W Starostwie Powiatowym w Kielcach odbyła się konferencja podsumowująca rezultaty wyjazdu nauczycieli ze szkół powiatu kieleckiego na kursy doskonalące do Wielkiej Brytanii, z zakresu stosowania nowych metod nauczania w procesie kształcenia z wykorzystaniem innowacyjnych technologii informatycznych.
Grupa 16 nauczycieli z powiatu kieleckiego, biorących udział w projekcie „Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza – Edukacja – Rozwój podczas wczorajszego spotkania w siedzibie kieleckiego starostwa posumowała efekty wyjazdu szkoleniowego w Wielkiej Brytanii.
Przybyłych na konferencję powitał starosta kielecki Michał Godowski, który podkreślił bardzo ważną rolę nauczyciela w rozwoju uczniów.
– Nasz samorząd wspiera każde działania, które mają na celu poszerzanie kompetencji nauczyciela w obszarze edukacji. 16 nauczycieli z naszych szkół w Bodzentynie, Chęcinach i Łopusznie uczestniczyło w zagranicznych szkoleniach, dzięki czemu mogą oni teraz przekazywać zdobytą tam wiedzę swoim kolegom pedagogom. Mam nadzieję, że dzięki takim inicjatywom nasi uczniowie będą jeszcze lepiej pogłębiać swoją wiedzę- powiedział starosta Michał Godowski.
Jak podkreślił odpowiedzialny za edukację w powiecie wicestarosta Zenon Janus, ambicją powiatu kieleckiego, jako organu prowadzącego oraz szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych przez powiat kielecki, jest dołożenie wszelkich starań, aby poziom kształcenia, przekazywania wiedzy nie odbiegał od standardów europejskich.
– Aby to osiągnąć musimy postawić na permanentne doskonalenie nauczycieli, na zaopatrzenie ich w takie narzędzia, wiedzę, które umożliwią osiąganie coraz wyższych efektów pracy i nauczania. Stawiamy więc na nowoczesne nauczanie z wykorzystaniem nowych technik i innowacyjnych technologii -dodał. – Zatem od wielu lat podejmujemy działania ukierunkowane na wzbogacenie warsztatu pracy pracowników pedagogicznych, który w konsekwencji przełoży się na uatrakcyjnienie szkoły, metod pracy, technik nauczania, pozwalających uczniom w bardziej przystępny sposób przyswoić wiedzę.
Także Teresa Dzik, kierownik Zespołu ds. Edukacji Starostwa Powiatowego w Kielcach podkreśliła duże znaczenie podnoszenia kwalifikacji nauczycieli. – Pozyskiwanie nowych technik nauczania jest niezbędne w czasie, kiedy nasi uczniowie dzięki swobodnemu dostępowi do internetu i innych źródeł wiedzy, mogą w każdym momencie zweryfikować pozyskiwaną wiedzę na lekcjach. Dlatego dzięki takim zagranicznym szkoleniom możemy poszerzać kwalifikacje nauczycieli, dzięki czemu nasze powiatowe szkoły mają możliwość przekazywania wiedzy uczniom na poziomie europejskim- powiedziała.
– Podczas spotkań z dyrektorami szkół, będących Beneficjentami projektu, staraliśmy się jako organ prowadzący zdiagnozować potrzeby kadry pedagogicznej. Okazało się, że potrzeby są spójne dla wszystkich placówek i dotyczą przede wszystkim międzynarodowych kontaktów, mobilności nauczycieli w zakresie wymiany doświadczeń, uatrakcyjnienia nauczania poprzez zastosowanie nowych rozwiązań metodycznych wykorzystujących innowacyjne technologie, ze szczególnym naciskiem na zajęcia z języków obcych, informatyki oraz „przedmiotów ścisłych” – dodaje wicestarosta Janus.
Cel projektu
Głównym celem projektu „Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza – Edukacja – Rozwój 2014–2020 jest podniesienie wiedzy nauczycieli w zakresie stosowania nowych technik nauczania języków, przedmiotów „ścisłych” matematyki, informatyki, fizyki, chemii, biologii, geografii oraz stosowania innowacyjnych technologii na zajęciach lekcyjnych. Działania te mają przyczynić się do częstszego stosowania przez nauczycieli naszych szkół cyfrowych narzędzi edukacyjnych.
Wyjazd w praktyce
Trzech nauczycieli z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Bodzentynie, pięciu nauczycieli z Zespołu Szkół nr 2 w Chęcinach oraz 8 z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 5 w Łopusznie od 29 stycznia do 5 lutego 2017 roku przebywało w miejscowości Portsmouth w Wielkiej Brytanii, gdzie zapoznali się z tamtejszymi dobrymi praktykami w zakresie edukacji. Wyjazd pedagogów poprzedzony był 50-godzinnym kursem, podczas którego nauczyciele zapoznali się z historią, geografią oraz kulturą Wielkiej Brytanii.
Nauczyciele mieli możliwość przypomnienia sobie treści związanych z procesami efektywnej i skutecznej komunikacji, z technikami zarządzania sytuacjami konfliktowymi, poznali ćwiczenia związane z aktywnymi technikami słuchania.
Zajęcia wykładowe nastawione były na uzyskanie odpowiedzi na pytanie: jak przeprowadzić lekcję, by była ona ciekawa, a jej treści na długo zapadły w pamięci uczniów, przynosząc w rezultacie wymierne korzyści. Jak znacząca w procesie kształcenia jest rola nauczyciela. Na te pytania i wiele innych szukali odpowiedzi uczestnicy wymiany podczas zajęć wykładowo-warsztatowych.
W ramach wyjazdu nauczyciele odwiedzili jedną z wiodących uczelni o doskonałej reputacji nauczania – University of Portsmouth. Według rankingów, uniwersytet ten to jedna z 400 najlepszych uczelni świata i najnowocześniejszych w Wielkiej Brytanii. Jest także dziesiątą najczęściej wybieraną przez zagranicznych studentów. Uniwersytet posiada wiele wyjątkowych centrów badawczych, takich jak: pierwsze w Wielkiej Brytanii Centrum Badań nad Nowotworami Mózgu, Centrum Kosmologii i Grawitacji lub chociażby Centrum Nauk Biomedycznych i Biomolekularnych.
Nauczyciele byli zachwyceni wyjazdem. W szkołach zostały zorganizowane specjalne rady pedagogiczne, podczas których uczestnicy „Mobilności” podzielili się swoimi spostrzeżeniami z pobytu w Wielkiej Brytanii ze swoimi kolegami i koleżankami.
– Niewątpliwym plusem udziału w projekcie była możliwość rozwinięcia kompetencji językowych, zanurzenia się wśród rodzimych użytkowników języka angielskiego, czasem przełamania barier – mówi nauczycielka Magdalena Rowińska.
Katarzyna Sarnat dodaje, iż bardzo ją zainteresował program komputerowy prezentowany przez firmę Insight4life – Zumoo’s, umożliwiający diagnozowanie problemów wychowawczych, emocjonalnych oraz społecznych wśród uczniów, np. anoreksji, przemocy, problemów rodzinnych.
– Zajęcia prowadzone przez naszego trenera, Paula, pokazały, jak w holistyczny sposób podejść do omawianych tematów. Odkrywcze było dla mnie uczenie z wykorzystaniem obrazów, muzyki – dodaje Cezariusz Najmrodzki.
Dla nauczycielki matematyki Agnieszki Sitek najciekawsza okazała się matematyka w praktyce: – Prowadzący na naszym własnym przykładzie pokazał, jak można uczyć poprzez doświadczanie, eksperymenty, samodzielne odkrywanie zależności.
Od września 2016 roku do czerwca 2017 roku w szkołach zaangażowanych w realizacje projektu prowadzone były zajęcia tzw. „otwarte”, podczas których nauczyciele wykorzystywali doświadczenie zdobyte podczas wyjazdów. Łącznie zostało przeprowadzonych 40 otwartych lekcji z różnych przedmiotów ze szczególnym uwzględnieniem przedmiotów ścisłych oraz języków obcych, z uwagi na zaakcentowanie tych przedmiotów w projekcie.
Podczas spotkania wręczono nauczycielom certyfikaty Europass – Mobilność, potwierdzony przez Krajowe Centrum Europass: – Mobilność to dokument, który ma na celu poświadczenie umiejętności zawodowych i kompetencji w sposób czytelny i przejrzysty we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Potwierdza on uczestnictwo w zajęciach warsztatowych w innym kraju europejskim, w ramach zorganizowanego wyjazdu, określanego mianem europejskiej ścieżki kształcenia. Dokument ten może być niezwykle przydatny z punktu widzenia poczucia własnej wartości oraz rozwoju zawodowego, gdyż poświadcza wszystkie czynności zawodowe jakie wykonywał Uczestnik wyjazdu. Otrzymali je:
Nauczyciele ZSP Nr 5 w Łopusznie: Karolina Krajewska – Brelska, Justyna Maria Ciszek, Halina Irena Czeszek, Danuta Jolanta Rozpara, Paweł Wojciech Stachura, Anna Helena Szymkiewicz, Aleksander Piotr Terlecki.
Nauczyciele ZS Nr 2 w Chęcinach: Renata Bitner – Nożyńska, Andrzej Jerzy Bożek, Iwona Elżbieta Kosztołowicz, Anna Barbara Pakuła, Mariola Sylwia Kur, Małgorzata Sulej.
Nauczyciele ZSP Nr 1 w Bodzentynie: Dariusz Adam Kasprowicz, Magdalena Krawczyk, Małgorzata Maj.
Projekt „Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli” realizowany będzie do 30 grudnia 2017 r.