Zaśmiecone lasy, ulice, pobocza – problem, który dotyczy nas wszystkich!

0

Wiosna to czas, kiedy natura budzi się do życia. Wzdłuż ścieżek zaczynają kwitnąć drzewa, kwiaty i krzewy, a przyroda nabiera kolorów. Niestety, obok tej wspaniałej scenerii można natknąć się na nielegalnie porzucone śmieci. W lasach, na poboczach dróg, ulic, czy przy rzekach, znajdowanie odpadów stało się smutnym, ale coraz częściej spotykanym widokiem.

Nielegalny wywóz śmieci, nie tylko psuje estetykę środowiska, ale stanowi poważne zagrożenie dla przyrody i zdrowia publicznego. Śmieci zagrażają dzikim zwierzętom, które mogą je przypadkowo zjeść lub utknąć w odpadach. Plastikowe torby, opakowania po jedzeniu, a nawet niebezpieczne substancje chemiczne szkodzą środowisku. Z kolei nieprawidłowo porzucone odpady w procesie rozkładu mogą uwalniać toksyczne substancje do gleby i wód gruntowych.

Porzucanie odpadów to poważny problem, który szkodzi środowisku i zdrowiu publicznemu. Osoby, które decydują się na takie działanie, muszą liczyć się z poważnymi konsekwencjami prawnymi. Warto więc pamiętać, że dbanie o środowisko jest naszym wspólnym obowiązkiem. Edukacja ekologiczna, rozwój infrastruktury do zbiórki odpadów i aktywne działania kontrolne mogą pomóc zmniejszyć liczbę przypadków nielegalnego wywozu śmieci.

Każdego roku z okazji Dnia Ziemi w sołectwach organizowane są akcje sprzątania lasów. Ta społeczna inicjatywa cieszy się dużą popularnością i uświadamia jak ważne jest dbanie o środowisko. Również dzieci i młodzież angażują się w sprzątanie terenów zielonych i od najmłodszych lat uczą się tego, że środowisko to nasze wspólne dobro. Szerzenie świadomości ekologicznej wśród społeczeństwa jest niezwykle ważne. Musimy dążyć do sytuacji, w której akcje sprzątania lasów, terenów zielonych czy ulic będą potrzebne jak najmniej, a najlepiej wcale.

Industria LKS ZNICZ Chęciny na podium Mistrzostw Polski w zapasach

0

W ubiegłym tygodniu Kielce gościły zapaśników z całej Polski, którzy rywalizowali na Mistrzostwach Polski U-15. Do turnieju przystąpił zespół Industria LKS ZNICZ Chęciny, do którego należą uczniowie Szkoły Podstawowej w Brzezinach. W klasyfikacji drużynowej nasi młodzi sportowcy zajęli II miejsce.

W klasyfikacji indywidualnej II miejsce zajęła Alicja Zapała (kat. wagowa 39 kg). W zawodach uczestniczyli również: Lena Pobocha (kat. wagowa 46 kg), Aleksandra Wawrzycka (kat. wagowa 50 kg) oraz Adam Zapała (kat. wagowa 62 kg). Podczas turnieju odbyły się jednocześnie eliminacje do Mistrzostw Świata. Wielkie gratulacje dla młodych zapaśników!

Projekt parasolowy magazyny energii z unijnym dofinansowaniem!

0

Z radością informujemy, że decyzją Zarządu Województwa Świętokrzyskiego projekt „Magazyny energii na potrzeby istniejących instalacji OZE” uzyskał 17 mln 856 tys. zł dofinansowania. Dzięki tym środkom, na terenie gmin Chęciny, Daleszyce, Morawica, Miedziana Góra, Nowiny i Zagnańsk powstanie łącznie 630 magazynów energii.

Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku Miasto i Gmina Morawica rozpoczęła prace nad projektem obejmującym dostawę i montaż magazynów energii na potrzeby istniejących instalacji fotowoltaicznych dla mieszkańców. W ramach zawiązanego porozumienia pomiędzy gminami Chęciny, Daleszyce, Miedzianą Górą, Morawicą, Nowinami i Zagnańskiem utworzono projekt parasolowy – „Magazyny energii na potrzeby istniejących instalacji OZE”. Autorem wniosku o dofinansowanie i jednocześnie liderem porozumienia jest Miasto i Gmina Morawica. Kosztami przygotowania aplikacji o środki unijne gminy podzieliły się solidarnie. Mieszkańcy zainteresowani montażem magazynów byli zobowiązani wypełnić ankiety, będące wstępną deklaracją uczestnictwa w projekcie. Dofinansowanie do montażu może wynieść szacunkowo od 60% do 85% kosztów kwalifikowanych brutto. Pozostałą część kosztów zobowiązani są zapewnić uczestnicy projektu.

Po złożeniu wniosku decyzją Zarządu Województwa Świętokrzyskiego projekt uzyskał 17 mln 856 tys. zł dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W gminach Chęciny, Daleszyce, Morawica, Miedziana Góra, Nowiny i Zagnańsk powstanie łącznie 630 magazynów energii (w naszej gminie tj. 230 szt). Do podpisania umowy o dofinansowanie projektu pomiędzy gminą Morawica, a Zarządem Województwa Świętokrzyskiego dojdzie najprawdopodobniej w kwietniu po spełnieniu określonych formalności.

Magazyn energii to urządzenie działające jak duży akumulator, którego zadaniem jest przechowywanie energii elektrycznej wyprodukowanej przez panele fotowoltaiczne. Można zgromadzony tam prąd wykorzystać w nocy, lub w kolejnych dniach i wówczas nie ma konieczności pobierania energii z sieci publicznej. Posiadanie magazynu nie eliminuje całkowicie konieczności korzystania z energii z sieci publicznej, jednak pozwala znacząco obniżyć zużycie energii, co wpływa na obniżenie wysokości rachunków za prąd. Te innowacyjne instalacje stanowią krok naprzód w realizacji strategii na rzecz zrównoważonego rozwoju i transformacji energetycznej w regionie świętokrzyskim.

- 485428949_1031818115660758_482954508472629958_n.jpg

Ogólnopolski Turniej Wiedzy Pożarniczej ˝Młodzież zapobiega pożarom˝ 2025

0

W piątek, 21 marca br. w Samorządowym Centrum Kultury w Morawicy odbyły się eliminacje na szczeblu gminnym do Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej, pod hasłem: „Młodzież zapobiega pożarom”. Konkurs ma na celu popularyzację wśród dzieci i młodzieży znajomości przepisów przeciwpożarowych, zasad postępowania na wypadek pożaru oraz historii ruchu strażackiego.

W rozgrywkach wzięli udział uczniowie ze Szkół Podstawowych w Morawicy, Brzezinach, Woli Morawickiej, Dębskiej Woli, Obic oraz VII LO w Kielcach. Eliminacje zostały przeprowadzone w trzech grupach wiekowych. Pierwszą z grup stanowili uczniowie z klas I-IV, drugą uczniowie z klas V-VIII, a trzecią uczniowie ze szkół ponadpodstawowych. W składzie jury byli: przewodniczący – mł. bryg. Paweł Nyk, sekretarz – Andrzej Kusaj, Komendant Miejsko-Gminny OSP Jerzy Rożkiewicz oraz inspektor Ewa Król.

Wyniki:

I GRUPA WIEKOWA (KLASY I-IV)

  1. Maria Wąsik (SP. Brzeziny)
  2. Oskar Klimczak (SP. Wola Morawicka)
  3. Anna Gąsior (SP. Dębska Wola)
  4. Szymon Nogajczyk (SP. Morawica)

II GRUPA WIEKOWA (KLASY V-VIII)

  1. Oliwia Kwapisz (SP. Obice)
  2. Kornelia Iwan (SP. Morawica)
  3. Dominik Bugajski (SP. Dębska Wola)

III GRUPA WIEKOWA (SZKOŁY PONADPODSTAWOWE)

  1. Kacper Klimczak (VII LO w Kielcach)

Komitet Organizacyjny OTWP stwierdził na podstawie protokołu jury, że do eliminacji powiatowych Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej zakwalifikowali się: Maria Wąsik, Oliwia Kwapisz i Kacper Klimczak. Na zakończenie turnieju Burmistrz Miasta i Gminy Morawica Marian Buras pogratulował każdemu z uczestników i wraz z członkami jury uhonorował laureatów konkursu, którzy otrzymali dyplomy oraz vouchery.

Powitanie Wiosny nad Zalewem w Morawicy

0

 W piątek, 21 marca br. dzieci ze szkół i przedszkoli z terenu Miasta i Gminy Morawica powitały wiosnę.

ZBIÓRKA ODPADÓW WIELKOGABARYTOWYCH

0

Poniżej podajemy informację o terminach zbiórki odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz opon.

Jednocześnie przypominamy odpady wielkogabarytowe to: meble, materace, dywany, wózki dziecięce, suszarki na pranie, deski do prasowania, rowery, duże zabawki, ramy okienne, drzwi. Odpadem wielkogabarytowym nie są odpady budowlane, części samochodowe, motorowery, kosiarki spalinowe oraz ceramika łazienkowa.

Zgłoszenia odbioru odpadów przyjmowane będą od 24.03.2025 r. do 23.04.2025 r.

MIEJSCOWOŚĆ

Gabaryty,

zużyty sprzęt elektroniczny i opony (8 szt.)

PODWOLE, BRZEZINY

30 kwietnia

 

DĘBSKA WOLA, NIDA, ZBRZA, CHAŁUPKI

29 kwietnia

 

DYMINY, PIASECZNA GÓRKA, KUBY MŁYNY, BIELECKIE MŁYNY,

28 kwietnia

 

MORAWICA, WOLA MORAWICKA  

29 kwietnia

 

ŁABĘDZIÓW, RADOMICE I i II, BRUDZOW, ZABORZE, LISÓW  

29 kwietnia

 

DROCHÓW DOLNY, DROCHÓW GÓRNY, OBICE,  CHMIELOWICE, KAWCZYN,  

30 kwietnia

 

BILCZA

28 kwietnia

 

W Centrum Samorządowym odbył się pokaz tradycyjnych potraw kulinarnych

0

We czwartek, 20 marca br. w Samorządowym Centrum Kultury w Morawicy, Urząd Miasta i Gminy w Morawicy, Samorządowe Centrum Kultury i Biblioteka w Morawicy wspólnie ze Świętokrzyskim Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach zorganizował spotkanie z Kołami Gospodyń Wiejskich oraz zespołami folklorystycznymi z terenu Miasta i Gminy Morawica połączone z pokazem tradycyjnych potraw kulinarnych.

Zawarcie umów na wykonanie dokumentacji projektowo kosztorysowych dla dróg położonych na terenie Gminy Morawica

0

We czwartek 20.03.2025r. zostało podpisane 13. umów na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowych dla wybranych w drodze postępowania przetargowego dróg położonych na terenie Gminy Morawica.

- img_7154.jpg

Umowy na dokumentację projektowo kosztorysową podpisali Burmistrz Miasta i Gminy Morawica Marian Buras, przy kontrasygnacie Skarbnika Miasta i Gminy Morawica Małgorzaty Lisickiej oraz wykonawcy wybrani na drodze postępowania przetargowego. Pierwsze dziewięć projektów wykona H-Z PROJEKT Pan Michał Dyrdół, kolejne trzy DROGCAD Projektowanie Dróg Pan Dominik Morawski, a ostatni Specjalistyczne Biuro Inwestycyjno-Inżynierskie PROSTA-PROJEKT, które reprezentował pełnomocnik Pan Michał Zapiór. Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Morawica Marcin Dziewięcki krótko omówił jakich inwestycji będą dotyczyły dokumentacje projektowo kosztorysowe oraz przedstawił ich zakres.

1. Przebudowa drogi powiatowej nr 1123T ul. Garncarskiej w Chałupkach – projekt
  • Projekt obejmować ma zaprojektowanie chodnika o szerokości min. 1,80 m, przebudowę nawierzchni jezdni oraz odwodnienia
  • Odcinek drogi około 2321 m
  • Wykonawca ma opracować w ramach zadania Projekt Stałej Organizacji Ruchu wraz z niezbędnymi uzgodnieniami
  • Termin wykonania: 12 miesięcy od podpisania umowy, tj. do dnia 20.03.2026r.

Wykonawca: H-Z PROJEKT Michał Dyrdół, ul. Południowa 52B, Micigózd, 26-065 Piekoszów,

Wartość umowy: 121 770,00 zł

 2. Opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę ul. Działkowej i Polnej w Morawicy

  • Zadanie polega na wykonaniu projektu budowlanego drogi wraz z utwardzonym poboczem (dot. ul. Polnej)
  • Zamawiający wymaga złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID
  • Projekt obejmować ma zaprojektowanie jezdni o szerokości min 4,5 m oraz pobocza obustronnego 0,75 m wraz z odwodnieniem
  • Szacunkowa długość drogi ok. 612 m
  • Wykonawca ma opracować w ramach zadania Projekt Stałej Organizacji Ruchu wraz z niezbędnymi uzgodnieniami
  • Termin wykonania: 12 miesięcy od podpisania umowy, tj. do dnia 20.03.2026r.

Wykonawca: H-Z PROJEKT Michał Dyrdół, ul. Południowa 52B, Micigózd, 26-065 Piekoszów,

Wartość umowy: 121 770,00 zł

 3. Przebudowa ulicy Stok w miejscowości Radomice

  • Projekt obejmować ma zaprojektowanie jezdni o szerokości do 4,5 m + oraz pobocza obustronnego 0,75 m wraz z odwodnieniem
  • Odcinek drogi około 990 m
  • Wykonawca ma opracować w ramach zadania Projekt Stałej Organizacji Ruchu wraz z niezbędnymi uzgodnieniami
  • Termin wykonania: 10 miesięcy od podpisania umowy, tj. do dnia: 20.01.2026r.

Wykonawca: H-Z PROJEKT Michał Dyrdół, ul. Południowa 52B, Micigózd, 26-065 Piekoszów,

Wartość umowy: 39 360,00 zł

 4. Wykonanie projektu odbudowy ul. Miodowej w Brzezinach etap I

  • Projekt obejmować ma zaprojektowanie jezdni o szerokości do 4,5 m + oraz pobocza obustronnego 0,75 m wraz z odwodnieniem
  • Odcinek drogi około 200 m
  • Wykonawca ma opracować w ramach zadania Projekt Stałej Organizacji Ruchu wraz z niezbędnymi uzgodnieniami
  • Termin wykonania: 8 miesięcy od podpisania umowy, tj. do dnia 20.11.2025r.

Wykonawca: H-Z PROJEKT Michał Dyrdół, ul. Południowa 52B, Micigózd, 26-065 Piekoszów,

Wartość umowy: 17 220,00 zł

 5. Wykonanie projektu budowy drogi odchodzącej od ul. Szkolnej w Brzezinach

  • Projekt obejmować ma zaprojektowanie jezdni o szerokości do 4,5 m + oraz pobocza obustronnego 0,75 m wraz z odwodnieniem
  • Odcinek drogi około 128 m
  • Wykonawca ma opracować w ramach zadania Projekt Stałej Organizacji Ruchu wraz z niezbędnymi uzgodnieniami
  • Termin wykonania: 8 miesięcy od podpisania umowy, tj. do dnia 20.11.2025r.

Wykonawca: H-Z PROJEKT Michał Dyrdół, ul. Południowa 52B, Micigózd, 26-065 Piekoszów,

Wartość umowy: 22 140,00 zł

 6. Projekt chodnika na ulicy Spacerowej – Chałupki

  • Projekt obejmować ma zaprojektowanie chodnika o szerokości min. 1,80 m, remont nawierzchni jezdni wraz z odwodnieniem
  • Długość drogi około 400 m
  • Wykonawca ma opracować w ramach zadania Projekt Stałej Organizacji Ruchu wraz z niezbędnymi uzgodnieniami
  • Drogę należy zaprojektować w istniejącym pasie drogowym
  • Termin  wykonania: 10 miesięcy od podpisania umowy, tj. do dnia 20.01.2026r.

Wykonawca: H-Z PROJEKT Michał Dyrdół, ul. Południowa 52B, Micigózd, 26-065 Piekoszów,

Wartość umowy: 29 520,00 zł

 7. Projekt chodnika działka 34/2 ul. Piękna – Dębska Wola

  • Projekt obejmować ma zaprojektowanie chodnika o szerokości min. 1,80 m, remont nawierzchni jezdni wraz z odwodnieniem
  • Długość drogi około 400 m
  • Wykonawca ma opracować w ramach zadania Projekt Stałej Organizacji Ruchu wraz z niezbędnymi uzgodnieniami
  • Drogę należy zaprojektować w istniejącym pasie drogowym
  • Termin  wykonania: 10 miesięcy od podpisania umowy, tj. do dnia 20.01.2026r.

Wykonawca: H-Z PROJEKT Michał Dyrdół, ul. Południowa 52B, Micigózd, 26-065 Piekoszów,

Wartość umowy: 29 520,00 zł

 8.Projekt ul. Turkusowej w Bilczy

  • Projekt obejmować ma zaprojektowanie jezdni o szerokości do 4,5 m + oraz pobocza obustronnego 0,75 m wraz z odwodnieniem
  • Odcinek drogi około 118 m
  • Wykonawca ma opracować w ramach zadania Projekt Stałej Organizacji Ruchu wraz z niezbędnymi uzgodnieniami
  • Termin wykonania: 8 miesięcy od podpisania umowy, tj. do dnia 20.11.2025r.

Wykonawca: H-Z PROJEKT Michał Dyrdół, ul. Południowa 52B, Micigózd, 26-065 Piekoszów,

Wartość umowy: 17 220,00 zł

 9. Remont drogi w terenach przemysłowych w Bilczy

  • Projekt obejmować ma zaprojektowanie jezdni o szerokości ok. 5 m + oraz pobocza obustronnego 0,75 m wraz z odwodnieniem
  • Odcinek drogi około 313 m
  • Wykonawca ma opracować w ramach zadania Projekt Stałej Organizacji Ruchu wraz z niezbędnymi uzgodnieniami
  • Termin wykonania: 6 miesięcy od podpisania umowy, tj. do dnia 20.09.2025r.

Wykonawca: H-Z PROJEKT Michał Dyrdół, ul. Południowa 52B, Micigózd, 26-065 Piekoszów,

Wartość umowy: 14 760,00 zł

 10. Opracowanie dokumentacji projektowej na budowę chodnika przy ul. Nidziańskiej w Brzezinach

  • Zadanie polega na wykonaniu projektu budowlanego chodnika oraz ewentualnej przebudowy jezdni na odcinkach, które tego wymagają
  • Chodnik o szerokości min. 1,80 m
  • Zaprojektowanie odwodnienia nawierzchni
  • Wykonawca ma opracować w ramach zadania Projekt Stałej Organizacji Ruchu wraz z niezbędnymi uzgodnieniami
  • Długość chodnika ok. 860 m
  • Termin wykonania: 10 miesięcy od podpisania umowy, tj. do dnia: 20.01.2026r.

Wykonawca: DROGCAD Projektowanie Dróg Dominik Morawski, ul. Orzeszkowej 8/6, 25-435 Kielce,

Wartość umowy: 44 500,00 zł

 11.Opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę ul. Lipie w Brudzowie

  • Projekt obejmować ma zaprojektowanie jezdni o szerokości do 4,5 m + oraz pobocza obustronnego 0,75 m wraz z odwodnieniem
  • Odcinek drogi około 1 556 m
  • Wykonawca ma opracować w ramach zadania Projekt Stałej Organizacji Ruchu wraz z niezbędnymi uzgodnieniami
  • Termin wykonania: 10 miesięcy od podpisania umowy, tj. do dnia: 20.01.2026r.

Wykonawca: DROGCAD Projektowanie Dróg Dominik Morawski, ul. Orzeszkowej 8/6, 25-435 Kielce,

Wartość umowy: 54 000,00 zł

 12. Projekt budowy ul. Ks. Korneckiego – Morawica

  • Zadanie polega na wykonaniu koncepcji przestrzennej przebudowy ul. Ks. Korneckiego w Morawicy
  • W zakres opracowania wchodzić ma ustalenie przebiegu drogi wraz z określeniem jej układu geometrycznego,
  • Sposób odwodnienia drogi,
  • Propozycja przejść przez istniejące cieki wodne (o ile występują),
  • Określenie zakresu wejścia w działki sąsiednie w m2 (o ile zachodzi taka potrzeba),
  • Koncepcja  obejmować ma propozycję przebudowy jezdni i pobocza
  • Określenie trybu uzyskania zezwoleń lub decyzji na wykonanie robót budowlanych
  • Odcinek drogi około 1257 m
  • Termin wykonania: 6 miesięcy od podpisania umowy, tj. do dnia 30.09.2025r.

Wykonawca: DROGCAD Projektowanie Dróg Dominik Morawski, ul. Orzeszkowej 8/6, 25-435 Kielce,

Wartość umowy: 19 500,00 zł

 13. Projekt przebudowy i wykonania drogi gminnej ul. Kwiatowa – Obice

  • Projekt drogi ma obejmować remont nawierzchni jezdni z wykonaniem utwardzonego pobocza z kostki brukowej w granicach pasa drogowego, przewiduje się oczyszczenie istniejącego rowu i regulację przepustów pod zjazdami
  • Wykonawca ma opracować w ramach zadania Projekt Stałej Organizacji Ruchu wraz z niezbędnymi uzgodnieniami
  • Długość drogi około 983 m
  • Termin wykonania: 8 miesięcy od podpisania umowy, tj. do dnia 20.11.2025r.

Wykonawca: Specjalistycznym Biurem Inwestycyjno-Inżynierskim PROSTA-PROJEKT, ul. Kielecka 37 Piotrkowice, 26-020 Chmielnik

Wartość umowy: 63 960,00 zł

Powitanie Wiosny nad Zalewem w Morawicy

0

Burmistrz Miasta i Gminy Morawica zaprasza dzieci ze szkół i przedszkoli z terenu Miasta i Gminy Morawica na powitanie Wiosny, które odbędzie się w piątek 21 marca 2025 r. o godzinie 10:00 nad zalewem w Morawicy.

- 2025powitanie.png

Oddajemy krew dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego – konkurs dla OSP

0

100 tysięcy złotych to główna nagroda w przygotowanym przez Zarząd Województwa konkursie promującym honorowe krwiodawstwo. Konkurs adresowany jest do strażaków ochotników i wszystkich mieszkańców województwa świętokrzyskiego, którzy honorowo oddając krew, chcą jednocześnie wesprzeć swoje lokalne jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w walce o finansowe gratyfikacje. Do akcji przystąpiły OSP Morawica i OSP Bilcza.

Konkurs polegać będzie na prowadzeniu przez jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej kampanii wśród mieszkańców województwa świętokrzyskiego na rzecz honorowej zbiórki krwi. Każda osoba, która od stycznia do 15 września 2025 roku odda krew i przy tym wskaże konkretną jednostkę OSP przyczyni się do jej wygranej – nagrody otrzymają bowiem te jednostki na rzecz których zebrana zostanie największa ilość krwi. 

Celem konkursu jest popularyzacja idei honorowego krwiodawstwa wśród mieszkańców regionu, zwiększenie ilości pozyskiwanej krwi oraz aktywizacja lokalnych środowisk w honorowym krwiodawstwie. Za udział w akcji  przewidziane są nagrody pieniężne dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej, w wysokości uzależnionej od zajętego miejsca. Pierwsza nagroda, która będzie przyznana za największą ilość krwi oddanej na daną jednostkę OSP, to 100 tys. zł. Przewidziano też 10 nagród II stopnia po 40 tys. zł oraz 10 nagród III stopnia po 20 tys. zł. Wyniki akcji ogłoszone zostaną podczas jej podsumowania, połączonego z wręczeniem nagród laureatom w ramach obchodów Dni Honorowego Krwiodawstwa Polskiego Czerwonego Krzyża (22-26 listopada 2025 r).