3.5 C
Kielce
wtorek, 30 kwietnia, 2024
Strona głównaAktualnościAzbest - obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości oraz wykonawców prac. O czym...

Azbest – obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości oraz wykonawców prac. O czym należy pamiętać podczas usuwania azbestu

Zobacz

Azbest stanowi szczególne zagrożenie dla środowiska oraz zdrowia i życia ludzi. Dlatego powinien być wykorzystywany, przemieszczany i sukcesywnie eliminowany przy zachowaniu szczególnego nadzoru oraz odpowiednich środków ostrożności. Termin zakończenia usuwania azbestu na terytorium Polski określono na rok 2032.

Przypominamy, że do obowiązków właścicieli i zarządców obiektów zawierających azbest oraz wykonawców prac związanych z ich usuwaniem, należy m.in.:

  1. dokonywanie corocznej inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest poprzez sporządzenie spisu z natury. Informację sporządza się w 2 egz.:
  • osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami przedkładają informację odpowiednio wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta;
  • pozostałe podmioty (np. przedsiębiorcy) przedkładają informację w formie pisemnej marszałkowi województwa.

Drugi egzemplarz należy przechowywać przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji. Uaktualnioną informację należy składać corocznie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy, aż do zaprzestania użytkowania wyrobu i jego usunięcia.

  1. przeprowadzanie kontroli stanu tych wyrobów w formie „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest”. Ocena pozostaje u właściciela, użytkownika lub zarządcy nieruchomości łącznie z dokumentacją miejsca zawierającego azbest, a w przypadku obiektów dla których prowadzona jest książka obiektu budowlanego, ocenę dołącza się do tej książki. 
  2. zgłaszanie przez wykonawcę prac zamiaru ich przeprowadzenia właściwemu organowi nadzoru budowlanego, właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy oraz właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu, w terminie co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem prac.
  3. zgłaszanie przez właściciela, użytkownika wieczystego lub zarządcę nieruchomości prac polegających na zabezpieczaniu lub usuwaniu wyrobów zawierających azbest (np. pokrycia dachowego z eternitu) do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej (Starostwo Powiatowe w Kielcach Wydział Budownictwa), na co najmniej 21 dni przed terminem ich rozpoczęcia.

Na stronie internetowej Starostwa, w zakładce Dla Klienta – Ekologia, znajduje się dość obszerny artykuł na temat azbestu oraz opracowanie pn. „Aktualizacja Programu usuwania materiałów zawierających azbest na terenie powiatu kieleckiego na lata 2015 – 2022, w perspektywie do roku 2032” wraz z informacją o podejmowanych działaniach w latach 2019 – 2020. Zachęcamy do lektury.

Aktualności

Jednostka OSP Brudzów weźmie udział w Centralnych Obchodach Dnia Strażaka

W sobotę, 4 maja o godz. 11:00 na placu marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie odbędą się Centralne Obchody Dnia Strażaka, podczas...

Polecamy