To już pewne. Kładka nad torami w Wolicy nareszcie powstanie. Mieszkańcy, po długich latach oczekiwań, w końcu doczekają się bezpiecznego przejścia nad torami wraz z windami dla niepełnosprawnych. Zmodernizowany zostanie również przejazd. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już wyłoniły wykonawcę dokumentacji projektowej planowanej inwestycji. Prace właśnie się rozpoczęły.
Jak poinformowała Izabela Miernikiewicz z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kładka nad torami w Wolicy jest projektowana w ramach prowadzonych prac projektowych dla modernizacji trasy Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów. W chwili obecnej wykonawca opracowuje projekty budowlane oraz pozyskuje niezbędne decyzje administracyjne. Zakończenie prac projektowych i ogłoszenie pierwszych przetargów na modernizację trasy jest planowane w 2022 roku po zapewnieniu finansowania inwestycji.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują budowę kładki dla pieszych nad torami w Wolicy w ramach modernizacji linii nr 8, Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów. – Długo zabiegaliśmy o budowę tej kładki – mówi burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski, który wielokrotnie podejmował interwencje w tej sprawie, zwracając się z prośbą do PKP o wprowadzenie rozwiązań umożliwiających mieszkańcom bezpieczne i legalne przejście z jednej strony torów na drugą stronę. Gmina nie mogła sama wybudować tu kładki, w związku z tym, że nie może prowadzić żadnych inwestycji na terenach należących do kolei. – Przez cały czas temat monitorowaliśmy i dziś już wiemy, że PKP planuje opracowywanie dokumentacji projektowej prac na linii kolejowej na odcinku Skarżysko Kamienna – Kielce – Kozłów. Można powiedzieć, że długie rozmowy i starania nareszcie przyniosą efekt wyczekiwany przez mieszkańców od lat – podkreśla burmistrz Robert Jaworski, który nie kryje zadowolenia z rozpoczęcia prac projektowych przejścia dla pieszych nad torami w Wolicy.
Szacunkowa wartość budowy obiektu to około 3 miliony złotych. Koszty związane z budową kładki dla pieszych, przy założeniu zapewnienia finansowania, zostaną pokryte przez PLK. Planowana kładka w Wolicy ma mieć długość 53 metrów i szerokość chodnika 3 metrów. Zostanie ona poprowadzona nad torami w rejonie budynku dworcowego i połączy ulicę Szkolną z ulicą Kolejową. Podróżni i mieszkańcy Wolicy będą mogli skorzystać nie tylko ze schodów, ale również z trzech wind przy zejściach z kładki oraz na peron. Dla osób niewidomych i niedowidzących zamontowane zostaną dotykowe pasy ostrzegawcze w nawierzchni, które ułatwią komunikację. W ramach realizowanej inwestycji zmodernizowane zostaną dojazdy do przejazdu, który zostanie poszerzony i powstanie wydzielony chodnik – przejście przez torowisko.
Zakończenie robót budowlanych, na odcinku obejmującym swoim zakresem stację Wolica oraz kładkę dla pieszych, planowane jest w 2026 roku.
Warto przypomnieć, że tory kolejowe podzieliły Wolicę pod koniec XIX wieku. W tamtym czasie przyczyniły się do rozwoju miejscowości, która z rolnej stopniowo przeobrażała się w przemysłową. A to głównie za sprawą istniejących tu dwóch kopalni, cegielni i zakładu wapienniczego. Kiedy jednak przemysł przestał odgrywać ważną rolę, tory stały się uciążliwe dla mieszkańców. Największą bolączką był brak przejścia dla pieszych, o które zabiegano od lat. Wszystko jednak wskazuje na to, że kładka nad torami nareszcie powstanie, a mieszkańcy nie będą już musieli nadrabiać blisko dwóch kilometrów, aby przedostać się na drugą stronę torowiska. Przejście ma być bezpieczne i dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych mieszkańców. Wykonawcą trwających prac związanych z opracowaniem dokumentacji projektowej została firma IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o.
Agnieszka Olech