To już trzeci muzyczny “pojedynek” Kurpińskiego z włoskim kompozytorem. Po Bellinim i Rossinim przyszedł czas na Donizettiego. To koncert zestawiający ze sobą twórczość dwóch znakomitych kompozytorów późnego klasycyzmu/początku romantyzmu. Obaj byli rówieśnikami, obaj tworzyli niezapomniane melodie i wspaniałe opery. Arie którego z nich zyskają większe uznanie publiczności – Kurpińskiego czy Doznizzetiego…?Pomysłodawcą programu jest wybitna śpiewaczka i pedagog prof. Jadwiga Rappé. Koncert odbędzie się w Filharmonii Świętokrzyskiego w piątek, 31 stycznia, g. 19:00, sala koncertowa.
Marta Błaszak
Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie śpiewu solowego prof. zw. dr hab. Bożeny Harasimowicz. Wydobyła z niepamięci zapomniane utwory hrabianki Marii Zamoyskiej, której poświęciła temat pracy magisterskiej pod kierunkiem prof. dr hab. Piotra Kusiewicza.
Role teatralne: Brzydkie Kaczątko w prapremierze spektaklu Andersen w świecie swoich baśni Teatru Pana O. w reżyserii Artura Niedźwiedzia (2024)
Nagrody: III nagrody w V Międzynarodowym Konkursie Wokalnym “Bella Voce” w Busku-Zdroju (2021);
wyróżnienie w IV Uczelnianym Konkursie “Polska Miniatura” w Gdańsku (2021);
wyróżnienie w III Konkursie Wokalnym im. Carla Loewego (2021);
nagroda honorowa I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Marii Zamoyskiej w Kórniku (2023) za wydobycie z niepamięci utworów Patronki Konkursu i inspirujące działania artystyczne propagujące twórczość Marii Zamoyskiej.
Osiągnięcia naukowe: wykład: “Życie i twórczość muzyczna hrabianki Marii Zamoyskiej” podczas sesji naukowej w ramach XI Gdańskich Dni Wokalistyki “Musica Wokale 2021” oraz dla uczestników Programu Edukacji Medialnej Szkoła Generałowej (z okazji 85. rocznicy śmierci hrabianki Zamoyskiej);
wykład “Współczesna recepcja twórczości hrabianki Marii Zamoyskiej” podczas sesji naukowej w ramach XII Gdańskich Dni Wokalistyki “Musica Vocale 2023”.
Nagrania: płyta “Maria Zamoyska – ze śpiewnika Szkoły Domowej Pracy Kobiet” (2023);
klip z utworem “Agnus” kompozycji Dariusza Tabisza, nawiązującego do twórczości Marii Zamoyskiej;
słuchowisko “Hrabia” – przygotowane przez Radio Poznań, Stowarzyszenie Teatralne Legion i Fundację Zakłady Kórnickie w setną rocznice śmierci Patrona Roku 2024, Władysława Zamoyskiego (scenariusz i reżyseria Sławomir Bajew, muz. Dariusz Tabisz).
Gabriela Kleban
Absolwentka studiów magisterskich w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Bożeny Harasimowicz, a także absolwentka studiów licencjackich na kierunku Teoria muzyki.
Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich z takimi artystami, jak: Iwona Hossa, Anna Jeremus-Lewandowska, Ulrike Sonntag, Sofija Cingula. W 2021 i 2023 roku uczestniczyła w kursie mistrzowskim wykonawstwa pieśni renesansowej z towarzyszeniem lutni, prowadzonym przez Jana Čižmářa.Ma na swoim koncie koncerty z orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot (m.in. światowe prawykonanie kompozycji Bernarda Stielera), a także z zespołami muzyki dawnej, takimi jak Ensamble Inegalité i Orkiestra Musica Antiqua im. Andrzeja Szwalbego. W grudniu 2022 roku towarzyszyła Raphaelowi Höhnowi i Café Zimmermann w wykonaniu Kantaty BWV 55 J.S. Bacha podczas festiwalu Actus Humanus Nativitas. W październiku 2023 roku zadebiutowała podczas festiwalu ORGANy PLUS+ – premierowe wykonanie Missa in D Wojciecha Dankowskiego oraz koncert Bach in Gdańsk III (1704).Na jej repertuar składają się liczne partie operowe i oratoryjne, a także kantaty i pieśni.
Radosław Blonka
Jest absolwentem PSM im. I. J. Paderewskiego w Piotrkowie Trybunalskim oraz Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdaosku, który ukooczył z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego prof. Piotra Kusiewicza. Swoje umiejętności wokalne rozwijał na licznych kursach mistrzowskich pod okiem takich pedagogów jak: Jadwiga Rappe, Kałudi Kałudow czy Olga Pasiecznik. Jest laureatem kilkudziesięciu konkursów wokalnych, w tym II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Bella Voce oraz nagrody im. Anny Kościelniak na I Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej Ars Et Gloria w Katowicach. Jako solista oraz członek zespołów wokalnych występuje na licznych koncertach i festiwalach muzycznych na terenie całego kraju a także w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Szwajcarii, Danii, Szwecji, Norwegii, na Litwie i Łotwie. W 2024 r. wziął udział w ponad 70 koncertach wykonując zarówno repertuar klasyczny (Requiem G. Faure oraz recital polskich pieśni romantycznych w Londynie) jak i musicalowy (Król Lew i Nędznicy na wielu prestiżowych scenach m.in.: w Wiedniu, Lipsku, Berlinie, Dreźnie, Bazylei, Frankfurcie, Zurychu, Goeteborgu, czy Kopenhadze).
Tomasz Bugaj
Tomasz Bugaj jest kierownikiem Katedry Dyrygentury w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Do 2005 roku piastował funkcję Dyrektora Artystycznego i Głównego Dyrygenta Filharmonii Krakowskiej (od 1998), a w latach 2006–2008 był Dyrektorem Muzycznym Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie. Jest jednym z czołowych przedstawicieli powojennej generacji dyrygentów polskich. Urodził się w 1950 roku w Kłomnicach, ukończył II LO im. R. Traugutta i PSM II stopnia w Częstochowie. Studiował dyrygenturę (1969–1974) u prof. Stanisława Wisłockiego w warszawskiej Akademii Muzycznej oraz muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (1969-1972). Bezpośrednio po ukończeniu studiów podjął współpracę z Warszawską Operą Kameralną, gdzie awansował po kolei ze stanowiska asystenta dyrygenta (m.in. Kazimierza Korda, Jerzego Maksymiuka, Jurgena Jurgensa) na dyrygenta i wreszcie na dyrektora muzycznego tejże opery. Z Warszawską Operą Kameralną odbył liczne tournée po Europie i Stanach Zjednoczonych, dyrygując operami Haydna, Pergolesiego, Cimarosy, Paisiella, Telemanna, Händla, Rossiniego i Donizettiego, a specjalizując się – przede wszystkim – w dziełach Mozarta. Przełomem w karierze Tomasza Bugaja była pierwsza nagroda w Międzynarodowym Konkursie w Bristolu w 1978 roku. Dzięki temu sukcesowi przez kilka następnych sezonów występował on z Bournemouth Symphony Orchestra i Bournemouth Sinfonietta oraz nawiązał kontakty z wieloma wiodącymi zespołami brytyjskimi, m.in. z orkiestrami: London Philharmonic, Royal Scottish National, Royal Liverpool Philharmonic, BBC Philharmonic, BBC Scottish Symphony, BBC Welsh, Scottish Chamber i Ulster. W Polsce Tomasz Bugaj był dyrektorem artystycznym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1980–1984), Filharmonii im. Artura Rubinsteina w Łodzi (1987–1990) oraz regularnym gościem wiodących orkiestr polskich: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonii Varsovii i Polskiej Orkiestry Kameralnej.
Adam Czopek – dziennikarz, publicysta muzyczny, kolekcjoner wszelkich dokumentów związanych z teatrem muzycznym. Od ponad trzydziestu lat pilny obserwator życia muzycznego w Polsce i za granicą. Bywał gościem teatrów operowych w: Wiedniu, Paryżu, Mediolanie, Pradze, Budapeszcie, Berlinie, Monachium oraz Festiwali w Bayreuth, Salzburgu, Veronie i Torre del Lago. Od wielu lat publikuje recenzje oraz artykuły dotyczące głównie teatru muzycznego w prasie ogólnopolskiej i periodykach muzycznych. Jest również autorem wielu opracowań monograficznych zamieszczanych w programach i folderach teatrów operowych, Poznania, Łodzi, Wrocławia, Bytomia i Krakowa. Jego dorobek publicystyczny obejmuje książki: Polacy na wielkich operowych scenach świata (2008), Krystyna Jamroz wielka dama polskiej opery (2009), Polacy w świecie wielkiej opery (2013), Krystyna Jamroz, życie dla sceny (2014), Świętokrzyskie soprany, tenory i basy (2014), Saga rodu Reszków (2017). Maria Fołtyn – życie z Moniuszką 2019. Najnowszą pozycją tego gatunku jest Wagner bez tajemnic (2021).
Jego pasją jest przede wszystkim historia opery i wokalistyki, tak w wymiarze krajowym jak i międzynarodowym. Przez kilka lat prowadził w miesięczniku „Muzyka21” stały cykl Legendy polskiej wokalistyki. Był stałym współpracownikiem portalu „www.Maestro.net.pl”, od początku jego powstania. Swoje muzyczno-operowe zainteresowania realizuje także w kolekcjonerskiej pasji, której poświęca się do ponad ćwierćwiecza. Jego bogate zbiory plakatów, afiszy, programów i zdjęć z operowych spektakli oraz artystów, należą do najbogatszych w Europie i były prezentowane w teatrach operowych: Warszawy, Poznania i Łodzi, Gdańska, Lublina, Bytomia i Wrocławia. Od trzech lat prowadzi własny portal internetowy Okolice opery, magazyn operowy Adama Czopka.