Od dziś mieszkańcom Świętokrzyskiego i Małopolski, a także uczestnikom ruchu tranzytowego łatwiej będzie przekraczać Wisłę, poruszając się drogą wojewódzką nr 973. Po 1,5 roku budowy został oddany do użytku most na Wiśle, położony pomiędzy Nowym Korczynem w Świętokrzyskiem a małopolską Borusową w gminie Gręboszów. To znacznie ułatwi i przyspieszy podróżowanie z Rzeszowa i Tarnowa w stronę Kielc i Warszawy, poprawi dostęp do trasy A4, świętokrzyskich miejscowości uzdrowiskowych i terenów inwestycyjnych. Budowa mostu, dróg dojazdowych i całej infrastruktury towarzyszącej kosztowała blisko 54 mln zł, została dofinansowana ze środków unijnych zapisanych w regionalnych programach operacyjnych. W uroczystości otwarcia mostu uczestniczyli przedstawiciele samorządu województwa świętokrzyskiego: przewodniczący Sejmiku Województwa Andrzej Pruś, marszałek Andrzej Bętkowski, nadzorujący projekty komunikacyjne członek Zarządu Województwa Tomasz Jamka.
Pierwszy most na Wiśle pod Nowym Korczynem o drewnianej konstrukcji wybudowano tuż przed wybuchem II wojny światowej, w sierpniu 1939 r., i wkrótce wysadzono w powietrze, w obronie przed atakiem wojsk niemieckich. Jedyną dostępną formą przekraczania Wisły stała się przeprawa promowa, z której korzystali zarówno mieszkańcy okolicznych miejscowości, jak i użytkownicy drogi krajowej.
Budowa mostu w Nowym Korczynie to efekt działań wspólnie podejmowanych przez samorządy województw: świętokrzyskiego i małopolskiego. Prace budowlane ruszyły wiosną 2019 r., inwestycję w systemie “zaprojektuj i zbuduj” wykonało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. z Zawiercia.
-Mosty łączą obszary i ludzi, a oddany dziś do użytku most otwiera także na nowo szlak komunikacyjny i możliwości rozwoju obu regionów, Świętokrzyskiego i Małopolski – powiedział uczestniczący w spotkaniu marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski. – Mam nadzieję, że przełoży się to na ścisłą współpracę, na rozwój gospodarczy, a także wzrost poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego – dodał marszałek.
Oddany do użytku most to obiekt o długości ponad 670 m, w skład którego wchodzi 13 przęseł – najdłuższe nad nurtem rzeki ma 130 m. Na moście znajduje się dwupasmowa jezdnia o szerokości 8 m, a także chodniki i ścieżka rowerowa oraz stacja pogodowa. Poza tym w ramach tego zadania po obu stronach Wisły powstały drogi dojazdowe o łącznej długości około 2 km.
Wartość podpisanej umowy na wykonanie robót budowlanych to ponad 53,7 mln zł. Inwestycję sfinansowały samorządy województw: świętokrzyskie, które zapłaciło ok. 28 mln zł, oraz małopolskie, które zobowiązało się zabezpieczyć kwotę ponad 25,7 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego i Województwa Małopolskiego.
Budowa mostu na Wiśle między województwem małopolskim a województwem świętokrzyskim to kwintesencja Unii Europejskiej. Jego budowa nawiązuje do podstawowych wartości unijnych jakimi są partnerstwo i dialog. Europa to budowanie ‘mostów’ współpracy i porozumienia między narodami, kulturami, religiami i pokoleniami, ale także rzeczywistych połączeń: mostów między regionami. Most między Borusową i Nowym Korczynem oraz jego drogi dojazdowe, dofinansowany kwotą ponad 51 milionów zł z funduszy europejskich, który połączy dwa województwa, to także wspaniały przykład, jak unijny budżet przekłada się w praktyce na zmniejszenie wykluczenia transportowego i na spójność terytorialną polskich regionów.
W uroczystości otwarcia mostu na Wiśle wzięli udział m.in. J.E. biskup kielecki ks. Jan Piotrowski, parlamentarzyści ziemi świętokrzyskiej: Krzysztof Lipiec, Anna Krupka, Michał Cieślak, Mariusz Gosek, wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz, przedstawiciele samorządu województwa świętokrzyskiego: przewodniczący Sejmiku Województwa Andrzej Pruś, marszałek Andrzej Bętkowski, nadzorujący projekty komunikacyjne członek Zarządu Województwa Tomasz Jamka, wójt Nowego Korczyna Paweł Zagaja, a także reprezentujący Małopolskę wicemarszałek województwa Łukasz Smółka.