3.5 C
Kielce
piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościDziałania Zarządu Powiatu w sprawie pogorzeliska w Nowinach

Działania Zarządu Powiatu w sprawie pogorzeliska w Nowinach

Zobacz

Zgłoszenie o wystąpieniu szkody w środowisku, uchwała o usunięciu odpadów w trybie wykonania zastępczego – w dniu dzisiejszym, tj. 20.05.2020r. Zarząd Powiatu podjął kolejne działania w sprawie pogorzeliska w Nowinach. Czekamy także na opinię biegłego z zakresu ochrony środowiska i gospodarki odpadami, który m.in. oszacuje ilość odpadów, jaka powstała po pożarze oraz wskaże zakres prac, jaki należy wykonać na działce w celu zabezpieczenia środowiska (wody, powietrza, gleby) przed dalszym zanieczyszczeniem. Dotychczasowe działania podejmowane przez Starostwo Powiatowe w Kielcach:

Po pożarze składowanych odpadów, kierując się dobrem mieszkańców lokalnej społeczności  i troską o środowisko naturalne podjęliśmy, w ramach zarządzania kryzysowego, następujące czynności:

– zakupiono 70 sztuk mauzerów o pojemności tysiąca litrów każdy w celu przepompowania do nich mieszaniny substancji chemicznych, które wyciekły ze spalonych pojemników oraz wody i środków gaśniczych z zastoisk, jakie powstały na terenie działki w Nowinach. Straż pożarna zapełniła 54 sztuki mauzerów,

– z przydrożnego rowu melioracyjnego biegnącego wzdłuż ul. Perłowej (od ul. Przemysłowej do mostu – ujścia do rz. Bobrzyczki), na długości ok. 640 m usunięto zanieczyszczoną ziemię z piachem użytym podczas akcji gaśniczej, w celu uniknięcia skażenia wód powierzchniowych – rzeki Bobrzyczki, dopływ rzeki Bobrzy. Na tym samym odcinku została również wyczyszczona nawierzchnia jezdni,

– 21.04.2020 r. na terenie pogorzeliska prowadzono rozmowy z przedstawicielami dwóch firm, którzy m.in. udzielili cennych wskazówek, dotyczących tego, jakie w pierwszej kolejności podjąć działania, aby zminimalizować skutki oddziaływania pożaru, przedstawili także oferty i koszty usunięcia skutków pożaru. Ze spotkania wynikało, że są one ogromne i praktycznie zbliżone do zaproponowanych wcześniej, jak przy wywiezieniu odpadów.

– 29.04.2020 r. podpisano umowę z firmą na uporządkowanie terenu pogorzeliska. W ramach tej umowy posegregowano pozostałości po pożarze na 4 rodzaje (zbiorniki pełne, zbiorniki nadpalone z cieczą, złom, pozostałe). Prace te zostały już zakończone.

– 24.04.2020 r. złożyliśmy pismo do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach, zgłoszenie o wystąpieniu szkody w środowisku.

W dniu 13.05.2020 r., firma GEOCOMA Sp. z o.o. S.k.  ul. Lubomirskiego 27/1, 31-509 Kraków, złożyła ofertę na wykonanie następujących prac: przepakowanie odpadów do atestowanych pojemników – beczek, pojemników typu „mauzer”, którego termin realizacji może wynieść ok. 3 miesięcy oraz usunięcie spakowanych odpadów z terenu pogorzeliska i przekazanie do utylizacji do spalarni w Niemczech, co może potrwać kolejne 3 miesiące. Z rozmów przeprowadzonych ze specjalistami zajmującymi się porządkowaniem takich miejsc, jak również przeprowadzonych wraz z nimi oględzin w terenie wynika, że realny termin uprzątnięcia odpadów znajdujących się przy ul. Perłowej, może wynieść 6 miesięcy. Działania planowane w celu usunięcia odpadów przez Starostwo Powiatowe w Kielcach:

–  obecnie czekamy na opinię biegłego specjalisty posiadającego stosowne uprawnienia zawodowe, kwalifikacje, wiedzę i doświadczenie z zakresu ochrony środowiska, przede wszystkim z gospodarki odpadami, który m.in. oszacuje ilość odpadów, jaka powstała po pożarze oraz wskaże zakres prac, jaki należy wykonać w celu zabezpieczenia środowiska (wody, powietrza, gleby), przed dalszym zanieczyszczeniem. Następnie, na podstawie opinii biegłego, będziemy dokonywać wyboru technologii usunięcia pozostałości.

– w dniu dzisiejszym, tj. 20.05.2020 r. Zarząd Powiatu Kieleckiego podjął Uchwałę  o usunięciu odpadów w trybie wykonania zastępczego.

– wystąpiono do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o opinię prawną, co do możliwości skrócenia terminów i wszczęcia postępowania w trybie „z wolnej ręki”

– z uwagi na zadeklarowaną przez Wójta Gminy Sitkówka – Nowiny podczas spotkania w dniu 13.05.2020 r. w Starostwie Powiatowym w Kielcach możliwość wsparcia finansowego kosztów usunięcia odpadów, wystosowaliśmy do Wójta pismo z zapytaniem, jaką kwotą finansową wesprze działania Starostwa.

– W celu wykonania zadania staramy się pozyskać środki zewnętrzne i już prowadziliśmy rozmowy z Wojewódzkim oraz Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie, jak również wystąpiliśmy z zapytaniem o możliwość pozyskania środków do WFOŚiGW w Kielcach. – 12.05.2020 r. otrzymaliśmy odpowiedź z WFOŚiGW o możliwości wzięcia pożyczki.

Do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy od WIOŚ w Kielcach protokołu z kontroli i szczegółowych wyników badań, o co prosiliśmy 24 kwietnia br. i ponownie w dniu dzisiejszym. Nie posiadamy również informacji, czy organ inspekcji zakończył już działania kontrolne na tym terenie. Nie otrzymaliśmy również od Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kielcach badań jakości wody z ujęcia „Bolechowice”.

Galeria

Aktualności

Sesja Rady Miejskiej w Morawicy

Na podstawie § 18 ust. 3 Statutu Miasta i Gminy Morawica przyjętego uchwałą Nr II/5/18 Rady Miejskiej w Morawicy z dnia 27...

Polecamy