Ministerstwo Zdrowia w 2024 roku uruchomiło centralną e-rejestrację w formie pilotażu. Funkcjonalność jest dostępna w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) dostępnym na www.pacjent.gov.pl oraz aplikacji mobilnej mojeIKP (w części Plan leczenia). Celem wprowadzenia systemu jest umożliwienie samodzielnego zarządzania wizytami, zmniejszenie liczby nieodwołanych terminów, zapewnienie dostępu do informacji o dostępności świadczeń w czasie rzeczywistym oraz w dłuższej perspektywie, skrócenie czasu oczekiwania. Pilotaż centralnej e-rejestracji realizowany jest na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia dotyczącego programu pilotażowego w zakresie centralnej elektronicznej rejestracji.
Na jakie świadczenia zapiszesz się przez e-rejestrację w trakcie pilotażu?
Pacjentki i pacjenci samodzielnie zapiszą się na pierwszą wizytę do kardiologa (z e-skierowaniem) oraz na cytologię i mammografię (bez skierowania, zgodnie z zasadami programów profilaktycznych) przez:
- Internetowe Konto Pacjenta (IKP) www.pacjent.gov.pl lub
- mojeIKP – darmowa aplikacja mobilna do pobrania w App Store i Google Play.
Co zyskają pacjenci?
Centralna e-rejestracja to szereg nowych udogodnień dla Pacjenta, w tym:
- możliwość samodzielnego, łatwego i szybkiego odwołania lub zmiany terminu umówionej wizyty;
- możliwość odwołania wizyty w IKP oraz aplikacji mojeIKP poprzez SMS, co pozwoli innym Pacjentom skorzystać z wolnego terminu;
- powiadomienia o zbliżającym się terminie wizyty u lekarza i o każdej zmianie w tym zakresie.
Pacjentki i pacjenci będą mogli łatwo i szybko umówić się na wizytę (m.in. wybrać termin i miejsce – zgodnie ze swoimi preferencjami). W IKP znajdą się również wszystkie informacje o zaplanowanych wizytach. Pacjenci pierwszorazowi – będą mogli odwołać lub zmienić termin wizyty, a pacjenci, którzy kontynuują leczenie, odwołać wizytę. Wszyscy pacjenci otrzymają powiadomienia nie tylko o zbliżającym się terminie wizyty u lekarza, ale też o każdej zmianie w tym zakresie (umówienie wizyty, jej odwołanie i zmiana terminu).
UWAGA!
Pacjenci będą mogli skorzystać z centralnej e-rejestracji (e-rejestracji) dopiero po udostępnieniu terminów przez placówki medyczne.
Zapisując się na wizytę, będzie można wyszukać najbliższą placówkę – dzięki filtrowaniu wyników według kryteriów (np. lokalizacja). Należy jednak pamiętać, że w IKP pojawią się tylko te placówki, które przystąpiły do pilotażu i udostępniły wolne terminy w centralnej e-rejestracji! To nie będą wszystkie miejsca, gdzie można wykonać badania profilaktyczne (mammografia i cytologia) oraz zapisać się do kardiologa. Pacjenci, którzy korzystają ze świadczeń poza kolejnością (np. honorowi krwiodawcy i kobiety w ciąży), umówią się wyłącznie w wybranej placówce (osobiście lub telefonicznie).
Co zyskają świadczeniodawcy?
Pilotaż centralnej e-rejestracji (e-rejestracji) przygotuje placówki do jej wdrożenia systemowego (obowiązkowego).
- Podmioty, które wezmą udział w pilotażu, otrzymają wsparcie finansowe:
- jednorazowe dofinansowanie kosztów m.in. integracji systemów IT z centralną e-rejestracją,
- comiesięczny ryczałt (na podstawie liczby udzielonych świadczeń, które zostały zrealizowane i potwierdzone w e-rejestracji).
Centralna e-rejestracja docelowo ograniczy czynności administracyjne placówek medycznych:
- placówki nie będą musiały samodzielnie raportować kolejek do NFZ — dane te będą automatycznie generowane przez system e-rejestracji,
- pacjent będzie mógł umawiać się na wizytę nie tylko osobiście lub telefonicznie w placówce, ale także online — za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (pacjent.gov.pl) oraz aplikacji mobilnej mojeIKP,
- placówkom, które prowadzą grafiki w postaci papierowej, pilotaż pomoże przejść na elektroniczną formę prowadzenia zapisów.
Centralna e-rejestracja docelowo zmniejszy liczbę nieodwołanych wizyt – pacjenci będą mogli łatwo i szybko odwołać wizytę lub zmienić jej termin. Wdrożenie e-rejestracji to wyzwanie dla placówek medycznych, szczególnie dla tych, które nadal prowadzą grafiki w postaci papierowej. Czekają je duże zmiany organizacyjne w wewnętrznych procesach. Będą musiały usystematyzować dane i przygotować grafiki w formie elektronicznej. Ta cyfrowa rewolucja przyniesie jednak ogromne korzyści. Dane będą uporządkowane, czytelne, kompletne i łatwo dostępne dla personelu medycznego.
Pilotaż – dlaczego to robimy?
Centralną e-rejestrację wdrażamy dla pacjentów. Chcemy, aby mogli łatwo umawiać się na wizyty, odwoływać je lub zmieniać terminy. W dłuższej perspektywie e-rejestracja wpłynie na skrócenie czasu oczekiwania na wizytę lekarza. Program pilotażowy zweryfikuje, jak e-rejestracja sprawdzi się w praktyce. Obejmie świadczenia, które dotyczą ważnych obszarów zdrowia publicznego.
Finansowanie
Placówki, które wezmą udział w pilotażu, otrzymają dofinansowanie:
- jednorazowo za integrację systemów IT i przekazanie danych do centralnej e-rejestracji
- co miesiąc – ryczał wypłacany w oparciu o liczbę świadczeń zrealizowanych w ramach pilotażu.
Etapy wdrożenia e-rejestracji
Pilotaż centralnej e-rejestracji potrwa do 31 grudnia 2025 r.
I etap – nabór placówek do programu pilotażowego (po wejściu w życie zarządzenia Prezesa NFZ);
II etap – udostępnienie pacjentom terminów wizyt w IKP przez placówki, które będą uczestniczyły w pilotażu.
Od 1 kwietnia 2025 r. do 28 lutego 2026 r. odbędzie się ewaluacja pilotażu.
Docelowo, z dniem 1 stycznia 2026 r. centralna e-rejestracja będzie funkcjonowała na podstawie ustawy. Ustawa nakłada na świadczeniodawców obowiązek integracji z centralną e-rejestracją w zakresach wskazanych w aktach wykonawczych do ustawy.
Jak wziąć udział w pilotażu
26 sierpnia 2024 roku ruszył nabór do pilotażu. Wnioski do OW NFZ składać mogą placówki medyczne, które mają umowę z Funduszem na realizację:
- wizyt w poradni kardiologicznej,
- badań mammograficznych lub cytologicznych w programach profilaktyki raka piersi i raka szyjki macicy.
Ponadto każda placówka zakwalifikowana do programu pilotażowego musi korzystać z oprogramowania podłączonego do platformy P1, które umożliwia m.in. obsługę e-skierowań i zdarzeń medycznych.
Komunikat Centrum e-Zdrowie: Rozpoczęcie pilotażu centralnej e-rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej
Placówki medyczne, które chcą skorzystać z dofinansowania, mogą się zgłaszać do 14 listopada 2025 r.
Ministerstwo Zdrowia, we współpracy z NFZ i CeZ, organizuje cykliczne webinary dla pracowników świadczeniodawców, dotyczące udziału w pilotażu
Podczas spotkań online omówione są:
- zasady udziału w pilotażu (nabór, zawieranie umów, rozliczanie)
- obowiązki świadczeniodawców
- zasady wsparcia technicznego
Zaproszenia będą wysyłane w systemie NFZ do placówek, które mają kontrakt z NFZ na kardiologię, cytologię i mammografię.
Link do cyklicznego webinaru, który odbywa się w każdy wtorek o 13:00
Jakie warunki musi spełnić placówka, aby wziąć udział w pilotażu?
Realizator musi posiadać:
– umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia na zakres objęty pilotażem (wizyty w poradni kardiologicznej lub na realizację badań mammograficznych lub cytologicznych w programach profilaktyki raka piersi i raka szyjki),
– oprogramowanie umożliwiające obsługę e-skierowań i zdarzeń medycznych,
– oprogramowanie spełniające wymogi techniczne dotyczące centralnej e-rejestracji oraz aplikację do obsługi programu pilotażowego zintegrowaną z Systemem P1.
Wymagania dotyczące oprogramowania realizatora znajdują się na stronie: ezdrowie.gov.pl/portal/home/dla-dostawcow/interfejsy
Informacje dla świadczeniodawców
-
właściwy oddział Narodowy Fundusz Zdrowia – pytania dotyczące naboru, zawierania umów i rozliczeń
-
integracja_p1@cez.gov.pl – zgłoszenia i pytania dotyczące integracji systemu gabinetowego z P1 (przed uruchomieniem działania produkcyjnego)
-
pilotazcer@cez.gov.pl – zgłoszenia i pytania techniczne dotyczące centralnej e-rejestracji
-
Infolinia Centrum e-Zdrowia (dla zgłoszeń produkcyjnych): 19 239
Więcej informacji na stronie internetowej: GOV.pl