W dniach 12-13 grudnia br. odbył się V Świętokrzyski Kongres Dwujęzyczności organizowany przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. Wydarzenie było kierowane do nauczycieli i dyrektorów szkół, którzy chcą rozwijać edukację dwujęzyczną w swoich placówkach, przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego odpowiedzialnych za organizację edukacji oraz osób zainteresowanych najnowszymi trendami w edukacji dwujęzycznej. Wśród prelegentów Kongresu znalazł się również burmistrz Gminy i Miasta Chęciny Robert Jaworski. Gmina Chęciny jest bowiem liderem dwujęzycznych szkół podstawowych – jako pierwsza w województwie tego typu placówka powstała w Bolminie w 2017roku, natomiast od roku 2023 roku, oddziały dwujęzyczne funkcjonują również w Szkole Podstawowej im. gen. Stanisława Skalskiego w Polichnie.
Burmistrz Robert Jaworski został zaproszony jako ekspert do panelu dyskusyjnego poświęconego finansowaniu projektów edukacyjnych i możliwościom samorządów w tym zakresie. W panelu wzięły udział również: dyrektor Departamentu Wdrażania EFS
w Urzędzie MarszałkowskimKatarzyna Kubicka, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego
z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie w Końskich w KońskichBeata Salata, wicedyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w KielcachKatarzyna Czyżewska oraz kierownik Pracowni Języków Obcych ŚCDNIzabela Krzak-Borkowska.
Wystąpienie Burmistrza zostało poświęcone realizowanym obecnie pięciu projektom edukacyjnym finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) oraz Erasmus+ w placówkach prowadzonych przez Gminę Chęciny oraz korzyściom dla gminy
i jej mieszkańców w związku z realizacją projektów unijnych w zakresie edukacji.
Burmistrz podkreślił, że Gmina Chęciny mimo, że jest liderem pozyskiwania środków na projekty inwestycyjne, to nie zaniedbuje również zabiegania o środki z tzw. miękkich projektów skierowanych na działania prospołeczne i edukacyjne. Od 2010 roku, kiedy pozyskano prawie 800 tysięcy złotych na projekt rozwoju edukacji przedszkolnej – „Przedszkolaki – Dzieci na czasie”, dzięki któremu powstało 64 miejsca w 4 punktach przedszkolnych w: Łukowej, Starochęcinach, Polichnie i Tokarni. Oferta skierowana do najmłodszych obywateli cały czas była rozwijana przez kolejne projekty realizowane przez poszczególne jednostki oświatowe. Dzięki unijnemu dofinansowaniu pozyskano dodatkowe miejsca przedszkolne w SP Wolica, poszerzono ofertę edukacyjną w Przedszkolu Samorządowym w Chęcinach, doposażono wszystkie oddziały przedszkolne w tablice interaktywne, utworzono nowoczesne pracownie dla uczniów:
– cyfrową pracownię językową – to niezastąpione rozwiązanie wspomagające naukę języków obcych,
– wirtualną wieloprzedmiotową pracownię VR – opartą na technologii rozszerzonej rzeczywistości,
– szkolny MiniLab – mobilne laboratorium, w którym zajęcia z uczniami prowadzi się w oparciu o metodę STEAM,
– nowoczesną pracownię komputerową.
Obecnie w trzech placówkach: SP Bolmin, SP Chęciny i Przedszkolu Samorządowym realizowane są projekty finansowane z środków unijnych:
– Przedszkole Samorządowe projekt „Przedszkolny Uniwersytet Małego Ekologa
w Chęcinach”- wartość projektu 461.148,20 złotych.
– SP Chęciny oddz. Przedszkolny „Chęcińska grupa bystrych przedszkolaków”, wartość projektu – 86.290,00 złotych.
– SP Bolmin oddz. Przedszkolny Kraina zmysłu i umysłu – nowa jakość opieki przedszkolnej w Bolminie” – wartość projektu – 270.532,14 złotych.
– SP Bolmin „Bolmin szkoła nowych możliwości” – wartość projektu –795.170,33 złotych,
co daje łączną kwotę 1 mln. 613.140,67 złotych.
oraz Erasmus+ w SP Chęciny – 60.000,00 euro.
Przykład Gminy Chęciny pokazuje, że środki unijne mogą znacząco wpływać na poprawę życia jej mieszkańców. Głównymi celami projektów jest przede wszystkim zmniejszenie nierówności edukacyjnych w zakresie edukacji. Działanie to jest realizowane poprzez bardzo szeroką ofertę zajęć dodatkowych zarówno dla dzieci z deficytami nauki, jak i dziećmi zdolnymi. Są to m.in.:
– zajęcia ekologiczno-przyrodnicze
– zajęcia doradztwo zawodowe
– zajęcia teatralno-muzyczne
– zajęcia plastyczno-techniczne
– zajęcia kształtowania postaw antydyskryminacyjnych
– zajęcia językowe (angielski, niemiecki, polski, zajęcia dwujęzyczne)
– zajęcia matematyczno-informatyczne
– zajęcia przyrodnicze (przyroda/biologia, geografia, fizyka, chemia)
– zajęcia z j. angielskiego
– zajęcia j. niemieckiego
– zajęcia z matematyki
– zajęcia z geografii.
Burmistrz podkreślił również, że projekty nie tylko w znaczący sposób przyczyniły się zarówno do utrwalania, jak i zwiększania wiedzy uczniów, ale też pozwoliły na osiągnięcie celów miękkich, są to m.in.: rozwój zainteresowań i twórczości uczniów, możliwość samorealizowania się przez dzieci i młodzież, odkrycia przez nich własnych talentów, zdolności, wzrost poczucia własnej wartości u uczniów, większa pewność siebie, poczucie bycia docenionym, oderwanie się dzieci od problemów życia codziennego, ich wyciszenie, wzrost poczucia samodzielności u uczniów, wzrost sprawności manualnej, zaradności wychowanków.
Dla wielu rodzin udział uczniów w projektach był znaczącym odciążeniem budżetów domowych. Uczniowie i nauczyciele mają możliwość korzystania z najnowocześniejszych technologii edukacyjnych, robotów, pomocy dydaktycznych, na które bez wsparcia unijnego nie byłoby stać ani rodziców ani samorządu – zaznaczył gospodarz Gminy.
W podsumowaniu dyskusji panelowej Burmistrz zwrócił uwagę, że pozyskiwanie dofinansowań na projekty edukacyjne nie jest łatwe, ale przykład Gminy Chęciny pokazuje, że zdobyte doświadczenie może przynieść oczekiwane efekty.
Kongres Dwujęzyczności stał się doskonałą okazją nie tylko do dyskusji na temat problemów otrzymaniem i rozliczeniem środków, ale przede wszystkim platformą do dzielenia się doświadczeniem, uzyskanymi celami i satysfakcją z dobrze wykonanych zadań– zaznaczył burmistrz Robert Jaworski.
Kolejne punkty Kongresu zostały poświęcone promowaniu edukacji dwujęzycznej jako kluczowego elementu nowoczesnego systemu kształcenia, odpowiadającego na wyzwania globalizacji oraz budowaniu współpracy międzysektorowej – nauczycieli, dyrektorów, samorządowców i ekspertów – w celu wprowadzania innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych.
W Kongresie wzięli udział również dyrektorzy i nauczyciele ze szkół wdrażających dwujęzyczność: Iwona Samburska, Małgorzata Markiewicz, Tomasz Żelichowski, Katarzyna Sitarska, Jolanta Woś i Dariusz Smutek oraz Ewa Dąbrowska – dyrektor CUW.