3.5 C
Kielce
środa, 14 sierpnia, 2024
Strona głównaAktualnościCo zrobić, gdy linia lotnicza zagubi bagaż podczas lotu? Czy pasażer może...

Co zrobić, gdy linia lotnicza zagubi bagaż podczas lotu? Czy pasażer może otrzymać odszkodowanie? Praktyczne porady

Zobacz

Podróże lotnicze mogą być ekscytujące, ale czasami wiążą się z nieprzyjemnymi niespodziankami, takimi jak zagubienie bagażu. Jeśli Twój bagaż zostanie zagubiony podczas lotu, oto kroki, które powinieneś podjąć, aby zwiększyć swoje szanse na jego odzyskanie i uzyskanie odszkodowania.

Dlaczego bagaże ulegają zagubieniu lub dosierają z opóźnieniem na lotnisko?

Zagubienie bagażu podczas lotu samolotem może być frustrujące, ale niestety zdarza się dość często.

Najczęstszą przyczyną zagubienia bagażu są loty z przesiadkami. Podczas przesiadki bagaż musi być przeniesiony z jednego samolotu do drugiego, co zwiększa ryzyko błędów. W takich przypadkach bagaż może zostać źle skierowany lub po prostu nie zdążyć na kolejny lot.

Błędy na biletach i etykietach bagażowych

Błędy w oznaczeniach bagażu, takie jak nieprawidłowe etykiety lub błędne informacje na biletach, mogą prowadzić do zagubienia bagażu. Jeśli etykieta bagażowa jest uszkodzona lub nieczytelna, bagaż może zostać skierowany na niewłaściwy lot.

Problemy z procedurami bezpieczeństwa

Procedury bezpieczeństwa na lotniskach mogą również przyczynić się do zagubienia bagażu. Czasami bagaż jest zatrzymywany do dodatkowej kontroli, co może opóźnić jego transport i w finale doprowadzić do zagubienia.

Opóźnienia na lotniskach

Przyczyną są też opóźnienia lotów, które powodują, że bagaż nie zostanie załadowany na czas do samolotu. W takich przypadkach bagaż może zostać pozostawiony na lotnisku i wysłany późniejszym lotem.

Bagaż może zostać też zgubiony z powodu błędów podczas załadunku. Jeśli bagaż zostanie źle załadowany do samolotu lub wózka transportowego, może nie dotrzeć do właściwego miejsca docelowego w porcie przylotu. Choć rzadko, zdarzają się też przypadki kradzieży bagażu na lotniskach.

Co zrobić co zrobić, gdy linie lotnicze zagubią nasz bagaż?

Pierwszym krokiem jest zgłoszenie zagubienia bagażu na lotnisku. Natychmiast po stwierdzeni, że na hali odbioru nie ma naszego bagaży należy udać się do biura rzeczy znalezionych lub punktu obsługi bagażu, który znajduje się zazwyczaj w hali przylotów.

W takiej sytucaji należy wypełnić formularza PIR (Property Irregularity Report), który jest podstawowym dokumentem do dalszych roszczeń. Istotne jest zachowanie kopii dokumentu.

Trzeba przechowywać wszystkie dokumenty związane z podróżą, takie jak bilety, karty pokładowe i potwierdzenia rezerwacji. Będą one potrzebne do udowodnienia, że bagaż został nadany na lot. Dodatkowo w celu identyfikacji bagażu przydadzą się jego zdjęcia.

Monitorowanie statusu bagażu

Większość linii lotniczych oferuje możliwość śledzenia statusu zagubionego bagażu online. Warto korzystać z tej opcji, aby na bieżąco monitorować postępy w poszukiwaniach.

Zakup niezbędnych rzeczy

Jeśli bagaż nie zostanie odnaleziony w ciągu kilku godzin, poszkodowany pasażer ma prawo do zakupu niezbędnych rzeczy na koszt linii lotniczej. Mogą to być podstawowe artykuły higieniczne, ubrania czy inne niezbędne przedmioty. Należy zachować paragony za te zakupy, ponieważ będą potrzebne do ubiegania się o zwrot kosztów.

Złożenie reklamacji

Jeśli bagaż nie zostanie odnaleziony w ciągu 21 dni, możesz złożyć reklamację do linii lotniczej. Reklamację należy złożyć pisemnie, dołączając kopię formularza PIR oraz wszelkie inne dokumenty związane z podróżą. W reklamacji opisz dokładnie zawartość zagubionego bagażu oraz jego wartość.

Komentarz eksperta ds. praw pasażerów Davida Janoszki z AirCashBack

W sytuacji zniszczenia czy zagubienia bagażu terminy na złożenie reklamacji są jednolite we wszystkich państwach i są określone w konwencji montrealskiej.

Wszelkie problemy z zaginięciem bagażem należy zgłosić bezzwłocznie po ich stwierdzeniu, czyli zazwyczaj jeszcze na lotnisku, udając się do biura ds. bagaży.

Zaś na zgłoszenie uszkodzenia bagażu pasażer ma 7 dni od chwili odebrania bagażu. W związku z zagubieniem bagażu przewoźnik lotniczy ma 21 dni na jego odnalezienie. Jeżeli bagaż się nie odnajdzie, przepisy nie regulują terminu, w którym należy złożyć reklamację. Jeżeli zaś bagaż się odnajdzie, czyli zostanie dostarczony z opóźnieniem, pasażer ma 21 dni na złożenie reklamacji od momentu odbioru bagażu. Reklamację do przewoźnika lotniczego należy przesłać w formie pisemnej, czyli za pośrednictwem formularza na stronie internetowej przewoźnika, mailowo bądź listownie. W reklamacji należy określić kwotę żądania, przedstawiając na tę okoliczność stosowne rachunki czy opisując zawartość bagażu, podać szczegóły lotu oraz przedłożyć kopie raportów i kwitów wydanych na lotnisku w związku z bagażem.

Odszkodowanie za bagaż

Jeżeli bagaż nie zostanie odnaleziony lub dotrze z dużym opóźnieniem, pasażer ma prawo do odszkodowania. Prawa pasażerów lotniczych są chronione przez przepisy międzynarodowe oraz unijne. Linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty odszkodowania za zagubiony bagaż. Wysokość odszkodowania zależy od wartości zgubionych przedmiotów oraz przepisów obowiązujących w danym kraju. W Europie przepisy dotyczące odszkodowań reguluje Konwencja Montrealska, która określa maksymalną kwotę odszkodowania na poziomie około 1300 euro.

Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot

Trzeba pamiętać też, że jeśli podczas podróży przytrafił Ci się zakłócony lot, możesz domagać się odszkodowania od linii lotniczych. Prawa pasażera reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE 261/2004.

Odszkodowanie za lot przysługuje pasażerom gdy:

  • lot został opóźniony o więcej niż 3 godziny, przy czym czas opóźnienia rozumiemy jako dotarcie do miejsca docelowego,
  • lot został odwołany na krócej niż 14 dni przed planowaną datą odlotu,
  • samolot opuścił lotnisko z co najmniej 1-godzinnym przyspieszeniem,
  • pasażerowie nie zostali wpuszczeni na pokład maszyny z powodu overbookingu.

Wysokość odszkodowania uzależniona jest od odległości, która dzieli lotnisko początkowe i port przylotu i wynosi:

  • 250 euro na pasażera – loty o długości do 1500 km
  • 400 euro na pasażera – loty na dystansie od 1500 km do 3500 km (także dla lotów powyżej 3500 km, jeśli zarówno lotnisko początkowe, jak i lotnisko końcowe są w UE),
  • 600 euro na pasażera – loty o długości powyżej 3500 km.

Skorzystanie z pomocy specjalistów od odszkodowań lotniczych

Jeśli linia lotnicza odmawia wypłaty odszkodowania lub nie reaguje na Twoje zgłoszenia, warto również rozważyć skorzystanie z pomocy prawnika specjalizującego się w prawie lotniczym jak AiCashBack.

Zagubienie bagażu podczas lotu oraz opóźniony lub odwołany lot są stresujące, ale znajomość swoich praw i odpowiednie działania mogą pomóc w odzyskaniu bagażu lub uzyskaniu należnego odszkodowania. Pamiętaj, aby działać szybko, dokładnie dokumentować wszystkie kroki i zachować spokój. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na pozytywne rozwiązanie sytuacji.

Praktyczne porady

Aby zminimalizować ryzyko problemów z bagażem i lepiej sobie z nimi radzić, warto zastosować kilka praktycznych porad:

  • Pakowanie bagażu podręcznego: Warto zabrać ze sobą niezbędne rzeczy, takie jak leki, dokumenty, ubrania na zmianę i przybory toaletowe, w bagażu podręcznym.
  • Oznakowanie bagażu: Warto wyraźnie oznaczyć bagaż, dodając swoje dane kontaktowe oraz elementy łatwo rozpoznawalne, aby ułatwić jego identyfikację.
  • Zachowanie paragonów: Wszystkie paragony za zakupy związane ze zgubieniem bagażu powinny być zachowane i dołączone do ewentualnej reklamacji.

Źródło: AirCashBack

Aktualności

Mistrz Łucznictwa z Samsonowa

Mieszkaniec Samsonowa (gm. Zagnańsk), Piotr Pawlik został Mistrzem Polski Osób Niepełnosprawnych w Łucznictwie.  ...

Polecamy