Czym jest dodatek aktywizacyjny i jaki jest cel jego realizacji?
Dodatek aktywizacyjny to wsparcie finansowe przysługujące osobie bezrobotnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy i mającej prawo do zasiłku, która samodzielnie lub w wyniku skierowania przez urząd pracy podjęła zatrudnienie lub inną pracę zarobkową. Przez zatrudnienie rozumie się zawarcie stosunku pracy jak również podjęcie zatrudnienia w oparciu o umowę cywilno-prawną. Dodatek mają szansę otrzymać także te osoby, które wykonują pracę w niepełnym wymiarze godzin, natomiast ich wynagrodzenie jest niższe niż minimalna krajowa.
Jak wiadomo, przyczyn bezrobocia może być wiele i często są one mocno zależne od indywidualnej sytuacji konkretnego człowieka. Stąd też pomysł na finansowy wabik zachęcający osoby bezrobotne do szybszego podejmowania aktywności zawodowej i utrzymywania zatrudnienia. Celem wprowadzenia świadczenia w życie jest minimalizacja ryzyka i skutków związanych z długotrwałym pozostawaniem bez zatrudnienia, a także wyrównywanie szans na rynku pracy.
Jakie warunki trzeba spełnić by starać się o pomoc finansową?
Przede wszystkim aby otrzymać świadczenie, należy posiadać status osoby bezrobotnej z prawem do zasiłku. Bezrobotni starający się o dodatek aktywizacyjny, mogą liczyć na świadczenie w wysokości 50 proc. zasiłku podstawowego. Obecnie wartość dodatku wynosi 652,10 zł brutto miesięcznie. Jednak zanim wniosek o przyznanie wsparcia zostanie złożony w PUP, należy pamiętać, że:
– wysokość dodatku uzależniona jest od wartości zasiłku dla bezrobotnych w danym roku;
– świadczenie nie jest wypłacane bezterminowo. Przysługuje ono przez okres będący połową czasu, w jakim obowiązywać miało wypłacanie zasiłku dla bezrobotnych.
W przypadku przejścia na zwolnienie lekarskie, dodatek aktywizacyjny jest realizowany zgodnie z planem i nie zostaje wstrzymany.
Jak w każdej regule, tak i tu mamy do czynienia z wyjątkami. Mowa o wyjątkach czyli ograniczeniach w dostępie do uzyskania świadczenia. Dodatek pieniężny nie przysługuje w sytuacji, gdy:
– osoba bezrobotna jest kierowana przez urząd pracy do podjęcia zatrudnienia przy robotach publicznych lub pracach interwencyjnych;
– osoba powraca do pracodawcy, u którego była zatrudniona przed zarejestrowaniem w PUP;
– osoba podejmuje pracę w zagranicznej firmie lub przebywa na urlopie bezpłatnym. Po zakończeniu urlopu bezpłatnego dodatek zostanie wznowiony, lecz okres pobierania świadczenia nie zostanie przedłużony o czas, w którym ono nie było wypłacane.
Wyjątkiem od reguły jest wydłużenie pobierania dodatku w sytuacji gdy zatrudnienie bezrobotnego ma miejsce w niepełnym wymiarze czasu pracy z wynagrodzeniem niższym niż wynosi minimalna krajowa. Skrócenie okresu pobierania zasiłku o połowę nie ma w tej sytuacji zastosowania. Oznacza to, że jeśli zasiłek miał być wypłacany przez dany okres, zastąpi go dodatek aktywizacyjny, który dana osoba będzie otrzymywać przez cały ten okres.
Oczywistym staje się fakt, że prawo otrzymywania dodatku aktywizacyjnego ustaje także w chwili rozwiązania umowy o pracę lub umowy cywilno-prawnej.
Ubiegając się o świadczenie pieniężne w związku z podjęciem pracy, trzeba pamiętać, aby uzyskiwane wsparcie uwzględnić w corocznym rozliczeniu PIT. Niezbędne dane znajdują się w PIT-11, który uzyskuje się od urzędu pracy. By uniknąć nieporozumień podatkowych wynikających z niewiedzy pracodawcy, należy poinformować go o pobieranym świadczeniu pieniężnym.
Co należy zrobić, aby otrzymać dodatek aktywizacyjny?
Aby znaleźć się w gronie osób otrzymujących wsparcie pieniężne, należy złożyć wniosek o przyznanie i wypłatę dodatku aktywizacyjnego we właściwym urzędzie pracy. Trzeba go dostarczyć wraz z dokumentem potwierdzającym podjęcie i wykonywanie pracy zarobkowej. Aby wniosek uznać za kompletny oraz by mógł otrzymać akceptację, wnioskodawca musi dołączyć do wniosku zaświadczenie o otrzymywanych dochodach poświadczone przez pracodawcę lub osobę upoważnioną. To konieczne by określić wysokość dodatku. Zaświadczenie o dochodach dotyczy wyłącznie osób skierowanych do pracy przez urząd pracy.
Wnioski o przyznanie i wypłatę dodatku aktywizacyjnego można składać za pośrednictwem:
1. portalu www.praca.gov.pl;
2. Punktu Obsługi Klienta w siedzibie PUP w Kielcach (wypełniony i podpisany wniosek wraz z kopią umowy – potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez uprawnioną osobę przyjmującą wniosek);
3. tradycyjnej poczty (wypełniony i podpisany wniosek wraz z oryginałem umowy przesłany na adres: ul. Kolberga 4, 25-620 Kielce).
Otrzymane oryginały umowy, po rozpatrzeniu wniosku zostaną odesłane.