3.5 C
Kielce
czwartek, 19 czerwca, 2025
Strona głównaKulturaKONCERT SYMFONICZNY KURPIŃSKI KONTRA DONIZETTI

KONCERT SYMFONICZNY KURPIŃSKI KONTRA DONIZETTI

Zobacz

To już trzeci muzyczny “pojedynek” Kurpińskiego z włoskim kompozytorem. Po Bellinim i Rossinim przyszedł czas na Donizettiego. To koncert zestawiający ze sobą twórczość dwóch znakomitych kompozytorów późnego klasycyzmu/początku romantyzmu. Obaj byli rówieśnikami, obaj tworzyli niezapomniane melodie i wspaniałe opery. Arie którego z nich zyskają większe uznanie publiczności – Kurpińskiego czy Doznizzetiego…?Pomysłodawcą programu jest wybitna śpiewaczka i pedagog prof. Jadwiga Rappé. Koncert odbędzie się w Filharmonii Świętokrzyskiego w piątek, 31 stycznia, g. 19:00, sala koncertowa.

Marta Błaszak
Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie śpiewu solowego prof. zw. dr hab. Bożeny Harasimowicz. Wydobyła z niepamięci zapomniane utwory hrabianki Marii Zamoyskiej, której poświęciła temat pracy magisterskiej pod kierunkiem prof. dr hab. Piotra Kusiewicza.
Role teatralne: Brzydkie Kaczątko w prapremierze spektaklu Andersen w świecie swoich baśni Teatru Pana O. w reżyserii Artura Niedźwiedzia (2024)
Nagrody: III nagrody w V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym “Bella Voce” w Busku-Zdroju (2021);
wyróżnienie w IV Uczelnianym Konkursie “Polska Miniatura” w Gdańsku (2021);
wyróżnienie w III Konkursie Wokalnym im. Carla Loewego (2021);
nagroda honorowa I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Marii Zamoyskiej w Kórniku (2023) za wydobycie z niepamięci utworów Patronki Konkursu i inspirujące działania artystyczne propagujące twórczość Marii Zamoyskiej.
Osiągnięcia naukowe: wykład: “Życie i twórczość muzyczna hrabianki Marii Zamoyskiej” podczas sesji naukowej w ramach XI Gdańskich Dni Wokalistyki “Musica Wokale 2021” oraz dla uczestników Programu Edukacji Medialnej Szkoła Generałowej (z okazji 85. rocznicy śmierci hrabianki Zamoyskiej);
wykład “Współczesna recepcja twórczości hrabianki Marii Zamoyskiej” podczas sesji naukowej w ramach XII Gdańskich Dni Wokalistyki “Musica Vocale 2023”.
Nagrania: płyta “Maria Zamoyska – ze śpiewnika Szkoły Domowej Pracy Kobiet” (2023);
klip z utworem “Agnus” kompozycji Dariusza Tabisza, nawiązującego do twórczości Marii Zamoyskiej;
słuchowisko “Hrabia” – przygotowane przez Radio Poznań, Stowarzyszenie Teatralne Legion i Fundację Zakłady Kórnickie w setną rocznice śmierci Patrona Roku 2024, Władysława Zamoyskiego (scenariusz i reżyseria Sławomir Bajew, muz. Dariusz Tabisz).

Gabriela Kleban
Absolwentka studiów magisterskich w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Bożeny Harasimowicz, a także absolwentka studiów licencjackich na kierunku Teoria muzyki.
Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich z takimi artystami, jak: Iwona Hossa, Anna Jeremus-Lewandowska, Ulrike Sonntag, Sofija Cingula. W 2021 i 2023 roku uczestniczyła w kursie mistrzowskim wykonawstwa pieśni renesansowej z towarzyszeniem lutni, prowadzonym przez Jana Čižmářa.Ma na swoim koncie koncerty z orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot (m.in. światowe prawykonanie kompozycji Bernarda Stielera), a także z zespołami muzyki dawnej, takimi jak Ensamble Inegalité i Orkiestra Musica Antiqua im. Andrzeja Szwalbego. W grudniu 2022 roku towarzyszyła Raphaelowi Höhnowi i Café Zimmermann w wykonaniu Kantaty BWV 55 J.S. Bacha podczas festiwalu Actus Humanus Nativitas. W październiku 2023 roku zadebiutowała podczas festiwalu ORGANy PLUS+ – premierowe wykonanie Missa in D Wojciecha Dankowskiego oraz koncert Bach in Gdańsk III (1704).Na jej repertuar składają się liczne partie operowe i oratoryjne, a także kantaty i pieśni.

Radosław Blonka
Jest absolwentem PSM im. I. J. Paderewskiego w Piotrkowie Trybunalskim oraz Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdaosku, który ukooczył z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego prof. Piotra Kusiewicza. Swoje umiejętności wokalne rozwijał na licznych kursach mistrzowskich pod okiem takich pedagogów jak: Jadwiga Rappe, Kałudi Kałudow czy Olga Pasiecznik. Jest laureatem kilkudziesięciu konkursów wokalnych, w tym II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Bella Voce oraz nagrody im. Anny Kościelniak na I Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej Ars Et Gloria w Katowicach. Jako solista oraz członek zespołów wokalnych występuje na licznych koncertach i festiwalach muzycznych na terenie całego kraju a także w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Szwajcarii, Danii, Szwecji, Norwegii, na Litwie i Łotwie. W 2024 r. wziął udział w ponad 70 koncertach wykonując zarówno repertuar klasyczny (Requiem G. Faure oraz recital polskich pieśni romantycznych w Londynie) jak i musicalowy (Król Lew i Nędznicy na wielu prestiżowych scenach m.in.: w Wiedniu, Lipsku, Berlinie, Dreźnie, Bazylei, Frankfurcie, Zurychu, Goeteborgu, czy Kopenhadze).

Tomasz Bugaj
Tomasz Bugaj jest kierownikiem Katedry Dyrygentury w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Do 2005 roku piastował funkcję Dyrektora Artystycznego i Głównego Dyrygenta Filharmonii Krakowskiej (od 1998), a w latach 2006–2008 był Dyrektorem Muzycznym Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie. Jest jednym z czołowych przedstawicieli powojennej generacji dyrygentów polskich. Urodził się w 1950 roku w Kłomnicach, ukończył II LO im. R. Traugutta i PSM II stopnia w Częstochowie. Studiował dyrygenturę (1969–1974) u prof. Stanisława Wisłockiego w warszawskiej Akademii Muzycznej oraz muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (1969-1972). Bezpośrednio po ukończeniu studiów podjął współpracę z Warszawską Operą Kameralną, gdzie awansował po kolei ze stanowiska asystenta dyrygenta (m.in. Kazimierza Korda, Jerzego Maksymiuka, Jurgena Jurgensa) na dyrygenta i wreszcie na dyrektora muzycznego tejże opery. Z Warszawską Operą Kameralną odbył liczne tournée po Europie i Stanach Zjednoczonych, dyrygując operami Haydna, Pergolesiego, Cimarosy, Paisiella, Telemanna, Händla, Rossiniego i Donizettiego, a specjalizując się – przede wszystkim – w dziełach Mozarta. Przełomem w karierze Tomasza Bugaja była pierwsza nagroda w Międzynarodowym Konkursie w Bristolu w 1978 roku. Dzięki temu sukcesowi przez kilka następnych sezonów występował on z Bournemouth Symphony Orchestra i Bournemouth Sinfonietta oraz nawiązał kontakty z wieloma wiodącymi zespołami brytyjskimi, m.in. z orkiestrami: London Philharmonic, Royal Scottish National, Royal Liverpool Philharmonic, BBC Philharmonic, BBC Scottish Symphony, BBC Welsh, Scottish Chamber i Ulster. W Polsce Tomasz Bugaj był dyrektorem artystycznym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1980–1984), Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi (1987–1990) oraz regularnym gościem wiodących orkiestr polskich: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonii Varsovii i Polskiej Orkiestry Kameralnej.

Adam Czopek – dziennikarz, publicysta muzyczny, kolekcjoner wszelkich dokumentów związanych z teatrem muzycznym. Od ponad trzydziestu lat pilny obserwator życia muzycznego w Polsce i za granicą. Bywał gościem teatrów operowych w: Wiedniu, Paryżu, Mediolanie, Pradze, Budapeszcie, Berlinie, Monachium oraz Festiwali w Bayreuth, Salzburgu, Veronie i Torre del Lago. Od wielu lat publikuje recenzje oraz artykuły dotyczące głównie teatru muzycznego w prasie ogólnopolskiej i periodykach muzycznych. Jest również autorem wielu opracowań monograficznych zamieszczanych w programach i folderach teatrów operowych, Poznania, Łodzi, Wrocławia, Bytomia i Krakowa. Jego dorobek publicystyczny obejmuje książki: Polacy na wielkich operowych scenach świata (2008), Krystyna Jamroz wielka dama polskiej opery (2009), Polacy w świecie wielkiej opery (2013), Krystyna Jamroz, życie dla sceny (2014), Świętokrzyskie soprany, tenory i basy (2014), Saga rodu Reszków (2017). Maria Fołtyn – życie z Moniuszką 2019. Najnowszą pozycją tego gatunku jest Wagner bez tajemnic (2021).

Jego pasją jest przede wszystkim historia opery i wokalistyki, tak w wymiarze krajowym jak i międzynarodowym. Przez kilka lat prowadził w miesięczniku „Muzyka21” stały cykl Legendy polskiej wokalistyki. Był stałym współpracownikiem portalu „www.Maestro.net.pl”, od początku jego powstania. Swoje muzyczno-operowe zainteresowania realizuje także w kolekcjonerskiej pasji, której poświęca się do ponad ćwierćwiecza. Jego bogate zbiory plakatów, afiszy, programów i zdjęć z operowych spektakli oraz artystów, należą do najbogatszych w Europie i były prezentowane w teatrach operowych: Warszawy, Poznania i Łodzi, Gdańska, Lublina, Bytomia i Wrocławia. Od trzech lat prowadzi własny portal internetowy Okolice opery, magazyn operowy Adama Czopka.

 

 

Aktualności

Znów wybierzemy najsmaczniejszą potrawę powiatu kieleckiego

Zbliża się XVIII Konkurs na Najsmaczniejszą Potrawę Powiatu Kieleckiego. Stanowi on doskonałą promocję regionalnej kuchni i...

Polecamy