W Szkole Podstawowej im. K. Makuszyńskiego z oddziałami gimnazjalnymi w Morawicy odbyły się dwugodzinne zajęcia dla trzech klas drugich gimnazjum. Poprowadziła je grupa uczniów – uczestników innowacji programowo – metodycznej „Ekonomiczne potyczki”.
Początek zajęć to część teoretyczna. Drugoklasiści mieli okazję zapoznania się z historią chłopów pańszczyźnianych w XVIII wieku. W tymże czasie wspomniani chłopi z Andrychowa w Małopolsce tkali lniane płótna, zakładali spółki handlowe (tzw. kolegacje) i odbywali wyprawy handlowe do miast w całej Europie. Stworzyli wielki ośrodek tkacki, który eksportował poza granice Rzeczypospolitej ponad 80% swojej produkcji. W tym stuleciu nie było w Polsce innego ośrodka o tak rozległych kontaktach handlowych. Wielka skala produkcji i międzynarodowy zasięg handlu były możliwe dzięki współpracy pomiędzy okolicznymi chłopami-rzemieślnikami. Co niezwykłe ci chłopi wkroczyli na rynek europejski z własnym biznesem. Eksportowali płótna daleko poza granice Rzeczypospolitej. W XVIII wieku miejscowi wywozili swoje drelichy, serwety i obrusy m.in. do Czech, Węgier, Austrii, Rosji, Turcji, Holandii i Francji. W wyniku dynamicznego rozwoju gospodarczego w 1767 roku Andrychów otrzymał prawa miejskie na mocy przywileju królewskiego Stanisława Augusta Poniatowskiego.
Skończywszy przedstawiać rys historyczny andrychowskich biznesmenów i ich błękitnego złota – czyli lnu, uczestnicy „ Ekonomicznych potyczek” zapoznali drugoklasistów z zasadami symulacyjnej gry ekonomicznej „ Chłopska szkoła biznesu”, powstałej właśnie na bazie tych niezwykłych wydarzeń. W trakcie rozgrywki uczniowie – gracze wcielają się w role historycznych przedsiębiorców. Produkują, handlują z innymi graczami na jarmarkach i gromadzą towary niezbędne do zrealizowania wypraw handlowych do wybranych miast Europy. Tak więc w grze biorą udział piekarze, tkacze i kowale. Ich zadaniem jest zgromadzenie jak największego majątku. Na ten majątek składają się: karty złotych górskich, karty chlebów, karty płócien, karty bryk. Zwycięzcą gry jest gracz, któremu udało się zgromadzić największy majątek.
Przed przystąpieniem do rozgrywek „ innowacyjna grupa” przygotowała odpowiednio salę lekcyjną ( dwie złączone ławki i sporo wolnej przestrzeni na środku), rozłożyła planszę, przygotowała karty gry ( karty wypraw, karty postaci, karty czasu, karty złotych górskich), rozdzieliła zasoby początkowe i wyznaczyła spośród siebie bankierów. Zadaniem tych ostatnich była obsługa graczy produkujących chleby, bryki i płótna (przyjmowanie od graczy kart złotych górskich i kart czasu i wydanie im towarów), a także graczy prowadzących wyprawy handlowe (przyjmowanie od graczy kart towarów i kart czasu, losowanie kart miast i wypłacanie im przychodów).
Najbardziej przedsiębiorcza okazała się być klasa II c. Gracze tej właśnie klasy zgromadzili największy majątek. Warsztaty przeprowadziła innowacyjna grupa „Ekonomicznych potyczek” w składzie: Natalia Orlińska, Ola Szałas, Wiktoria Klimczak, Natalia Kostur, Klaudia Niewadził, Oliwia Dudek, Natalia Strójwąs, Paweł Bożek – Raćkos, Wiktoria Dudajek, Ola Strąk, Michał Żołądek. Innowację „ Ekonomiczne potyczki” prowadzi w naszej szkole nauczyciel matematyki Ewa Bożek – Raćkos oraz nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie Katarzyna Kowalska.