Filharmonia Świętokrzyska zaprasza 28 stycznia o godz. 19.00 na koncert symfoniczny „Barwy romantyzmu”. Wystąpi pianista Ignacy Lisiecki, któremu towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Jacka Rogali. Melomani usłyszą Koncert fortepianowy d-moll op. 15 J. J. Brahmsa oraz II Symfonię K. Weilla.
Koncert fortepianowy d-moll Johannesa Brahmsa to jedno z najświetniejszych dzieł tego gatunku. Jego prawykonanie odbyło się w Hanowerze w r. 1859.
Pierwszą część (Maestoso) rozpoczyna długi wstęp orkiestrowy. Część druga (Adagio) to refleksyjna pieśń o niemal religijnym nastroju. Następnie pojawia się rozbudowane rondo (Allegro non troppo), którego główną myśl inicjuje fortepian, a muzyka zmierza ku triumfalnemu zakończeniu. Dzieło usłyszymy w interpretacji Ignacego Lisieckiego.
Kurt Weill znany jest przede wszystkim jako twórca “Opery za trzy grosze”. Na przełomie lat 1933/34, w Berlinie, zaczął pisać dzieło muzyczne, którego treści kojarzone są z dozą gorzkiej ironii. Po wyjeździe z Niemiec, gdzie do głosu dochodzili naziści, dokończył II Symfonię w Paryżu.Utwór został skomponowany na zamówienie księżnej de Pilignac – spadkobierczyni fortuny maszyny do szycia Singer. Prawykonanie odbyło się w roku 1934 w Amsterdamie pod batutą Bruno Walter. W Polsce II Symfonię wykonuje się niezwykle rzadko.
Ignacy Lisiecki
Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Piotra Palecznego. Studiował także w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze oraz dyrygenturę na tokijskim uniwersytecie Tokyo Music of Arts (Geidai). Przełomowym momentem w życiu artysty okazało się spotkanie z jednym z najwybitniejszych współczesnych rosyjskich pedagogów – Lwem Natochennym, którego niespotykany profesjonalizm i sposób przekazywania wiedzy był istotną inspiracją dla dalszego rozwoju pianisty. Koncertował w prestiżowych salach, m.in.: w berlińskim Konzerthausie, w Tokyo Opera City, Tokyo Metropolitan Theater, Tokyo Bunka Kaikan, Tokyo Sumida Triphony Hall. Współpracował z czołowymi orkiestrami m.in. z Tokyo Philharmonic Orchestra, Kyushu Symphony Orchestra oraz jako kameralista z litewskim wiolonczelistą Davidem Geringasem. Ważne miejsce w repertuarze pianisty zajmuje wykonywanie muzyki tworzonej przez najwybitniejszych współczesnych kompozytorów. Dokonał światowych prawykonań utworów m.in. Reflection No.8 Marcela Chyrzyńskiego, Gliptopalinomia Pawła Hendricha (utwory dedykowane pianiście) oraz II Sonaty fortepianowej Romana Palestra. Ważne miejsce w muzycznej aktywności pianisty zajmuje opracowywanie transkrypcji. W 2013 wydał swoją pierwszą płytę Homage to Brahms bardzo chwaloną zarówno w Polsce, jak i za granicą.