Od
1 lutego 2021 r. zmianie ulegają stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych. Opłata za odbiór odpadów będzie wynosić
18 zł za osobę w przypadku segregowania i nie zgłoszenia kompostownika
oraz 16 zł za osobę w przypadku segregowania i posiadania kompostownika przydomowego. Należy pamiętać, że
wskazanie w deklaracji posiadania kompostownika oznacza, że z nieruchomości
nie będą odbierane żadne bioodpady, ponieważ mieszkaniec w zamian za częściowe zwolnienie w opłacie zobowiązuje się do kompostowania wytworzonych bioodpadów w całości.
Nie będzie również miał możliwości wywiezienia bioodpadów na PSZOK.
Nieruchomość, na której segregacja odpadów nie jest prowadzona zapłaci stawkę
50 zł za osobę.
SKĄD PODWYŻKA
W gminach system gospodarowania odpadami komunalnymi oparty jest na zasadzie samofinansowania, a środki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na inne cele nie związane z pokryciem kosztów funkcjonowania systemu.
Gmina nie zarabia na śmieciach, jest tylko pośrednikiem w przekazywaniu opłat zebranych od mieszkańców za wywóz i zagospodarowanie odpadów. Z opłat tych pokrywane są koszty odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych, utworzenie i utrzymanie punktu selektywnej zbiórki odpadów (PSZOK), obsługi administracyjnej systemu, edukacji ekologicznej, wyposażenia nieruchomości w worki i pojemniki na odpady. Z pobranych opłat gmina może pokryć także koszty usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania. Wynika z tego prosta zależność tj.
im więcej odpadów zostanie wytworzonych i przekazanych do odebrania
tym większe opłaty ponosić będą mieszkańcy.
Ilość odebranych i zagospodarowanych odpadów ma decydujący wpływ na koszty funkcjonowania systemu. W
II półroczu 2020 r. z terenu Miasta i Gminy Morawica odebrano łącznie 1714,22ton odpadów, w tym 861,66 ton odpadów zmieszanych. Sam koszt odbioru i zagospodarowania tych odpadów w tym okresie wyniósł 901 531,98 zł. W
I półroczu 2020 r. przed zmianą systemu zebrano 1952,78 ton odpadów, w tym 967,02 ton odpadów zmieszanych. Koszt odbioru i zagospodarowania odpadów w tym czasie wyniósł 547 936,77 zł. Jak wynika z powyższego, ilość odpadów komunalnych odbieranych od mieszkańców nieznacznie zmalała, ale
koszt ich
odbioru i zagospodarowania wzrósł prawie dwukrotnie. Ilość tych odpadów nie jest całkowicie miarodajna, gdyż w poprzednich latach rozliczenie z firmą odbierającą odpady było ryczałtowe czyli bez względu na ilość odebranych odpadów opłata miesięczna była jednakowa.
Ilość odpadów oddanych przez mieszkańców Miasta i Gminy Morawica w II półroczu 2020 r.
Rodzaj odpadu
|
Ilość odpadów w tonach zebrana w okresie
VII-X/średnia m-czna
|
RAZEM
|
Cena za tonę
netto
|
Łączne koszty brutto
|
|
VII
|
VIII
|
IX
|
X
|
XI
|
XII
|
|
Promnik na dzień 30.12.2020
|
Odbiór |
Opakowania z papieru i tektury
|
11,52
|
11,58
|
18,72
|
17,56
|
14,56
|
16,74
|
90,68
|
280
|
100
|
37.215,07
|
Zmieszane odpady opakowaniowe (plastik)
|
39,32
|
29,56
|
49,52
|
32,46
|
39,90
|
38,50
|
229,26
|
420
|
100
|
128.784,82
|
Opakowania ze szkła
|
31,56
|
34,16
|
37,34
|
33,32
|
30,18
|
34,12
|
200,68
|
150
|
300
|
85.152,90
|
Odpady komunalne niewymienione
w innych podgrupach (popiół)
|
0
|
0
|
4,36
|
11,00
|
21,08
|
58,10
|
94,54
|
330
|
220
|
56.776,89
|
Odpady ulegające biodegradacji oraz
Odpady kuchenne ulegające biodegradacji
|
16,84
|
15,72
|
25,04
|
19,86
|
18,90
|
6,96
|
103,32
|
420
|
250
|
74.762,35
|
Niesegregowane (zmieszane)odpady komunalne
|
191,44
|
123,08
|
141,82
|
157,70
|
122,82
|
124,80
|
861,66
|
430
|
430
|
792.006,44
|
Odpady wielkogabarytowe
|
0
|
0
|
13,56
|
12,04
|
22,48
|
27,02
|
75,10
|
500
|
600
|
68.941,80
|
RAZEM
|
1.243.672,27
|
Obecnie, po pół roku rozliczania się z firmą odbierającą odpady (ENERIS Surowce S.A.) wg nowych zasad i przeprowadzeniu szczegółowej kalkulacji, aby zapewnić równowagę systemu gospodarowania odpadami, opłata od jednego mieszkańca musi wzrosnąć.
Decyzja ta nie była łatwa.
Nowa stawka została wyliczona w następujący sposób:
– wydatki na system gospodarowania odpadami w okresie od lipca do grudnia 2020 r. wyniosły
1 474 151,87 zł;
– dochody czyli środki wpłacane przez mieszkańców w tym samym okresie wyniosły
1 217 235,07 zł;
– różnica pomiędzy dochodami a wydatkami wynosi –
256 916,80 zł co oznacza, że system nie bilansuje się i opłata za odbiór odpadów jest niewystarczająca na pokrycie wydatków związanych z systemem, miesięcznie w budżecie brakuje około 43 000,00 zł;
– ilość mieszkańców ujętych w systemie czyli ilość osób zgłoszonych w złożonych deklaracjach –
15691 osób;
– różnica pomiędzy dochodami a wydatkami została podzielona przez liczbę mieszkańców ujętych w systemie gospodarowania odpadami i podzielona przez 6 m-cy (okres przyjęty do wyliczeń), a następnie dodana do obecnej stawki za odbiór odpadów (256916,80/15691=16,37 zł; 16,37/ 6 m-cy = 2,73 zł). Z tych obliczeń wynika, że obecnie obowiązujących stawek 13 i 15 zł należy dodać 3 zł, aby system gospodarowania odpadami się zbilansował.
Ilość odpadów oddanych przez mieszkańców Miasta i Gminy Morawica w II półroczu 2020 r. do PSZOK
kod
odpadu |
Rodzaj odpadu |
Ilość odpadów w Mg zebrana w okresie
VII-X/średnia m-czna |
RAZEM |
Cena za tonę netto
za odbiór, zagospodarowanie
|
Łączne koszty brutto |
|
|
VII |
VIII |
IX |
X |
XI |
XII |
|
20 01 28
|
Farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcze i żywice inne niż wymienione w 20 01 27 |
0
|
0
|
1,00
|
0,5
|
0,86
|
0,82
|
3,18
|
4000
|
13.737,60
|
17 01 07
|
Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów |
0
|
0
|
8,26
|
4,36
|
5,14
|
1,40
|
19,16
|
420
|
8.690,98
|
17 09 04
|
Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03 |
0
|
0
|
2,96
|
0,68
|
1,94
|
3,06
|
8,64
|
420
|
3.919,10
|
20 01 36
|
Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 |
0
|
0
|
0
|
0
|
0,16
|
8,56
|
8,72
|
350
|
3.296,16
|
16 01 03
|
Zużyte opony |
0
|
0
|
0
|
4,74
|
0
|
14,54
|
19,28
|
300
|
6.246,72
|
RAZEM
|
35.890,56
|
ŚMIECI WIĘCEJ, A DOMOWNIKÓW, KTÓRZY JE PRODUKUJĄ CORAZ MNIEJ
Jednym z głównych czynników jest duży wzrost ilości produkowanych śmieci na jednego mieszkańca przy deklarowaniu mniejszej liczby domowników w gospodarstwach. I tak w lipcu 2020 r. było 18,5 kg na osobę, podczas gdy w grudniu już 21,3 kg. Problemem w naszej gminie jest także „znikająca” liczba domowników – w deklaracjach śmieciowych ilość mieszkańców wynosi 15691 osób, a zameldowanych jest 16526 mieszkańców. Problemem jest także dołączanie odpadów z działalności gospodarczej do śmieci komunalnych przez niektórych przedsiębiorców.
Pracownicy Urzędu będą przeprowadzać kontrole deklaracji śmieciowych, gdyż tak duża niezgodność z danymi z ewidencji ludności przy jednoczesnym wzroście produkowanych śmieci przyczynia się do dalszego wzrostu cen odpadów i uderza w mieszkańców, którzy rzetelnie wypełniają deklaracje śmieciowe i płacą za rzeczywistą liczbę domowników.
JAK POWSTRZYMAĆ WZROST CEN
1.
Przydomowy kompostownik. Pamiętajmy, że samodzielne gospodarowanie bioodpadami np. liśćmi, trawą obniża cenę o 2 zł od osoby, zmniejsza strumień śmieci, co może powstrzymać wzrost kosztów.
2.
Dokładna segregacja odpadów. Pamiętajmy, aby przestrzegać zasad segregacji. Restrykcyjne kryteria dotyczące selektywnie zbieranych odpadów mogą stwarzać konieczność dodatkowego oczyszczania odpadów w sortowniach oraz powodować wzrost kosztów funkcjonowania instalacji przetwarzania odpadów.
3.
Ograniczenie liczby produkowanych odpadów. Będąc na zakupach starajmy się w miarę możliwości ograniczać ilość opakowań, plastików, kupujmy więcej produktów nieprzetworzonych. Działania takie pozwolą ograniczyć lawinę śmieci.
4.
Rzetelne i uczciwe wypełnianie deklaracji śmieciowych (za osobę, która nie jest zgłoszona muszą zapłacić inni mieszkańcy).
5.
Przestrzeganie przez przedsiębiorców zasady niemieszania odpadów z działalności gospodarczej z odpadami komunalnymi. Prosimy także o czujność mieszkańców i zgłaszanie takich przypadków.
PAMIĘTAJMY!
Problem gospodarki śmieciowej, z którym mierzą się wszystkie gminy w całej Polsce można rozwiązać tylko we współpracy Gminy z Mieszkańcami, dlatego potrzeba wspólnego zgodnego działania na rzecz odpowiedzialnego gospodarowania odpadami, po to by ceny śmieci w naszej gminie nie rosły. To nasza wspólna troska.