3.5 C
Kielce
poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualności“Marka terytorialna – jak ją kreować, wzmacniać i promować z korzyścią dla...

“Marka terytorialna – jak ją kreować, wzmacniać i promować z korzyścią dla gospodarki turystycznej”. Wyjątkowa konferencja w Targach Kielce

Zobacz

Od 30 listopada do 1 grudnia w Targach Kielce odbywać się będą XI Międzynarodowe Targi Turystyki Wiejskiej i Aktywnej AGROTRAVEL & Active Life. Tegoroczną edycję Targów poprzedziła zaplanowana na dwa dni, zorganizowana przez Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego międzynarodowa konferencja „Marka terytorialna – jak ją kreować, wzmacniać i promować z korzyścią dla gospodarki turystycznej”. Biorą w niej udział udział międzynarodowi eksperci z branży turystyki, naukowe autorytety i przedsiębiorcy. W piątek, 29 listopada w uroczystym otwarciu konferencji uczestniczył marszałek województwa Andrzej Bętkowski.

Sala konferencyjna Targów Kielce podczas piątkowego spotkania wypełniona była po brzegi, a zainteresowanie konferencją olbrzymie; wśród jej uczestników znaleźli się m.in. przedstawiciele Ministerstwa Sportu, Polskiej Organizacji Turystycznej oraz Polskiej Akademii Nauk.

Marszałek Andrzej Bętkowski podczas otwarcia wydarzenia podkreślał mnogość walorów turystycznych oferowanych przez region świętokrzyski. Jak powiedział, samorząd województwa jest organem prowadzącym wiele instytucji dla których właśnie obsługa turystów jest jednym z podstawowych obszarów działalności, jak Muzeum Wsi Kieleckiej, czy Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie.

– Województwo świętokrzyskie jest regionem, który na pewno może doskonale uczestniczyć w rozwoju turystyki w naszym kraju. Turystyka jest bardzo istotnym elementem wzrostu gospodarczego Polski, jej udział w PKB to około sześć procent. A nasz region, pomimo niewielkiego rozmiaru, oferuje ogromną ilość atrakcji. Dlatego jako samorząd województwa staramy się te walory podkreślać i wzmacniać – powiedział marszałek Andrzej Bętkowski.

Wśród wielu znakomitych gości w pierwszym dniu konferencji wzięli udział między innymi dyrektor Departamentu Promocji Turystyki Krajowej Polskiej Organizacji Turystycznej Jacek Janowski, Thomas Brandner, dyrektor generalny Regionalnego Stowarzyszenia Turystycznego Sud&Weststeiermark z Południowej i Zachodniej Styrii, Claudia Flatscher, dyrektor generalny Regionu Turystycznego Hochsteinmark ze Styrii Górnej oraz Mario Christian Gruber, dyrektor generalny Regionalnego Stowarzyszenia Turystycznego Kraina Term i Wulkanów Styria.

– Zarówno konferencja, jak i Targi są wydarzeniami wyjątkowymi, ponieważ po raz pierwszy odbywają się o tej porze roku i rozpoczynają zimowy sezon turystyczny – powiedział Marcin Piętak, prezes zarządu świętokrzyskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. – Jednym z podstawowych partnerów tegorocznych Targów są przyjaciele z austriackiej Styrii, którzy zaprezentowali dziś swój region jako zielone serce Austrii. Mogliśmy wymienić się doświadczeniami, dowiedzieć się w jaki sposób kreowana jest tam marka terytorialna.

Prezes ROT podkreślał, że konferencja i towarzyszące jej warsztaty nie mogłyby się odbyć, gdyby nie wsparcie finansowe Ministerstwa Sportu i Turystyki.

– Aktywna turystyka, turystyka wiejska stanowi ważny element polskiej oferty wypoczynkowej, ale aby ta gałąź turystyki dynamicznie się rozwijała ważne jest wzmacnianie jej konkurencyjności – mówiła podczas uroczystego otwarcia konferencji wiceminister Anna Krupka. Tę rolę doskonale spełniają rozpoczynające się jutro Międzynarodowe Targi Turystyki Wiejskiej i Aktywnej AGROTRAVEL & Active Life, które są platformą wymiany wiedzy i informacji będąc kluczową polską imprezą wystawienniczą służącą promocji oferty wypoczynkowej na wsi. Cieszę się, że dzisiejsza konferencja mogła zostać zorganizowana przy udziale środków finansowych Ministerstwa Sportu i Turystyki – dodała.

W pierwszym dniu konferencji zaprezentowane zostały najlepsze przykłady rozwijania oraz kształtowania pozytywnego wizerunku krajowych i zagranicznych destynacji turystycznych. Prelegenci zwracali uwagę na konieczność implementacji dobrych praktyk w zakresie tworzenia i rozwoju różnych polskich oraz zagranicznych marek turystycznych, w tym wykorzystanie doświadczeń w budowie marek.

Wystąpienia w szerokim zakresie podejmowały zagadnienia budowania, współpracy regionalnej i skutecznej promocji marki, dotyczyły, między innymi, znaczenia marki dla rozwoju gospodarki turystycznej – temat ten omawiały dr hab. Wioletta Kamińska z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz Małgorzata Wilk-Grzywna, dyrektor Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego. O zewnętrznych powiązaniach regionu jako podstawie do promocji marki terytorialnej opowiadał prof. dr hab. Tomasz Komornicki z Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Z kolei, o tym jak wykorzystać potencjał środowiska i świadczenia kulturowe ekosystemów do kreowania marki terytorialnej mówił prof. zw. dr hab. Marek Degórski także z warszawskiej PAN. Wnioski ze studium przypadku kreowania terytorialnej marki turystycznej regionu na przykładzie województwa świętokrzyskiego przedstawił dr Janusz Majewski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

W piątek trwały także spotkania B2B kierowane do hotelarzy i zarządców atrakcji turystycznych, chcących poszerzyć kanały dystrybucji swoich ofert, oraz do biur podróży. W warsztatach wzięło udział 15 biur podróży zainteresowanych regionem świętokrzyskim.

W sobotę, 30 listopada, w drugim dniu konferencji, podczas dwóch paneli dyskusyjnych formułowane będą praktyczne wnioski na przyszłość, dotyczące sposobów na wzmocnienie marki terytorialnej. Będzie, między innymi, mowa o tworzeniu marki turystycznej jako planowania lokalnego rozwoju na przykładzie gminy Sieraków, kreowaniu przestrzeni wiejskiej w oparciu o markę przyjazną dla zrównoważonego rozwoju oraz ukrytym potencjale turystycznym w sąsiedztwie dużego miasta.

Podsumowane zostaną także działania podjęte w ramach projektu „Świętokrzyskie, silna marka terytorialna – cykl działań analityczno-rozwojowych. Studium przypadku dla kreowania i wzmacniania polskich marek regionalnych i lokalnych”, realizowanego przez Regionalną Organizację Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego, współfinansowanego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki.

 

Galeria

Aktualności

Polecamy