3.5 C
Kielce
czwartek, 2 maja, 2024
Strona głównaAktualnościJazda na "suwak" i "korytarz życia". Nowe obowiązki kierowców.

Jazda na „suwak” i „korytarz życia”. Nowe obowiązki kierowców.

Zobacz

Rzadko kiedy posłowie mijającej kadencji byli tak zgodni jak w przypadku przyjęcia   regulacji dotyczących tzw. jazdy na „suwak” i „korytarza życia”. Za nowelizacją prawa o ruchu drogowym było 415 posłów. Dwóch wstrzymało się od głosu, a sześciu było przeciw.

Korytarz życia: czym jest i jak go stosować?

W niektórych europejskich krajach jest to obowiązek, u nas do niedawna jedynie dobry obyczaj. Najprościej mówiąc, jest to: dodatkowy, wygospodarowany przez kierowców korytarz na jezdni. Mogą nim dotrzeć do poszkodowanych w wypadkach służby ratunkowe, a w tym przypadku każda sekunda może być na wagę złota.

Przyczyną wprowadzenia zmian jest usprawnienie ruchu pojazdom uprzywilejowanym w drodze do wypadku, a także poprawa płynności w miejscach, gdzie tworzą się korki i zatory. Nowe przepisy mają jasno określać, w jaki sposób ma być tworzony tzw. korytarz życia. Kierowcy jadący lewym pasem zjeżdżają maksymalnie w lewo, a z pozostałych pasów jak najbliżej prawej krawędzi.

W Niemczech, Czechach, Austrii, na Słowacji czy w Szwajcarii kwestia korytarza życia została umieszczona w prawie, a za nieprzestrzeganie tego przepisu grożą surowe kary. Jeśli chodzi o analogiczne sankcje w Polsce to oczywiste jest, że wraz z wejściem w życie nowelizacji, konieczne będzie zmodyfikowanie taryfikatora mandatów. Będzie to zapewne
i tak mniej niżu naszych zachodnich sąsiadów , gdzie osoba blokująca korytarz życia musi liczyć się z mandatem wynoszącym 320 euro, czyli prawie 1,4 tys. zł.

Jazda na suwak. Czym jest i jak stosować?

W jeździe na tak zwany „suwak” chodzi o zasadę wpuszczania po jednym samochodzie z każdej strony przy zwężeniach. Kierowcy jadący kontynuowanym pasem ruchu będą zmuszeni do ustąpienia pierwszeństwa pojazdom będącym na pasie, który się kończy. Manewr powinien odbywać się w sposób naprzemienny i pojedynczy, by zachować jak najwyższą płynność w ruchu.

Jak podają wyliczenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad , które były brane pod uwagę przy tworzeniu przepisów Ustawy, wprowadzenie przepisów jazdy na suwak pozwoli  zmniejszyć korki nawet o 50 proc. (według analiz), ograniczyć agresję drogową i zredukować liczbę kolizji. Obecnie mandat za blokowanie pasa ruchu wynosi od 50 do 500 zł, lecz złapanie winnego kierowcy należy do rzadkości.

 

Aktualności

Świętokrzyscy Policjanci na Pikniku Europejskim

Przed Urzędem Wojewódzkim w Kielcach Wojewoda Świętokrzyski zorganizował piknik rodzinny z okazji 20-lecia członkostwa Polski w Unii Europejskiej, na...

Polecamy