Wyszukiwarka Google tworząc wyniki wyszukiwania, kieruje się oceną stron wielu algorytmów. Oceniają one strony pod różnymi kryteriami i tworzą indeks, z którego następnie wybierają bardziej wartościowe strony. Ogólne istnieje nawet kilkaset czynników rankingowych czy elementów na stronie www, które można optymalizować i które wpływają na pozycję strony WWW w wyszukiwarce. Choć nie wiadomo do końca, które z nich są najważniej, według doświadczeń specjalistów istnieje kilka, na które warto zwrócić szczególną uwagę. Poniżej prezentujemy najistotniejsze czynniki rankingowe, które wpływają na pozycję witryny w wyszukiwarce Google.
Słowa kluczowe
Pierwszym i zdecydowanie bardzo ważnym elementem, który ma wpływ na ranking witryny internetowej w Google są słowa kluczowe. To od nich zależy, pod jakimi hasłami będziemy widoczni oraz na jakich pozycjach. Odpowiednie dobranie faz, pod którymi będzie pozycjonowana strona, zapewnia korelację między frazami a widocznością witryny. Słowa kluczowe powinny być dobrane przez freelancera, specjalistę SEO lub agencję marketingową, który na podstawie celu, który chcemy osiągnąć oraz statystyk poszczególnych fraz wybierze dla nas takie frazy, które pozwolą ogólnie znajdować się na wysokich pozycjach w Google danej kategorii i pozyskać największy ruch organiczny. Choć same w sobie słowa kluczowe, pod którymi pozycjonujemy stronę, nie wpłyną bezpośrednio na pozycję, ich odpowiedni dobór już tak. Przeważnie frazy dające najwięcej ruchu organicznego mają największą konkurencję— choć przy pomocy Planera Słów kluczowych Google lub keyword generatorów można wybrać takie z najlepszym stosunkiem ruchu górniczego do konkurencji. Odpowiedni dobór słów kluczowych w połączeniu z tematyką witryny sprawi, że Google uzna naszą stronę za wartościową i będzie promowało ją w wyszukiwarce.
Linkowanie wewnętrzne, linki wychodzące i linki przychodzące
Elementami, które w dużym stopniu decydują o rankingu witryny, są linki. Ogólnie wyróżnić możemy trzy rodzaje linków przy pozycjonowaniu witryny, które wpływają na jej pozycję. Są to linki wewnętrzne, linki wychodzące i przychodzące. Każdy typ linków jest ważny w różnym kontekście dla Google, dlatego warto zadbać o ich prawość. Linki te decydują, że witryna jest częścią szerszej sieci i jest transparentna, dlatego linki na witrynie są tak ważne. Linkowanie wewnętrzne to odnośniki do poszczególnych podstron naszego serwisu. Powinny być one działające oraz prezentować logiczną strukturę plastra miodu, czyli połączeń między stronami. Pomaga to indeksować robotom Google witrynę i świadczy o zadbaniu strony. Linki wychodzące to linki kierujące naszych użytkowników na inne strony w internecie. Świadczą one z kolei o dobrych zamiarach naszej strony i jej pomocy. Google docenia szczególnie linki wychodzące na jakościowe i wartościowe serwisy i o wysokich statystykach takie jak np. Wikipedia. Ostatnim typem linków są tzw. backlinki, są to linki zwrotne pochodzące ze stron zewnętrznych kierujących na naszą witrynę. Ich zadaniem jest kreowanie czynnika popularności naszej witryny. Powinny one pochodzić z różnych źródeł, być dodawane naturalnie oraz ze stron jakościowych i wiarygodnych.
Certyfikat SSL i adres URL
Bardzo ważnym elementem, który w bezpośredni sposób decyduje o miejscu na liście wyników wyszukiwania, jest Certyfikat SSL. Jest to szyfrowanie strony i zapewnia ono użytkowników o tym, że jest bezpieczna. Certyfikat potwierdza też wiarygodności właściciela witryny. Google od 2018 roku wprowadziło w przeglądarce Chrome ostrzeżenie o witrynach bez certyfikatu oraz zmiany w algorytmach wyszukiwarki, które promują strony z certyfikatem, a obniżają ranking tych o znaczeniu tylko HTTP. Będąc przy szeroko pojętej domenie, wpływ na ranking ma także adres url. Powinien być on stworzony zgodnie z zasadami SEO oraz User Friendly. Adres URL musi być zatem krótki, zawierać słowa kluczowe najlepiej przedzielone myślnikami odpowiadające tematyce strony czy być łatwy do zapamiętania. Ważnym czynnikiem jest również historia domeny — zarówno ta wsteczna jak i przyszłościowa. Choć to zdanie może wydawać się nielogiczne, w rzeczywistości jest prawdziwe. Google oprócz historii witryny i długości jej obecności w sieci docenia również strony z wykupioną domeną na długi czas do przodu. Oznacza to, że domena nie zamierza zniknąć zna pewien czas i zamierza działać przez kolejne lata.
Dane strukturalne
Dzięki danym strukturalnym Google jest w stanie lepiej sklasyfikować witrynę, a sama strona jako wynik wyszukiwania prezentuje się znacznie lepiej. Danymi strukturalnymi mogą być opinie, liczby gwiazdek czy miniaturki zdjęć. Są to szczegóły, ale wpływające w istotny sposób na pozycje witryn w rankingu wyszukiwania. Dokładne opisanie przy pomocy kodu html części i treści na witrynie pomogą lepiej zrozumieć układ strony oraz lepiej ją zaprezentować. Witryny, które są prezentowane bardziej jakościowo oraz dzielą się większą ilością informacji na swój temat z wyszukiwarką, będą z pewnością traktowane na preferencyjnych warunkach.
Szybkość działania strony i wczytywania się
Ważnym elementem, o którym często zapominamy, a który ma wpływ na ranking witryny, jest szybkość ładowania się strony www i jej działania. Google chce dostarczać użytkownikom informacje jak najszybciej, jest to tylko możliwe. Premiuje zatem witryny, które szybko się uruchamiają oraz działają sprawie. W sieci istnieje wiele darmowych serwisów, na których możemy sprawdzić czas wczytywania się witryny oraz poznać zalecenia jak przyspieszyć ten proces.
User Experience czyli UX i optymalizacja pod funkcjonalność
Elementem, który przeważnie jest pomijany to UX, czyli optymalizacja strony pod kątem użytkowania. W myśl tej zasady zwiększa się funkcjonalność, przejrzystość czy czytelność witryny. Użytkownicy, którzy będą mogli bardziej komfortowo skorzystać z witryny internetowej, będą pozostawali na niej dłużej lub chętniej będą na nią wracali. Przełoży się to m.in. na zwiększony czas wizyt czy większy ruch. To z kolei pomoże uzyskiwać lepsze statystyki oraz znajdować się na wyższych pozycjach w rankingu Google.