Spotkania dialogowe, opracowanie lokalnej strategii rozwoju edukacji wspólnie z uczniami, nauczycielami, naukowcami i rodzicami, a także zlecona przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie (jednostka Ministerstwa Edukacji Narodowej) realizacja filmu, który stanie się swego rodzaju instruktażem dla innych gmin z całej Polski dotyczącym wdrażania dobrych praktyk i innowacyjnych rozwiązań w szkołach. To już kolejny krok w realizacji pilotażowego projektu ministerialnego, mającego na celu podniesienie jakości usług edukacyjnych na terenie Polski, w którym udział bierze gmina Chęciny.
Opracują model nowoczesnego zarządzania oświatą
Miasto i Gmina Chęciny, jako jedna z zaledwie ośmiu gmin miejsko-wiejskich w kraju i jedyna gmina z województwa świętokrzyskiego, zakwalifikowała się do pilotażowego projektu pn. „Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w zarządzaniu oświatą ukierunkowanym na rozwój szkół i kompetencji kluczowych uczniów” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie. – Jednym z celów wdrażanego przez Gminę projektu jest stworzenie planu podnoszenia jakości usług edukacyjnych – tłumaczy Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski. – W ramach prac rozpoczęliśmy innowacyjne działania włączania do procesów decyzyjnych wszystkich osób zaangażowanych w sprawy oświaty. Pierwsze spotkanie dialogowe, które odbyło się 2 października, dotyczyło diagnozy potrzeb oraz identyfikacji problemów i zostało bardzo pozytywnie odebrane przez wszystkie środowiska, wywołując przy okazji wielki entuzjazm wśród uczestników – wspomina Burmistrz, Robert Jaworski i dodaje, że gmina już podjęła pierwsze działania wynikające z diagnozy. Nie ukrywa również, że jest dumny z wybrania Gminy i Miasta Chęciny do pilotażowego programu. – Od lat wkładamy serce i pełne zaangażowanie oraz spore środki finansowe w poprawę jakości oświaty. Nie chodzi tylko o kompleksowe remonty szkół, ale również o podniesienie jakości nauczania. Cieszę się, że nasze starania i wszystkie działania doceniono i wybrano naszą gminę, jako jedną z zaledwie kilku gmin do udziału w projekcie pilotażowym, w ramach którego zostanie opracowany model nowoczesnego zarządzania oświatą – podkreśla Burmistrz Gminy i Miasta Chęciny, Robert Jaworski.
Uczniowie też mają wpływ na plan strategii
13 listopada w Chęcinach odbyła się kolejna debata społeczna, poświęcona konsultacjom zapisów planu strategii rozwoju oświaty Gminy Chęciny. Spotkanie to przebiegało dwutorowo. Jako pierwsi spotkali się uczniowie ze szkół z terenu gminy, którym dano możliwość wyrażenia swoich opinii w obszarze funkcjonowania szkół oraz zaproponowania własnych pomysłów i rozwiązań, które będzie można wdrożyć, aby jeszcze lepiej zorganizować oraz uatrakcyjnić ich edukację i pobyt w placówkach. Uczniowie odpowiadali na wiele pytań, a pracując w grupach opracowali szereg istotnych rozwiązań, które chcieliby widzieć w przyjaznej szkole. – Muszę przyznać, że niektóre pomysły i rozwiązania naszych uczniów bardzo nas zaskoczyły. Były prawdziwie kreatywne i przyszłościowe. Wiele z tych pomysłów może być dla nas doskonałą inspiracją – zapewnił Burmistrz, Robert Jaworski. Po uczniach debatowali rodzice, nauczyciele, przedstawiciele stowarzyszeń, kadry akademickiej z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Rzeczniczka Młodzieży przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego, przedstawiciele, Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Piekoszowie, a także przedstawiciele Harcerzy oraz Regionalnego Centrum Naukowo-Technologicznego i Europejskiego Centrum Edukacji Geologicznej. Moderatorem spotkania była Zofia Domaradzka-Grochowalska, ekspert z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie oraz Sekretarz Gminy i Miasta Chęciny Paweł Brola, który w prezentacji podkreślał niedocenioną rolę środowiska uczniowskiego – ich pomysłów na przyjazną przestrzeń edukacyjną, w której efektywnie i aktywnie będą funkcjonować, rozwijając swoje kompetencje kluczowe i zdobywając niezbędną wiedzę. Głos uczniów i wsparcie rodziców w dzisiejszych czasach są najważniejszymi czynnikami, które pozwolą dostosować edukację do zmieniającej się rzeczywistości. Konieczne jest partnerstwo uczniów, rodziców i nauczycieli oraz partycypacja wszystkich środowisk w procesie edukacyjnym, aby szkoła stała się Szkołą Współpracy i przygotowywała do życia w społeczeństwie. – Muszę przyznać, że wnioski i analizy z pierwszych spotkań w gminach biorących udział w pilotażowej akcji ministerstwa przedstawione przez przedstawicieli Gminy i Miasta Chęciny wzbudziły największy aplauz. Jesteście bardzo cennym źródłem wiedzy i wskazówek do udoskonalenia rozwiązań w zakresie rozwoju oświaty – podkreślała Zofia Domaradzka-Grochowalska, ekspert z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie.
Chcą spełnić marzenia dzieci o przyjaznej i dobrej szkole
W trakcie, gdy w hali widowiskowo-sportowej w Chęcinach trwały spotkania dialogowe i debaty, w szkołach na terenie Gminy i Miasta Chęciny kręcono film pn. „Jak spełnić marzenia dzieci o dobrej oświacie, czyli jak rozwijamy kompetencje kluczowe uczniów w gminie Chęciny”. Realizacja tego filmu została zlecona przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, będący jednostką organizacyjną Ministerstwa Edukacji Narodowej. Film będzie materiałem informacyjno-promocyjnym zaadresowanym do innych samorządowców, jako przykład dobrych praktyk. – Oni również borykają się z analogicznymi utrudnieniami, a dzięki zaprezentowanym w filmie rozwiązaniom, wdrażanym w Gminie Chęciny, będą mogli czerpać inspiracje, jak dążyć do poprawy stanu oświaty na swoim terenie – tłumaczy Zofia Domaradzka-Grochowalska, ekspert z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie. – Zdecydowaliśmy się na udział w pilotażu, ponieważ zarządzanie placówkami jest bardzo ważnym zadaniem samorządu. Nieustannie zmieniające się prawo, zmiany demograficzne, nowe obowiązki, ograniczenia kadrowe, a także rosnące oczekiwania społeczności lokalnej powodują, że nie łatwo sprostać temu zadaniu. Dla samorządu główną ideą uczestnictwa w projekcie jest uzyskanie odpowiedzi na pytania: jakie działania należy podjąć, by uczniowie czuli się w szkole szczęśliwi, jakich sposobów nauki potrzebują, by chcieli uczyć się jeszcze więcej, jak możemy rozbudzić w uczniach ich pasje i wspierać w ich rozwijaniu – podkreśla Burmistrz, Robert Jaworski.