W szkole w Cierchach miała miejsce wyjątkowa lekcja literatury – Narodowe Czytanie „Kordiana” Juliusza Słowackiego. Wydarzenie, które odbyło się pod honorowym patronatem Prezydenta RP i jego Małżonki, miało na celu przybliżenie uczniom klasycznego dzieła polskiego romantyzmu. Uczestnicy nie tylko poznali sylwetkę autora i kontekst historyczny powstania dramatu, ale także mieli okazję wysłuchać fragmentów utworu w interpretacji nauczycieli i uczniów.
Narodowe Czytanie to ogólnopolska akcja, której geneza sięga 2012 roku, kiedy to Prezydent Bronisław Komorowski zainaugurował wspólne czytanie „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. Od tamtej pory, co roku wybierane są najważniejsze dzieła literatury polskiej, które wspólnie czytają uczniowie, nauczyciele, artyści oraz przedstawiciele lokalnych społeczności. Celem inicjatywy jest promocja czytelnictwa oraz budowanie świadomości kulturowej poprzez kontakt z największymi dziełami naszej literatury.
W szkole w Cierchach fragmenty „Kordiana” odczytała między innymi polonistka Małgorzata Kaniewska oraz uczniowie klas 4-7. Małgorzata Kaniewska, która była główną inicjatorką udziału szkoły w tym wydarzeniu, podkreśliła wartość takiej formy edukacji. – Zdecydowałam się zachęcić uczniów do udziału w Narodowym Czytaniu, ponieważ wierzę, że literatura ma moc zbliżania nas do ważnych tematów i wartości. „Kordian” to utwór pełen emocji, pytań o sens życia i patriotyzmu, który wciąż jest aktualny. Chciałam, by uczniowie nie tylko przeczytali tekst, ale także doświadczyli go, zrozumieli, co kryje się między wierszami – mówi nauczycielka Małgorzata Kaniewska.
Dla uczniów była to niezwykle inspirująca lekcja. – To było coś innego niż zwykła lekcja polskiego. Mogliśmy na chwilę poczuć się jak bohaterowie dramatu i lepiej zrozumieć, o co w nim chodzi – zgodnie podkreślali uczniowie, którzy z entuzjazmem wzięli udział w czytaniu.
Narodowe Czytanie w szkole w Cierchach pokazało, że klasyka literatury polskiej może być interesująca i poruszająca także dla młodszych pokoleń. Dzięki takim inicjatywom uczniowie zyskują możliwość kontaktu z literaturą w bardziej angażujący sposób, co z pewnością sprzyja rozwojowi ich pasji do czytania i refleksji nad ważnymi problemami społecznymi i egzystencjalnymi.