Od stycznia 2020 r. społeczność Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach uczestniczy aktywnie realizując zadania w projekcie: Kształtowanie obywatelstwa europejskiego w społeczeństwach post-totalitarnych. Refleksje po 15 latach od rozszerzenia Unii Europejskiej #shareEU.
Do udziału w projekcie zostały zaproszone 24 szkoły z województwa świętokrzyskiego, 20 szkół podstawowych i 4 szkoły ponadpodstawowe. W tym gronie znalazła się Szkoła Podstawowa im J. Kochanowskiego w Chęcinach.
Projekt jest realizowany w ramach programu unijnego Europa dla Obywateli, który ma wspierać organizacje pozarządowe i samorządy, a także inne organizacje i instytucje nienastawione na zysk, działające w obszarze społeczeństwa obywatelskiego, kultury i edukacji, w realizacji zadań związanych z tematyką obywatelstwa europejskiego, inicjatyw lokalnych, zaangażowania społecznego i demokratycznego oraz pamięci europejskiej.
Realizatorami projektu #shareEU są: Uniwersytet Jagielloński (PL), Università degli Studi dell’Aquila (IT), Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici (SK), Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach (PL), Powiat kielecki (PL).
Cele i zadania projektu to: podjęcie działań przyczyniających się do zrozumienia przez obywateli Unii, jej historii i różnorodności, podnoszenie świadomości na temat pamięci, wspólnej historii i wartości oraz celu Unii, jakim jest promowanie pokoju, jego wartości
i dobrobytu narodów poprzez stymulowanie debaty, refleksji i rozwoju sieci, upamiętnienie głównych historycznych punktów zwrotnych w najnowszej historii Europy- od 2004 r. -15 lat rozszerzenia UE na Europę Środkową i Wschodnią, kształtowanie społeczeństwa obywatelskiego i uczestnictwa obywatelskiego w reżimach totalitarnych.
W ramach projektu w Szkole Podstawowej w Chęcinach zrealizowano wiele incjatyw dla uczniów i nauczycieli oraz społeczności lokalnej określonych w założeniach programu. Z celami i zadaniami projektu zapoznali się uczniowie oraz nauczyciele. Razem określono jakie działania oraz w jaki sposób będą realizowane.
Nauczyciele uczestniczyli w wykładach, dotyczących demokratycznych procesów społecznych zachodzących w Unii Europejskiej zarówno w wymiarze historycznym, jak i współczesnym, przygotowanych przez partnerów programu. Rozszerzali swoją wiedzę na temat działań edukacyjnych i społecznych związanych z kształtowaniem obywatelstwa europejskiego w społeczeństwach post-totalitarnych, w tym także pamięci historycznej, dziedzictwa kulturowego i wspólnych wartości europejskich.
Przeprowadzono wywiad z mieszkanką Chęcin na temat „Zmiany jakie nastąpiły w Polsce po 2004 r., w jaki sposób dzisiaj się ludziom żyje”.Uczniowie przygotowali materiały na instalacje i wystawy związane z tematyką projektu a tu między innymi „Jak zmieniły się Chęciny, dzięki środkom unijnym?”.
Dla wszystkich chętnych poznania historii Unii Europejskiej oraz państw członkowskich i już ponad 15 letniego uczestnictwa Polski w tej organizacji przygotowano materiały informacyjne w mini bibliotece w głównym holu budynku.
W ramach działań projektowych przeprowadzono zajęcia z uczniami na temat historii Unii Europejskiej, wspólnego uczestnictwa w strukturach unijnych i możliwości jakie ten udział oferuje: „Jak zmieniły się Chęciny dzięki środkom unijnym?, „Obywatel Europy, obywatel Polski”. Uczniowie przygotowali prezentacje i postery dotyczące tematu. W bardzo interesujący sposób opowiadali o zmianach jakie obserwują w Chęcinach i na ternie gminy. Było to twórcze spojrzenie na postrzeganie unii, korzyści płynących z członkowstwa z perspektywy młodego człowieka w lokalnym środowisku.
Uczniowie i nauczyciele aktywnie uczestniczyli w warsztatach historycznych i plastycznych prowadzonych przez koordynatorów projektu ze ŚCDN w Kielcach, panie M. Bednarską i A. Potocką –Kuc. Poznali historię barw narodowych państw uczestniczących w programie oraz nauczyli się wykonywać ozdoby z masy termoutwardzalnej realizując w ten sposób jedno z działań obowiązkowych pod nazwą „Barwy narodowe państw biorących udział w projekcie ShareEU inspiracją okolicznościowych prac plastycznych z termoutwardzalnej modeliny”,
Uczniowie pod kierunkiem koordynatora opracowali kwestionariusz pytań dla uczniów klas siódmych i ósmych oraz nauczycieli dotyczący określenia roli integracji europejskiej dla społeczności lokalnej, korzyści lub strat z członkowstwa, zmian jakie zaszły w Chęcinach i gminie i konkretnego ich wskazania.
W opinii badanych (ponad 85 %) wydarzenia związane z integracją europejską są dla nich ważne, widzą korzyści oraz zmiany jakie nastąpiły w mieście i gminie. Respondenci wymienili bardzo wiele inicjatyw i prac oraz zmian w tym zakresie.
Do projektu zaproszeni zostali także najmłodsi członkowie szkolnej społeczności, z oddziału przedszkolnego, którzy poznali symbole, barwy narodowe i hymn Unii Europejskiej. Ułożyli żywy plakat z akronimem programu #ShareEU.
Uczniowie i nauczyciele dzięki udziałowi w projekcie rozwinęli umiejętności z zakresu TIK ale także zdobyli wiedzę dotyczącą historii Unii, funkcjonowania państw post-totalitarnych w nowej rzeczywistości, poznali techniki badań socjologicznych, nauczyli się pracy z masą termoutwardzalną.
Podsumowaniem projektu będzie udział w międzynarodowej dwudniowej konferencji w Krakowie, na której przedstawione zostaną działania prowadzone przez partnerów i uczestników projektu.
Informacja o udziale, zadaniach i działaniach społeczności Szkoły Podstawowej im. J. Kochanowskiego w Chęcinach była częścią audycji Radia Fama w dniu 2 grudnia 2020 r., gdzie wywiadu udzieliły koordynator z ramienia partnera programu Maria Bednarska oraz Grażyna Barwinek zastępca dyrektora szkoły, koordynator szkolny projektu.
Grażyna Barwinek
Koordynator projektu
SP im. J. Kochanowskiego w Chęcinach