3.5 C
Kielce
poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościGmina Chęciny wytypowana do ogólnopolskiego Projektu

Gmina Chęciny wytypowana do ogólnopolskiego Projektu

Zobacz

Miasto i Gmina Chęciny, jako jedna z zaledwie ośmiu gmin miejsko-wiejskich w kraju i jedyna gmina z województwa świętokrzyskiego zakwalifikowała się do pilotażowego projektu pn. „Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu oświatą ukierunkowanym na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. To pierwszy krok w procesie tworzenia lokalnych planów podnoszenia jakości usług edukacyjnych na terenie kraju.

Od lat wkładamy serce i pełne zaangażowanie oraz dość duże środki finansowe w poprawę jakości oświaty. Nie chodzi tylko o kompleksowe remonty szkół, ale również o podniesienie jakości nauczania. Cieszę się, że nasze starania i wszystkie działania doceniono i wybrano naszą gminę, jako jedną z zaledwie kilku gmin do udziału w projekcie pilotażowym, w ramach którego zostanie opracowany model nowoczesnego zarządzania oświatą – podkreślał Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski, witając przybyłych gości.

Zarządzanie oświatą na najwyższym poziomie 

Samorząd Gminy i Miasta Chęciny, jako dobrze zarządzający placówkami oświatowymi jest jednym z pierwszych wybranych do pilotażowego projektu samorządów, który właśnie zorganizował na swoim terenie spotkanie dialogowe. – Głównym celem projektu jest podniesienie kompetencji przedstawicieli Jednostek Samorządu Terytorialnego (JST) w zakresie zarządzania oświatą ukierunkowanego na kształtowanie u uczniów kompetencji kluczowych, niezbędnych do poruszania się na rynku pracy – tłumaczy Katarzyna Zychowicz z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, która nie kryla słów uznania dla działań chęcińskiego samorządu. Podobnie jak obecni przedstawiciele Uniwersytetu im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, w osobach dr hab. prof. UJK Sławomira Kozieja, dziekana Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego UJK oraz dr hab. prof. UJK Mirosława Babiarza, Dyrektora Instytutu Edukacji Szkolnej UJK. Obaj profesorowie dziękowali władzom gminy za owocną współpracę.

W projekt zaangażowano tu wiele osób

Na spotkanie dialogowe, które odbyło się w hali widowiskowo-sportowej „Pod Basztami” w Chęcinach, przybyli mieszkańcy Gminy i Miasta Chęciny reprezentujący różne środowiska. Wśród nich znaleźli się dyrektorzy szkół, przedstawiciele rodziców, nauczyciele, liderzy zespołów metodycznych, przedstawiciele administracji i obsługi szkół. Zaproszenie przyjęli również przedstawiciele Europejskiego Centrum Edukacji Geologicznej, Regionalnego Centrum Naukowo Technologicznego, Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej w Piekoszowie, MOPS-u, Ośrodka Zdrowia w Chęcinach, Posterunku Policji oraz duchowni. Byli też przedstawiciele stowarzyszeń prowadzących szkoły, a także kadra naukowa z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Rozwój kompetencji kluczowych to zalecenia UE

Kolejnym punktem spotkania było przeprowadzenie prezentacji poświęconej kompetencjom kluczowym i procesowemu wspomaganiu szkół przez Sekretarza Gminy i Miasta Chęciny, Pawła Brolę. – Parlament Europejski zaleca wykorzystanie 8 kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, a są to: porozumiewanie się w języku ojczystym, w językach obcych, kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne oraz informatyczne, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, jak również świadomość i ekspresja kulturalna – wymieniał sekretarz, Paweł Brola. Jak wynika z opublikowanego w 2016 roku raportu Światowego Forum Ekonomicznego, 65 proc. dzieci rozpoczynających dziś naukę w szkołach podstawowych będzie w przyszłości pracować w zawodach, których dziś na rynku jeszcze nie ma. Będą one związane głównie z nowymi technologiami, cyfryzacją i sztuczną inteligencją. Na współczesnym rynku pracy nie liczy się tylko i wyłącznie wiedza, ale również umiejętności interpersonalne i predyspozycje osobowościowe (m.in. zaradność, kreatywność, komunikatywność, uczciwość, umiejętność pracy w grupie, szacunek dla innych).

Gmina Chęciny wyróżnia się na tle innych biorących udział w projekcie

Po tym wprowadzeniu uczestnicy zostali podzieleni na 9 grup, których zadaniem było opracowanie odpowiedzi na szczegółowe pytania. – Pytania opracowaliśmy wspólnie z dyrektorami placówek oświatowych z terenu Gminy i Miasta Chęciny. Zależało nam, aby od samego początku zaangażować aktywnie do udziału w projekcie jak największą grupę ludzi. Naszym celem jest wyciągnięcie wniosków na postawione tezy i opracowanie najlepszego modelu zarządzania oświatą – mówi Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski. – Gmina Chęciny bardzo wyróżnia się na tle innych gmin biorących udział w projekcie. Istnieją tu wszelkie podstawy do tego, aby chęcińska oświata była na jeszcze lepszym poziomie – zaznaczyła Katarzyna Zychowicz z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie.

Wypracować lokalną strategię rozwoju oświaty

Zadaniem uczestników spotkania dialogowego było, pracując warsztatowo, udzielenie odpowiedzi na kluczowe pytania, obejmujące stan obecny i pożądany chęcińskiej oświaty. – Wszystkie grupy musiały zdefiniować konkretne problemy i propozycje działań. Efekty swojej pracy prezentowali na forum grupy. – Dziękuję za rzetelny przekaz i opinie na temat funkcjonowania chęcińskiej oświaty. Wasze ciepłe słowa motywują do dalszej pracy, a uwagi są wskazówką do jeszcze lepszego działania na rzecz naszego szkolnictwa. Zgłoszone problemy, sugestie i propozycje rozwiązań będziemy szczegółowo analizować, co ostatecznie przełoży się na zadania do realizacji zdefiniowane w opracowywanym planie strategicznym, uwzględniającym rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów – zapewnił Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski. – Władze gminy Chęciny poprzeczkę postawiły bardzo wysoko. Zarówno samo spotkanie, jak i przygotowanie się do niego jest na najwyższym poziomie, godnym naśladowania – podsumowała Katarzyna Zychowicz z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. – Wierzę, że praca w grupach nad konkretnym zagadnieniem przyniesie oczekiwane przez nas wszystkich efekty – wyraził nadzieję Burmistrz Robert Jaworski, który zapowiedział podobne spotkania dialogowe w każdej z placówek oświatowych, co pozwoli na zebranie opinii i materiałów do opracowania lokalnej strategii rozwoju edukacji.

Galeria

Aktualności

Warsztaty świąteczne w Centrum Kultury i Bezpieczeństwa w Zajączkowie. Piękne wianki i radość tworzenia

W Centrum Kultury i Bezpieczeństwa w Zajączkowie odbyły się warsztaty rękodzielnicze, podczas których mieszkańcy mieli okazję nauczyć się zdobienia...

Polecamy