Przed nami długi majowy weekend. Ze względu na pandemię koronawirusa, będziemy go spędzać inaczej niż zwykle. Co jednak, gdy potrzebna okaże się pomoc medyczna? Narodowy Fundusz Zdrowia opublikował informację, gdzie w nagłych przypadkach można ją uzyskać.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Podczas dni wolnych od pracy pomocy medycznej udzielają punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.Nocna i świąteczna opieka zdrowotna to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz w dni wolne od pracy przez całą dobę. Wykaz dyżurujących gabinetów można znaleźć na stronie:
Aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa gabinety nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w pierwszej kolejności udzielają teleporad. Podczas teleporady lekarz wyda zalecenia dotyczące terapii, a także w razie potrzeby może wystawić e-zwolnienie oraz e-receptę. Jeżeli lekarz w trakcie telefonicznego wywiadu potwierdzi konieczność osobistej wizyty – taka wizyta się odbywa.
Szpitalne Oddziały Ratunkowe i izby przyjęć
W razie zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć lub Szpitalne Oddziały Ratunkowe. Ich lista znajduje się na stronie http://www.nfz-kielce.pl/aktualnosci-dla-pacjentow/na-ratunek-nocna-i-swiateczna-opieka-zdrowotna-sor-izby-przyjec-pomoc-stomatologiczna-pomoc-specjalistyczna/
WAŻNE! Pacjenci, którzy podejrzewają, że ich zły stan zdrowia może być wywołany koronawirusem, powinni skontaktować się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną lub specjalnie przygotowanym szpitalem jednoimiennym bądź inną placówką z oddziałem zakaźnym. Dane teleadresowe tych placówek można znaleźć na stroniehttps://pacjent.gov.pl/podejrzewasz-ze-masz-koronawirusa
Pogotowie ratunkowe
W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia można też skorzystać z pomocy zespołu ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112.
WAŻNE!Jeśli chory podejrzewa, że jego zły stan zdrowia może być wywołany koronawirusem lub miał kontakt z osobą zakażoną, powinien koniecznie poinformować o tym dyspozytora, który przyjmuje zgłoszenie.
Telefoniczna Informacja Pacjenta
Przez cały okres długiego weekendu do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta.Pod numerem infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia 800 190 590bezpłatnie i przez całą dobę można uzyskać wszelkie, niezbędne informacje o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem, a także w razie potrzeby skorzystać ze wsparcia psychologicznego. Ta szczególna forma pomocy skierowana jest do osób w kryzysie emocjonalnym, które źle znoszą odosobnienie, odczuwają stres lub lęk wywołany zagrożeniem koronawirusem. Konsultanci podpowiedzą również, jak skontaktować się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, szpitalem czy punktem nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Z myślą o osobach dzwoniących z zagranicy uruchomiony został specjalny numer – (+48) 22 125 66 00.
Teleporady online
Osoby które: przebywają na kwarantannie i źle się poczuły mają niepokojące objawy mogące sugerować zakażenie COVID-19 miały kontakt z kimś zakażonym, a źle się poczuły, mają powody podejrzewać, że są zakażone koronawirusemmogą skorzystać z teleporady online. Dzięki platformie uruchomionej przez MZ pacjent w łatwy i szybki sposób może nawiązać kontakt z pracownikiem medycznym za pomocą wideorozmowy, chatu lub telekonferencji, bez konieczności wychodzenia z domu. Formularz teleporady dostępny jest na stronie: pacjent.gov.pl/teleporada. Należy go wypełnić, podając imię, nazwisko, wiek, PESEL, adres, mail, telefon i zaczekać na kontakt z pracownikiem medyczny. Na podany adres e-mail otrzymamy wiadomość z instrukcją, jak połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką za pomocą komputera, laptopa lub przez telefon. Gdy termin teleporady będzie się zbliżał, pacjent otrzyma SMS z taką informacją, a następnie e-mail z linkiem, w który należy kliknąć, by połączyć się z lekarzem lub pielęgniarką.
Źródło:Rzecznik Prasowy, NFZ oddział świętokrzyski