II Świętokrzyskie Forum Rolnicze

0
Szanowni Mieszkańcy, Redakcja „Echa Dnia”, przy wsparciu Komisji Europejskiej, organizuje II Świętokrzyskie Forum Rolnicze. Współorganizatorem wydarzenia jest Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego. Wydarzenie ma na celu stworzenie miejsca przekazywania kompletnych informacji i dyskusji na tematy dotyczące współczesnego rolnika. II Świętokrzyskie Forum Rolnicze odbędzie się 1 maja 2019 roku w godzinach od 9 do 14 w Kuźni Smaków w Parku Etnograficznym Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni koło Kielc. Podczas Forum odbywać się będzie IV Świętokrzyski Festiwal Smaków. Rejestracja uczestników prowadzona jest na portalu https://echodnia.eu/swietokrzyskie/ii-swietokrzyskie-forum-rolnicze-juz-1-maja-w-tokarni-kolo-kielc-zglos-udzial/ar/c8-14043769 W załączeniu przekazujemy program wydarzenia, do pobrania TUTAJ.  

UDANA AKCJA SPRZĄTANIA BRUDZOWA

0
57 osób, 160 zebranych worków śmieci w 2 godziny w miejscowości Brudzów, na koniec ognisko integracyjne, to efekt sobotniej bardzo udanej, pierwszej akcji sprzątania Brudzowa. A działo się to w ramach realizowanego projektu pt. „Budowa altany integracyjnej i organizacja wydarzeń integracyjnych dla mieszkańców Brudzowa” dofinansowanego przez Lokalną Grupę Działania „Perły Czarnej Nidy” ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”. W ramach akcji udało się posprzątać 3 place zabaw, teren wokół strażnicy OSP, przydrożne rowy w kierunku Radomic, Zaborza, Woli Morawickiej oraz drogi głównej Kielce-Tarnów, teren wokół sadzawki i kapliczki Św. Nepomucena, pobliski las przy ul. Załawie oraz lasek za hydrofornią przy ulicy Starowiejskiej. Mieszkańcy podzielili się na kilka grup, które wyruszyły z workami, aby posprzątać swoją miejscowość. W sprzątaniu uczestniczyły dzieci, młodzież, a także osoby dorosłe. – Jestem pod wrażeniem tak dużego zaangażowania mieszkańców Brudzowa w sprzątanie swojej miejscowości. Z takimi ludźmi można zrobić jeszcze więcej. – podsumowała akcję Anna Buras-Kruk, sołtys wsi Brudzów. Wśród śmieci, które zebrano do worków znalazły się między innymi: butelki i słoiki szklane, pampersy, buty, plastikowe wiaderka i butelki, lodówka, stare opony. Śmiało można powiedzieć, że Brudzów jest teraz czysty i piękny. Wszystkie sprzątane miejsca zostały bardzo dokładnie oczyszczone, a mieszkańcy mieli okazję do pokazania, że nie byli obojętni i potrafili zjednoczyć się dla dobra swojej miejscowości. Bo zadbana i czysta miejscowość, to jeden z najważniejszych priorytetów nowoczesnej i proekologicznej wsi. Udowodnili i podjęli to wspólne działanie na rzecz poszanowania środowiska i otoczenia. – Bardzo fajne są takie akcje, które jednoczą ludzi. Każda osoba, która uczestniczyła w sprzątaniu robiła to nie tylko dla otoczenia, ale też dla siebie. Nawet my z sąsiadami mieliśmy w końcu czas, żeby wspólnie coś zrobić dla swojej miejscowości, spotkać się, porozmawiać, a także spędzić miło czas przy ognisku – powiedziała Paulina Orlińska, mieszkanka Brudzowa. Serdeczne podziękowania należą się dwóm panom, którzy swoimi samochodami zwieźli wszystkie worki z zebranymi śmieciami w jedno miejsce: Panu Sylwestrowi Krukowi i Panu Jarosławowi Bielawskiemu, a także wszystkim tym osobom, które znalazły w sobotę czas, aby wspólnie posprzątać miejscowość. Na zakończenie odbyło się ognisko integracyjne i pieczenie kiełbasek w palenisku. Organizatorem akcji było Agroturystyczne Stowarzyszenie Gospodarstw Gościnnych i Ekologicznych „CIS”, sołtys wsi Brudzów oraz Rada Sołecka.  

Intensywne opady deszczu

0
Ostrzeżenie nr 23/2019 wydane przez Biuro Prognoz Meteorologicznych w Krakowie w dniu 2019-04-28, godz. 07:59, dla powiat kielecki, ważne od 2019-04-28, godz. 08:00 do 2019-04-29, godz. 20:00 Prognozuje się wystąpienie opadów deszczu okresami o natężeniu umiarkowanym lub silnym. Prognozowana wysokość opadów do godziny 8:00 dnia 29.04 miejscami od 35 mm do 50 mm i od 8:00 do 20:00 dnia 29.04 miejscami od 15 mm do 30 mm.

Praca dla bezrobotnych w Morawicy

0
Wiele ofert pracy przygotowano dla osób szukających zatrudnienia na Powiatowych Targach Pracy, które odbyły się w Morawicy. Powiatowe Targi Pracy odbyły się w siedzibie Samorządowego Centrum Kultury w Morawicy. Targi otworzył swoim przemówieniem starosta kielecki Mirosław Gębski. Przybyłych powitał także przewodniczący Rady Powiatu w Kielcach – Jacek Kuzia. – Organizowane w gminach targi pracy służą przede wszystkim lokalnej społeczności – podkreślił starosta. – Chcemy, żeby wszystkie osoby oszukujące pracy i ci, którzy tę pracę oferują mieli możliwość do spotkania się i wymiany informacji. Wiele osób ze względów finansowych nie mogłoby dojechać do urzędu do Kielc, dlatego urząd przyjeżdża do bezrobotnych. Życzę każdemu by znalazł ciekawą ofertę dla siebie. Udział w targach zapowiedziało 26 pracodawców oraz 15 instytucji wspierających rynek pracy, w tym jednostki szkoleniowe i szkoły wyższe. Pracodawcy, którzy zadeklarowali udział w Targach zgłosili łącznie 41 ofert pracy na 114 stanowisk pracy.  Instytucje rynku pracy biorące udział  w Targach takie jak:  PUP Kielce, PUP Busko, MUP Kielce oraz WUP Kielce będą łącznie dysponowały 335 ofertami pracy w kraju na 504 miejsc pracy oraz 374 ofertami pracy za granicą na ponad 2100 miejsc w takich branżach jak: gastronomia, hotelarstwo, rolnictwo, produkcja przemysłowa. W ramach targów odbyły się spotkania w ramach akcji „Junior + Przedsiębiorczość = sukces”, rozszerzone  o konkurs plastyczny „Mój wymarzony zawód” z dziećmi i młodzieżą w szkołach na terenie Miasta i Gminy Morawica. Młodzież biorąca udział w akcji „Junior + Przedsiębiorczość = sukces” będzie miała możliwość wziąć udział w konkursie na najlepszy biznesplan. Powiatowy Urząd Pracy w Kielcach po zakończeniu wszystkich edycji targów pracy zaplanowanych w danym roku wyłoni zwycięzców (klasę), która otrzyma nagrodę grupową. W ramach spotkania poruszana była tematyka pozyskiwania środków na tworzenie miejsc pracy, podnoszenie kwalifikacji pracowników/pracodawców oraz formy wsparcia związane z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Spotkanie prowadzili przedstawiciele takich instytucji jak: PFRON, Urząd Marszałkowski, pracownicy PUP Kielce.  Targom towarzyszyły warsztaty, dyskusje czy spotkania z doradcą zawodowym.

Ulica Ceramiczna w Chałupkach z rządowym dofinansowaniem

0

Koszt przebudowy ulicy Ceramicznej w Chałupkach wraz z budową chodnika w połowie zostanie pokryty dzięki rządowemu dofinansowaniu. 17 kwietnia wojewoda świętokrzyski zatwierdziła ostateczną listę zadań rekomendowanych do dofinansowania w ramach Funduszu Dróg Samorządowych w Województwie Świętokrzyskim. Pomoc finansowa ma pokryć 50% kosztów przebudowy ulicy Ceramicznej w Chałupkach. Na realizację zadania gmina Morawica pozyskała dofinansowanie w wysokości 908 tysięcy 264 złotych.

W ramach zaplanowanych prac zostanie wykonany nowy dywanik asfaltowy na długości 670 metrów, począwszy od Ośrodka Tradycji Garncarstwa w Chałupkach aż do drogi wojewódzkiej. Na całej długości jezdni po jednej stronie zostanie wybudowany także chodnik wraz ze zjazdami do posesji.

Przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji ogłoszono już 25 marca. Wpłynęły cztery oferty i właśnie trwa ich weryfikacja. Po wyłonieniu najkorzystniejszej z nich i po podpisaniu umowy z wykonawcą prace ruszą niezwłocznie. Ich zakończenie przewidziano na październik bieżącego roku.

Agnieszka Olech

Miasto i Gmina Morawica zdobyła prestiżową statuetkę ˝Laur Świętokrzyski“

0

Nagroda Wojewody – Laur Świętokrzyski ma charakter honorowy. Nominowani i Laureaci tej nagrody nie otrzymują z tego tytułu jakichkolwiek gratyfikacji finansowych, ulg podatkowych, czy innych ułatwień w prowadzeniu działalności. Laureaci otrzymują dyplom i statuetkę od Wojewody i mają prawo używać we wszelkich materiałach firmowych i reklamowych tytuł „Laureat Nagrody Wojewody Laur Świętokrzyski”.

Gmina Morawica była nominowana w kategorii „Innowacyjna gmina“ tuż obok gmin: Chmielnik, Piekoszów, Staszów i Rytwiany. Jak się okazało, w tej kategorii kapituła nagrody postanowiła przyznać dwie statuetki, które powędrowały do Miasta i Gminy Morawica oraz do gminy Chmielnik. Jak podkreślała wojewoda Agata Wojtyszek, „Laur Świętokrzyski“ bez wątpienia stanie się inspiracją do dalszego działania na rzecz regionu.

W XIII edycji konkursu nominowano samorządy, przedsiębiorstwa i osoby fizyczne w siedmiu kategoriach: „Gmina Przyjazna Rodzinom i Seniorom”, „Lider Dobroczynności”, „Osiągnięcie Sportowe Roku”, „Działanie na Rzecz Bezpieczeństwa”, „Działanie na Rzecz Polskiej Pamięci Historycznej”, „Gmina Innowacyjna” oraz „Działanie na Rzecz Ochrony Środowiska”. Przyznano też Laur Specjalny, który trafił do Centrum Przygotowań do Misji Zagranicznych w Kielcach. Gościem specjalnym gali była wicepremier Beata Szydło.

Agnieszka Olech

Burmistrz Marian Buras wybrany członkiem Zarządu Związku Gmin Wiejskich RP

0

Związek Gmin Wiejskich RP jest największą ogólnopolską organizacją skupiającą gminy wiejskie i miejsko-wiejskie. Przedstawiciele Związku biorą czynny udział w pracach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, komisji sejmowych i senackich, dziesiątkach instytucji rządowych i związanych z rozwojem obszarów wiejskich. ZGW RP prowadzi również szeroką działalność na arenie międzynarodowej. Delegaci Związku reprezentują interesy polskich gmin wiejskich w Komitecie Regionów UE, Kongresie Władz Lokalnych i Regionalnych Europy (CLRAE), uczestniczą też w międzynarodowych projektach.

Ostatnie Zgromadzenie Ogólne ZGW RP zaowocowało wyborem nowego przewodniczącego Związku, członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej. 270 obecnych delegatów oddawało swoje głosy w tajnym głosowaniu. I tak, na Przewodniczącego Związku Gmin Wiejskich wybrano Krzysztofa Iwaniuka, Wójta gminy Terespol. Członkami Zarządu zostali: Marian Buras – burmistrz Miasta i Gminy Morawica, Anna Grygierek – burmistrz Strumienia, Jacek Brygman – wójt gminy Cekcyn, Stanisław Jastrzębski – wójt gminy Długosiodło, Zmarzlak Dorota – wójt gminy Izabelin, Mirosław Lech – wójt gminy Korycin, Tomasz Osowski – wójt gminy Ełk, Paweł Piwko – wójt gminy Radwanice, Dariusz Strugała – burmistrz Jaraczewa oraz Dariusz Kubus – wójt gminy Andrespol.Członkami Komisji Rewizyjnej na lata 2019-2024 zostali wybrani: Agnieszka Wojda – wójt gminy Kocierzew Południowy. Bogumiła Lewandowska-Siwek – wójt gminy Baranów, Jacek Czarnecki – wójt gminy Chełmża, Wacław Adamczyk – wójt gminy Biała Rawska oraz Wojciech Rudalski – wójt gminy Paradyż.

Trzeba podkreślić, że po raz pierwszy w historii istnienia organizacji w Zarządzie zasiada przedstawiciel z województwa świętokrzyskiego. – Nasze województwo ma dużo mniej swoich reprezentantów niż inne województwa, jak chociażby województwo łódzkie. Stąd zawsze trudno było naszym przedstawicielom dostać się do Zarządu. Tym bardziej jest mi miło, że swoje głosy w tajnym głosowaniu oddali na mnie nie tylko przedstawiciele naszego województwa, ale również i innych – mówi burmistrz Marian Buras.

Podczas odbywającego się przez dwa dni w Warszawie Zgromadzenia Ogólnego Związku Gmin Wiejskich RP gościli: Jan Krzysztof Ardanowski, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Piotr Zientarski, senator, Przewodniczący Senackiej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, Andrzej Maciejewski, poseł Przewodniczący Sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, Rudolf Borusiewicz, dyrektor biura Związku Powiatów Polskich, Mariusz Poznański, honorowy Przewodniczący.

Agnieszka Olech 

Bezpłatne konsultacje na temat możliwości pozyskania dotacji z Funduszy Europejskich

0
Serdecznie zapraszamy mieszkańców z Miasta i Gminy Morawica do udziału w bezpłatnych konsultacjach na temat pozyskania dotacji z Funduszy Europejskich, które odbędą się 6 maja 2019 r. w godzinach 10.00 – 13.00. Konsultacji będzie udzielać pracownik Głównego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich w Kielcach na parterze Urzędu Miasta i Gminy Morawica w Biurze Obsługi Klienta.  

BĘDĄ ZMIANY W ODBIORZE ODPADÓW KOMUNALNYCH

0
W ubiegłym roku można było obserwować w mediach plagę pożarów na składowiskach odpadów w całej Polsce. Eksperci znający tę branżę od lat zaczęli szybko wiązać te wydarzenia ze zmianami, jakie zaistniały na rynkach światowych w związku z zakazem eksportu wielu odpadów z tworzyw sztucznych do Chin. Dotychczas ten kraj był głównym odbiorcą tej kategorii odpadów z Unii Europejskiej, w tym z Polski. Po zamknięciu rynku chińskiego firmy zbierające odpady w Polsce nagle zostały z surowcem, którego nikt nie chciał kupić a za zdeponowanie go na składowiskach należało zapłacić wysokie opłaty jak za odpady zmieszane. Stąd podejmowane przez niektórych próby pozbycia się kłopotliwych odpadów poprzez ich porzucenie na dzierżawionych nieruchomościach a nawet podpalenia. Aby ukrócić ten proceder rząd przygotował i przeprowadził zmiany w przepisach prawa dotyczących zbierania i zagospodarowania odpadów m.in. nakładając dodatkowe obowiązki na firmy działające w branży. Do tego doszły inne elementy związane ze wzrostem wynagrodzeń, zwiększeniem stawek opłat za składowanie odpadów na składowiskach czy ogólnym wzrostem cen niektórych usług. Wszystko to spowodowało, że z rynku zniknęło wiele firm dotychczas działających w tej branży, a ceny oferowane za zagospodarowanie odpadów w nowych przetargach wzrosły drastycznie, często nawet o 100%. W efekcie Gminy zaczęły podnosić stawki opłat pobieranych od mieszkańców, aby sfinansować rosnące po przetargach koszty, gdyż zgodnie z obowiązującymi przepisami samorząd nie może dokładać do tego własnych środków, a system odbierania odpadów w całości powinni finansować ci, którzy wytwarzają śmieci. Te podwyżki opłat pobieranych od mieszkańców obserwować możemy również w ościennych gminach. Często są do wzrosty drastyczne – przekraczające 100%. I tak w ostatnich miesiącach zwiększane były stawki opłat za odbiór odpadów od mieszkańców w gminach: Piekoszów (wzrost opłaty za odpady segregowane z 5 zł do 11,50 zł od osoby), Chmielnik (wzrost opłaty z 6 zł do 9 zł od osoby), Masłów (wzrost opłaty z 5 zł do 10 zł od osoby). Były także zmiany w Gminie Górno w gospodarstwach liczących do 2 osób wzrosły stawki z 6 zł do 12 zł  a w gospodarstwach liczących 3 i więcej osób z 12 do 24 zł i w Gminie Pierzchnica, gdzie stawki wzrosły z 10 zł do 12 zł i odpowiednio z 13 zł do 17 zł. Jak wiemy szykują się również zmiany w innych gminach. Również firma Fart Bis, która odbiera odpady od mieszkańców naszej Gminy wystąpiła już w ubiegłym roku z żądaniem podwyższenia wynagrodzenia wynikającego z umowy z 72 tys. zł do 128 tys. zł miesięcznie, czyli o około 80%. Początkowo Gmina odrzuciła te żądania powołując się na ważną umowę zawartą w 2017 r. z terminem obowiązywania 3 lata. Firma jednak skierowała sprawę na drogę sądową wykazując, że w sytuacji świadczenia usług po cenie wynikającej z umowy ponosi rażącą stratę, która doprowadzi ją do bankructwa. Dla naszych mieszkańców oznaczałoby to brak możliwości oddawania odpadów do czasu wyłonienia nowej firmy w przetargu, co w tym przypadku trwa zazwyczaj kilka miesięcy. Ponadto jest pewne, że nowa firma i tak nie utrzymałaby dotychczasowej ceny. Ostatecznie przed wyznaczonym na kwiecień terminem rozprawy strony przystąpiły do rokowań. Przeprowadzona została analiza porównawcza kosztów świadczenia usługi zbierania odpadów w roku 2017 i 2019. Wykazała ona, że roszczenia firmy są częściowo uzasadnione. Ponad wszelką wątpliwość ustalono znaczący wzrost opłat za przyjęcie odpadów segregowanych w instalacjach zagospodarowania odpadów i na składowiskach oraz wzrost kosztów wynagrodzenia minimalnego. Ponieważ tych czynników nie można było przewidzieć w momencie składania oferty w przetargu w 2017r. Fart Bis wezwał Gminę do zmiany warunków umowy na świadczenie usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych. Ostatecznie na rozprawie w dniu 10 kwietnia doszło do zawarcia ugody sądowej, na podstawie której miesięczne wynagrodzenie Fart Bis z tytułu odbioru i zagospodarowania odpadów wynosić będzie od maja tego roku około 91 tys. zł, czyli o 27% więcej niż dotychczas. W tej sytuacji prawnej nieunikniony jest wzrost opłat za odbiór odpadów od mieszkańców, które obowiązują u nas od 2014 roku. Projekt uchwały w tej sprawie zostanie przedstawiony na najbliższej sesji Rady Miejskiej w Morawicy. Propozycja jest taka, aby stawki opłat we wszystkich kategoriach wzrosły właśnie o 27% czyli o tyle o ile wzrośnie wynagrodzenie firmy odbierającej śmieci. Zmiana stawek nie będzie oznaczała konieczności składania nowych deklaracji. Natomiast właściciele nieruchomości otrzymają zawiadomienie o nowej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Terminy uiszczania opłat nie ulegają zmianie. Obecna umowa z Fart Bis obowiązuje do końca czerwca 2020 r. Przed tym terminem, najprawdopodobniej już na przełomie roku Gmina ogłosi nowy przetarg i wyłoni nowego wykonawcę, który będzie odpowiedzialny za odbiór i zagospodarowanie odpadów od naszych mieszkańców w kolejnych latach.

Początek sezonu rekreacyjnego

0
Początek wiosny jaki obserwujemy za oknem, słoneczna pogoda i budząca się do życia przyroda skłaniają wielu z nas do spacerów w plenerze i rekreacji. Praktycznie w każdej miejscowości są dogodne do tego celu tereny publiczne. Jak zawsze po zimie służby porządkowe Zakładu Gospodarki Komunalnej w Morawicy oraz zarządcy poszczególnych obiektów przeprowadzili wiosenne sprzątanie. Wielką pomocą wykazali się tutaj również sami mieszkańcy, którzy włączyli się do akcji porządkowych, czy to w sposób zorganizowany, czy też indywidualnie. Jak można zaobserwować z roku na rok zwiększa się liczba oddolnie organizowanych akcji tego typu i liczba uczestniczących w nich osób. Za ten wkład w dbałość o czystość i porządek naszego otoczenia wszystkim dziękujemy. Pamiętajmy jednak, że to w dużej mierze od nas samych zależy czy taki stan utrzyma się dłużej. Do nowego sezonu przygotowywane są także place zabaw. Uprawniony inspektor nadzoru budowlanego dokonał przeglądu wszystkich placów jeszcze w marcu. Powstał z tego przeglądu raport z zestawieniem uwag i usterek, które usuwają następnie pracownicy ZGK. Tegoroczna wiosna to jednocześnie początek pierwszego sezonu rekreacyjnego na obiektach, które zostały oddane do użytku pod koniec ubiegłego roku: na rozbudowanym zbiorniku wodnym w Morawicy oraz w Bilcza Park. Oba te obiekty zarządzane są przez spółkę komunalną naszej Gminy – Koral sport i rekreacja. Zadaniem spółki będzie dbanie tam o czystość, porządek i bezpieczeństwo użytkowników. Gmina natomiast planuje w tym roku pewne prace, które zwiększą bezpieczeństwo i poprawią komfort użytkowników tych obiektów. I tak w Morawicy powstanie oznakowanie i wymalowane zostaną linie rozgraniczające ciąg pieszy od ścieżek rowerowych, natomiast w Bilczy zostanie m.in. ogrodzony plac zabaw oraz ustawione będą toalety. Dla obiektu Bilcza Park najprawdopodobniej w terminie do końca maja zostanie wykonane docelowe przyłącze energetyczne, które zasilić ma oświetlenie ścieżek, ale też w przyszłości m.in. centrum kultury. Wraz z budową tego zasilania powinny zakończyć się problemy z gasnącymi latarniami w parku. W listopadzie ubiegłego roku zostały one włączone do stacji zasilającej oświetlenie uliczne nowo wybudowanych odcinków ulic Koralowej, Kryształowej i Brylantowej, ale to rozwiązanie tylko tymczasowe, które było przyczyną problemów z niedziałającymi latarniami. Teraz na zlecenie PGE Dystrybucja Rejon Energetyczny Kielce budowane jest nowe przyłącze energetyczne, które powinno być zakończone w ciągu najbliższego miesiąca. Wówczas będzie można przełączyć oświetlenie w parku pod docelową stację.