3.5 C
Kielce
sobota, 8 lutego, 2025
Strona głównaAktualnościChcę rozwijać przychodnię, aby mieszkańcy mieli lepszy dostęp do opieki – wywiad...

Chcę rozwijać przychodnię, aby mieszkańcy mieli lepszy dostęp do opieki – wywiad z nową dyrektor przychodni w Chęcinach, Agnieszką Molendą

Zobacz

 Agnieszka Molenda objęła stanowisko dyrektora Samorządowego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Chęcinach. Przez 20 lat zdobywała doświadczenie w placówce, przechodząc kolejne szczeble zawodowej kariery – od pielęgniarki, przez pielęgniarkę koordynującą, po stanowisko pełniącej obowiązki dyrektora. Teraz, jako nowa dyrektor, stoi przed wieloma wyzwaniami, ale także możliwościami rozwoju i ulepszania jakości usług medycznych dla mieszkańców. W rozmowie z nami opowiada o swoich priorytetach, wyzwaniach, planach inwestycyjnych i działaniach na rzecz poprawy dostępności świadczeń zdrowotnych.

- am_2.jpg

Jakie emocje towarzyszą Pani przy objęciu stanowiska dyrektora?

Agnieszka Molenda: Objęcie tej funkcji to dla mnie zarówno ogromne wyróżnienie, jak i duża odpowiedzialność. Przez lata pracy w naszej placówce zdobywałam doświadczenie na różnych stanowiskach, od pielęgniarki, przez pielęgniarkę koordynującą, po pełniącą obowiązki dyrektora, po przejściu na emeryturę dotychczasowej dyrektor Pani Małgorzaty Wojtczak. Pozwoliło mi to doskonale poznać potrzeby pacjentów, a także wyzwania związane z funkcjonowaniem przychodni. Obecnie, jako nowy dyrektor, z jednej strony czuję satysfakcję, że mogę wykorzystać swoją wiedzę, doświadczenie i zaangażowanie do dalszego rozwoju placówki, a z drugiej mam świadomość, że przede mną wiele zadań wymagających determinacji i skutecznych rozwiązań.

Jakie są Pani główne priorytety na najbliższe miesiące?

A.M.: Najważniejsze dla mnie jest zapewnienie pacjentom wysokiej jakości opieki zdrowotnej, usprawnienie organizacji pracy przychodni, a także stworzenie stabilnych warunków pracy dla personelu. Chciałabym poprawić dostępność do lekarzy, zoptymalizować procesy rejestracji oraz zadbać o komfort zarówno pacjentów, jak i pracowników. Istotne będzie także wprowadzenie nowych programów profilaktycznych oraz działania zmierzające do pozyskania dodatkowego personelu medycznego.

Czy planuje Pani wprowadzenie nowych programów profilaktycznych lub rozszerzenie oferty placówki?

A.M.: Tak, profilaktyka jest niezwykle istotnym elementem systemu opieki zdrowotnej, dlatego analizujemy możliwości wdrożenia nowych programów. Prowadzę rozmowy w celu rozszerzenia dostępnych badań. Chciałabym, aby mieszkańcy mieli możliwość regularnych badań przesiewowych, które pomogą we wczesnym wykrywaniu chorób. Moim celem jest rozwój programów skierowanych do mieszkańców w każdym wieku, a także rozwój profilaktyki nowotworowej.

Jak ocenia Pani aktualny stan Ośrodków Zdrowia pod względem infrastruktury i kadry medycznej?

A.M.: Placówka działa sprawnie, ale jak w każdej instytucji, są obszary wymagające usprawnień. Jeśli chodzi o infrastrukturę, staramy się na bieżąco modernizować sprzęt i poprawiać warunki techniczne i estetyczne dla pacjentów i pracowników. W tym zakresie gmina, zgodnie z przepisami prawa, może i przeznacza odpowiednie środki finansowe. Kadra medyczna jest dla nas ważna, jednak jak w służbie zdrowia w całym kraju, borykamy się z wyzwaniami kadrowymi. Na dzień dzisiejszy naszym celem jest zatrudnienie dodatkowego lekarza o specjalizacji pediatrycznej. Jest to ciężkie zadanie, ponieważ na rynku świętokrzyskim występuje deficyt lekarzy z zakresu medycyny dziecięcej i rodzinnej.

Czy są jakieś aspekty wymagające pilnych zmian lub inwestycji?

A.M.: Obecnie pracujemy nad usprawnieniem procesów rejestracji (kolejkowanie telefoniczne) oraz organizacji pracy przychodni, aby jeszcze bardziej poprawić dostępność usług dla pacjentów. Wprowadziliśmy możliwość dokonywania płatności kartą płatniczą oraz BLIKiem. Najważniejsza jest jednak kadra medyczna.

Jakie działania planuje Pani podjąć, aby skrócić czas oczekiwania na wizyty u lekarzy specjalistów?

A.M.: Dokładamy wszelkich starań, aby pacjenci mieli jak najszybszy dostęp do lekarzy. Optymalizacja grafików i analiza zapotrzebowania na konkretne specjalizacje to kluczowe elementy naszych działań. Planujemy także przywrócenie teleporad, co pozwoli pacjentom na szybki kontakt z lekarzem w mniej skomplikowanych przypadkach. Kolejnym krokiem będzie pełne wdrożenie systemu rejestracji online, co usprawni zarządzanie wizytami i pozwoli uniknąć kolejek do rejestracji W ostatnim czasie umożliwiliśmy pacjentom zapisy do lekarza na kolejne dni naprzód.

Czy planuje Pani rozszerzenie godzin pracy placówki lub uruchomienie dodatkowych dyżurów?

A.M.: Ze względu na ogólnopolskie regulacje dotyczące zasad funkcjonowania SZPOZ oraz czasu pracy personelu medycznego, wydłużenie godzin funkcjonowania przychodni nie zależy wyłącznie od nas. Należy podkreślić, że warunki narzucane są przez Narodowy Fundusz Zdrowia – zasadniczo świadczenia medyczne finansowane są z budżetu państwa, a nie z budżetu gminy. Gmina może finansować infrastrukturę i wyposażenie. Niemniej jednak staramy się w pełni wykorzystywać dostępne zasoby i wprowadzać rozwiązania, które pozwolą na lepszą organizację pracy, aby zapewnić pacjentom jak najlepszą opiekę

Czy w najbliższym czasie planowane są nowe programy zdrowotne skierowane do seniorów, dzieci lub innych grup społecznych?

A.M.: Analizujemy możliwości wprowadzenia nowych programów profilaktycznych, szczególnie dla seniorów i dzieci. Prowadzimy profilaktykę chorób układu krążenia, badania słuchu, osteoporozy, badanie wzroku i badanie USG przepływu żył (Dopplera). Nawiązaliśmy też współpracę z Świętokrzyskim Centrum Onkologii w celu profilaktyki raka piersi. Zależy nam również na wprowadzeniu stałej, dedykowanej profilaktyki dla mężczyzn w celu wykrycia raka prostaty.

Czy w planach placówki znajduje się rozwój telemedycyny lub wdrożenie nowych technologii ułatwiających pacjentom kontakt z lekarzem?

A.M.: Tak, telemedycyna to kierunek, w którym chcemy się rozwijać. Stopniowo będziemy wdrażać rozwiązania, które pozwolą pacjentom na szybszy kontakt z lekarzem, a jednocześnie odciążą placówkę w przypadku konsultacji niewymagających wizyty stacjonarnej. Pracujemy także nad nowoczesnym systemem rejestracji, aby był on bardziej intuicyjny i dostępny online, a co za tym idzie jak najbardziej przyjazny pacjentom.

Jakie ma Pani długoterminowe plany dotyczące rozwoju Ośrodka Zdrowia w Chęcinach? A.M.:

Chcemy stopniowo rozwijać placówkę, podnosząc jakość świadczonych usług i dostosowując się do zmieniających się potrzeb zdrowotnych mieszkańców. Planujemy modernizację infrastruktury, wdrażanie nowoczesnych technologii medycznych oraz zwiększenie dostępności do lekarzy. Naszym celem jest także rozwój programów profilaktycznych i edukacyjnych, które pomogą mieszkańcom dbać o zdrowie na co dzień. Moją wizją jest nowoczesny ośrodek, zapewniający pacjentom dostęp do kompleksowej i wysokiej jakości opieki zdrowotnej. Chciałabym, aby placówka była miejscem, w którym pacjenci czują się bezpiecznie i otrzymują, w miarę możliwości, szybką oraz profesjonalną pomoc medyczną. Cieszy mnie otwartość władz gminy oraz nowych radnych Rady Miejskiej w Chęcinach.

Jakie doświadczenia zawodowe pomogły Pani przygotować się do objęcia tej funkcji?

A.M.: Praca na różnych stanowiskach w przychodni pozwoliła mi dobrze zrozumieć jej funkcjonowanie, zarówno od strony organizacyjnej, jak i medycznej, co jest nieocenione w pracy dyrektora. Zdobyte doświadczenie, również w innych placówkach medycznych (przychodniach i szpitalach) nauczyło mnie, jak ważna jest dobra współpraca zespołu, skuteczna organizacja i troska o pacjenta. Wiem, z jakimi problemami borykają się zarówno pacjenci, jak i personel, dlatego chcę wdrażać rozwiązania, które realnie poprawią jakość świadczonych usług. Największym wyzwaniem na tym stanowisku jest balansowanie pomiędzy potrzebami pacjentów, wymaganiami prawnymi, a możliwościami finansowymi placówki.

Co najbardziej motywuje Panią do działania na rzecz pacjentów?

A.M.: Największą satysfakcję daje mi możliwość realnego wpływu na jakość opieki zdrowotnej. Kiedy widzę, że nasze działania przynoszą efekty, a pacjenci są zadowoleni z opieki, którą otrzymują, to jest to najlepsza motywacja do dalszej pracy.

Aktualności

Burmistrz Robert Jaworski wziął udział w uroczystości przekazania obowiązków służbowych na Bukówce

Dziś na kieleckiej Bukówce miała miejsce uroczystość, która na długo pozostanie w pamięci uczestników. W ramach wydarzenia nastąpiło przekazanie obowiązków służbowych...

Polecamy