W związku z nadchodzącym okresem obniżek w ramach Black Week, Black Friday oraz Cyber Monday Powiatowy Rzecznik Konsumentów przypomina i radzi:
-Towary zakupione w sklepach internetowych mogą być zwrócone bez podawania przyczyny w terminie 14 dni od ich otrzymania. W celu skorzystania z tego uprawnienia należy wysłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i odesłać towar;
– Sprzedający odpowiada za sprzedany towar w ramach reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową, a reklamację możemy złożyć ustnie, mailowo lub pisemnie;
– Zachowajmy ostrożność robiąc zakupy przez Internet i nie kierujmy się emocjami. Korzystajmy z porównywarek cenowych i czytajmy opinie o sklepie.
W przypadku nowych serwisów internetowych sprawdzajmy bardziej szczegółowo ich wiarygodność, historię oraz opinie innych kupujących. Ważne- jeśli cena towaru jest znacząco niższa niż u konkurencji, to podchodźmy do takiej oferty ostrożnie.
Zwracajmy uwagę na regulamin sklepu. Zachowajmy czujność, jeśli dokument taki jest nieczytelny lub niezrozumiały. Sprawdzajmy, czy sprzedający nie utrudnia nam regulaminem lub procedurami wykonania naszego prawa do odstąpienia od umowy.
Przy dokonywaniu płatności w Internecie i wypełnianiu formularza z danymi sprawdźmy, czy w przeglądarce na początku adresu witryny widnieje ‘’https’’ zamiast ,,http’’. Szukajmy symbolu kłódki, który oznacza, że połączenie jest bezpieczne i uniemożliwia osobom trzecim uzyskanie dostępu do przesyłanych przez nas danych (dane osobowe, numer karty kredytowej itp.). Po dokonaniu zakupów wylogujmy się, szczególnie jeśli korzystamy z cudzych komputerów (np. w bibliotekach lub domach seniora).
Zachowajmy ostrożność, gdy sklep internetowy żąda płatności z góry i podaje dane wyłącznie jednej opcji płatności- standardem jest oferowanie różnych opcji płatności.
Kupując na platformach transakcyjnych lub ogłoszeniowych sprawdzajmy dokładnie, czy sprzedającym jest przedsiębiorca, czy osoba prywatna. Jest to istotne, gdyż osoba prywatna może np. nie wyrazić zgody na odstąpienie od umowy czy też może przewidywać dłuższe terminy dostawy towaru.
Wystawiajmy komentarze- nasze opinie mogą stanowić ważne wskazówki dla innych kupujących. Pamiętajmy, że wielu z nas zrezygnowało z zakupów u danego sprzedawcy właśnie z uwagi na ostrzeżenia innych kupujących.
Nie kasujmy wiadomości mailowych otrzymanych od sprzedającego- mogą okazać się one potrzebne przy odstąpieniu od umowy lub składaniu reklamacji.
W razie problemów mieszkańców Powiatu Kieleckiego ze sprzedającymi będącymi przedsiębiorcami pomocy udziela Powiatowy Rzecznik Konsumentów (pokój nr 204, tel. 41 200 12 80, e-mail: rzecznik.konsumentow@powiat.kielce.pl).
(materiał przygotowany m.in. na podstawie webinaru zorganizowanego przez Federację Konsumentów Oddział w Warszawie).