz zupełnie nowe wyposażenie biurowe. Koszt inwestycji to ponad 1 426 000 zł. Zgodne z decyzją do Szydłowa po 10 latach powróciła jednostka w randze posterunku. W posterunku służbę pełnić będzie ośmiu policjantów.

Dane kontaktowe do nowej jednostki znajdują się w zakładce Posterunek Policji w Szydłowie.

Opr. JSz

Źródło: KPP w Staszowie

Opis filmu: Posterunek Policji w Szydłowie

Aby obejrzeć film włącz obsługę JavaScript w swojej przelądarce.

Pobierz plik PP_Szydlow.mp4 (format mp4 – rozmiar 7.51 MB)

Nieuczciwe praktyki na kasie samoobsługowej

0

Do 8 lat pozbawienia wolności grozi 34-letniej ostrowczance oraz jej 41-letniemu partnerowi. Para podejrzana jest o kilkanaście oszustw w marketach tej samej sieci na terenie Ostrowca Świętokrzyskiego. Duet ostrowczan podczas skanowania artykułów na kasie samoobsługowej wybierał z listy tańsze zamiast tych droższych, które mieli faktycznie w koszyku. Łącznie swoim zachowaniem spowodowali straty na kwotę ponad 800 złotych. Teraz ze swojego zachowania będą tłumaczyć się przed sądem.

W minioną środę tj. 6 kwietnia br. dyżurny ostrowieckiej Policji otrzymał informację, że na terenie naszego miasta w jednym z sieciowych marketów doszło do oszustwa. Na miejsce natychmiast udali się mundurowi w celu ustalenia okoliczności zdarzenia. Z relacji zgłaszającego wynikało, że pracownik ochrony ujął na gorącym uczynku 34-letnią kobietę i jej 41-letniego znajomego. Para miała oszukiwać w ten sposób, że podczas skanowania produktów na kasie samoobsługowej wybierali z listy inne tańsze artykuły zamiast tych droższych, które mieli w koszyku. W ten sposób zaniżali należność na paragonie. Zgodnie z polskim prawem takie działanie jest traktowane jako oszustwo i wartość strat nie ma znaczenia, a przy kwalifikowaniu tego czynu zawsze będzie to przestępstwo. W związku z powyższym oboje mieszkańcy Ostrowca Świętokrzyskiego zostali zatrzymani i trafili do policyjnej celi. W toku wykonywanych czynności procesowych policjanci z Wydziału do walki z Przestępczością Przeciwko Mieniu i Przestępczości Nieletnich ostrowieckiej komendy ustali, że oszuści w ten sposób działali w różnych sklepach tej samej sieci na terenie naszego miast od ponad miesiąca. Dzisiaj oboje ostrowczanie usłyszeli zarzut usiłowania oszustwa oraz trzynastu udanych takich procederów przestępczych. Łącznie narazili oni market na straty w kwocie ponad 800 złotych. Stróże prawa odzyskali część utraconego mienia.

Zgodnie z kodeksem karnym przestępstwo oszustwa zagrożone jest karą od 6 miesięcy do 8 lat pozbawienia wolności.

 

Opr. EW

Źródło: KPP w Ostrowcu Świętokrzyskim

Serenadowy kącik zabaw

0

Serenadowy kącik zabaw stoi już w Izbie Przyjęć Świętokrzyskiego Centrum Pediatrii Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach.

W jego skład wchodzą: wieża z manualnymi zabawami, które uczą koordynacji, sprawności manualnej, spostrzegawczości i cierpliwości; stolik z krzesełkami, regał pełen zabawek i książeczek oraz zestawy do kolorowania.
Przypominamy, że kącik szpital otrzymał dzięki wielkiemu zaangażowaniu mieszkańców Kielc i regionu świętokrzyskiego – od Spółdzielni Mleczarskiej Spomlek.
W głosowaniu zorganizowanym przez spółdzielnię, za tym aby miejsce zabaw trafiło do Świętokrzyskiego Centrum Pediatrii, zagłosowało 56 900 osób!
W imieniu dzieci, które są leczone w szpitalu, bardzo dziękujemy wszystkim głosującym i osobom, które czynnie włączyły się w propagowanie tej akcji!

Przedłużone pilotażowe badania wirusa HPV-DNA w profilaktyce raka szyjki macicy

0

Do końca maja prawie 200 mieszkanek województwa świętokrzyskiego w wieku 30-59 lat może skorzystać w Świętokrzyskim Centrum Onkologii z bezpłatnego badania molekularnego w kierunku wirusa brodawczaka ludzkiego wysokiego ryzyka (HPV HR) jako nowego testu przesiewowego w programie profilaktyki raka szyjki macicy.

– Udało nam się przedłużyć na kolejne dwa miesiące pilotaż badania molekularnego w kierunku wirusa brodawczaka ludzkiego wysokiego ryzyka – informuje dr n.med. Leszek Smorąg, ginekolog onkolog kierujący Zakładem Profilaktyki Onkologicznej ŚCO. – Ze względu na pandemię i współczynniki, które musimy osiągnąć, wskazane jest, żeby włączyć do tego programu kolejne pacjentki. Zatem otwiera się nowa szansa dla mieszkanek województwa świętokrzyskiego, żeby skorzystały z tej supernowoczesnej metody profilaktyki raka szyjki macicy.

Jak wyjaśnia dr Smorąg, nowa metoda to odwrócenie dotychczasowej profilaktyki raka szyjki macicy. Cytologia konwencjonalna i na podłożu płynnym służą temu, żeby znaleźć w komórkach szyjki macicy stany przednowotworowe, spowodowane infekcją wirusem HPV. – Natomiast w pilotażu badamy, czy pacjentka jest zakażona wirusem HPV. Wyodrębniamy grupę wysokiego ryzyka, którą następnie monitorujemy czyli jesteśmy w diagnostyce o krok wcześniej niż do tej pory – tłumaczy ginekolog onkolog. Pacjentka, u której zostanie wykryta infekcja wirusem HPV, jest objęta specjalnym protokołem badań i dopóki w kolejnych badaniach nie zostanie udowodnione, że uległa samowyleczeniu z infekcji, ma ona wykonywane zarówno badanie w kierunku HPV, jak i płynną cytologię, żeby sprawdzić, czy w komórkach szyjki macicy nie doszło do zmian.

Wirus HPV jest główną przyczyną zachorowań na raka szyjki macicy. Szacuje się, że infekcję tym wirusem przechodzi nawet 80 proc. aktywnych seksualnie kobiet i mężczyzn, jednak tylko u niektórych kobiet dochodzi do rozwoju nowotworu. Duża część tych infekcji ulega samowyleczeniu.

Cytologia a test HPV-DNA

Regularnie (co 3 lata) wykonywana cytologia, polegająca na pobraniu wymazu z szyjki macicy i mikroskopowej ocenie komórek nabłonka części pochwowej szyjki macicy, pozwala na wczesne wykrycie zmian przednowotworowych w czasie kiedy kobieta nie ma żadnych niepokojących objawów.

Badanie molekularne (pobierane w taki sam sposób jak cytologia) HPV-DNA częściej wykrywa zmiany wysokiego stopnia i raka szyjki macicy również w okresie kiedy nie daje on żadnych objawów. Wykrycie DNA wirusa HPV (dodatni wynik badania) sygnalizuje podwyższone ryzyko zachorowania na raka szyjki macicy w przyszłości. W tym przypadku u pacjentki wykonywane jest badanie cytologiczne z pobranego wcześniej materiału. W zależności od jego wyniku prowadzone jest dalsze postępowanie. Jeśli wynik badania HPV-DNA jest ujemny, pacjentka powinna wykonać kolejne badanie za 5 lat.

Celem pilotażu badań HPV-DNA w Polsce jest porównanie skuteczności testu molekularnego w kierunku wirusa HPV o wysokim ryzyku onkogennym oraz badania cytologicznego, stosowanego dotychczas w Programie profilaktyki raka szyjki macicy i umożliwienie wyboru optymalnego testu przesiewowego dla tego programu profilaktycznego.

Ponad 800 pań już skorzystało

Do tej pory z diagnostyki molekularnej HPV-DNA w ramach rozpoczętego w 2021 r. pilotażu skorzystało 850 mieszkanek województwa świętokrzyskiego, pomiędzy 30 a 59 rokiem życia. U 45 wykryto DNA wirusa HPV. – Te pacjentki zostały wdrożone do dalszych etapów badań diagnostycznych. U części z nich wykryto zmiany przednowotworowe na szyjce macicy, natomiast część pozostaje jedynie w obserwacji i mamy nadzieję, że ulegną one samoistnemu wyleczeniu – mówi dr Leszek Smorąg. Podkreśla, że sens profilaktyki onkologicznej polega na tym, że ratuje pacjentce życie na etapie, kiedy choroba jest bezobjawowa i kiedy możliwe jest całkowite i skuteczne wyleczenie.

Badania HPV-DNA są wykonywane przez położne w gabinecie cytologicznym Świętokrzyskiego Centrum Onkologii oraz w mobilnych pracowniach ŚCO – cytomammobusie i cytobusie. Przeznaczone są dla mieszkanek województwa świętokrzyskiego będących pomiędzy 30 a 59 rokiem życia, które w ciągu ostatnich 36 miesięcy (lub 12 miesięcy w przypadku występowania u pacjentki czynników ryzyka rozwoju raka szyjki macicy) nie miały wykonanego badania cytologicznego w ramach Programu profilaktyki raka szyjki macicy. Do badania HPV-DNA należy się przygotować tak jak do badania cytologicznego.

Uwaga! Badanie HPV-DNA nie jest badaniem na życzenie. O tym, czy pacjentka zostanie zakwalifikowana do pilotażowych badań HPV-DNA zdecyduje losowo system informatyczny po wprowadzeniu jej danych.

Głównym realizatorem pilotażu badań HPV-DNA jest Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej – Curie – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie. Świętokrzyskie Centrum Onkologii jest w tym projekcie ośrodkiem współpracującym. Pilotaż potrwa do 31 maja 2022 roku.

Ruszyła REAKTYWACJA

0

Świętokrzyskie Centrum Innowacji i Transferu Technologii 7 kwietnia 2022 r. rozpoczęło pierwszy nabór w ramach projektu „REAKTYWACJA” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach RPO WŚ na lata 2014-2020, Poddziałanie 10.02.01. Celem głównym Projektu jest aktywizacja zawodowa 45 osób bezrobotnych, poszukujących pracy, znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji poprzez udział w ścieżce aktywizacji zawodowej, gwarantującej poprawę ich sytuacji na rynku pracy i zwiększenie możliwości zatrudnienia w okresie 01.01.2022 do 30.06.2023.

Projekt skierowany do:

  • 45 osób bezrobotnych (w tym zarejestrowanych w PUP/MUP jako bezrobotne), poszukujących pracy (pozostających bez zatrudnienia) powyżej 29 r.ż., zamieszkujących teren województwa świętokrzyskiego znajdujących się z szczególnej sytuacji na rynku pracy (tj., osoby po 50 roku życia, kobiety, osoby z niepełnosprawnościami, osoby długotrwale bezrobotne, osoby o niskich kwalifikacjach, osoby sprawujące opiekę nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz powracające na rynek pracy po zakończonym okresie sprawowania opieki, osoby które utraciły zatrudnienie po 1 marca 2021 roku wskutek pandemii COVID-19.)
  • przedsiębiorstw tworzących nowe stanowiska pracy dla ww. osób (mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwa z siedzibą w województwie świętokrzyskim)

Przewidziane wsparcie w projekcie obejmuje:

  • INDYWIDUALNY PLAN DZIAŁANIA (4 godziny na uczestnika Projektu);
  • REFUNDACJĘ DOPOSAŻENIA LUB WYPOSAŻENIA STANOWISKA PRACY w kwocie 25 000,00 PLN. Wymagany wkład własny wnoszony przez Pracodawcę w kwocie 5 500,00 PLN netto.

Nabory dla osób bezrobotnych i przedsiębiorców:

  • I nabór – od dnia 7 kwietnia – do dnia 27 kwietnia 2022 roku (nabór dotyczy 15 osób);
  • II nabór wrzesień 2022 roku (nabór dotyczy 15 osób);
  • III nabór styczeń 2023 roku (nabór dotyczy 15 osób);

Szczegółowe informacje nt. Projektu oraz aktualne formularze wniosków wraz z niezbędnymi dokumentami dostępne są na stronie ŚCITT www.it.kielce.pl w zakładce „projekty” – Reaktywacja lub w siedzibie firmy.

Osoby do kontaktu: Monika Dorosz i Barbara Kułaga 797 590 974, reaktywacja@it.kielce.pl

Szkolenia dla bibliotekarzy – WBP zaprasza

0

Wojewódzka Biblioteka Publiczna im. W. Gombrowicza w Kielcach w ramach programu „Partnerstwo dla książki” otrzymała dotację w wysokości 18 tysięcy zł na realizację zadania “OD JUNIORA DO SENIORA – FORMY PROMOCJI BIBLIOTEKI I AKTYWIZACJI CZYTELNIKÓW”. Zadanie dofinansowano ze środków ministra kultury i dziedzictwa narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

W ramach zadania zaplanowano 9 szkoleń dla bibliotekarzy z bibliotek publicznych województwa świętokrzyskiego. Pierwsze szkolenie już 27 kwietnia. Harmonogram szkoleń znajduje się na stronie biblioteki w zakładce „Dla bibliotekarzy – szkolenia”.

O kodeksie rycerskim w Oblęgorku

0

Już 19 kwietnia w Pałacyku Henryka Sienkiewicza – oddziale Muzeum Narodowego w Kielcach otwarta zostanie wystawa zatytułowana “Kodeks rycerski w średniowieczu”.

Idealny średniowieczny rycerz to człowiek czynu, który za życia zdobywa sławę, a po śmierci – zbawienie. Kodeks rycerski był niepisanym zbiorem zasad etycznych i norm moralnych, którymi powinni kierować się wszyscy przedstawiciele tego stanu. Opierał się na kilku fundamentach, wśród których najważniejsze były honor, wierna służba władcy – seniorowi i Bogu, szlachetne postępowanie wobec kobiet, słabych, ubogich. Ideały te realizowano poprzez odpowiednio celebrowany szereg zwyczajów i ceremonii, ale stały się one również nieodzownym elementem życia codziennego.

Wystawa “Kodeks rycerski w średniowieczu” to opowieść o najważniejszych rycerskich zasadach i obyczajach, których przykłady można odnaleźć na kartach powieści “Krzyżacy” Henryka Sienkiewicza. Ekspozycja ma przypominać, że już przed wiekami – honor, dbanie o dobre imię oraz samodyscyplina, były wyznacznikami w postępowaniu wobec innych. Narrację ekspozycji stworzą fragmenty powieści noblisty, których przekaz zostanie wzbogacony o dzieła malarskie, grafikę oraz obiekty przestrzenne – rzeźby, broń, elementy uzbrojenia, numizmaty.

Wystawa o charakterze edukacyjnym będzie lekcją historii o polskim średniowieczu i panujących wówczas obyczajach. Wernisaż odbędzie się o godz. 17.oo, w Pałacyku Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku.

Wystawa dostępna będzie od 19 kwietnia do 30 października br.

Nowa inwestycja w szpitalu uzdrowiskowym

0

Uzdrowiskowy Szpital Kompleksowej Rehabilitacji „Krystyna” w Busku-Zdroju wzbogacony został o instalację gazów medycznych, która doprowadzona została do 120 łóżek. Inwestycja została zrealizowana ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. W szpitalu gościł marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski oraz wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz. 

O wyposażeniu w instalację tlenową Uzdrowiskowego Szpitala „Krystyna” w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywoływanych nimi sytuacji kryzysowych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2095 ze zm.) zadecydował wojewoda świętokrzyski, Zbigniew Koniusz.

Inwestycja realizowana była w formie zaprojektuj i wybuduj. Wykonawcą generalnym była firma Anna BUD Sp. z o.o. Prace prowadzone były w bloku „C” i „C1” szpitala. Ponadto powstały fundamenty pod zbiornik z tlenem wraz z ogrodzeniem, fundamenty pod parownicę oraz wiata wraz z rampą butlową. Dokonano adaptacji pomieszczenia przeznaczonego pod sprężarkownię wraz z dostawą sprężarek dla potrzeb instalacji sprężonego powietrza.
Instalację zaprezentował członek Zarządu “Uzdrowisko Busko-Zdrój” Stanisław Grzesiak oraz dyrektor szpitala, radny Sejmiku Województwa Maciej Gawin. Wykonane prace pozwoliły na stworzenie bazy 120 łóżek z dostępem do gazów medycznych, z czego 12 znajduje się w sali intensywnej terapii.

– W momencie rozpoczęcia inwestycji trudno było przewidzieć, jak pandemia się będzie rozwijała. Cieszę się, że wychodzimy z czasu pandemii. Mam nadzieję, że ona nie pojawi się ponownie. Dzięki dobrej woli i współpracy władz województwa i Zarządu Uzdrowiska udało się uzyskać zamierzony efekt w postaci instalacji tlenowej –zaznaczył marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski.

Inwestycja była jedną z ostatnich realizowanych z tzw. funduszu covidowego. Realizacja zadania została podjęta w czasie, gdy wciąż wiele osób chorowało na COVID-19.

– Wszyscy pamiętamy moment, gdy system opieki medycznej był u kresu wytrzymałości, wówczas powstał szpital tymczasowy w Targach Kielce, było to jednak rozwiązanie na pewien krótki, określony okres. Dlatego należało odpowiedzieć na pytanie, czy tworzyć szpital polowy, czy stworzyć warunki na stałe, które można będzie wykorzystać w razie potrzeby. Dlatego korzystając z potencjału Uzdrowiska Busko-Zdrój, zamontowano instalację gazów medycznych, która może mieć różne zastosowanie, nie tylko w leczeniu COVID-19 – podkreślił wojewoda  Zbigniew Koniusz.

Inwestycja jest zabezpieczeniem na wypadek ewentualnego nawrotu pandemii COVID-19, lub pojawienia się innych chorób. Jednak jej zastosowanie może być znacznie szersze, także w leczeniu uzdrowiskowym. Zamontowana na stałe w obiekcie medycznym, instalacja tlenowa jest formą gwarancji bezpieczeństwa, dającą nowe możliwości rozszerzenia oferty leczniczej Uzdrowiska Busko-Zdrój.

fot. Uzdrowisko “Busko-Zdrój”

O prawnych i praktycznych aspektach przechowywania dokumentów płacowych i osobowych

0

 Podczas dzisiejszego panelu dyskusyjnego, odbywającego się w ramach Konwentu Marszałków Województw RP – zakończono prace nad projektem stanowiska w sprawie konieczności zmian przepisów prawa w zakresie czasowego przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców. Wszyscy byli zgodni, że zaproponowane przez Urząd Marszałkowski  Województwa Świętokrzyskiego i uzgodnione – w toku wspólnego wypracowanego stanowiska – zmiany w przepisach są niezbędne i konieczne. Stanowisko ma być skierowane do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.

Stanowisko w tej sprawie przedstawili Zbigniew Walas, zastępca dyrektora Departamentu Organizacyjnego i Kadr Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego oraz Feliks Gawlik, kierownik Oddziału Obiegu i Archiwizacji Dokumentów Departamentu Organizacyjnego i Kadr Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. Prelegenci:  Anna Jastrzębska – Pawlak, dyrektor Departamentu Kształtowania Narodowego Zasobu Archiwalnego w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, Piotr Lis, zastępca dyrektora Archiwum Państwowego w Katowicach, Anna Smorąg, zastępca dyrektora Archiwum Państwowego w Kielcach oraz Ewelina Kowalik, główny specjalista w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych starali się przede wszystkim odpowiedzieć na najważniejsze pytanie: Jakie są faktyczne przyczyny problemu uzyskania dostępu do dokumentacji archiwalnej i jakim im zapobiec?

Wstępu do prezentacji „Zadania i kompetencje marszałków województw w zakresie przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców – aspekty prawne a praktyka” dokonał Feliks Gawlik:

– Kwestie związane z przechowywaniem i udostępnianiem dokumentacji osobowej i płacowej stwarzają wiele problemów, nie tylko dla organu prowadzącego rejestr, czyli marszałków i ich pracowników w urzędzie, ale przede wszystkim uderzają w interes obywateli, którzy starają się uzyskać dokumentację od przechowawców. Dokumentacja ta jest niezbędna, aby udokumentować lata pracy przed ZUS-em w celu nabycia świadczeń emerytalno-rentowych. Niestety, nie zawsze obywatele są w stanie te dokumenty uzyskać, co skutkuje frustracją, w szczególności wobec marszałków. Dzieje się tak dlatego, że tak ukształtowane przepisy prawa nie dają prerogatyw marszałkom do skutecznego egzekwowania dokumentacji, która jest gromadzona u przedsiębiorców – wyjaśniał kierownik Feliks Gawlik.

– Naszym celem było zbadać, czy problemy, z którymi się spotykamy w naszym województwie dotyczą też innych województw, jak również opracowanie propozycji rozwiązań tychże problemów. W tym celu wysłaliśmy  do wszystkich województw 10 pytań, aby na podstawie udzielonych odpowiedzi wysunąć kilka kluczowych problemów dotykających tej tematyki – dodał Feliks Gawlik, przedstawiając wyniki badań ujęte w prezentacji.

– Nie ma wątpliwości, że zmiany w przepisach są konieczne i pilne. Obywatelom trzeba ułatwić dostęp do dokumentacji, tym bardziej, że organy ścigania umarzają większość spraw uważając, że jest to znikoma szkodliwość czynu – powiedział dyrektor Zbigniew Walas, zastępca dyrektora Departamentu Organizacyjnego i Kadr Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. Po czym omówił szczegółowo dostrzeżone przez marszałków  problemy i podał propozycje ich rozwiązania.

Problemy i rozwiązania:

  1. Problem przekazywania posiadanej dokumentacji przez podmioty, wobec których została wydana decyzja o wykreśleniu z rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych a umarzanie postępowań przez organa ścigania.

Marszałek województwa nie jest bezpośrednim nadzorcą przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie dokumentacji osobowej i płacowej. Prowadzi jedynie rejestr takowych przedsiębiorców, którzy są zobowiązani do przechowywania akt osobowych i płacowych. W praktyce, przedsiębiorcy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za m.in.: utrudnianie w dostępie do informacji, czynienie bezużytecznej, niszczenie dokumentacji itp. Sprawę dodatkowo komplikuje fakt, że organy ścigania niechętnie zajmują się tymi sprawami i odmawiają notorycznie wszczęcia postępowania.

Propozycje rozwiązania problemu:

  • Rozwiązaniem tego problemu  mogłoby być wprowadzenie w ustawie o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach – rygoru karnego ( odwołania do Kodeksu Karnego art. 268 1 oraz do art. 276), czyli  kary grzywny, ograniczenia wolności  za m.in.: niszczenie, uszkadzanie  dokumentacji lub znaczne utrudnianie osobie uprawnionej zapoznanie się z istotną informacją).
  • Druga propozycja rozwiązania tego problemu to wprowadzenie w ustawie nieprzekraczalnego terminu – 180 dni od chwili uprawomocnienia się decyzji o wykreśleniu z rejestru marszałka, na przekazanie posiadanego zasobu innemu podmiotowi wpisanemu do stosownego rejestru.
  1. Problem z dokumentacją osobową i płacową przechowawcy, który korzystając z ustawy Prawo przedsiębiorców – zawiesza wykonywaną działalność – przez co nie może wydawać odpłatnych zaświadczeń potwierdzających czas i okres zatrudnienia w danym przedsiębiorstwie, a obywatel nie ma zapewnionego dostępu do dokumentacji osobowo-płacowej.

Propozycje rozwiązania problemu:

  • Zobowiązać przechowawców do wydawania tzw. zaświadczeń RP-7 przed dokonaniem przez nich zawieszenia działalności lub „uniemożliwiać” zawieszenie tejże działalności
  • Uzyskanie zgody na wyznaczenie zastępcy, który na czas zawieszenia działalności dysponowałby dokumentacją w sposób prawidłowy
  1. Problem kryteriów wydawania decyzji przez Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych w sprawie przejęcia dokumentacji od przechowawcy prowadzącego działalność w formie jednoosobowej spółki

W chwili obecnej, aby Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych mogła wydać decyzję w sprawie przejęcia dokumentacji od przechowawcy prowadzącego działalność w formie jednoosobowej spółki, należy spełnić jednocześnie cztery warunki wskazane w ustawie o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Niestety w przypadku śmierci prezesa jednoosobowej spółki, następuje zaprzestanie funkcjonowania tzw. organów spółki – zarządu i tym samym nie jest możliwe spełnienie warunków określonych w ustawie. Nie ma też jasno określonych kryteriów  przejmowania dokumentacji od przechowawcy prowadzącego działalność w formie 1-osobowej spółki, szczególnie w przypadku jego śmierci.

Propozycje rozwiązania problemu:                                          

  • Wprowadzenie do ustawy zapisów dwóch warunków zamiast czterech – w przypadku zaprzestania funkcjonowania spółek jednoosobowych ( przechowawców akt osobowych i płacowych):
  1.  Istnienie zagrożenia zniszczenia zgromadzonej przez przedsiębiorcę dokumentacji, w szczególności na skutek oddziaływania czynników atmosferycznych lub bezprawnego działania osób trzecich,
  2.  Brak podstaw prawnych do przekazania dokumentacji innemu podmiotowi na dalsze przechowywania.
  • Tak aby, Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych mógł wydać decyzję nakazującą złożenie dokumentacji osobowej i płacowej zgromadzonej przez przechowawcę we wskazanym archiwum państwowym.