3.5 C
Kielce
wtorek, 13 maja, 2025
Strona głównaAktualnościDziałania innowacyjne w Szkole Podstawowej w Brzezinach

Działania innowacyjne w Szkole Podstawowej w Brzezinach

Zobacz

Zakończyła się realizacja innowacji programowo-metodycznej „Jesteśmy EKO-logiczni”. Była ona odpowiedzią na konieczność zaangażowania szerokiej grupy osób w działania ekologiczne w związku z narastającymi problemami globalnymi, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.

Główną przyczyną opracowania innowacji z dziedziny ekologii była potrzeba umożliwienia uczniom świadomego udziału w różnorodnych działaniach na rzecz środowiska. Jej autorkami były p. Agnieszka Staszewska i p. Jolanta  Krąż. Czas realizacji innowacji obejmował lata 2019-2023. W poszczególnych latach były realizowane następujące moduły:

WODA – „Mamy dowody na wielką moc wody”

ENERGIA – „Energię oszczędzamy, o klimat i środowisko dbamy”,

ODPADY – „W recyklingu jest zasada – wszystko na coś się przerabia”.

    Zajęcia innowacyjne odbywały się  w ramach zajęć obowiązkowych z przyrody, biologii, geografii, matematyki, j. polskiego, wychowania fizycznego, zajęć Koła Przyrodniczego i  Matematycznego, imprez okolicznościowych i konkursów. Innowacja miała na celu poszerzenie zagadnień dotyczących ekologii realizowanych na lekcjach, kształtowanie świadomości ekologicznej uczniów i środowiska lokalnego, zintegrowanie działań w zakresie edukacji ekologicznej w szkole z wykorzystaniem zasobów pracowni przyrodniczej. Odbyło się wiele działań, które dzięki zaangażowaniu nauczycieli i uczniów wzbogaciły ofertę edukacyjną szkoły.

Moduł WODA

 

Moduł ENERGIA

 

Moduł – ODPADY

 

Badanie składu chemicznego wody pochodzącej z Czarnej Nidy, Bobrzy, rowu melioracyjnego, kranu

Przygotowanie Dnia  Ryby

20 grudnia, Dnia Wielorybów

15 lutego, Światowego Dnia Wody

22 marca, Dnia  Bobrów

7 kwietnia, Dnia Oceanów

8 czerwca

Lekcje przyrody – Odkrywamy tajemnice życia w wodzie: warunki życia w wodzie, z biegiem rzeki- gra dydaktyczna „Dokąd płynie rzeka?”, życie w jeziorze.

Lekcje j. polskiego – Woda w literaturze i kulturze

Objaśniamy znaczenie przysłów poświęconych wodzie

Woda w polskich frazeologizmach

Zabawa „wodnistymi” słowami

Lekcje geografii – Przez lądy i oceany – Ile wody (słodkiej) jest na świecie?

Rzeki w Europie i Polsce – Rzeki i morza-gra. Zagrożenia powodziowe w Polsce Morze Bałtyckie – Morze… zrozum przyjaciół. Bitwa o czysty Bałtyk. Ochrona przeciwpowodziowa a występowanie i skutki powodzi

Warunki produkcji energii z rożnych źródeł – Czy energia uzyskana z wody jest zupełnie czysta?

Turystyka w Polsce – woda na wakacjach, wpływ turystyki na zasoby wodne.

„Dzieci i ryby nie mają głosu”- prawda czy mit? – prezentacja  w postaci wystawy na korytarzu szkolnym (dzieci mają głos

i prawa, ryby głosu nie mają ale mają prawa)

Zimowe zabawy –np. lepienie bałwana, bitwa na śnieżki, zjazdy na sankach, jazda na łyżwach, kulig.

Wystawa na korytarzu szkolnym prac o zimie i płatkach śniegu.

Konkurs o wodzie

Pokaz eksperymentów o wodzie

Przygotowanie ulotki informacyjnej dla rodziców – „Jak oszczędzać wodę”

Prezentacja plakatów o parkach wodnych- wystawa na korytarzu szkolnym

„Nie taki prąd straszny”-film dla uczniów kl. I-III

Naturalne źródła węglowodorów- lekcja chemii w klasie VIII

Surowce energetyczne – wystawa

Dzień czystego powietrza -14XI

„Energetyka”, „ Warunki produkcji energii z rożnych źródeł” – lekcje geografii, kl. 7a, 7b z wykorzystaniem platformy „epodręczniki.pl”, filmów na youtube

Mobilna gazetka informacyjna dla uczniów kl. IV-VIII na korytarzu szkolnym

Światowy Dzień Obniżania Kosztów Energii  (10 stycznia), Międzynarodowy Dzień Oszczędzania Energii (15 lutego)

Domowe sposoby oszczędzania energii – prezentacja, geografia kl. VIII (udostępnienie prezentacji na platformie Teams)

Jak oszczędzać energię? – lekcje wychowawcze z wykorzystaniem materiałów z platformy „Młodzi dla środowiska” (kl. IV-VIII), film na youtube (kl. I-III)

Rodzaje energii – fizyka kl. VII

Konkurs na ulotkę promującą sposoby oszczędzania energii, kl. VI i VII

„Ile rocznie kosztuje prąd?” – Koło zainteresowań- matematyka kl. VIa

Artykuł na stronę szkoły

Mobilna gazetka informacyjna dla uczniów kl. IV-VIII na korytarzu szkolnym „Ekologiczny prąd”

Rozpropagowanie ulotki informacyjnej:

– wśród rodziców nt. sposobów oszczędzania energii w domu

– wśród nauczycieli nt. oszczędzania energii w firmie

(w formie papierowej lub elektronicznej)

„Skąd się bierze czysta energia” – film nakręcony przez członków koła przyrodniczego z wykorzystaniem modeli

Artykuł na stronę szkoły

Konkurs „Energoekolog”

Dzikie wysypiska w mojej okolicy –

EKO-detektyw.

Warsztaty teatralne  – spektakl/inscenizacja o tematyce segregacji i recyklingu.

Przygotowanie liczmanów, elementów do nauki zbiorów, pojęć matematycznych z surowców wtórnych.

Lekcja o segregacji odpadów z ćwiczeniami  z wykorzystaniem materiałów „EKO-lekcja z Rybkiem”.

EKO-kolory – zasady segregacji.

Udział w 28. Akcji Sprzątanie świata-Polska pod hasłem „Myślę więc nie śmiecę”.

Interpretacja danych liczbowych. Czy warto segregować śmieci?

EKO-aerobik, zabawy ruchowe z wykorzystaniem np. plastikowych butelek, rolek po papierze, nakrętek, kulek z folii, itp.

Co to recykling i upcykling?-gazetka

Zbiórka Elektro śmieci w ramach programu Moje miasto bez Elektro śmieci.

Tydzień Edukacji Globalnej – Konkursy, warsztaty  pomysły na TEG.

Konkurs na ozdobę bożonarodzeniową w stylu EKO – wykonanie z surowców wtórnych.

Prezentacje PP z geografii– „Najbardziej zanieczyszczone miejsca na Ziemi”.

Konkursu na EKO-kreację – wykonanie z surowców wtórnych.

 

 

Agnieszka Staszewska

Jolanta Krąż

Galeria

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Aktualności

Gmina Chęciny przygotowuje się do budowy Ośrodka Historii. Podpisano umowę na wykonanie projektu

Gmina Chęciny podpisała umowę na wykonanie projektu i dokumentacji technicznej dla nowej inwestycji, która ma na celu wyeksponowanie bogatego dziedzictwa...

Polecamy