3.5 C
Kielce
wtorek, 21 maja, 2024
Strona głównaKulturaNajnowsza premiera Kieleckiego Teatru Tańca pt. „Peer Gynt"!

Najnowsza premiera Kieleckiego Teatru Tańca pt. „Peer Gynt”!

Zobacz

Zapraszamy serdecznie na najnowszą premierę Kieleckiego Teatru Tańca
pt. „Peer Gynt” 12 czerwca godz. 18.00. Duża scena KTT.

LIBRETTO

Libretto spektaklu Peer Gynt oparte jest na dramacie filozoficznym
Henryka Ibsena. Dramat napisany wierszem został po raz pierwszy
wystawiony na deskach teatru w 1876 roku w Oslo. Dramat porusza problem
dualizmu człowieka, jego duchowej i cielesnej postaci. W dramacie
Henryka Ibsena Peer Gynt padają pytania uniwersalne: Co znaczy być
sobą? Gdzie znajduje się granica rzeczywistości w subiektywnym
odczuciu? Czy warto zapatrzeć się w samych siebie? Jak znaleźć
równowagę pomiędzy cielesnością i duchowością? Cała egzystencja
tytułowego bohatera  okaże się poszukiwaniem odpowiedzi. Sama
odpowiedź na pytanie okaże się zbyt trudna dla Peer Gynta.
Wyzwoleniem i odpowiedzią jest miłość. Dramat napisany wierszem nosi
silne cechy literatury romantycznej: orientalizm, elementy folkloru
norweskiego, postaci  świata fantastycznego.

CHOREOGRAFIA I INSCENIZACJA: Zuzanna Dinter-Markowska

Urodzona w 1975 roku w Łodzi. Tancerka, pedagog tańca, choreograf.
Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi.
Ukończyła Wydział Choreografii i Teorii Tańca w Uniwersytecie
Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, także Wydział Dziennikarstwa
w Uniwersytecie Warszawskim. Jako tancerka najdłużej związana była z
Teatrem Muzycznym w Łodzi. Brała udział w ponad 30 premierach na
scenie Teatru Muzycznego. Od 2016 r. pracuje jako pedagog i choreograf
w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Jest
współautorką biografii Henryka Rutkowskiego – pedagoga i choreografa,
wydanej w 2018 r. W 2015 r. została uhonorowana odznaką „Zasłużony
dla Kultury Polskiej”
Jako choreograf debiutowała etiudą dyplomową „Rene i Georgette”,
nagrodzoną w konkursie choreograficznym Warszawskiej Platformy Tańca
(2015r.). Na scenie Akademii Muzycznej im. G i K. Bacewiczów w Łodzi
zrealizowała spektakle dyplomowe oraz liczne koncerty.
Współpracowała z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie zrealizowała
choreografię do spektakli: „Czy można w taką noc zakochać
się”(2018r.), „Krainy uśmiechu” (2019 r.) „Czajkowski. Taniec
miłości”  – spektakl autorski (2019 r.). Związana z niezależnymi
artystami zrealizowała choreografię do wodewilu„Hotelik Demode”
(2020 r.) oraz dramatu „Przed sklepem jubilera” (2020 r.)

MUZYKA/ KOMPOZYTOR

Na zamówienie autora dramatu, Edward Grieg, kompozytor norweski,
napisał muzykę do wybranych scen dramatu w 1875 r. Do dzisiaj bardzo
popularna jest dwuczęściowa suita pod tym samym tytułem. Szeroko
znane utwory zawarte w dwóch suitach czynią warstwę muzyczną bardzo
atrakcyjną dla widza. Muzyka nosi silne znamiona muzyki romantycznej,
posiada nawiązania do norweskiego folkloru, także wątki orientalne
oraz baśniowe. Całość dzieła to 26 utworów. Na potrzeby
inscenizacji spektaklu poszczególne utwory zostały usunięte oraz
zostały wprowadzone niewielkie zmiany w kolejności utworów.

Kiedy Ibsen poprosił kompozytora o napisanie muzyki, ten zgodził się
niechętnie. „Peer Gynt  postępuje powoli i nie ma możliwości
ukończenia go do jesieni. To bardzo skomplikowany temat do opracowania”
– pisał do swojego przyjaciela w 1874 r. Żona kompozytora pisała o
nim: „ Im bardziej jego umysł przenika potężnym wierszem, on
nabiera pewności, że jest właściwym twórcą tego czarownego i
przenikniętego duchem norweskim dzieła.” Premiera w 1876 r. dzieła
stała się triumfalnym sukcesem.

Spektakl Kieleckiego Teatru Tańca wystawiony jest do nagrania w
wykonaniu  Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej oraz Chóru Filharmonii w
Oslo  pod dyrekcją Per Dreier.

PEER GYNT – tytułowy bohater dramatu to niepokorny i egoistyczny młody
mężczyzna. Jego bezgraniczna wyobraźnia i mania wielkości
predestynują jego życie. Jego imaginacje często prowadzą go w świat
nierealny, a starcie z rzeczywistością staje się klęską. Odrzuca
szczerą miłość, dopuszcza się zdrady i cudzołóstwa, obcuje z
postaciami nierealnymi, stacza się stopniowo na dno. Doprowadzając do
śmierci matki, gasi głos sumienia przemieniając odejście w
podniebną podróż.  Życie Peer Gynta jest wieczną ucieczką od
prawdy i rzeczywistości zaś jego wyobrażenie o własnej drodze jest
inne. W podróży Peer Gynta

towarzyszą mu postaci, z którymi prowadzi polemikę na temat bytu
człowieka szukając odpowiedzi na pytanie „co znaczy być sobą?”
Postaci te są uosobieniem głosu jego sumienia, które on sam ignoruje,
nadal prowadząc życie pozbawione wartości. Przed śmiercią i
zatraceniem ratuje go czysta miłość, którą zranił i zawiódł.
Siła tego uczucia wyzwala Peer Gynta.

Libretto
Akt I
Obraz I
Norweska wieś. Trwają przygotowania do wesela pary młodej. Aasa,
matka Peer Gynta sprzeciwia się  wyjściu chłopca na przyjęcie. Nie
zaproszony Peer Gynt dołącza do orszaku weselnego. Wśród gości
weselnych spotyka młodziutką Solvejgę, budząc w dziewczynie
głębokie uczucie. Włącza się w tradycyjny norweski taniec Halling,
w  którym mężczyźni próbują strącić kapelusz trzymany przez
pannę młodą – Ingridę. Zdobywając kapelusz uwodzi dziewczynę i
ucieka z nią do lasu.

Obraz II
Las daleko od wsi. Peer Gynt uwodzi Ingridę po czym ją odtrąca. Ona
zrozpaczona błaga go o wierność. Trwa pościg pary. Peer Gynt ratuje
się ucieczką zostawiając upokorzoną Ingridę. Peer Gynt stopniowo
ulega własnej wyobraźni. Spotyka w lesie trzy dzikie dziewczęta,
które początkowo fascynują Peer Gynta  swoim erotyzmem. Staje się on
ich ofiarą. Kolejna napotkana postać to Kobieta w Zieleni, ulotna i
delikatna. Oczarowany urokiem Kobiety w Zieleni i podąża z nią do jej
królestwa.

Obraz III
Królestwo trolli i gnomów, które początkowo Peer Gynt w swojej
fantazji widzi jako piękne i magiczne. Tutaj Kobieta w Zieleni
przechodzi metamorfozę okazując się szkaradnym trollem. Gnomy
próbują odczłowieczyć Peer Gynta, początkowo bohater ulega namowom,
finalnie odtrąca rękę Kobiety w Zieleni i egzystencję trolla. Ratuje
się ucieczką. Pogoń ustaje. Peer Gynt pozostaje sam w sosnowym lesie.
Pojawiają się Ptaki -Cienie, uosobienie pytań Peer Gynta dokąd
zmierza, dokąd ucieka.

Obraz IV
Z odrętwienia wyrywa Peer Gynta pieśń Solvejgi poszukującej
chłopca. Dziewczyna zabiera chłopaka do domu, gdzie na łożu śmierci
leży Aasa – matka Peera. On ponownie ulega fantazjom i zabiera matkę w
podniebny lot, który w rzeczywistości jest jej ostatnią drogą.

Akt II
Obraz V
Wybrzeże w Maroku. Minęło kilkanaście lat. Peer Gynt,mężczyzna w
średnim wieku otoczony elegancją i dobrobytem. Majątku dorobił się
jako handlarz ludźmi. Jest bezwzględny. Peer Gynt poznaje piękną
tancerkę – Anitrę. Jej imię znaczy „gęś” ale on omamiony jej
urokiem nie rozpoznaje w niej głupiej i cwanej dziewczyny. Ulega jej
wdziękom.  Anitra okrada Peer Gynta, pozostawiając go odurzonego i
samotnego. Świat dobrobytu dla Peer Gynta się skończył.

Obraz VI
Zhańbiony przez Anitrę Peer Gynt doświadcza kolejnej wizji wiernej i
czystej Solvejgi. Rozpoczyna kolejną podróż, tym razem do Egiptu.
Spotyka postać Wysłannika Śmierci, który znając słabość Peer
Gynta, jego pychę i pewność siebie, zwabia go do szpitala
psychiatrycznego. Zostaje okrzyknięty „cesarzem” głupoty. Uwalnia
się i podejmuje kolejną ucieczkę przez morze do Norwegii. Napotyka
burzę ale udaje mu się dotrzeć do brzegów Norwegii.

Obraz VII
Solvejga w oczekiwaniu na miłość swojego życia staje się niewidoma
.Mimo to odnajduje Peer Gynta. I kiedy zdaje jej się ukochanego ma już
na zawsze, powraca Wysłannik Śmierci w asyście ptaków, demonów aby
osądzić życie Peer Gynta. Solvejga, wbrew prawdzie, przekonuje
Wysłannika Śmierci o wierności i czystości Peer Gynta. Jej prawdziwe
i głębokie uczucie staje się wybawieniem dla Peer Gynta.

 

PREMIERA
PEER GYNT
BALET WSPÓŁCZESNY
11 czerwca, GODZ. 18.00

Duża scena KTT
Rezerwacja biletów: 41 367 67 12
Cena: 30, 40, 55, 65 zł.

CHOREOGRAFIA: Zuzanna Dinter-Markowska
LIBRETTO WEDŁÓG DRAMATU: Henryka Ibsena Gynt
MUZYKA: Edward Grieg
KOSTIUMY, SCENOGRAFIA: Magdalena Mucha
REŻYSERIA ŚWIATŁA: Grzegorz Pańtak

Następny spektakl PEER GYNT 12 czerwca godz. 18.00. Duża scena KTT.

Galeria

Aktualności

Ostrowieccy policjanci ostrzegają przed cyberprzestępcami

Jedna z wielu metod opracowanych przez przestępców internetowych polega na wyłudzaniu pieniędzy za pomocą tzw. oszustwa na BLIK. Cyberprzestępcy...

Polecamy