3.5 C
Kielce
środa, 3 lipca, 2024
Strona głównaAktualnościDziałania innowacyjne w Szkole Podstawowej w Brzezinach

Działania innowacyjne w Szkole Podstawowej w Brzezinach

Zobacz

Zakończyła się realizacja innowacji programowo-metodycznej „Jesteśmy EKO-logiczni”. Była ona odpowiedzią na konieczność zaangażowania szerokiej grupy osób w działania ekologiczne w związku z narastającymi problemami globalnymi, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.

Główną przyczyną opracowania innowacji z dziedziny ekologii była potrzeba umożliwienia uczniom świadomego udziału w różnorodnych działaniach na rzecz środowiska. Jej autorkami były p. Agnieszka Staszewska i p. Jolanta  Krąż. Czas realizacji innowacji obejmował lata 2019-2023. W poszczególnych latach były realizowane następujące moduły:

WODA – „Mamy dowody na wielką moc wody”

ENERGIA – „Energię oszczędzamy, o klimat i środowisko dbamy”,

ODPADY – „W recyklingu jest zasada – wszystko na coś się przerabia”.

    Zajęcia innowacyjne odbywały się  w ramach zajęć obowiązkowych z przyrody, biologii, geografii, matematyki, j. polskiego, wychowania fizycznego, zajęć Koła Przyrodniczego i  Matematycznego, imprez okolicznościowych i konkursów. Innowacja miała na celu poszerzenie zagadnień dotyczących ekologii realizowanych na lekcjach, kształtowanie świadomości ekologicznej uczniów i środowiska lokalnego, zintegrowanie działań w zakresie edukacji ekologicznej w szkole z wykorzystaniem zasobów pracowni przyrodniczej. Odbyło się wiele działań, które dzięki zaangażowaniu nauczycieli i uczniów wzbogaciły ofertę edukacyjną szkoły.

Moduł WODA

 

Moduł ENERGIA

 

Moduł – ODPADY

 

Badanie składu chemicznego wody pochodzącej z Czarnej Nidy, Bobrzy, rowu melioracyjnego, kranu

Przygotowanie Dnia  Ryby

20 grudnia, Dnia Wielorybów

15 lutego, Światowego Dnia Wody

22 marca, Dnia  Bobrów

7 kwietnia, Dnia Oceanów

8 czerwca

Lekcje przyrody – Odkrywamy tajemnice życia w wodzie: warunki życia w wodzie, z biegiem rzeki- gra dydaktyczna „Dokąd płynie rzeka?”, życie w jeziorze.

Lekcje j. polskiego – Woda w literaturze i kulturze

Objaśniamy znaczenie przysłów poświęconych wodzie

Woda w polskich frazeologizmach

Zabawa „wodnistymi” słowami

Lekcje geografii – Przez lądy i oceany – Ile wody (słodkiej) jest na świecie?

Rzeki w Europie i Polsce – Rzeki i morza-gra. Zagrożenia powodziowe w Polsce Morze Bałtyckie – Morze… zrozum przyjaciół. Bitwa o czysty Bałtyk. Ochrona przeciwpowodziowa a występowanie i skutki powodzi

Warunki produkcji energii z rożnych źródeł – Czy energia uzyskana z wody jest zupełnie czysta?

Turystyka w Polsce – woda na wakacjach, wpływ turystyki na zasoby wodne.

„Dzieci i ryby nie mają głosu”- prawda czy mit? – prezentacja  w postaci wystawy na korytarzu szkolnym (dzieci mają głos

i prawa, ryby głosu nie mają ale mają prawa)

Zimowe zabawy –np. lepienie bałwana, bitwa na śnieżki, zjazdy na sankach, jazda na łyżwach, kulig.

Wystawa na korytarzu szkolnym prac o zimie i płatkach śniegu.

Konkurs o wodzie

Pokaz eksperymentów o wodzie

Przygotowanie ulotki informacyjnej dla rodziców – „Jak oszczędzać wodę”

Prezentacja plakatów o parkach wodnych- wystawa na korytarzu szkolnym

„Nie taki prąd straszny”-film dla uczniów kl. I-III

Naturalne źródła węglowodorów- lekcja chemii w klasie VIII

Surowce energetyczne – wystawa

Dzień czystego powietrza -14XI

„Energetyka”, „ Warunki produkcji energii z rożnych źródeł” – lekcje geografii, kl. 7a, 7b z wykorzystaniem platformy „epodręczniki.pl”, filmów na youtube

Mobilna gazetka informacyjna dla uczniów kl. IV-VIII na korytarzu szkolnym

Światowy Dzień Obniżania Kosztów Energii  (10 stycznia), Międzynarodowy Dzień Oszczędzania Energii (15 lutego)

Domowe sposoby oszczędzania energii – prezentacja, geografia kl. VIII (udostępnienie prezentacji na platformie Teams)

Jak oszczędzać energię? – lekcje wychowawcze z wykorzystaniem materiałów z platformy „Młodzi dla środowiska” (kl. IV-VIII), film na youtube (kl. I-III)

Rodzaje energii – fizyka kl. VII

Konkurs na ulotkę promującą sposoby oszczędzania energii, kl. VI i VII

„Ile rocznie kosztuje prąd?” – Koło zainteresowań- matematyka kl. VIa

Artykuł na stronę szkoły

Mobilna gazetka informacyjna dla uczniów kl. IV-VIII na korytarzu szkolnym „Ekologiczny prąd”

Rozpropagowanie ulotki informacyjnej:

– wśród rodziców nt. sposobów oszczędzania energii w domu

– wśród nauczycieli nt. oszczędzania energii w firmie

(w formie papierowej lub elektronicznej)

„Skąd się bierze czysta energia” – film nakręcony przez członków koła przyrodniczego z wykorzystaniem modeli

Artykuł na stronę szkoły

Konkurs „Energoekolog”

Dzikie wysypiska w mojej okolicy –

EKO-detektyw.

Warsztaty teatralne  – spektakl/inscenizacja o tematyce segregacji i recyklingu.

Przygotowanie liczmanów, elementów do nauki zbiorów, pojęć matematycznych z surowców wtórnych.

Lekcja o segregacji odpadów z ćwiczeniami  z wykorzystaniem materiałów „EKO-lekcja z Rybkiem”.

EKO-kolory – zasady segregacji.

Udział w 28. Akcji Sprzątanie świata-Polska pod hasłem „Myślę więc nie śmiecę”.

Interpretacja danych liczbowych. Czy warto segregować śmieci?

EKO-aerobik, zabawy ruchowe z wykorzystaniem np. plastikowych butelek, rolek po papierze, nakrętek, kulek z folii, itp.

Co to recykling i upcykling?-gazetka

Zbiórka Elektro śmieci w ramach programu Moje miasto bez Elektro śmieci.

Tydzień Edukacji Globalnej – Konkursy, warsztaty  pomysły na TEG.

Konkurs na ozdobę bożonarodzeniową w stylu EKO – wykonanie z surowców wtórnych.

Prezentacje PP z geografii– „Najbardziej zanieczyszczone miejsca na Ziemi”.

Konkursu na EKO-kreację – wykonanie z surowców wtórnych.

 

 

Agnieszka Staszewska

Jolanta Krąż

Galeria

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Aktualności

Dla bezpieczeństwa harcerzy

Włoszczowski policjant w ramach działań „Bezpieczne Wakacje” spotkał się z kierownictwem obozu w stanicy harcerskiej w Białym Brzegu. Podczas...

Polecamy