18 lipca tego roku weszła w życie Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, dzięki której mieszkańcy małych miejscowości będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był utrudniony lub niemożliwy.
W Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło się spotkanie z udziałem Premiera Mateusza Morawieckiego, ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i wiceministra Rafała Webera z przedstawicielami samorządów i urzędów wojewódzkich. W wydarzeniu tym uczestniczył członek zarządu Powiatu w Kielcach – Cezary Majcher.
Z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych dofinansowywane będzie przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Dofinansowanie ma dotyczyć linii komunikacyjnych nie funkcjonujących od co najmniej 3 miesięcy przed wejściem w życie ustawy oraz na które umowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po jej wejściu w życie.
– Chcemy, aby polskie społeczeństwo mogło przemieszczać się po naszym kraju w każdym jego regionie. To otwarcie nowych szans dla mieszkańców naszego kraju i sposób na rozwój wolnego rynku i kapitalizmu – powiedział premier Mateusz Morawiecki.
O szczegółach przygotowanego w Ministerstwie Infrastruktury instrumentu wspomagającego przywracanie lokalnych połączeń autobusowych minister infrastruktury Andrzej Adamczyk rozmawiał z przedstawicielami samorządów.
– Rząd wreszcie wziął odpowiedzialność za walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Dziękuję wszystkim, dzięki którym było możliwe powstanie tej ustawy. To dobry system, dzięki któremu samorządy będzie stać na przywracanie lokalnych połączeń autobusowych – powiedział minister Andrzej Adamczyk.
– Dobra współpraca rządu i samorządów jest kluczowa. Strona rządowa służy wszelkim wsparciem i jest do dyspozycji samorządów. Mamy nadzieję, że pierwsze dofinansowane połączenia ruszą na początku roku szkolnego 2019/2020 – powiedział wiceminister Rafał Weber.
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Jego dysponentem jest minister do spraw transportu. Obsługę Funduszu na zasadach określonych w umowie z jego dysponentem będzie prowadził Bank Gospodarstwa Krajowego.
Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinasowanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w 2019 r. wyniesie 300 mln zł, a w latach kolejnych – 800 mln zł.
Środki zgromadzone w Funduszu będą przeznaczane na dofinansowanie zadań zapewnianiających funkcjonowanie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej. Dofinansowanie będzie przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Podział środków Funduszu w danym roku budżetowym na poszczególne województwa będzie dokonywany na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zasad podziału środków Funduszu.
Sposób i terminowość wykonania zadania, na które zostało udzielone dofinansowanie oraz prawidłowość wyliczenia dopłaty pod względem zgodności z umową o dopłatę będzie kontrolował właściwy wojewoda.
Wśród kryteriów, na podstawie których wojewoda będzie dokonywał podziału środków Funduszu na rzecz samorządów terytorialnych, będzie m.in. realizacja potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Przepisy ustawy zwiększą dostępność połączeń autobusowych o charakterze użyteczności publicznej dla tych osób.
Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra będzie obowiązywała do końca 2021 r. W kolejnych latach dopłata będzie ustalana w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra. Początkowo wyższa kwota dopłaty powinna zachęcać organizatorów do jak najszybszego uruchamiania przewozów o charakterze użyteczności publicznej tam, gdzie występują najpilniejsze potrzeby komunikacyjne.
Jednocześnie organizator (samorząd terytorialny) będzie zobowiązany dopłacić do kwoty deficytu na danej linii komunikacyjnej nie mniej niż 10 proc. ze środków własnych.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 16 maja 2019 r. o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2019/1123/1 )