Konferencja poświęcona możliwości uczestnictwa w projekcie strategicznym województwa świętokrzyskiego pn. „Dziś uczeń – jutro student”, zaplanowanym do realizacji przez Politechnikę Świętokrzyską w ramach programu regionalnego „Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027” odbyła się w środę, 29 marca na Politechnice Świętokrzyskiej w Kielcach. Celem projektu jest przygotowanie uczniów klas maturalnych z liceów, techników i szkół branżowych II-stopnia do uzyskania możliwie najwyższych wyników z egzaminu dojrzałości, a także zainspirowanie młodzieży do podejmowania studiów na kierunkach technicznych oraz matematyczno-przyrodniczych. Uczestnikami konferencji byli m.in. wicemarszałek Renata Janik, prorektor PŚ ds. studenckich i dydaktyki prof. dr hab. Artur Maciąg, dyrektor Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Kubicka, starostowie z województwa świętokrzyskiego oraz dyrektorzy liceów i szkół zawodowych.
Projekt „Dziś uczeń – jutro student” został zaplanowany w trybie niekonkurencyjnym. Jego liderem jest Politechnika Świętokrzyska, która nawiązała partnerstwo z Uniwersytetem Jana Kochanowskiego w Kielcach, trzynastoma świętokrzyskimi powiatami oraz miastem Kielce. Obie kieleckie uczelnie odpowiedzialne są za merytorykę projektu, realizację wszelkich działań związanych z szeroko rozumianą edukacją, przygotowującą do podjęcia studiów na jednej z dwóch publicznych kieleckich uczelni.
– Projekt „Dziś uczeń – jutro student” zyskał w Komisji Europejskiej ogromne uznanie. Wartość dofinansowania ze środków unijnych wynosi aż 70 milionów złotych. Środki te mają się przełożyć między innymi na to, by młodzi mieszkańcy naszego regionu, uczniowie szkół średnich publicznych i niepublicznych, ogólnokształcących, ale też branżowych i zawodowych, mogli przygotować się do lepszego zdania matur. Zwłaszcza w szkołach zawodowych i branżowych zdawalność matur w naszym województwie jest niska – na 100 procent przystępujących do egzaminu dojrzałości zdaje go 68 procent. Wyższa zdawalność matur to pierwszy wymierny efekt, który chcemy osiągnąć – mówi wicemarszałek Renata Janik. – Problemem jest także to, że młodzi ludzie w naszym regionie rzadko wybierają na uczelniach kierunki techniczne. Chcemy, aby to się zmieniło i by kształcili się w zawodach, jakich potrzebuje rynek pracy. Świętokrzyscy przedsiębiorcy dysponują atrakcyjnymi miejscami pracy, warunkiem zatrudnienia jednak jest ukończenie studiów o odpowiednim kierunku. Ponadto niezwykle ważny jest wymiar społeczny projektu. Sytuacja po wybuchu pandemii, w wyniku wojny na Ukrainie i rosnącej inflacji powoduje, że w gospodarstwach domowych jest mniej środków. Dlatego chcemy spowodować, by rodzice tych uczniów nie musieli płacić za korepetycje, ale by uczniowie mogli korzystać z zajęć z matematyki, fizyki, informatyki, chemii, biologii, geografii oraz innych dodatkowych, które są przewidziane w ramach projektu – podkreśla Renata Janik.
W ostatnich latach kieleckie uczelnie, podobnie jak inne uczelnie w Polsce, dotyka problem porzucania studiów przez młodych ludzi, jak również problem niskiej rekrutacji na pierwszy rok studiów. Analiza wyników rekrutacji na pierwszy rok studiów z ostatnich czterech lat nie napawa optymizmem, jednocześnie zapalając czerwoną lampkę, na którą władze obu uczelni i władze województwa świętokrzyskiego reagują podejmując szereg działań, których celem jest przekonanie świętokrzyskiej młodzieży kończącej szkoły ponadpodstawowe do podjęcia nauki w kolejnym etapie edukacyjnym, jakim są studia. Celem projektu „Dziś uczeń – jutro student” jest zwiększenie liczby uczniów kontynuujących naukę na kierunkach inżynierskich i matematyczno-przyrodniczych w uczelniach wyższych.
Warto podkreślić, że szkoły, które zdecydują się zaangażować w projekt, zyskają niepowtarzalną możliwość wspierania swoich uczniów w procesie przygotowań do egzaminu maturalnego i jednocześnie będą mogły im zapewnić kompleksowe, indywidualne doradztwo edukacyjne i zawodowe, przydatne podczas wyboru kierunku studiów wyższych. Projekt „Dziś uczeń – jutro student” będzie realizowany do końca obecnej unijnej perspektywy finansowej czyli do 2027 roku. Oznacza to, że szkoła uczestnicząca w przedsięwzięciu będzie mogła zapewniać wysokiej jakości wsparcie dydaktyczne kolejnym rocznikom młodzieży, tym samym budując markę placówki realnie dbającej o rozwój edukacyjny i zawodowe wybory uczniów.
Działania zaplanowane w projekcie będą realizowane w atrakcyjnej dla młodzieży formie. Przewidziano m.in.: wizyty studyjne w innowacyjnych firmach z naszego regionu, wyjazdowe warsztaty interpersonalne i integracyjne w celu wypracowania indywidualnego planu rozwoju edukacyjnego i zawodowego uczniów (z ukierunkowaniem na kształcenie w dziedzinach nauk ścisłych), festiwal nauki i techniki oraz pikniki technologiczne, międzyszkolne konkursy drużynowe w dziedzinach technicznych oraz z przedmiotów ścisłych, kurs efektywnego uczenia się, zajęcia z komunikacji międzynarodowej – technicznej, wyjazdy edukacyjne itd. Dodatkowo planowane są zajęcia praktyczne na świętokrzyskich uczelniach, w tym laboratoria, warsztaty i ćwiczenia, seminaria i lekcje z przedmiotów ścisłych.
Ważnym elementem środowego spotkania było omówienie przez dyrektor Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego Katarzynę Kubicką oferty programu FEŚ 2021-2027 dla szkół ponadpodstawowych – konkursów z Działania 8.3 „Wysoka jakość edukacji ponadpodstawowej ogólnej” oraz Działania 8.4 „Rozwój szkolnictwa branżowego”, jakie planuje ogłosić Urząd Marszałkowski.
– Środki z Europejskiego Funduszu Społecznego to środki, które mają wspierać mieszkańców naszego regionu. Znacząca część tych pieniędzy to środki przeznaczone na edukację zarówno dzieci, jak i osób dorosłych – mówiła Katarzyna Kubicka. – Projekt „Dziś uczeń-jutro student” jest niezwykle cenny; jest pożądany nie tylko przez uczniów, ale także przez naszych pracodawców i tak naprawdę przez nas wszystkich – podkreślała Katarzyna Kubicka.
Podczas środowej konferencji profesor Politechniki Świętokrzyskiej dr hab. inż. Marcin Graba szczegółowo zaprezentował założenia projektu, w tym zakres działań kierowanych do młodzieży, a także zasady udziału szkół w projekcie.