Innowacyjne lekcje z cyklu „Magiczne kraje” przeprowadzane są już od kilku lat
przez nauczycielkę Edytę Groszek, która na zajęciach stosuje nowoczesne technologie, wykorzystuje tablice interaktywną. Uczniowie nabywają nowych umiejętności i doświadczeń poprzez wykorzystanie wszystkich zmysłów: wzroku, dotyku, smaku, węchu i słuchu. Wszyscy uczestnicy lekcji wraz z nauczycielem ubrani są w tradycyjne stroje charakterystyczne dla wybranego państwa. – Głównym celem zajęć jest rozbudzenie zainteresowań geograficznych i podróżniczych oraz wyrabianie nawyku uczenia się na podstawie doświadczenia – tłumaczy nauczycielka, Edyta Groszek.
W lekcji poświęconej Chinom uczestniczyła młodzież klasy trzeciej gimnazjalnej. – Zajęcia pozwoliły wyzwolić twórcze działania uczniów, wykazać się inicjatywą
i samodzielnością – mówi Edyta Groszek. Uczniowie podzieleni zostali na grupy, z których każda zajmowała się inną dziedziną. Przygotowane zostały prezentacje multimedialne na wybrany temat, stworzone plakaty, zgromadzone rekwizyty, wyszukane ciekawostki. Zajęcia rozpoczęły się przy dźwiękach chińskiej muzyki płynącej z głośników. Uczennice częstowały przybyłych gości przygotowanymi przez siebie ciasteczkami z dobrym przesłaniem chińskim. Inspiracją dla młodzieży były spisane przez Marco Polo, włoskiego żeglarza i podróżnika, relacje z podróży do Chin. Przybliżono uczniom ogólne informacje geograficzne i objaśniono symbolikę. Następnie młodzież w ustalonej kolejności prezentowała efekty swojej pracy w grupach, po czym została zaproszona w swoistą podróż po najciekawszych zakątkach tego tajemniczego kraju. Wszyscy mogli zobaczyć przepiękne zdjęcia i krótkie informacje z najbardziej atrakcyjnych miejsc jak: Zakazane Miasto, Mur Chiński, Rezerwat Pandy Wielkiej w Syczuanie, Terakotowej Armii w pobliżu miasta Xi’an, Szanghaju, malownicze miasteczko Suzhou nazywane Wenecją Wchodu, Wiszącą Świątynią Xuan Kong Si stworzoną ponad 1500 lat temu przez mnichów buddyjskich czy Góry Tianmen z największą atrakcją, zawieszoną nad przepaścią trasą widokową, która w niektórych miejscach ma szklaną podłogę. Świetnym przerywnikiem był przygotowany przez uczennice poczęstunek chińskimi smakołykami oraz pokaz jedzenia pałeczkami. Kolejny etap lekcji pozwolił poznać świat chińskiej muzyki, malarstwa, pekińskiej opery oraz symboliki, w której dominuje „Smok”, jedna z istot mitologii chińskiej, najbardziej kojarząca się przeciętnemu Europejczykowi z tym krajem. W kolejnym etapie lekcji uczniowie mieli możliwość dowiedzieć się o wspaniałych chińskich wynalazkach tj. kompasie, ceramice, prochu, kołowrotku czy jedwabiu. Następnie uczestnicy lekcji wraz z zaproszonymi gośćmi zostali wprowadzeni w świat kaligrafii. Ciekawym zadaniem było napisanie według wzoru w języku chińskim własnego imienia i odczytanie go. Nie zabrakło również ciekawostek dotyczących medycyny chińskiej czy filozofii wojowników wu shu, znanych w Europie pod nazwą kung-fu, dbających o kondycję fizyczną, rozwój intelektualny oraz kształcenie postawy etycznej.
Uczniowie doskonale przygotowali się do zajęć. Lekcja przebiegała niezwykle dynamicznie. Wszystkie elementy znakomicie ze sobą współgrały, dając niezapomniany efekt końcowy. Przepiękne stroje, w których młodzież wyglądała imponująco, muzyka oraz efektowna dekoracja tworzyły niezwykły klimat. Nowatorskie podejście do lekcji
i zaangażowanie uczniów zostały docenione przez gości obecnych na lekcji. – Ta nietypowa podróż do Chin sprawiła, że młodzież poszerzyła swą wiedzę, a także obudziła w sobie zainteresowania geograficzne i podróżnicze. Jestem przekonana, że doświadczenie takiej lekcji zachowane zostanie w pamięci na wiele lat. Uczniowie już dopytują się o kolejną lekcję z cyklu „Magiczne kraje” – mówi pomysłodawczyni niezwykłych zajęć, Edyta Groszek, która podkreślała, że z prawdziwą przyjemnością pracowała z tak zaangażowaną i twórczą młodzieżą. – Dziękuje rodzicom uczniów, za pomoc podczas przygotowań do zajęć. Serdeczne podziękowania składam również Dyrektorowi Zespołu Placówek Oświatowych Jackowi Kuzi oraz Paniom Wicedyrektor Marioli Kosztołowicz i Wiesławie Cecot za wspieranie innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych – dziękuje nauczycielka, Edyta Groszek.
Uczniowie biorący udział w lekcji: Marietta Biesaga, Julita Janaszek, Izabela Sulima, Magdalena Śnioch, Wiktoria Bisaga, Lidia Bracichowicz, Małgorzata Dziewięcka, Weronika Gajda, Julia Grudzień, Agnieszka Kuciemba, Justyna Łuszcz, Paulina Putko, Angelika Rygelska, Milena Soja, Alicja Stańko, Joanna Wołcerz, Wiktoria Białowąs, Tomasz Bielecki oraz Michał Cichoński.