Według danych opublikowanych przez Ministerstwo Cyfryzacji, co ósmy polski nastolatek może nadużywać Internetu, aod 1% do 1,3% nastolatków może przejawiać już symptomy uzależnienia od sieci.Internet wykorzystywany z umiarem może być doskonałym narzędziem do nauki, pracy i rozwoju. Gdy jednak zaczyna pochłaniać coraz więcej czasu, zwłaszcza dzieciom, warto upewnić się, czy to już nie nadużywanie, a nawet uzależnienie od sieci.
Wbrew pozorom zjawisko to wcale nie jest łatwo rozpoznać. Zdarza się, że do powiatowych poradni psychologiczno-pedagogicznych zgłaszają się rodzice zaniepokojeni zachowaniem swoich dzieci – chodzi o problemy wychowawcze lub edukacyjne. Dopiero w rozmowie ze specjalistami udaje się ustalić, że przyczyna takich zachowań leży gdzie indziej.
– Dziecko nadużywające Internetu traci inne zainteresowania, zaniedbuje swoje obowiązki, jest nadwrażliwe, nerwowe, ma problemy z koncentracją – wyjaśniają Małgorzata Gąsior, Anna Kwiatkowska i Wioletta Michta z poradni w Piekoszowie.
Rolą rodziców jest wówczas niedopuszczenie do pogłębienia się takiego stanu poprzez zlikwidowanie zagrożenia, tj. ograniczenie, a czasem nawet całkowite wyeliminowanie dostępu do sieci.
– Ważne jest, aby opiekunowie zapewnili dziecku bezpieczne korzystanie z Internetu. Sprawdzili, co ogląda, w jakie gry gra. Istotne jest również ustalenie wyraźnych granic i konsekwencja przy przestrzeganiu czasu na korzystanie z komputera – tłumaczy logopeda i pedagog Dorota Stojanovska z poradni w Chmielniku.
Specjaliści podkreślają, że nadużywanie dostępu do sieci niesie negatywne skutki dla organizmu dziecka, zarówno psychiczne, jak i fizyczne.
– Są to m. in. zaburzenia rozwoju układu kostno-mięśniowego, osłabienie wzroku, bóle głowy, a także obniżenie sprawności myślenia i poziomu językowego oraz trudności w kontaktach międzyludzkich – wyliczają Iwona Skórska i Aleksandra Wypych z poradni w Bodzentynie.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Piekoszowie prowadzi warsztaty skierowane do nauczycieli: „Wyloguj się do życia! Uzależnienia behawioralne u dzieci i młodzieży” oraz do rodziców: „Jak technologia wpływa na rozwój małego dziecka”. Ich celem jest profilaktyka uzależnień od Internetu. Natomiast wszystkie trzy powiatowe poradnie: w Piekoszowie, Bodzentynie oraz Chmielniku organizują również zajęcia dla uczniów dotyczące nadużywania tabletów, telefonów i komputerów.
Rodzice zaniepokojeni zachowaniem swoich dzieci i długimi godzinami spędzonymi przez nie przed ekranem, mogą zgłosić się po pomoc specjalistów do Powiatowych Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Piekoszowie (ul. Częstochowska 110), Bodzentynie (ul. Wolności 1A) oraz Chmielniku (ul. Furmańska 1A). Nie jest potrzebne skierowanie, jednak wcześniej należy umówić termin spotkania.
Jakie sygnały powinny rodziców i opiekunów zaniepokoić? coraz bardziej regularne korzystanie z internetu w celu rozładowania swoich stanów emocjonalnych (dzieci nie radzą sobie z trudnymi emocjami, takimi jak lęk, złość, nuda, smutek, samotność, a komputer pomaga im się odprężyć), częste przekraczanie planowanego wcześniej czasu przeznaczonego na korzystanie z internetu, koncentracja życia wokół przebywania w sieci, korzystania z komputera, np. spędzanie czasu przed komputerem do późnych godzin wieczornych i nocnych, wstawanie wcześnie rano, aby przed szkołą móc jeszcze zagrać lub siadanie do komputera zaraz po przyjściu ze szkoły, spożywanie posiłków przed komputerem, postępujące ograniczenie i nieumiejętność nawiązywania kontaktów z bliskim otoczeniem (wycofanie ze świata realnego) na rzecz kontaktów wirtualnych i poświęcanie im coraz większej ilości czasu, poczucie dyskomfortu w sytuacjach ograniczonego dostępu do komputera, pojawienie się problemów społecznych, zdrowotnych i finansowych, które związane są z internetem, problemy w nauce (często na skutek trudności z koncentracją uwagi, impulsywnością, nadruchliwością, zaburzeniami nastroju), uciekanie w wirtualny świat od rzeczywistości, która być może jest trudna dla dziecka, np. między członkami rodziny trwa nierozwiązany konflikt, dziecko nie jest akceptowane prze swoich rówieśników.