„Góry Świętokrzyskie” zostały wyróżnione przez Kapitułę Projektu Polskie Marki Turystyczne. Dziś w Kielcach odbyła się ceremonia ogłoszenia laureatów II edycji Projektu, podczas której certyfikaty wręczyli wiceministrowie Sportu i Turystyki – Anna Krupka i Andrzej Gut-Mostowy, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Anna Salamończyk-Mochel oraz wiceprezes POT Marcin Różycki. W wydarzeniu udział wzięła wicemarszałek województwa Renata Janik.
Projekt Polskie Marki Turystyczne został opracowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki we współpracy z Polską Organizacją Turystyczną i zakłada stworzenie pakietów produktów turystycznych, tworzących jedną, spójną całość promowaną jako marka turystyczna. Został on także wpisany do Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Popularyzuje miejsca, które warto odwiedzić w Polsce. Jego ideą jest stworzenie katalogu najbardziej atrakcyjnych polskich regionów, które będą profesjonalnie zarządzane i promowane. Zarówno forma zarządzania marką turystyczną, jak i wypełnienie jej treścią to efekt cennej współpracy na poziomie lokalnym.
Obok Gór Świętokrzyskich wyróżniono, Roztocze oraz Szlak aktywnej turystyki wodnej Czarnej Hańczy, Kanału Augustowskiego i Biebrzy „Cha-KA-Bi”. Do rywalizacji w ramach II naboru, przeprowadzonego w 2021 r. stanęło 30 podmiotów.
Jak mówi wicemarszałek Renata Janik – To bardzo ważne dla nas wyróżnienie, bowiem przynosi dużo profitów, m.in. służy promocji regionu i wiąże się z różnego rodzaju działaniami, prowadzonymi wspólnie z Polską Organizacją Turystyczną. Bardzo się z niego cieszymy, ale czujemy też lekki niedosyt, że nie sięgnęliśmy po tytuł Polskiej Marki Turystycznej. Uważamy, że zarówno nasz wniosek, który był bardzo dobrze przygotowany, jak również same Góry Świętokrzyskie w pełni na to zasługują. Miejmy nadzieję, że następnym razem to się już uda. I jak dodaje – Tytuł Polskiej Marki Turystycznej to wartość pożądana. Jest gwarancją usług i zachętą dla turystów. A my mamy się czym pochwalić, bowiem całe nasze województwo jest piękne. Wierzę, że wyróżnienie, które dziś otrzymaliśmy przyczyni się do rozwoju i promocji naszego regionu i sprawi, że odwiedzą nas kolejni turyści, nie tylko z całej Polski ale i zza granicy.
Wyróżniając naszą markę, Kapituła Projektu podkreśliła, że „Góry Świętokrzyskie to unikalne zasoby przyrodnicze, np. Puszcza Jodłowa czy gołoborza i pomniki kultury, jak Klasztor na Św. Krzyżu. Są obszarem niezwykle różnorodnym, gdzie oprócz stanowisk geologicznych, takich jak jedyna na świecie kopalnia krzemienia pasiastego, znajdują się także stanowiska archeologiczne. Góry Świętokrzyskie to również kultura ludowa, której zbiory prezentuje Tokarnia – jeden z największych skansenów w Polsce. Zarządca marki – Związek Gmin Gór Świętokrzyskich to przykład współpracy wielu gmin na rzecz rozwoju regionu”.
W dzisiejszym wydarzeniu wzięli także udział Wojewoda Świętokrzyski Zbigniew Koniusz, prezes Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego Marcin Piętak oraz prezydent Kielc Bogdan Wenta.