Jest pozytywna decyzja środowiskowa
Ta informacja z całą pewnością ucieszy nie tylko kierowców, ale przede wszystkim mieszkańców Radkowic i Brzezin, którzy zmagając się każdego dnia ze wzmożonym ruchem ciężarówek od dawna już walczą o budowę obwodnicy obu miejscowości. Zaskarżona przez ekologów wydana już wcześniej pozytywna decyzja środowiskowa w sprawie przebiegu obwodnicy została ostatecznie utrzymana w mocy przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Daje to nareszcie Świętokrzyskiemu Zarządowi Dróg Wojewódzkich, jako zarządcy drogi wojewódzkiej, możliwości do rozpoczęcia procedury przetargowej na opracowanie dokumentacji technicznej.
O budowie obwodnicy Radkowic i Brzezin mówi się już od końca 2014 roku. Władze gmin Chęciny i Morawica oraz mieszkańcy od lat ubiegają się o realizację tej ważnej społecznie inwestycji, bo przez wzmożony ruch tirów jest tu wyjątkowo niebezpiecznie. Wiele lat temu została przedstawiona mieszkańcom Radkowic koncepcja budowy obwodnicy i w krótkim czasie wykrystalizowała się decyzja najbardziej optymalnego wariantu jej przebiegu po stronie gminy Chęciny. Po stronie gminy Morawica zaproponowany został wariant, według którego obwodnica miałaby przebiegać na całej długości północną stroną Brzezin, w dużej mierze przez tereny leśne i przemysłowe. Ostatecznie wariant północny poddano do oceny Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Kielcach, a ten wydał pozytywną decyzję środowiskową, która uzyskała również rygor natychmiastowej wykonalności wydany przez wojewodę. Decyzję oprotestowali jednak ekolodzy i sprawa znowu utknęła w miejscu.
Samorządowcy gmin Chęciny i Morawica jednoczyli wokół tej sprawy wiele osób, w tym posłów i senatorów, aby pomogli wyprowadzić uciążliwy ruch samochodowy z obu miejscowości. Organizowano szereg spotkań, a mieszkańcy zarówno Radkowic, jak i Brzezin, postanowili w końcu nawet wyjść na ulicę i rozpocząć protesty, licząc przy tym, że blokada ruchliwej drogi będzie mobilizacją dla osób decyzyjnych do podjęcia konkretnych działań. Wystarczy tylko przypomnieć, że ruch pojazdów na tym newralgicznym odcinku, to nawet 8,5 tysiąca pojazdów na dobę, co jest niechlubnym ewenementem w skali kraju.
Po kolejnych miesiącach prawdziwej gehenny mieszkańców nareszcie przyszła pierwsza dobra wiadomość. Jak poinformowano, wydana już wcześniej pozytywna decyzja środowiskowa w sprawie przebiegu obwodnicy w wariancie północnym po stronie Miasta i Gminy Morawica, została ostatecznie utrzymana w mocy przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. – To dla nas bardzo dobra wiadomość, że po wielu latach zdecydowanie zbyt długich wyczekiwań, wreszcie decyzja środowiskowa została utrzymana w mocy. To powinno otworzyć drogę do kolejnych kroków, czyli ogłoszenia przetargu na dokumentację i poszukania środków zewnętrznych na realizację inwestycji. Na tej drodze jest tak niebezpiecznie, że nie można już dłużej czekać – mówi burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski. – Zbyt długo zmagamy się z problemem uciążliwości natężenia ruchu samochodowego w tej części gminy. Najpierw walczyliśmy o remont istniejącej drogi wojewódzkiej 763, który został ostatecznie zrealizowany w 2010 roku. Pomimo, że zarządcą tej drogi nie była gmina to nie czekaliśmy biernie. Gmina wówczas opracowała nawet na koszt własny dokumentację techniczną, aby przyśpieszyć inwestycję. Po długich latach zabiegów udało się drogę zmodernizować. Z pewnością poprawiło to bezpieczeństwo mieszkańców i kierowców, ale nie rozwiązało problemów ze zbyt dużym natężeniem ruchu ciężarówek. To był dla mnie jasny sygnał, że w pierwszej kolejności musi powstać alternatywne połączenie, które ograniczy tutaj ruch samochodowy – dodaje burmistrz. – Najlepszym rozwiązaniem będzie właśnie budowa obwodnicy, która odciąży istniejącą drogę wojewódzką przebiegającą przez Radkowice. Zabiegamy już o to od 2014 roku. Jest to inwestycja Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, ale jako samorząd wciąż monitujemy, aby inwestycja jak najszybciej doszła do skutku. Odbyło się wiele spotkań, analiz drogowców, a także protesty mieszkańców, którym ciężko jest żyć przy tej drodze. Utrzymana w mocy decyzja środowiskowa daje „zielone światło” do rozpoczęcia procedury przetargowej na opracowanie dokumentacji technicznej. Jako samorząd będziemy dalej aktywnie zabiegać o jak najszybsze podjęcie działań, aby wyprowadzić ruch tranzytowy z tej miejscowości – zapewnia gospodarz gminy.
Po środki zewnętrzne na budowę obwodnicy Radkowic i Brzezin, której koszt oszacowano na blisko 200 milionów złotych, Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich będzie mógł sięgnąć w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego lub w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Zdaniem członka Zarządu Dróg Województwa Świętokrzyskiego Tomasza Jamki, pozytywna decyzja środowiskowa utrzymana w mocy przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska daje możliwość uruchomienia procedury przetargowej na dokumentację.
Samorządy, w walce o budowę obwodnicy, wspiera także senator Krzysztof Słoń. – Budowa tej obwodnicy jest absolutnie konieczna. Tym bardziej, że przy tej drodze, zarówno w Radkowicach jak i w Brzezinach, znajdują się szkoły. Będziemy wspólnie zabiegać o środki razem z władzami obu gmin i z władzami województwa. Tym bardziej, że ta inwestycja wpisuje się w Krajowy Plan Odbudowy, jak również w nową unijną perspektywę finansową ukierunkowaną na budowę tego typu obwodnic. Deklaruję, że nadal będę wspierał realizację tej inwestycji – zapewnia senator Krzysztof Słoń.
Jak szacuje się, koszt budowy obwodnicy Radkowic i Brzezin będzie opiewać na kwotę około 200 milionów złotych. Obwodnica ma przebiegać przez gminy Chęciny i Morawica, po północnej stronie Radkowic oraz Brzezin i połączy drogi krajowe numer 7 i 73.